Chrumkáme pri televízii

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Ako keby som sa videl. V jednej ruke vrecko lupienkov, druhá operuje medzi vreckom, ústami a diaľkovým ovládačom. Pracovný deň skončil, oči sú na čítanie kníh už príliš unavené, nenáročný odpočinok s dokumentárnymi filmami alebo sitkom prídu vhod.

A keďže sme si dnes kúpili zemiakové lupienky, bude televízor musieť hrať silnejšie… Myslím, že nemusím zdôrazňovať, že je to priama cesta k rýchlej nadváhe. Čo s tým?

Pri maškrtení býva hlavným problémom množstvo. Idete si, napríklad, kúpiť zemiakové lupienky. Menšie vrecko je oveľa drahšie, ako veľké, samozrejme, v pomere obsah/cena. Tak kúpite veľké. Ale otvorené lupienky rýchlo zvlhnú a potom už nie sú dobré. A tak človek v mene úspory pár korún a dobrej chuti rád nasadí vlastný život.

Preto nechrumkajte. Prečítajte si aj článok Čo jesť pri chudnutí…

Ale čo to píšem?! Veď takýto imperatív ani sám nedokážem dodržať. Ak chrumkaniu dokážete nasadiť uzdu, nemusíte sa ho vzdať úplne. Mne sa osvedčil nasledovný postup:

Vezmite si k televízoru niečo, čo je energeticky podľa možnosti čo najmenej „ťažké“. Niečo, čo nie je ani výrazne chutné.

Hodia sa napríklad rôzne tvrdé chlebíky, niektorí ich nazývajú polystyrén. Ak máte vlastné zuby, výborné sú aj sójové či ovsené vločky. Aj müsli sa dá použiť. Pozor však naň, mnohé druhy sú energeticky náročnejšie a obsahujú cukor. (Lepšie müsli je problémom prestať jesť! Ak trpíte nadváhou, pozor na dobroty typu banánový Vitalis a iné legálne predávané a prudko návykové maškrty.)

Na nezáväzné chrúmanie sa viac hodia veci, ktoré sú chuťovo len málo atraktívne. Môžu to byť aj semená – napríklad proso, raž, ovos… Nevýrazná chuť, ale veľa chrúmania, a viete, že ste jedli, pretože obsahujú veľa vlákniny.

Teraz to podstatné.

Váha na potraviny. Odvážte si porciu, ktorú sa chystáte zjesť a k televízoru si doneste už len toľko, koľko ste si naordinovali.

Nie, že si zoberiete do postele celé vrecko! Vyrabovali by ste ho skôr, než skončí detektívka.

Vážte si pokrmy. Tak budete vedieť regulovať príjem energie a pri maškrtení si aspoň trocha prídete na svoje… Problém maškrtenia totiž býva práve v tom, že zjeme príliš veľa a zbytočne. Ak radi maškrtíte, maškrťte, ale s presnou mierou. Práve preto, aby sa nestalo, že zabudnete, koľko ste si chceli dopriať, musíte si jedlo odvážiť.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 6. decembra 2005

 

Komentáre k článku: Chrumkáme pri televízii

  1. lucia 24. mája 2006

    A pukance sa môžu?? a koľko je primerané množstvo?

  2. Miro Veselý 24. mája 2006

    lucia: k telke? nie.

  3. Ayleen 24. mája 2006

    Miro: Aké radikálne odmietnutie a zavrnutie. Právo veta: “Nepazvaľam!”
    Môj názor: Pri chudnutí podľa mňa občas (raz za týždeň) tak 25g domácich bez soli môže byť. Dokombinovať so zeleninou kvôli zníženiu GI. Sú dlhochrúmavé a sýte.

  4. mirka 23. októbra 2006

    Prečo pukance k telke nie? Ak si ich pripravím v mikrovlnke bez tuku a soli, určite nemajú viac kalórií, ako “polystyrén”.

  5. Miro Veselý 23. októbra 2006

    mirka: k telke nič. ak chceš pozerať, pozeraj. ak chceš jesť, choď niekde do kuchyne a pokojne sa najedz a vnímaj, že ješ. popri televízore sa dá zobkať a ani nevieš ako, zješ aj celodennú dávku energie. polystyrén – mimochodom – má hojnosť kalórií, to dúfam vieš. je to jedlo, nie “bezpečná” maškrta. ak chceš niečo zobkať, daj si kaleráb

  6. Deana 24. júna 2008

    ja strasne lubim Fitness lupienky alebo mandlove musli Vitalis, mozem si ich dat na ranajky aj na veceru /veceriam najneskor o pol 7/ Ak nie ako to mam jest, nechcem to vylucit z jedalnicka.

  7. Deana 24. júna 2008

    a zabudla som este na kavu, ktoru zboznujem. Pijem Nescafe ale to 3v1 a davam si este sladidlo do nej a ked som prilis pazrava, tak este bezkofeinovu kavu poobede a ymiesam si ju s lyzickou capucina a tiez sladidlo. Robim asi zle, ze?

  8. minusdvanast 2. februára 2010

    dporučujem, zapisujte si koľkokrát sa za večer v akomkoľvek filme, správach, športových správach spomenie jedlo, pitie, cigareta, sex
    a je to jasné

  9. surobakianinpo 20. apríla 2012

    dáko mi nedochádza význam článku o niečom, čo samotný autor v komentároch o pár riadkov nižšie absolútne zneguje a odsúdi.
    ale čo už, na svete sú oveľa fascinujúcejšie záhady…

  10. godless 24. mája 2013

    Deana: si zle nastavena, ja som zacal pit kavu bez cukru a bez mlieka, uz je to par rokov, dnes by som osladenu kavu vyplul, je mi hnusna, teraz netvrdim aby si pila kavu bez cukru, ale aby si menila navyky, spoznavala aj ine chute ako len sladku a este sladsiu, to je problem dnesnej doby, zabudli sme na jemne chuete, vsetko je len presladene alebo presolene……

  11. matkoo 13. januára 2014

    Velmi pekna stranka. Ked som si naratal BMI cez 27, pochopil som, ze treba nieco robit inak. Napriklad som dnes odolal ziadzi kupit si pukance, ked som na obale nasiel takmer 2000 kJ na 100g :-)

    Vyskusame to…
    – Vynecham pizzu
    – namiesto prilohy k maesu (zemiaky, rezance, ryza) radsej kapustovy salat
    – muesli akokolvek dobre bude musiet ustupit ovsakom
    – jogurty kupim len biele, dochutim lekvarom od rodicov
    – jeden rozok s natirkou na veceru staci

    Na chrumkanie vecer ked ma prepadne zravka som si dnes urobil mensi kalerab, kusok mrkvy som nastruhal, clup olivoveho oleja, cesnak, troska lanovych semienok (dnesny ulovok), ale neodolal som troche soli. A bolo to fakt dobre :-)

    Uvidime, koncom leta by som chcel byt pod 90 kg, teraz mam 96.

    Pokoj a dobro, priatelia
    Martin

  12. Miro Veselý 14. januára 2014

    matkoo do leta je 6 mesiacov. Za ten čas sa dá zhodiť aj oveľa viac. Držím palce.

  13. matkoo 14. januára 2014

    Urcite sa da aj viac, ale chcem si dat ciel ktory je dosiahnutelny (snad) bez vaecsieho stresu.
    Ale ktovie, mozno ak uspejem… never say never :-)

    Martin

  14. Miro Veselý 14. januára 2014

    matkoo pri plánovaní cieľov je dobré radšej mieriť vyššie a nedostreliť. Za 6 mesiacov sa dá spraviť 20 kíl bez nejakého brutálneho režimu. Pri váhe 96 kíl sa dá (podľa postavy) dosiahnuť optimálna hmotnosť.

    Hovoriť si “možno uspejem” je pomerne zlý smer. Cieľ je reálny. Záleží na motíve a túžbe dosiahnuť ho. Držím palce.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: