Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Delená strava podrobne

Píše Miro veselý od roku 2004.

Tento typ výživy vychádza z jedného správneho predpokladu, že jedlo môže ovplyvniť zdravotný stav človeka, ale aj z jedného nesprávneho, že tráviacemu procesu je treba odľahčiť a napomôcť tým, že oddelíme sacharidové potraviny od bielkovinových a môžeme ich kombinovať len s neutrálnymi, medzi ktoré sa počíta napr. zelenina.

Prečo nie je súčasné trávenie bielkovín a sacharidov nebezpečné?

Pretože už materské mlieko obsahuje všetky zložky výživy. V materskom mlieku sa nachádza aj sacharid aj bielkovina. Dalo by sa dokonca povedať, že ľudský tráviaci systém je na to stavaný, aby si s touto kombináciou poradil. Nie je to však jediná chyba v logike, ktorú v tomto type výživy nájdeme. Veľmi sa propaguje pri chudnutí (neskôr to ešte rozviniem), na druhej strane tvrdia, že v delenej strave prebieha trávenie bezproblémovo a rýchlo, a nespotrebuje sa naň zbytočná energia. Ušetrenú energiu telo využije na to, aby sa zbavilo zbytočných toxínov. Pýtam sa: Sú si tým takí istí? Telo si s energiou naloží vždy rovnako, ak ju nespotrebuje pri fyzickej aktivite, pokojne si ju uloží vo forme tuku. To, že sa telo zbaví toxínov je nepopierateľné, ale je to len na základe vysokej konzumácie zeleniny, ktorej vláknina má tu schopnosť odvádzať z tela jedy.

Nič z toho, čo v tomto stravovaní funguje nevymyslel autor delenej stravy, ale si to požičal z iných typov stravovania – racionálneho, vegetariánskeho a s časti makrobiotického a dopustil sa pritom veľkých chýb. Výborne popísal princíp trávenia rôznych zložiek potravy, hľadal a našiel problém tam, kde nikdy ani nebol. Podarilo sa mu (Dr. Howard Hay) vyliečiť zo svojich zdravotných problémov, nebolo to však ale tým, ako tvrdí, správnou kombináciou bielkovinových a sacharidových zložiek. Aj keby tieto zložky kombinoval a nedelil, tak sa vylieči. V jeho strave boli výlučne len "zdravé" sacharidy s nízkym GI (glykemickým indexom). Základne kamene výživového štýlu známeho, ako "delená strava" sú totiž príbuzné aj iným, fungujúcim štýlom. Delenáí strava znamená uprednostňovať:

  • Celozrnné výrobky
  • Bielkoviny. Iba chudé mäso alebo ryby a len v malom množstve.
  • Strava takmer bez tuku, soli a cukru
  • Množstvo zeleniny a ovocia.

V podstate je teda delená strava zložením podobná tej, akú propagujeme nielen na týchto stránkach, ale odporúčajú ju aj lekári, ktorí sa zaoberajú liečbou obezity. Z takejto stravy sa nepriberá, iba ak by jej množstvo bolo neprimerane veľké. Autor tejto diéty hovorí aj o chutných jedlách. Druhým dôvodom, prečo sa z tejto stravy takmer nikdy nepriberá je ten, že tie jedlá nie sú až také chutné ako tvrdia (až na pár výnimiek). Nedá sa prejedať týmto typom stavy, proste ľuďom nechutí "až tak". V tom vidím jej hlavný prínos pre chudnutie.

(Doplnenie Miro Veselý: To je aj slabé miesto delenej stravy – málokto pri nej vydrží dlhodobo. Návrat k pôvodnému stravovaniu potom vedie k jo-jo efektu. Tento výživový štýl je opradený mýtom, že s ňou je chudnutie isté. Tučný človek má potom nekritickú dôveru ku takému výživovému štýlu a môže čoraz viac jesť v mylnom pocite, že ak je to oddelené, tak sa môže jesť bez obmedzenia. To však je omyl. Napríklad šošovica má síce malý glykemický index, ale ak jej zjete kilo, energie zjete viac, ako treba a priberiete. Samozrejme, kilo šošovice je príklad. Tí, čo si postupne naložia viac, než treba potom tvrdia, že táto diéta im fungovala "len prvý raz" a podobne.)

Delená strava – prečo je tak lákavá?

Vytvára pocit, že na schudnutie si stačí zapamätať veľmi jednoduchú poučku. "Cesta k schudnutiu vedie len cez inú kombináciu jedál." Každý človek s nadváhou sa zamyslí. Tak chyba nie je vo mne, ale v tom, že zle jedlo kombinujem. Môžem jesť koľko chcem. To znie lákavo! Nie je to žiadna z tých nenávidených diét, ktoré už toľko krát zlyhali. Žiadne hladovanie. Vidina schudnutia a možnosti nevzdania sa svojich obľúbených pochúťok je príliš veľká, aby človek tento typ stravy nevyskúšal. A tak sa začíta.

Na samom začiatku vám domotajú hlavu chemickými procesmi odohrávajúcimi sa v žalúdku a dvanástniku a tým, aké je dôležité to ovládať. (Naši predkovia to neovládali a prežili.) Aj popis potravín, ktoré sa môžu jesť nie je až taký nezaujímavý. Povolia sa údeniny, aby vzápätí o pár riadkov sa zakáže bravčovinu. Kým orechy sú povolené tak arašidy zakázané. Paradoxne sú povolené liehoviny a zakázané brusnice, o pár riadkov sa dozviete, že tými brusnicami sú asi myslené čučoriedky. (Pri týchto riadkoch si určite každý obézny naleje kalíštek obľúbeného alkoholu a pomyslí si: Už dávno som to tušil. Načo som ja ako dieťa pojedol toľko čučoriedok a brusníc. Mohol som byť teraz štíhly.) Aj zoznam povolených a zakázaných potravín vám riadne zamotá hlavu. A keď už ste takto správne domotaný, či skôr namotaný, tak si možno nevšimnete, že z 95% je to racionálna výživa, len trochu domotaná a popletená a hlavne poprehadzovaná. V zozname doporučených potravín sú niektoré nielen pre chudnutie ale aj zdravie nebezpečné a naopak niektoré zdravé a diétne sú zakázané.

Samozrejme, verzií tejto stravy je viacero, takže chaos je potom úplný. Pokojne môžete napadnúť tvrdenia v tomto článku, že "stačí vychádzať z iného zdroja, v ktorom je návod popísaný lepšie".

Delená strava je – prepytujem – "moderná".

Nemám rád slovo „moderný“. Nemám ho rád celý život, ale to som ešte netušil, že príde do slovenčiny ešte väčšia pliaga a tou je slovo „in“. Stávajú sa mi pritom vlasy dupkom.

Tento typ výživy máva aj prívlastok „moderný“. Tak sa pozrime trocha do „stravovacej“ histórie ľudstva. V istom období dávnej histórie sa človek živil zbieraním plodov a lovom. Jedol to, čo práve ponúkala príroda. Keď bola nadúroda sliviek tak jedol slivky. Pochybujem, že keď praveký človek narazil na strom obsypaný marhuľami, tak si rýchlo bežal uloviť diviaka. Zrejme nedostal chuť na diviačie medajlónky na marhuliach. A naopak, ak sa mu podarilo zložiť mamuta tak nebežal do pivnice pre kompót a ani nevyhnal pračlovečiu manželku do hypermarketu pre špagety. Bola to doba oddelenia stravy. Dnes už našťastie vieme, prečo vtedy bola priemerná dĺžka života len 32 rokov. Určite v tom bola nestriedma konzumácia brusníc. :-) Ale aj v nie tak vzdialenej histórii Slovenska máme s touto stravou skúsenosti. V stredoveku žili poddaní vo veľkej biede a jedli často len čierny chlieb a burgyňu a až do začiatku 20. storočia bol cukor veľmi vzácny a priemerná dĺžka života v roku 1900 bola okolo 50 rokov. Autori oddelenej stravy asi odhalili skutočnú príčinu úmrtnosti: Nadmerná konzumácia čučoriedok. A ktovie – možno príliš čistý vzduch. :-) I tak to bol oproti praveku úspech a ten môžeme pripísať snáď len konzumácii alkoholu, našťastie zo sliviek a nie z tak zatracovaných brusníc, či čučoriedok. :-)

Delenú stravu si už každý odskúšal, len o tom možno nevie

Niektoré jedlá, ktoré bežne jedávame zodpovedajú kritériám delenej stravy.

Napr. taký boršč. Je to chudé mäso so zeleninou. Nedajte do toho smotanu a nezajedajte chlebom a máte typické jedlo. Halušky s kapustou alebo parené buchty už ale nezodpovedajú, lebo sú z bielej múky. Ak by bola teória správna, tak by sa jesť mohli. Nesmú sa, lebo celý princíp je chybný. Zákon, ktorý prikazuje, že príjem energie nesmie pri chudnutí prekročiť jej výdaj sa ani tu nesmie porušiť. Prekvapí vás možno, že údeniny sú povolené. Autor buď nevie, že mäkké salámy a párky obsahujú okrem mäsa aj veľký podiel múky, alebo sa spolieha na to, že to neviete vy. Takže mäso v párku a múka v párku áno, ale mäso v mase a múku v chlebe nie. Zaujímavé. Ak by bol princíp oddelenej stravy takým prínosom pre naše zdravie, tak by si to naši predkovia iste všimli (pretože sa jedávalo vtedy omnoho viac jedál, zodpovedajúcich kritériám oddelenej stravy) a zanechali nám nejaký odkaz. Ale ani v biblii, ktorá je inak plná predpisov ohľadne jedenia, ani v pozostalosti slávnych lekárov, nenájdeme zmienku, že by tento zvláštny stravovací poriadok mal nejaké opodstatnenie.

Oddelená strava a prax

Najmenšie problémy s oddelenou stravou by mali mať vegetariáni. Prečo ju nepraktizujú, ako trvalý výživový štýl? Lebo oddelená strava je nezmysel. Prikážte vegetariánovi, že nesmie zajedať šošovicu chlebom a nechcite vedieť kam by vás asi poslal.

Oddelená strava problémy s vegetariánmi rieši okľukou: obsahuje aj pokyny, s ktorými vegetariáni súhlasiť nebudú. Konkrétne, že striedma konzumácia chudého mäsa neškodí zdraviu a preto je delená strava zdravá, porovnateľná s vegetariánskou. (Samozrejme ak si odmyslíme pitie liehovín, ktoré je v systéme stravovania typu delená strava povolené.)

Je delená strava nebezpečná?

Nie je. Treba ju brať ako niečo, čím je v skutočnosti. Ako veľmi zaujímavé a humoristické čítanie, niečo čo nám môže skrátiť si kratochvíľu. Dokonca ak ju aj budete v praxi dodržiavať, tak vám to zdravotne asi veľmi neublíži, pretože vychádza zo správnych zásad výživy a zdraviu prospešnom výbere potravín. Je to, ako by ste sa chceli pravou rukou poškrabať na ľavom uchu. Síce sa vám to podarí, ale šlo by to aj efektívnejšie.

Delená strava, záver

Oddelená strava je vedecky podložený typ životosprávy rešpektujúci historicky overené zásady správnej výživy, ktorý vás vyvedie z obezity, cez pomerne ťažké zákutia chudnutia až do nového cieľa – k novej obezite. Prečo?

Pretože oddelená strava je natoľko neprirodzená a cudzia stravovacím zvyklostiam človeka (je jedno z ktorej kultúry). Jej dlhodobé a hlavne dobrovoľné dodržiavanie je takmer nemožné, iba ak človeka k takejto diéte prinúti núdza. (Napríklad v rozvojových krajinách ryža so zeleninou. Delená strava však ryžu zakazuje. Prečo? Neodporuje to princípu.)

Delená strava môže mať aj pozitívny prínos. Obézny človek si môže uvedomiť, že sa musí naučiť veľa informácií o životospráve a potravinách a získať správny základ. Ak neskôr svoje znalosti rozšíri, vytvára si veľkú šancu aby schudol zdravou, racionálnou stravou. Natrvalo. Pokiaľ však je oddelená strava vnímaná len, ako krátkodobá diéta, tak platí to isté čo pri väčšine „moderných“ diét. Končia sa jo-jo efektom, pokiaľ človek neprejde na racionálnu stravu.

Racionálna strava je totiž výživový štýl, ktorý možno dodržiavať trvale bez toho, aby to človeku bolo cudzie, či nepríjemné.

 

Komentáre k článku: Delená strava podrobne

  1. EvaEva 15. januára 2006

    Patrím k tým, čo kedysi dávno delenou stravou začínali chudnúť pri váhe 93 kg. Oslovilo ma tvrdenie, že telo “posiela” na spracovanie skonzumovanej stravy enzýmy v poradí, nie naraz, pre všetky druhy potravín zhltnutých z jedného taniera. Mäso vraj čaká aj tri dni, kým sa dostane na spracovanie, kým sa spracujú sacharidy a iné. Začala som si teda nadeľovať na tanier len jeden typ jedla. Nie celý deň. Ráno ovsenné vločky, desiata šunka, obed pečené kura, olovrant zelenina, večera ovocie. Je pravda, že som schudla na 65 kg bez hladu a v pohode, ale nie zásluhou delenej stravy, ale tým, že som si tým zjednodušeným jedálničkom postupne doplňovala informácie o obsahu kcal/kJ, glykemickom indexe, obsahu vitamínov, minerálov, naučila som sa, koľko je 100 gr (zistila som, že veľmi málo :-) a postupne som sa prepracovala k tomu, že som vedome riadila denný prísun potrebných živín, kalórií a potrebného množstva jedla. Šport som si zvolila kolektívny (volejbal), ktorý sa stal mojou celoživotnou súčasťou aj s ľuďmi, s ktorými sa tam stretávam. Je to na prospech nielen tela, ale aj ducha. Tento spôsob žitia a príjmu potravy som začala spontánne, ale hlavne, že som začala. Neľutujem ani jednu minútu, ktorú som venovala získavaniu informácií o strave, o tom, čo MOJE telo potrebuje, aký mám metabolizmus a ako sa mám stravovať, aby som žila vitálne, zdravo a aby som aj dobre vyzerala. A fakt je ten (čo sa píše aj v článku), že praženica bez chleba sa dá zjesť, ale menej ako s chlebom. A nechudne sa z toho, že sa zje len jeden typ potraviny, ale preto, že viac akosi nechutí. Dobrý článok, Ivo. Dúfam, že presvedčí ľudí, že chcieť schudnúť, znamená byť najskôr dobre informovaný, nie manipulovaný tzv.zaručenými jednostrannými diétami.

  2. Monika T. 28. januára 2006

    Delenou stravou som za pol roka schudla bez cvičenia 24 kg a bolo mi perfektne,ale asi po roku som už nevládala variť pre rodinu dvojmo,stálo ma to veľa času a potom som odflákla svoju stravu a varila som si v podstate stereotypné jedlá,ktoré boli hotové v čo najkratšom čase.Do troch rokov som to nabrala späť,keď som s tým prestala.Delená strava je celoživotný údel,ináč kilá naberiete naspäť.

  3. Adrika 2. marca 2006

    Podla mna je delena strava super!!! neni to o tom ze to nevydrzis, nemusis predsa zadrziavat vzduch pod vodou, len trochu rozmyslas co papas a dat si zeleninku k masku je lepsie ako dake mastne hranolky.. hranolky si das na druhy den so zeleninkou a je to fpoho .. Delena strava ma bavi uz len preto, lebo sa mozem v tom vyhrat proste kombinovat a taketo veci :) a to ze si varila stereotypne myslim ze neni problem delenej stravy.. :P neber osobne

  4. ivo 3. marca 2006

    Adrika: Sama si to vyjadrila, ako to s tým delením stravy v praxi vyzerá. Jeden deň sú mastné hranolky fuj a druhý deň so zeleninkou sú v pohode. Kým si takto blbneš sama tak sa nad tým dá len pousmiať. Nedajbože aby také niečo napísala matka, čo varí pre celú rodinu a stará sa o domácnosť. Ale také niečo sa asi sotva stane, lebo to by ju určite vlastná rodina vyliečila z  jej “kulinárskych fantázií”. Rezance s makom a halušky s kapustou dokonca aj steak so zeleninou sa dajú občas zjesť ale po týždni to normálny človek nevydrží. Ak sa vydáš a začnú sa Ti strácať členovia vlastnej rodiny bez stopy, návštevy budú chodiť len s vlastným proviantom a vyhovárať sa budú na rôzne zdravotné diéty a dokonca aj utečený, vlastný pes sa nebude chcieť vrátiť z útulku domov, tak vedz, že príčina bude práve v tomto. Delenej strave. A naopak, ak sa naučíš variť zdravo a chutne a kombinovať tak ako sa má, tak ťa budú všetcia milovať. Nie je umenie navariť málo chutné jedlo a nezjesť z neho veľa. Umenie je uvariť jedlo chutné a zdravé, najesť sa do sýta a nepribrať.

  5. iveta-fufo 3. marca 2006

    ahojte zenicky,
    ja si myslim ,ze delena strava je super.Mne teda dost pomohla schudla som 13.kg za 2,a pol mesiaca a zmenil sa mi aj metabolizmus.mala som viac vitaminov ovocia a zeleniny.Lebo ked som sa najedla normalne nemala som uz miesto na ovocie bola som maximalne plna.Asi po troch rokoch som pribrala 5 kg ale to som pustila uzdu.Je to dobré.Myslela som ,že nikdy neschudnem a stalo sa,Bolo to úžasné.Odporúčam každej ,ktorá si už nevie rady.Sú tam mňam recepty. NEVZDÁVAJTE SA!!

  6. evak 5. marca 2006

    Myslim, ze delena strava nie je na skodu, ked obsahuje vsetko, co telo potrebuje. Ale podla seba viem, ze sa potom nejak “v duchu” citim o cosi ochudobnena, takze by som to cely zivot takto nedokazala. A schudnutie pri delenej strave skor pripisujem tomu, ze sa clovek konecne zacal zaoberat tym, co, kedy a kolko je. A o tom to vsetko je, aby sme sa nestravovali ako drevorubaci, ked nimi nie sme!

  7. Visi 21. marca 2006

    Potrebovala by som schudnut par kil a rada by som vedela, co sa moze a nemoze kombinovat v oddelenej strave. Nemusi to byt prave nad 10 kil za mesiac alebo za dva, chudnut vraj teba pomaly. Pomoze mi niekto? Visi

  8. Miro Veselý 22. marca 2006

    Visi: na chudnutie netreba žiadnu delenú stravu, stačí racionálna výživa v racionálnom množstve.

  9. maca 24. marca 2006

    Ahojte, mne delena strava vyhovuje, lebo som zvyknuta jest len jeden druh potraviny, a ani varenie pre domacnost nie je problem. I ked su u nas hranolky,vyprazane jedla,biele pecivo a nadmerna konzumacia vyrobkov z bielej muky tabu, rodina je spokojna so stravou. Im varim dietne, teda napr. masko, ryza, zeleninka ako priloha, a ja si nalozim len masko a zeleninku a popripade, ked vyhladnem za 4-5 hodiek, tak si dam aj tu ryzu so zeleninkou. A neutiekol mi ani muz, ani deti a dokonca ani macka. Takze len tolko k tomu. A da sa povedat, ze rodina sa stravuje racionalne, a ja delene. No nie? A este poznamka, len strava nestaci, kazdy vikened chodime sportovat, bez toho si neviem prestavit tyzden, a sem tam si mozme dopriat tu cokoladku:-)

  10. Petrinka 7. apríla 2006

    Ahojte všetci, prosím o radu. Pred troma týždňami som začala jesť delenú stravu. Je nutné, aby som jedenie DS kombinovala aj s nejakým športom,cvičením, alebo kilá pôjdu dole aj bez cvičenia, iba s delenou stravou. Ďakujem za odpovede.

  11. Miro Veselý 7. apríla 2006

    Petrinka: delená strava nie je vhodná diéta na redukciu hmotnosti. Cvičenie je dobrá vec, ale samo na zhodenie nestačí.

  12. Igor fuxo 17. apríla 2006

    Racionálna strava… a bla bla bla….
    Delená strava je naozaj fajn. Stravovala som tak 3 mesiace a vôbec to nebolo strašné. (Skončila som, lebo popri škole to nie je najľahšie) Som síce vegetariánka, ale čo na tom? A mimochodom… v tom článku… ehm… rezeň sa môže jesť, keď je mliečny deň!!! A nechýba nič! Jeden deň sú múčne výrobky a väčšina príloh. Daľší deň mliečne výroby! Je to úplne normálne a nie je to drastické… A po štyroch hodinách sa to môže meniť… Je to úplne fajn.
    Moja teta sa takto stravovala asi 3 roky, veľmi dobre schudla, povedala by som, že aj 30 kg, prestala kvôli tehotenstvu, v ktorom poriadne pribrala(asi aj 15kg) ale po pôrode začala znovu delenú. Teraz má jej dcéra dva a jej matka vyzerá super. A to už 1,5 roka jedáva “normálne”… Odporúčam, vrelo odporúčam!

  13. leiluska 18. apríla 2006

    myslela som ze sa kombinuje na cely den (napr ze budem v jeden den jest rastlinnu skupinu a ovocnu a na druhy zivocisnu a zeleninovu) a nie ze sa to moze menit po styroch hodinach… a tiez mi vadi jedna vec – nemozu sa kombinovat ovocie a jogurt a to je trochu na hlavu a tiez ovsene vlocky s mliekom alebo jogurtom… uznavam, moja mamina, brat aj svagrina velmi schudli delenou stravou, ale ked som do nich dost dlho tlacila, ze urcite si davali pozor co jedia, priznali, ze do jedalnicka vtedy zaradili viac zeleniny a kontrolovali sa co jedia… teda si vyberali zdravsie jedla…

  14. ouzovka 18. apríla 2006

    leiluska: sú rozličné “menü” oddelenej stravy. mne pomohla oddelená strava podľa diamondovcov, ktorí síce berú ako vzor dr. haya, ale s pripomienkami. sú skôr vegetariáni, ale hydinu a ryby nezatracujú.
    takže. doobeda ovocie – ale zase nie kilá ovocia – napr. 2 banány, 2 jablká, 2 pomaranče, obed mäsko (alebo zemiaky, ryža, cestovina,) s kopou zeleniny, dusenej alebo čerstvej, večer niečo ľahšie – (miro má skvelé tipy na večere:-))) za pol roka som schudla 10 kg bez cvičenia, lebo som lenivá ako voš:-((( a čím je človek mladší, tým rýchlejšie to ide.
    toť vsjo.

  15. ingrid 19. júna 2006

    len by som chcela podotknut,ze kombinovana strava nie je dieta,je to zivotny styl,ak chcete ostat stihli,tak to musite dodrziavat do konca zivota.ja som za mesiac shudla 7kg.potom som sa na to vykaslala a nabrala som vsetko naspat.teraz zhanam nove materialy,aby som mohla zacat odznova.tak mi drzte palce,aby som si to zachovala,lebo vsetko sa da,len treba chciet.

  16. Nataša 6. júla 2006

    chcela by som vedieť, či je autor lekár, alebo aspoň fundovaný odborník, keďže sa vyjadruje dosť „odborne“. Ak prečítal niekoľko kníh, a tiež sa mu lenilo vyskúšať demenú stravu, tak napísal, že to nei je nič moc – aspoň mne taká pointa vyšla, je to dosť jednostranné.

  17. Miro Veselý 6. júla 2006

    Nataša: nie som ani lekár ani fundovaný odborník, no po prečítaní niekoľkých kníh mi pripadne zbytočné túto stravu skúšať. trebárs preto, že mám overené (nielen ja) že normálna, racionálna, strava proste “funguje” dlhodobo, čo sa o delenej strave povedať, žiaľ, nedá.

  18. Ayleen 6. júla 2006

    Nataša: A ktorý odborník (čo tým nepredáva svoju knihu) ti podporí myšlienku potreby oddeleného trávenia? Veď je to do neba volajúca blbosť. To by všetci, čo kombinujú museli priberať a byť chorý.
    Áno, delenou stravou schudneš, ale nie preto, že nemiešaš sacharidy s bielkovinami, ale preto, lebo začneš uvažovať o tom, čo ješ, dávaš pozor na množstvo, pridáš veľa zeleniny, lebo tá sa môže s hocičím.

  19. leiluska 6. júla 2006

    nataša: veru, pripajam sa k mirkovi a ayleen. ide len o to, ze si nedas rezen so zemiakmi, co by bola kaloricka bomba, ale das si to zeleninou a ta trochu znizi energeticky prijem. tym padom obezny clovek znizi svoj celkovy denny prijem a jasne ze schudne…

  20. EvaEva 6. júla 2006

    Nataša: ja ešte pridám info k delenej strave, ktorá radí miešať zeleninu s hocičím, ale už nevysvetľuje to, že zelenina “riedi” alebo znižuje glykemický index a teda sa spomalí trávenie, čo opäť prospieva chudnutiu. Pri delenej strave sa nedá dodržať vyváženosť živín, nakoľko sa skĺzne do tzv. bielkovinových, sacharidových (uhlohydrátových), zeleninových, mliečnych či ovocných dní. A to je už diéta nie veľmi rozumná, ale jednostranná.

  21. Erika 6. augusta 2006

    Ahojte všetci,
    som rada,že som túto stránku našla. Delenou stravou som sa stravovala 2 roky, bola som spokojná lebo som si celé dva roky udržovala hmotnosť s ktorou som bola spokojná. Myslím si, že delená strava má niečo spoločné s odľahčovaním trávenia. Zmenila som zamestnanie takmer na 18 hodín denne takže som nemala možnosť si poriadne ani nakúpiť, tak som sa musela vrátiť k normálnemu stravovaniu. Štyri mesiace som mala problémy s trávením, bola som naozaj chorá a až po nájdení správnych liekov sa mi treávenie upravilo. Pravidelným cvičením som sa snažila si hmotnosť udržať, ale sa mi to nepodarilo. Teraz som zo zdravotných dôvodov necvičila 1rok a je to hrúza. Keď som sa nedávno postavila na váhu nevedela som, či mám z okna vyhodiť váhu , alebo skočiť s ňou. Jem veľa zeleniny, snažím sa udržať na uzde, ale moja pevná vôľa je už asi na odchode. Ako ju privolať späť? Ako sa motivovať keď mám stále málo času a som rada keď si úchytkom niečo zjem. Poraďte.

  22. Miro Veselý 6. augusta 2006

    Erika: ak budeš jesť úchytkkom a len nepravidelne, budeš stále tučnejšia. Mala by si si prejsť svoje životné priority. Čo tak veľmi dôležité máš na programe, že to má prednosť pred tvojím zdravím, keď nemáš ani hodinu časi pre seba denne?

  23. sestrička 7. augusta 2006

    Ono sa to dobre povie, jesť pravidelne,ale keď máš pracovnú dobu takú, že sa nemôžeš ísť ani s prepáčením “vycikať” tak ťažko tam môžeš jesť pravidelne.Potom sa stane, že prídem o 16 hodine domov a zjedla by som aj chladničku, keby to šlo.Ja som sa tiež stravovala podľa delenej stravy a poviem, bolo to super!!!!!! Cítila som sa ako vymenená, schudla som za mesiac 6 kg a pritom som to nedodržiavala až tak prísne.Mala som energie za 3 ľudí, potom som však začala jesť”normálne”? a cítila som sa malátna, unavená ako keby som bola priotrávená.Najhoršie na tom je, že nemám pevnú vôľu pokračovať v tom naďalej, aj ta moja je už na odchode, ako ERIKINA.

  24. anka 17. augusta 2006

    takz ak raz prestanem s delenou stravou tak opat priberiem??

  25. Miro Veselý 17. augusta 2006

    anka: väčšina ľudí tak dopadla. akonáhle prerušia diétu, hmotnosť letí nahor. preto sa neoplatí chudnúť diétou, ale úpravou životosprávy, ktorá už bude trvalá

  26. doubledog 25. augusta 2006

    delenu stravu poznam dobre a s clankom v podstate suhlasim az na par veci:
    -zla kombinacia jedla moze sposobit tazkosti s travenim, najma u ludi co ho maju citlive, pre nich je delenie stravy vhodne
    -brat delenu (alebo akukolvek inu upravu) stravu len ako kratkodobu dietu je nezmysel, jedinou moznostou je trvala zmena stravovania

  27. Rebecca 25. augusta 2006

    Napriek tomu že sa sedem rokov stravujem prevažne delemou stravou a za pár mesiacov som schudla takmer 30kg,myslím si že každy by si mal zvolit sposob stravovania, ktory mu najviac vyhovuje.Ja oddelujem len zivočisnu stravu od rastlinnej,zelenina a ovocie sa konzumuje s oboma skupinami bez obmedzenia.Citim sa perfektne.

  28. japeni 13. septembra 2006

    Prepáč Miro, ale racionálne a zdravé stravovanie je svojím spôsom tiež diéta. Pretože keĎ budem jesť iba nízkotučné veci – jogurty, kuracie prsia, ovocie a zeleninu tak schudnem. Ale keby som začala znovu všetky tie sladkosti a slané po večeroch + bravčové rezne, tak priberiem tiež. Takže delená strava je čosi podobné. Podľa mňa keď ju budem dodržiavať a niekedy zhreším, tak je to to isté ako zhrešenie pri racionálnom a zdravom stravovaní. Podľa mňa potom stačí jeden odľahčený deň /ovocný / a telo sa zase očistí od škodlivín. To je iba môj názor.

  29. Miro Veselý 13. septembra 2006

    japeni: zdravá strava neznamená jesť len jogurty, kuracie prsia, ovocie a zeleninu. Ale áno, každý výživový štýl je diéta. otázka znie, či sa dá držať celý život. je len málo ľudí, čo vydržia trvale stravu oddeľovať a strážiť

  30. ivo 13. septembra 2006

    japeni: Racionálna strava neznamená jesť len nízkotučné veci. Aj niektoré potraviny, čo majú vysokú energetickú hodnotu sa pokladajú za zdraviu prospešné a sú súčasťou tejto stravy. (napr. orechy) Racionálna strava vo svojej podstate nie je strava zameraná na redukciu váhy ale je to typ stravovania, ktorého cieľom je udržanie zdravia a predchádzanie civilizačným ochoreniam. Ak sa pri chudnutí táto strava spomína, tak je to preto, lebo práve všestrannosť a pestrosť racionálnej stravy (ak sa dodržujú určité diétne obmedzenia) dáva najspoľahlivejšie výsledky pri chudnutí, bez zdravotného rizika.
    Z môjho pohľadu delená strava už určité riziko predstavuje. Hoci si telo dokáže poradiť s určitým deficitom výživných látok, pri delenej strave hrozba tohoto deficitu existuje neustále (tým, že sa určité potraviny nesmú kombinovať).
    Jedlo, ktoré obsahuje ideálny pomer tukov, sacharidov a bielkovín snáď ani neexistuje no každé jedlo by sa malo aspoň snažiť o to sa tomuto pomeru trochu priblížilo. To sa pri delenej strave dosiahnuť nedá.
    Už samotný fakt, že pri delenej strave je povolený tvrdý alkohol a sú zakázané brusnice svedčí o tom, že tento typ stravovania sa dá len ťažko označiť za rozumný. To že ho propagujú druhotriedne herečky je len dôkazom toho, že je to len módna záležitosť, ktoré o pár rokov upadne do zabudnutia.

  31. japeni 18. septembra 2006

    Nemyslela som iba nízkotučné veci, ale chcela som tým povedať, že aj pri racionálnej a zdravej strave sa musíš kontrolovať a jesť iba produkty, ktoré organizmu prospievajú a nie škodia.

  32. Maja 21. septembra 2006

    Je to asi 10 rokov, čo sa mi podarilo za nejaké tri mesiace delenou stravou zhodiť 10 kíl, po nejakom čase ďalších 10 a nenabrala som odvtedy ani kilo navyše. Stravujem sa teraz bez obmedzení a potrebovala by som zhodiť ďalšie kilá, len aj mne chýba tá pevná vôľa. Ono to chudnutie bez psychickej pohody nejde.

  33. Majka 14. októbra 2006

    Delenou stravou sa mi vzdy podarilo schudnut, no po preruseni a ked som zacala normalne jest, pribrala som do pol roka vsetko naspat.A to preto, lebo som prestala jest zdravo, pre nic ine. Opat som s nou zacala, pretoze len pri DS sa citim fajn, fit, menej unavena a viem, ze len vedomym, ze drzim DS, stravujem sa racionalne. Ked sa nad tym zamyslim, je to naozaj tak, ze “nauci” cloveka stravovat sa zdravsie, pretoze sa papa viac zeleninky, celozrnnych jedal a pod.No i to je podla mna dobry zaciatok ako sa k zdravemu sposobomu jedenia priblizit a naucit sa papat zdravsie. Ked si chcem udrzat vahu,som si plne vedoma, ze jedinym vychodiskom je bud ostat pri DS alebo zdrava a racionalna strava.Cize vrelo odporucam ako dobry start k zdravym stravovacim navykom.Pre mna sa stala zivotnym stylom a je mojou sucastou, nie dietou :-)

  34. mack 29. októbra 2006

    ja neberiem delenú stravu ako diétu ale ako spôsob života, ješ jednoducho zdravé veci. Ja som na ňu nabehla po ryžovej diéte a nemám s tým problém, nemám problémy s tlakom (predtým príliž nízkym), nemámchuť na sladké (lebo v ovocí je ho dosť), mäso som nikdy nemala moc rada, zlepšil sa mi aj metabolizmus. Nemám však pocit keby som začala jesť bez DS tak by som pribrala, lebo by som mala ten istý kalorický príjem, ale ako som povedala, DS sa lepšie trávi

  35. ivo 29. októbra 2006

    Ak Ti to vyhovuje, nie je dôvod to meniť. Tiež nemám rád mäso a vyhovuje mi ho nejedávať. Jedávam to, čo mi chutí a robí môjmu telu dobre. Či sa to už niekomu páči alebo nie.

  36. beausa 7. novembra 2006

    ahojte, prosim vas ake su zakladne principy?
    maso a sacharidy mozem kombinovat so zeleninou, a ovocie s cim, s masom, alebo so sacharidmi?
    diky

  37. ivo 7. novembra 2006

    beausa: Začni radšej racionálnou stravou. Delená strava Ti určite neublíži, no je len málo ľudí, čo ju dokážu trvalo dodržiavať. Princípy racionálnej stravy sú oveľa jednoduchšie a výsledky sú podobné.

  38. beausa 9. novembra 2006

    Ivo, ano s tym ratam, ze to pravdepodobne nebudem drzat cely zivot, ale zasady racionalnej stravy teoreticky pozna kazdy z nas, ale v praxi je to zlozitejsie :o).
    A na mna osobne plati, cim lepsi rezim, tym to dlhsie vydrzim. A rada by som odstartovala svoju “zmensovacu” kuru cim skor…mam aj nejaku literaturu, avsak to hlbkove delenie mi este robi problem, ( ako napriklad syry- niekse da uvadza ze sa radia do bilekovinovej, inde do sacharidovej casti, podla obsahu susiny atd.)

  39. ivo 9. novembra 2006

    beausa: V tomto Ti neporadím. V celom princípe delenej stravy chýba podľa mňa logika. V otázkach viery sa musíš spoľahnúť na svoje srdce. Ak každý autor delenej stravy tvrdí niečo iné, ver tomu, ktorý je Tvojmu srdcu bližší. Hlavne však, aby si verila sama sebe a potom sa Ti schudnutie určite podarí. Držím Ti palce a vítam Ťa medzi nami.

  40. Patiiik 21. apríla 2007

    cawtee aj ja sa rada zapojim do vasej debaty…podla mna je delena strava fakt super vec ako ja ju drzim asi 2,5 mesiaca a schudla som 5 kg mozno sa to niekomu bude zdat malo ale teraz mam 51kg takze z takej nizkej vahy sa nechudne az tak lahko….este by som cela schudnut take 3kg a potom to uz bude v pohode….a vazne to je dobra vec ja nemam ziadny problem s drzanim delenej stravy….a este som chcela povedat k tomu jojo efektu ,ze jojo efekt nastava vecsinou vtedy ak chudne clovek naraz vela ale ked schudnete asi take kilo,dve za mesiac tak jojo efekt vam nehrozi a jojo efekt nezalezi od diety alebo sposobu stravy ale od taho ako rychlo schudnete…

  41. patiik 21. apríla 2007

    cawtee aj ja sa rada zapojim do vasej debaty…podla mna je delena strava fakt super vec ako ja ju drzim asi 2,5 mesiaca a schudla som 5 kg mozno sa to niekomu bude zdat malo ale teraz mam 51kg takze z takej nizkej vahy sa nechudne az tak lahko….este by som cela schudnut take 3kg a potom to uz bude v pohode….a vazne to je dobra vec ja nemam ziadny problem s drzanim delenej stravy….a este som chcela povedat k tomu jojo efektu ,ze jojo efekt nastava vecsinou vtedy ak chudne clovek naraz vela ale ked schudnete asi take kilo,dve za mesiac tak jojo efekt vam nehrozi a jojo efekt nezalezi od diety alebo sposobu stravy ale od taho ako rychlo schudnete…

  42. Nelly 3. novembra 2008

    Ahojte,ja tiež patrím k milovníkom delenej stravy.Držala som ju od apríla a schudla som z 84 kg (167 cm) na vysnívaních 59 kg.Predtým som skúsala veela prípravkou aj som si dala vypracovať cvičebný plán aj jedálniček a nič.Teraz som ešte schudla len občasným športovaním na 55 kg.Nedržím ju už od septembra,papám všetko a nepiberám =D
    Ale je tu taký malý zádrhel pri delenej stave som nemala žiadne pocity páfúknutého brucha,ťažkosti a pod…a teraz mám….takže zasa začínam s delenou…

  43. kati 21. novembra 2008

    mne sa paci jedna vec: ked niekomu poviete ze pri racio strave bude musiet niektore jedla vyrazne obmedzit, tak vas posle na teple miesta, nie je to ochotny spravit. delena strava ma dlhy zoznam potravin ktore su uplne zakazane – sladkosti, rezne, ale aj taky obycajny chlieb so sunkou ci syrom…a to odrazu nevadi, ze je zakaz, ked to ma atraktivny dietny nazov tak uz moze zakazovat co len chce?

