Chrumkáme pri televízii

Ako keby som sa videl. V jednej ruke vrecko lupienkov, druhá operuje medzi vreckom, ústami a diaľkovým ovládačom. Pracovný deň skončil. Oči sú na čítanie kníh už príliš unavené. Nenáročný odpočinok s dokumentárnymi filmami alebo sitkom prídu vhod.

A keďže sme si dnes kúpili zemiakové lupienky, budem na televízore musieť zosilniť zvuk… Inak by som cez to všetko chrúmanie nepočul, čo trúbia.

Takýto životný štýl som viedol ešte v roku 2003. Neviem, ako sa to stalo. Azda zo zvyku. Ono je to vcelku pohodlné večer si ľahnúť do postele, alebo do kresla. A čo program? Pustí sa televízor. Čiže nástroj, ktorý ublíži telu i duchu.

Sledovanie televízora je priama cesta k rýchlej nadváhe!

Pojem sledovanie je tu naozaj celkom presný. Televízia totiž využíva náš inštinkt. Ľudský (i zvierací) zrak je nastavený tak, že okamžite reaguje na pohyb a na zmeny. Je to inštinkt. Skúste si to. Zámerne sa pozerajte niekam nabok. Akonáhle kútikom oka zaregistrujete pohyb, hneď sa tam chcete pozrieť. To televízie vedia a preto vysielajú relácie, kde stále niečo bliká, hýbe, skáče, mení farby. Náročky vytvárajú pohyb. Ak sa nepozeráte práve na televízor, stále vás to núti podočkom kontrolovať, čo sa to tam hýbe. Tak sa vytvára zvyk, že na televízor treba pozerať. Je to pohodlnejšie, ako pozerať sa niekam inam. No a tak si sadnete a sledujete. Tak ako mačka sleduje myš.

Ak prehliadnete tento trik televízií, hneď viete, ako sa mu brániť. 

Jednoducho majte televízor vypnutý a zapnite ho len na nutný čas relácie, ktorú ste chceli vidieť. Nuž a ešte lepšie: nepozerajte televízor vôbec. Je to prežitok z minulého storočia. V dnešnej dobe sa dá vytvoriť pestrejší program.

Na jedlo vás programuje reklama i nuda

Najmä, ak televízor pozeráte dlho, začnete sa nudiť. Dôvody sú tieto:

  • Z povahy nastavenia mozgu vieme, že sa nevydržíte baviť dlhšie, ako hodinu. Najviac dve. Potom už ďalšie podnety nebudú fungovať, pretože sa vyčerpali potrebné neurotransmitery v mozgu. To je biochemický problém, nie problém obsahu.
  • Je štatisticky nepravdepodobné, že by televízia vysielala stále niečo tak dobré, že by ste udržali záujem.

Inými slovami teda: nech je už program akýkoľvek, vyčerpá vás a začnete sa nudiť. Nuda je pomerne negatívna emócia. Ako ju zvládať? Dáte si niečo do úst.

Vzniká tak bludný kruh. Zvyknete si povaľovať sa pred televízorom. A chrumkať. Potom sa už tak trocha budete aj tešiť, ako si zas dáte niečo dobré. Je to pohodlné a návykové.

Pri maškrtení býva hlavným problémom množstvo. Pri televízore asi nebudete ani vedieť, koľko orieškov ste vyzobkali. Hrsť? Vrecko? Ak to bolo po večeri, tak obidva množstvá sú veľa!

Potom je tu problém inštinktu lakomosti – s ním zas pracujú predajcovia v hypermarketoch. Viac na vás zarobia ak máte pocit, že ste “objavili” zľavu.

Idete si, napríklad, kúpiť zemiakové lupienky. Menšie vrecko je oveľa drahšie, ako veľké. (Samozrejme, v pomere obsah/cena.) Tak kúpite veľké, pretože je to výhodnejšie. Ale otvorené lupienky rýchlo zvlhnú a potom už nie sú dobré. A tak človek v mene úspory pár centov a dobrej chuti rád nasadí vlastný život.

Preto nechrumkajte. Prečítajte si aj článok Čo jesť pri chudnutí…

Ak chrumkaniu dokážete nasadiť uzdu, nemusíte sa ho vzdať úplne. V čase, keď som (ako tĺk) ešte mal a sledoval televízor osvedčil nasledovný postup:

  1. Vezmite si k televízoru niečo, čo je energeticky podľa možnosti čo najmenej „ťažké“. Niečo, čo nie je ani výrazne chutné. Kaleráb, napríklad. Alebo surovú mrkvu. To môžete chrúmať koľko len brucho ráči.
  2. Potom, ak je túžba zúfalá, môžete na ukončenie zjesť platničku knackebrotu. Ak máte vlastné zuby, výborné sú aj sójové či ovsené vločky. Hrsť. Nie vrecko.
  3. Ak máte ešte stále chuť maškrtiť, tak teraz by to už chcelo, aby vám niekto strelil poriadnu facku. Proste vypnite televízor a choďte niečo robiť. Nie ste prasa v chlieviku pri žľabe, ktoré treba rýchlo vypásť na zakáľačku.

Na nezáväzné chrúmanie sa viac hodia veci, ktoré sú chuťovo len málo atraktívne. Môžu to byť aj semená – napríklad proso, raž, ovos… Nevýrazná chuť, ale veľa chrúmania, a viete, že ste jedli, pretože obsahujú veľa vlákniny. No už tuším, že začnete vrčať, že vám to nechutí. Že musli a iné maškrty sú lepšie. To je pravda. Ale tu sme sa pôvodne chceli rozprávať o chudnutí. Spomínate si ešte? Toto nie je web o maškrtení. Toto je web proti maškrteniu.

Reklama

V televízii často ide reklama na rôzne dobroty. Aj keby ste zabudli maškrtiť. Pripomenie sa vám to, že si máte dať tyčinku, čipsy a tampón.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Ak idete maškrtiť, kontrolujte množstvá

Ak predsa len chcete maškrtiť niečo menej vhodné na večer (oriešky, čipsy, musli, keksíky), kontrolujte ich množstvo. Váha na potraviny v tomto veľmi pomôže. Navážte si množstvo, aké vám neublíži.

Do maškrtelnice (miestnosť s TV kde maškrtíte) si doneste len navážené množstvo. Nie, že si zoberiete do postele celé vrecko! Vyrabovali by ste ho skôr, než skončí detektívka.

Problém maškrtenia totiž býva práve v tom, že zjeme príliš veľa a zbytočne. Ak radi maškrtíte, maškrťte, ale s presnou mierou. Práve preto, aby sa nestalo, že zabudnete, koľko ste si chceli dopriať.

Mimochodom…

V niektorých rodinách je zvykom, že po príchode domov sa zapne televízia a nevypne sa až kým nie je hlboká noc. Odporúčam vám, zbavte sa tohto zlozvyku. Odoberá vám kvalitu zo života. Viac som o tom písal v článku vypnite televízor. Nedovoľte, aby váš život ovládla pasivita. Televízor je ukážkovo pasívny spôsob trávenia času.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

14 Odpovedí

  1. Miro: Aké radikálne odmietnutie a zavrnutie. Právo veta: “Nepazvaľam!”
    Môj názor: Pri chudnutí podľa mňa občas (raz za týždeň) tak 25g domácich bez soli môže byť. Dokombinovať so zeleninou kvôli zníženiu GI. Sú dlhochrúmavé a sýte.

  2. Prečo pukance k telke nie? Ak si ich pripravím v mikrovlnke bez tuku a soli, určite nemajú viac kalórií, ako “polystyrén”.

  3. mirka: k telke nič. ak chceš pozerať, pozeraj. ak chceš jesť, choď niekde do kuchyne a pokojne sa najedz a vnímaj, že ješ. popri televízore sa dá zobkať a ani nevieš ako, zješ aj celodennú dávku energie. polystyrén – mimochodom – má hojnosť kalórií, to dúfam vieš. je to jedlo, nie “bezpečná” maškrta. ak chceš niečo zobkať, daj si kaleráb

  4. ja strasne lubim Fitness lupienky alebo mandlove musli Vitalis, mozem si ich dat na ranajky aj na veceru /veceriam najneskor o pol 7/ Ak nie ako to mam jest, nechcem to vylucit z jedalnicka.

  5. a zabudla som este na kavu, ktoru zboznujem. Pijem Nescafe ale to 3v1 a davam si este sladidlo do nej a ked som prilis pazrava, tak este bezkofeinovu kavu poobede a ymiesam si ju s lyzickou capucina a tiez sladidlo. Robim asi zle, ze?

  6. dporučujem, zapisujte si koľkokrát sa za večer v akomkoľvek filme, správach, športových správach spomenie jedlo, pitie, cigareta, sex
    a je to jasné

  7. dáko mi nedochádza význam článku o niečom, čo samotný autor v komentároch o pár riadkov nižšie absolútne zneguje a odsúdi.
    ale čo už, na svete sú oveľa fascinujúcejšie záhady…

  8. Deana: si zle nastavena, ja som zacal pit kavu bez cukru a bez mlieka, uz je to par rokov, dnes by som osladenu kavu vyplul, je mi hnusna, teraz netvrdim aby si pila kavu bez cukru, ale aby si menila navyky, spoznavala aj ine chute ako len sladku a este sladsiu, to je problem dnesnej doby, zabudli sme na jemne chuete, vsetko je len presladene alebo presolene……

  9. Velmi pekna stranka. Ked som si naratal BMI cez 27, pochopil som, ze treba nieco robit inak. Napriklad som dnes odolal ziadzi kupit si pukance, ked som na obale nasiel takmer 2000 kJ na 100g :-)

    Vyskusame to…
    – Vynecham pizzu
    – namiesto prilohy k maesu (zemiaky, rezance, ryza) radsej kapustovy salat
    – muesli akokolvek dobre bude musiet ustupit ovsakom
    – jogurty kupim len biele, dochutim lekvarom od rodicov
    – jeden rozok s natirkou na veceru staci

    Na chrumkanie vecer ked ma prepadne zravka som si dnes urobil mensi kalerab, kusok mrkvy som nastruhal, clup olivoveho oleja, cesnak, troska lanovych semienok (dnesny ulovok), ale neodolal som troche soli. A bolo to fakt dobre :-)

    Uvidime, koncom leta by som chcel byt pod 90 kg, teraz mam 96.

    Pokoj a dobro, priatelia
    Martin

  10. matkoo do leta je 6 mesiacov. Za ten čas sa dá zhodiť aj oveľa viac. Držím palce.

  11. Urcite sa da aj viac, ale chcem si dat ciel ktory je dosiahnutelny (snad) bez vaecsieho stresu.
    Ale ktovie, mozno ak uspejem… never say never :-)

    Martin

  12. matkoo pri plánovaní cieľov je dobré radšej mieriť vyššie a nedostreliť. Za 6 mesiacov sa dá spraviť 20 kíl bez nejakého brutálneho režimu. Pri váhe 96 kíl sa dá (podľa postavy) dosiahnuť optimálna hmotnosť.

    Hovoriť si “možno uspejem” je pomerne zlý smer. Cieľ je reálny. Záleží na motíve a túžbe dosiahnuť ho. Držím palce.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Šalát ako plnohodnotné jedlo

Dnes si spravíme šalát aj s majonézou. Bude drahší (2 eurá na porciu), ale na druhej strane hovoríme o plnohodnotnom jedle. Napríklad o obede, alebo

Nepočítajte kalórie ani kilojouly!

Počítanie kalórií a kJ je najčastejší nápad, ktorý sa pri chudnutí zvykne používať. Vychádza  faktu, že na chudnutie treba zaistiť, aby príjem bol nižší ako

Nízkosacharidová diéta

Nízkosacharidové diéty patria k najobľúbenejším na chudnutie. Sú vôbec zdravé? Fungujú vôbec? Prax ukazuje, že nie. Ani trocha. V literatúre – najmä staršej a športovej

Ako sa počíta energetická hodnota jedla

Ako si viete doma vypočítať energetickú hodnotu vareného jedla? Nebude to profesionálne presný výpočet. Na naše účely však stačí. Výpočet sa najľahšie robí na počítači.

Spaľovače tuku

Pod pojmom spaľovače tuku (fatburnery) sa dnes predáva množstvo prípravkov. Tie sľubujú nejakú formu urýchlenia chudnutia. Pozrime sa, ako to funguje. V prvom rade však

Cviky na chudnutie

Jednou z najčastejších otázok, ktoré dostávam je, aké sú najvhodnejšie cviky na chudnutie. Začnem od konca: Zakázaný cvik súvisiaci s chudnutím je bicepsový zdvih k ústam!

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.