Chrumkáme pri televízii

Ako keby som sa videl. V jednej ruke vrecko lupienkov, druhá operuje medzi vreckom, ústami a diaľkovým ovládačom. Pracovný deň skončil. Oči sú na čítanie kníh už príliš unavené. Nenáročný odpočinok s dokumentárnymi filmami alebo sitkom prídu vhod.

A keďže sme si dnes kúpili zemiakové lupienky, budem na televízore musieť zosilniť zvuk... Inak by som cez to všetko chrúmanie nepočul, čo trúbia.

Takýto životný štýl som viedol ešte v roku 2003. Neviem, ako sa to stalo. Azda zo zvyku. Ono je to vcelku pohodlné večer si ľahnúť do postele, alebo do kresla. A čo program? Pustí sa televízor. Čiže nástroj, ktorý ublíži telu i duchu.

Sledovanie televízora je priama cesta k rýchlej nadváhe!

Pojem sledovanie je tu naozaj celkom presný. Televízia totiž využíva náš inštinkt. Ľudský (i zvierací) zrak je nastavený tak, že okamžite reaguje na pohyb a na zmeny. Je to inštinkt. Skúste si to. Zámerne sa pozerajte niekam nabok. Akonáhle kútikom oka zaregistrujete pohyb, hneď sa tam chcete pozrieť. To televízie vedia a preto vysielajú relácie, kde stále niečo bliká, hýbe, skáče, mení farby. Náročky vytvárajú pohyb. Ak sa nepozeráte práve na televízor, stále vás to núti podočkom kontrolovať, čo sa to tam hýbe. Tak sa vytvára zvyk, že na televízor treba pozerať. Je to pohodlnejšie, ako pozerať sa niekam inam. No a tak si sadnete a sledujete. Tak ako mačka sleduje myš.

Ak prehliadnete tento trik televízií, hneď viete, ako sa mu brániť. 

Jednoducho majte televízor vypnutý a zapnite ho len na nutný čas relácie, ktorú ste chceli vidieť. Nuž a ešte lepšie: nepozerajte televízor vôbec. Je to prežitok z minulého storočia. V dnešnej dobe sa dá vytvoriť pestrejší program.

Na jedlo vás programuje reklama i nuda

Najmä, ak televízor pozeráte dlho, začnete sa nudiť. Dôvody sú tieto:

  • Z povahy nastavenia mozgu vieme, že sa nevydržíte baviť dlhšie, ako hodinu. Najviac dve. Potom už ďalšie podnety nebudú fungovať, pretože sa vyčerpali potrebné neurotransmitery v mozgu. To je biochemický problém, nie problém obsahu.
  • Je štatisticky nepravdepodobné, že by televízia vysielala stále niečo tak dobré, že by ste udržali záujem.

Inými slovami teda: nech je už program akýkoľvek, vyčerpá vás a začnete sa nudiť. Nuda je pomerne negatívna emócia. Ako ju zvládať? Dáte si niečo do úst.

Vzniká tak bludný kruh. Zvyknete si povaľovať sa pred televízorom. A chrumkať. Potom sa už tak trocha budete aj tešiť, ako si zas dáte niečo dobré. Je to pohodlné a návykové.

Pri maškrtení býva hlavným problémom množstvo. Pri televízore asi nebudete ani vedieť, koľko orieškov ste vyzobkali. Hrsť? Vrecko? Ak to bolo po večeri, tak obidva množstvá sú veľa!

Potom je tu problém inštinktu lakomosti - s ním zas pracujú predajcovia v hypermarketoch. Viac na vás zarobia ak máte pocit, že ste "objavili" zľavu.

Idete si, napríklad, kúpiť zemiakové lupienky. Menšie vrecko je oveľa drahšie, ako veľké. (Samozrejme, v pomere obsah/cena.) Tak kúpite veľké, pretože je to výhodnejšie. Ale otvorené lupienky rýchlo zvlhnú a potom už nie sú dobré. A tak človek v mene úspory pár centov a dobrej chuti rád nasadí vlastný život.

Preto nechrumkajte. Prečítajte si aj článok Čo jesť pri chudnutí...

Ak chrumkaniu dokážete nasadiť uzdu, nemusíte sa ho vzdať úplne. V čase, keď som (ako tĺk) ešte mal a sledoval televízor osvedčil nasledovný postup:

  1. Vezmite si k televízoru niečo, čo je energeticky podľa možnosti čo najmenej „ťažké“. Niečo, čo nie je ani výrazne chutné. Kaleráb, napríklad. Alebo surovú mrkvu. To môžete chrúmať koľko len brucho ráči.
  2. Potom, ak je túžba zúfalá, môžete na ukončenie zjesť platničku knackebrotu. Ak máte vlastné zuby, výborné sú aj sójové či ovsené vločky. Hrsť. Nie vrecko.
  3. Ak máte ešte stále chuť maškrtiť, tak teraz by to už chcelo, aby vám niekto strelil poriadnu facku. Proste vypnite televízor a choďte niečo robiť. Nie ste prasa v chlieviku pri žľabe, ktoré treba rýchlo vypásť na zakáľačku.

Na nezáväzné chrúmanie sa viac hodia veci, ktoré sú chuťovo len málo atraktívne. Môžu to byť aj semená - napríklad proso, raž, ovos... Nevýrazná chuť, ale veľa chrúmania, a viete, že ste jedli, pretože obsahujú veľa vlákniny. No už tuším, že začnete vrčať, že vám to nechutí. Že musli a iné maškrty sú lepšie. To je pravda. Ale tu sme sa pôvodne chceli rozprávať o chudnutí. Spomínate si ešte? Toto nie je web o maškrtení. Toto je web proti maškrteniu.

Reklama

V televízii často ide reklama na rôzne dobroty. Aj keby ste zabudli maškrtiť. Pripomenie sa vám to, že si máte dať tyčinku, čipsy a tampón.

Ak idete maškrtiť, kontrolujte množstvá

Ak predsa len chcete maškrtiť niečo menej vhodné na večer (oriešky, čipsy, musli, keksíky), kontrolujte ich množstvo. Váha na potraviny v tomto veľmi pomôže. Navážte si množstvo, aké vám neublíži.

Do maškrtelnice (miestnosť s TV kde maškrtíte) si doneste len navážené množstvo. Nie, že si zoberiete do postele celé vrecko! Vyrabovali by ste ho skôr, než skončí detektívka.

Problém maškrtenia totiž býva práve v tom, že zjeme príliš veľa a zbytočne. Ak radi maškrtíte, maškrťte, ale s presnou mierou. Práve preto, aby sa nestalo, že zabudnete, koľko ste si chceli dopriať.

Mimochodom...

V niektorých rodinách je zvykom, že po príchode domov sa zapne televízia a nevypne sa až kým nie je hlboká noc. Odporúčam vám, zbavte sa tohto zlozvyku. Odoberá vám kvalitu zo života. Viac som o tom písal v článku vypnite televízor. Nedovoľte, aby váš život ovládla pasivita. Televízor je ukážkovo pasívny spôsob trávenia času.

Napísal
Miro Veselý 
10. októbra 2018
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.