  44. igi 2. decembra 2008

    Ved prave v tom je vtip, ze princip delenej stravy nic z toho nezakazuje, len treba jest z rezna inokedy maso a inokedy vyprazene prezle, inokedy chlieb a inokedy sunku atd. Pricom ako prilohu mozte neobmedzene pouzit zeleninu. Vedecky ide o to, ze jeden druh potravin vyvola v zaludku traviace stavy urcene pre zasadite potraviny a druhy druh vyvola v zaludku traviace stavy urcene pre kyslé (chemicky) potraviny. Ak sa vyvolaju naraz, obe sa navzajom neutralizuju a musi sa ich vytvarat ovela viac, co stazuje travenie a zatazuje organizmus prebytkami zaludocnych stiav, ktore sa menia na toxiny.

  45. Mery 19. decembra 2008

    ..oddelenú stravu odporúčam každému,kto chce schudnúť bez pocitu hladu a vyčerpávajúceho cvičenia..V roku 2002 (v decembri) som začala s týmto spôsobom stravovania a v apríli 2003 som vážila o 29 kg menej..denne som večer pred spaním urobila niekoľko “brušákov” (cvičenie)..začínala som 10-mi a postupne som to zvýšila na 40 “brušákov”..neskôr som začala chodiť do fitka na cvičebné stroje (slender-veľmi odporúčam,vytvaruje postavu a zmenšíte ju aj o dve konfekčné veľkosti bez väčšej námahy)..no a tak som za 6 mesiacov schudla 34 kg !!! Želám všetkým veľa úspechov!

  46. Dennise 22. februára 2009

    Ahojte vstci, ja sa stravujem delenou stravou zatial len 2.tyzden a ziadne zmeny na sebe nevidim..vzdy som vazila 53 kg a teraz vazim 66 kg !!!!takze kila musia it dole, lenze to je tazke kedze som bola pred rokom na operacii stitnej zlazy a pravu stranu vybrali, takze mam taky spomaleny metabolizmus ze keby som aj len vzduch dychala nevjem schudnut na moju modelkovsku vahu :) …nestazujem sa na delenu stravu, lebo mne delenie potravin robi dobre, necitim sa byt unavena, mam krasnu pokozku, nie som vyhadzana..len keby tie kila sli dole..v com je moj problem ze to nepomaha? zeby ta stitna?lenze po OP sa mam uz lepsie a berem aj euthyrox 50…alebo tento novy princip stravovania mi sposobil sok v tele, ale potom to pominie?pred 2 rokmi som sa tiez stravovala delene, a tam som krasne chudla, kolko som potrebovala…mam to zacat brat prisnejsie? uz vobec nemam jest od 5tej?aj ked chodim spat dobreze nie o 1dnej v noci…sak by som umrela od toho skrkania v bruchu…alebo mam pockat mesiac , mozno zidu kila mozno nie?poradte

  47. Kacici 1. marca 2009

    Ja by som sa chcela vyjadrit k clanku. Mirove stranky citam uz asi pol roka a myslim ze to naozaj funguje. ale ja – Cosi som aj schudla, a zasa naspet pribrala. Po istom case som si ale uvedomila 1 vec. Vsetci pisu, ze drzali dietu. ale ked sa vratili na “normalnu” stravu, zasa naspet vsetko pribrali. JO-JO EFEKT. a prave tu je pes zakopany. Ked sa zacneme stravovat “normalne”, vsetko sa vrati nas5. je jedno, ci mame delenu stravu alebo ci sa drzime mirovych rad. Kluc k uspechu je NEPOLAVIT. ak PRI HOCIJAKEJ DIETE, UPRAVE JEDALNICKA, VYVAZENEJ A PESTREJ STRAVE (snad ma chapete) polavime, kila sa vratia nazad.

    este by som chclea napisat, ze niektorim delena strava vyhovuje. nieje to to najposlednejsie riesenie. Napr. ja to nevidim tak, ze si mozem dat hocikolko hocicoho. Ale len skusam tu metodu, uhlovodiky a bielkoviny. Mojim cielom neni zhodit kila naraz, ale zhodit. A v podstate jedine zmena v mojom zivote co zapricinila delena strava je ta, ze k mesu jem salat a nie ryzua spol. To si dam neskor alebo na 2 den.

    Koniec koncov, nemyslim si ze by delena strava nejako poskodzovala zdravie alebo co. mne sa to celkom paci. a teda zaver: NIKDY NETREBA VO VYBERE JEDLA POLAVIT, LEBO JO-JO PRIDE AKO NA SANIACH

  48. maros71 8. augusta 2009

    mily Miro,každý organizmus je univerzálna fabrika na spracovanie a každému sadne iné,preto každý musí prísť na to čo mu je najlepšie.Ja som ako večne tučný prešiel pár dietami a vždy jojo-efekt.potom prišiel Herbalife a tvrdá ruka nado mnou.schudol som 30kg,ale musel som byť zodpovedný ,tvrdý voči sebe a mať plnú peňaženku.A prišiel som na to že musím aj taký zostať,teda nie preparáty,ale systém a sebazaprenie!teraz som na delenej už pol roka,a som spokojný.Také niečo ako pálenie záhy už dávno nepoznám.Mám známeho čo je na delenej už pár rokov,mal 220kg,dnes má 80.je to uplne iný človek.Teda hľadajme si sami svoju cestu …

  49. sany12341 11. januára 2010

    Keď že som túto stránku objavila práve dnes a dostala som sa až sem, tak chcem zareagovať. Posledný príspevok je síce z 8.8.2009 a teraz je už rok 2010, myslím, že to nevadí. Je to už viac rokov, keď som sa stravovala spôsobom delenej stravy a nebrala som to ako diétu, ale ako môj spôsob stravovania. Veľmi mi vyhovovalo takto sa stravovať. Schudla som, mala som dobru postavu, ako mi kolegyne v saune hovorili, že mám z nich najlepšiu postavu a to som z nich nebola najmladšia. Cítila som sa dobre, dobre mi to robilo na žalúdok, keď som zjedla aj niečo viac, nebola som prejedená, nepálila ma záha, necítila som nadúvanie a mala som v úplnom poriadku vyprázdňovanie. Môžem tiež povedať, že tento druh stravovanie mi nespôsoboval žiadne nechute k niektorej z kombinácii jedál. Nemala som problém zjesť mäso iba so zeleninou, prípadne ryžu so zeleninou, alebo iné podobné kombinácie. Doslova mi to chutilo a dodnes aj chutí a ešte lepší pocit mám pri jedení, lebo viem že mi je po tomto jedle dobre. Dnes sa žiaľ úplne tak nestravujem, (iba občas ak mám možnosť) hlavne keď som doma. Z určitých dôvodov mi to nevychádza, ale najhlavnejší je ten, že sa stravujem v práci, kde dostanem na tanieri obe položky jedla naraz. Dalo by sa síce zjesť iba jedno, ale kde vziať tu zeleninu? Povedzme dala by sa priniesť z domu, ale je na to čas v práci, kde robím?! Nie je. Pracujem s deťmi. V každom prípade sa k tomuto štýlu stravovania chcem vrátiť, pretože sa opäť chcem cítiť tak dobre ako som sa cítila vtedy, keď som sa stravovala delenou stravou. Na záver len toľko, ani som nevedela, že je to ” moderné “.

  50. mončiči 26. januára 2010

    Ahojte,pridávam sa k tým ktorí chudnú oddelenou stravou.Tiež ju považujem za životný štýl, držím ju druhý týždeň a výsledky zatiaľ nevidím.Začala som cvičiť aj na vibračných strojoch, takže uvidíme…Ozvem sa o týždeň a dúfam,že kilá už začnú padať smerom dolu.

  51. Samik 30. marca 2010

    OMG WTF Loooool…….ty si ako knizku cital o delenej strave???? Kto zakazuje ryzu jest v ktorej teorii o delenej strave???? Blbosti pises, strasne blbosti….

  52. kassandre 26. apríla 2010

    ahojte prispejem aj ja ,delena strava nie je vobec moderna ,pred 10 rokmi ju moj tato dodrziaval a schudol teda poriadne a to si dal kludne na obed do prace 4 parky bez nicoho .takze tak :D ja ju teraz drzim tak uvidim ako to bude fungovat ale citim sa lepsie ted este zacnem chodit do fitka tak uvidime :D

  53. hruštička 15. mája 2010

    ahojte…pred niekoľkými rokmi som delenú stravu držala aj ja, po jej ukončení som dačo pribrala, ale to asi preto, lebo som si dopriala samé kalorické jedlá…xixi…
    teraz som 10mesiacov po pôrode a idem sa opäť do nej pustiť, nakoľko som počas tehotenstva pribrala 26kg a pripadám si hrozne…dúfam, že maličkému neublížim, pretože stále dojčím, ale nejak tie kilá zo seba musím striasť, tak mi teda držte palce…

  54. trocha inak 19. augusta 2010

    delená strava – súhlasím s článkom a nebudem ďalej komentovať,
    Ale – nepáči sa mi ako narábaš so štatistickými pojmami. Ak napr. z tisíc ľudí zomrie sto vo veku do 5 rokov, tak títo budú mať priemernú dĺžku života nižšiu ako vzorka tisíc ľudí z ktorých sa 5 rokov nedožije iba jeden. Detskú úmrtnosť predsa neovplyvňuje iba strava, ale aj iné faktory a to najmä očkovanie. Aritmetický priemer môže byť niekedy veľmi zavádzajúci a preto štatistika používa aj iné ukazovatele.
    Inak súhlasím s myšlienkou, že strava chudobných ani dnes ani v minulosti nič moc. Moja stará mama sa narodila v r. 1909, veľmi často spomínala, že v roku 1917 jedli chlieb zamiesený z múky a cvikly, t.j. kŕmnej repy. To bol príjem energie a výdaj bol asi dvakrát taký ako v roku 1910, lebo všetku prácu museli zvládať ženy, deti a starci – muži bojovali. Tak naozaj asi nemali čo deliť, leda tak aký veľký kúsok toho chleba v ktorú časť dňa.
    Majte sa Katarína

  55. Mariluz 9. apríla 2012

    great job guys! i love the photos, they look like they could be used as mtrneaikg material for what a great company Chevron is to work for CONGRATS TEAM CHEVRON!

  56. mamas 4. júna 2012

    Great and pure Truth, thank you mr.Vesely

  57. pedro 14. augusta 2012

    caute myslim ze najlepsie by bolo vyskusat delenu aj racio vyzivu a porovnat ci sa pri niektorej rychlejsie zhadzuje alebo ci sa zlepsi travenie ak niekto skusal obidve nech napise co je lepsie

  58. Miro Veselý 15. augusta 2012

    pedro je dosť ťažké skúsiť čo je rýchlejšie, lebo každé telo reaguje rôzne. a asi sa nenájde niekto, kto by to porovnával štýlom mesiac tak a mesiac onak. potom je najlepšie využiť skúsenosti obezitológov, ktorí už dávno vravia, že delená strava na chudnutie nefunguje priamo (nemá prečo) ale ak ju začne držať niekto kto sa predtým prejedal, tak niekedy chudne. dôvod je ten, že konečne začal rozmýšľať o tom, čo vlasntne jedáva. Ak v delenej strave zjete viac, ako telo potrebuje budete utešene priberať.

  59. mílada 1. marca 2013

    Dělená strava funguje.člověk se při dělené stravě cítí líp,takže na tom něco musí být.Akorát to není tak jednoduché,jak když sníme co nám přijde pod ruku a proto ji někteří lidé haní,jelikož by se museli trochu namáhat.

  60. kama 16. apríla 2013

    Princip racionálneho stravovania už roky preferuje naturalny kulturista pan Karabinoš. Robí prednašky, semináre a tzv. Jarne premeny a odporučam: nájst si ho na FB alebo v jeho posilnovni v Nitre a výsledok sami uvidíte. Naučí vas stravovat, cvičit a velmi Vás obohatí. Duchom. A váha vydrží a pritom postava…? TIP, TOP.

  61. Redbulik 29. mája 2013

    Delena strava plus kontrola Kj je zaklad uspechu.Max 5500 kj/den.Ziaden biely chlieb,zemiaky,sladkosti,alkohol,salamy a podobne vyrobky.Jest 5krat denne a hlavne VELA VELA zeleniny.Vysledok :za 4 mesiace sla vaha spontanne z 93 na 76 kg.Miro velka vdaka za tvoj web . Jedine negativum – musel som obnovit satnik, namiesto velkosti 36 teraz 32 co je v pase cca 10 cm.

  62. Miro Veselý 29. mája 2013

    Redbulik k výsledkom gratulujem a zmena šatníku nie je nikdy na škodu. len pri jedení 5500 kJ denne by som odporúčal ísť čo najrýchlejšie hore. To je dosť málo. Odporúčam po malých krokoch navyšovať.

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: