Prečo diéty nefungujú?

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Ak sa povie slovo “chudnutie” absolútnej väčšine ľudí sa vynorí ako synonymum slovo “diéta“. V niektorých prípadoch je synoymom aj “hladovka”. Prečo ľudia tak slepo veria týmto podivuhodným návodom? Pretože sú jednoduché.

Diétujeme ale nechudneme

Iste poznáte ľudí, ktorí držali za svoj život už viacero diét. Niektoré ženy diétujú prakticky celý život a pritom ich váha ani zďaleka nezodpovedá tortúre, ktorú podstupujú. Dá sa preto smelo povedať, že nepoužívajú účinný postup na chudnutie. Poďme však od začiatku.

Pojem diéta znamená stravovací režim zameraný na dosiahnutie určitého cieľa. Napríklad pri problémoch so žlčníkom, pre ľudí, ktorí sú oslabení a podobne. Nás ďalej bude zaujímať redukcia hmotnosti.

V zdravotníckych zariadeniach sa často stretnete s redukčnou diétou. Avšak táto výživová úprava nie je určená pre tučného, ale inak zdravého človeka. Používa sa v profesionálnej praxi iba v prípadoch, kedy sú na to vážne dôvody.

Ak diétu riadi lekár, smeruje k zlepšeniu zdravia

Ak je niekto nadmieru obézny a má, napríklad, problémy so srdcom. Potreboval by operáciu. Nemôže však tento zákrok podstúpiť, pretože by hrozili veľmi vážne následky spôsobené práve tým, že je obézny. Práve v tej chvíli lekári zvyčajne nasadia tvrdú diétu, ktorá spôsobí, že pacient schudne rýchlo a potom už je operácia možná. Ide o čas. Je to rozhodnutie v situácii ohrozenia života alebo zdravia pacienta. Nejde o samoúčelné opatrenie len tak pre krásu. Tvrdá reštrikcia potravy je tu menším ohrozenie zdravia než následky, ktoré prináša pacientovi pokračujúca obezita. Možno trebárs preto, že kým je tučný, nemôže podstúpiť operáciu. Alebo kým je tučný, obezita dramaticky zhoršuje jeho celkový zdravotný stav. To sú vážne situácie, kedy je opodstatnené naordinovať aj mimoriadne drastické riešenie. Neraz sa používajú veľmi nízkoenergetické rozpisy niekde na úrovni 4000 kJ na deň. To je viac, než o polovicu menej, než by bolo normálne.

Ak si ale takéto tvrdé podmienky “naordinuje” človek sám, je to problém. Spravidla pri laicky obmedzenej strave nebude mať telo dostatok živín. To zmení nastavenia rôznych procesov v tele. Hovoríme tomu potom “spomalený metabolizmus”. Následky sú rovnako tvrdé: Po skončení nezmyselnej diéty potom človek často priberie. Ale to už sa väčšinou nerieši a o tom sa ani nehovorí. Tým sa málokto pochváli…

Drastické diéty a obmedzenia v strave

Je jasné, že pri takto drastickej diéte človek samozrejme začne pomerne rýchlo chudnúť. Metabolizmus človeka sa v priebehu niekoľkých týždňov až mesiacov prispôsobí na stav nedostatku potravy. Zmenia sa hormonálne a iné procesy v tele.

  1. Prvé týždne po nasadení drastickej diéty bude človek veľmi rýchlo chudnúť.
  2. Po niekoľkých týždňoch najneskôr však mesiacoch sa chudnutie začne zastavovať. Telo sa prispôsobí nedostatku potravy a šetrí ako je to len možné. Môžete pokojne jesť to čo predtým “fungovalo”, ale už sa nechudne. Riešením by bolo ešte drastickejšie zoškrtať jedálniček. To by ste však boli v bode jedna a za pár týždňov ste v bode dva a nechudnete. Čo potom?
  3. Ak by ste s týmto škrtením potravy neprestali, niečo vo vašom tele začne zlyhávať. Nikto vopred nevie, čo. U každého to bude niečo iné. Ak sa pozriete na mentálne anorektičky, ktoré sú v trvalo nízkom príjme stravy, spravidla sú bez menštruácie. Stratili svalovinu. Majú problémy s pleťou. Niektoré občas umrú.

Jednoducho telo potrebuje prísun určitej dávky energie a živín. Ak ho nemá, nejaký čas prežije. Ak ho nemá dlhodobo, začne živoriť, zlyhávať a potom umrie.

To, že vydržíme aj niekoľko mesiacov na minimálnom príjme stravy je sebaobranný režim tela. Záchranný obranný mechanizmus, ktorý takto chráni organizmus pred uhynutím z nedostatku potravy. Je to fajn pokiaľ človek takto môže prežiť v divočine, v období nedostatku. Ide o prežitie. Siaha sa do rezerv. “pália” sa tukové zásoby a “berú” sa bielkoviny z kostnej hmoty a svalov. Vďaka tomu môže človek prežiť aj v krutej zime a s malým prísunom stravy. No predpokladom je, že po tomto období zas strava bude.

Mimochodom. V prírode nám pripadne normálne, že prežijú len tí najsilnejší. No je aj dosť tých, ktorí pri hladomore uhynú. Verím, že neplánujete testovať, ako ste na tom vy. Či patríte medzi silných, alebo slabých, ktorí dlhý nedostatok potravy nezvládnu.

Je len prirodzené, že v prírode po období hladu príde zas dostatok jedla. Telo je už nastavené na to, aby okamžite vytváralo zásoby. Tak totiž fungujeme. Telo posilní tie funkcie, ktoré sa ukázali ako nedostatočné.

  • Ak budete dvíhať ťažké bermeno, telo posilní vaše svaly. Predpokladá, že ich budete zas potrebovať.
  • Ak budete rýchlo bežať, telo “vylepší” vašu motoriku a pohybový aparát. Nabudúce budete bežať rýchlejšie.
  • Ak budete čítať ťažkú knihu, vytvárajú sa vám v mozgu nové synapsy. Nabudúce takú tému zvládnete ľahšie.
  • Ak budete hladovať, telo sa pripraví na to, aby ste budúcu hladovku lepšie zvládli. Spraví si tukové zásoby hneď, ako to bude trocha možné.

Drastická diéta preto celkom zákonite nerieši základný problém.

  • Problémom tučných nie je obezita!
  • Ich problémom je vyšší príjem energie, než výdaj.
  • Spravidla celkovo zle zvolená životospráva.

Nadmerný príjem energie nemusí znamenať fyzicky veľa jedla. Tuční často konzumujú jedlo nesprávne.

  • v malých dávkach, ale vysoko energetické, alebo
  • dlhé pauzy bez jedla a potom bežné reštauračné porcie, alebo
  • ku normálnemu jedeniu občasné nevhodné maškrty, alebo
  • nočné vyjedanie chladničky…

Podobný prístup k stravovaniu spôsobí obezitu aj v prípade, že na objem toho celkovo veľa nezjete.

Ako príklad môžu slúžiť jedlá ako čokoládové tyčinky, sladké limonády, koláčiky, rezne. Pár desiatok gramov takýchto dobrôt denne a môžete začať priberať. Pritom na objem vlastne takmer nič nezje. Pár deka šalátu, syra…

Po nejakom čase priberani sa tučný rozhodne drasticky obmedziť stravu. To je však len jednorazový záchvat snahy chudnúť. Čo potom keď sa schudnutie už nakoniec aj dostaví? Potom väčšinou ľudia špeciálnu výživu ukončí. Vracajú sa ku svojmu pôvodnému stravovaciemu režimu. Teda k rovnakému režimu, ktorý už raz k priberaniu viedol.

Po období obmedzenia potravy však bude viesť starý systém stravovania k priberaniu rýchlejšie. Nedostatok potravy spomalil metabolizmus. Táto zákerná pasca sa nazýva jo-jo efekt a dá sa proti tomu robiť len to, že nebudete nikdy diétovať.

Chcete nasadiť akúkoľvek diétu? Vopred si premyslite, či je možné riadiť sa dlhodobo týmto stravovacím štýlom. Veľmi veľké percento diét sú totiž postupy, ktoré nie je možné dlhodobo udržať! Sú buď nechutné, drahé, alebo by ste umreli na podvýživu.

Popularita diét je v ich jednoduchosti

V jednoduchosti sa skrýva aj tajomstvo toho, prečo sú rôzne diéty tak úspešné. Sú to totiž celkom jednoduché návody. Tučný sa väčšinou nemá záujem nič zvláštne učiť. Chce len schudnúť. To je práve tá pasca. Jednoduché návody sú zapamätateľné a netreba pri nich premýšľať.

  • jedz len ryžu a schudneš
  • rozdeľ bielkoviny od sacharidov a schudneš
  • vynechaj sachridy a schudneš

Výživový štýl človeka však nie je možné zredukovať na tak jednoduché pokyny. Ak sa o to pokúsite tak nejaký čas určite vydržíte. Po nejakom čase vás však taký redukovaný výživový štýl prestane baviť a vrátite sa do svojich starých koľají.

Prečo práve do starých koľají? Pretože nič iné nepoznáte.

  1. Poznáte stravovací štýl, ktorý vám vyhovoval, no jeho vinou ste pribrali.
  2. Potom na to nasadíte pokusne nejakú drastickú či menej drastickú diétu aby ste trochu schudli.
  3. Po schudnutí už nedržíte diétu a vraciate sa k bodu číslo jedna.

Diéta vás nič nenaučí. Pokiaľ sa nič nenaučíte, po skončení dodržiavania oných podivných výživových pravidiel znovu priberiete. Takto sa v špirále postupne prepracujete len ku vyššej hmotnosti.

Je to tak trocha aj módna záležitosť

Téme ako zhodiť sa venujem už dlhší čas a tak som si všimol, že diéty na chudnutie sú vecou módy. Idú ako vlny. Za ten čas čo sa venujem chudnutiu už prešli záchvaty rôznych výživových šialenstiev. Bola to

  • ryžová diéta
  • deväťdesiatdňová,
  • diéta podľa krvných skupín,
  • atkinsova diéta,
  • oddelená strava,
  • dukanova diéta,
  • paleo diéta.

Okrem toho sú tu rôzni autori. Len na Slovensku a v Čechách ich je hneď niekoľko. Viacerí dodnes odporúčajú zdraviu značne škodlivú nízkosacharidovú diétu. Iní zas lákajú na chudnutie bez cvičenia a v rôznych vlnách povoľujú jesť čo chcete. Že také knihy či časopisové články sú nezmyslom je jasné. Vychádzajú stále nové a nové a populácia je stále tučnejšia. Teraz už aj deti.

Každý z týchto výživových štýlov a diét sľuboval rýchle a bezpečné chudnutie. Ak by ste sa začítali v časopisoch a na internetových diskusiách do článkov, ktoré sa venujú jednotlivým výživovým smerom videli by ste všade nadšené výkriky žien, ktoré prisahajú, že tou ktorou diétou schudli a aký je odteraz ich život sladký.

Kto ale píše takéto správy do diskusií? Ľudia, ktorí aktuálne dosiahli nejaké výsledky. Niekoľko kíl a už sú tu nadšené výkriky. Neskôr, keď zas priberú, tipnite si, čo sa stane? Pôjdu hľadať ten svoj starý pochvalný text? Napíšu tam opravu? “Viete, skúsila som tento postup. Schudla som 20 kíl, ale o pol roka sa mi vrátili. Spravila som chybu.” Koľko percent ľudí napíše niečo takéto? Z praxe viem, že zanedbateľný počet. Preto sa nemôžete spoliehať na “hlas ľudu”. Porozhliadnite sa okolo seba. Zistíte, že tí istí ľudia, ktorí predtým držali nejakú diétu a darilo sa im, sú dnes znovu tam kde predtým len o pár kíl ťažší, nespokojnejší a starší. Ako je možné, že postup, ktorý pred troma rokmi sľuboval sladké výsledky je zrazu zabudnutý? Prečo tí istí tuční občania zrazu kupujú nové knihy s iným postupom a hltajú články o najnovšom zázračnom a revolučnom postupe ako zhodiť báječných 100 kíl za 3 dni?

Vraciame sa znovu ku začiatku. Žiadny redukčný stravovací štýl spravidla nie je riešením obezity. Chudnutie nespočíva v tom, že by človek potreboval jesť porcie ako pre vrabca. Ak chcete zhodiť, potrebujete jesť normálne porcie. Potrebujete cvičiť a nastaviť si zdravý životný štýl. Inými slovami potrebujete zmeniť smer svojho života.

Ak ste priberali, bol to signál, že sa správate chybne. Vy teda nepotrebujete zničiť svoje brucho. Potrebujete zrušiť príčinu, ktorá to brucho vytvorila. S takým prístupom potom nehrozí ani jojo efekt, ani zdravotné ťažkosti. Stačí len nezvrtnúť volant a nevrátiť sa k nezmyselnému životnému štýlu. K tomu, ktorý už u vás raz dokázateľne viedol k obezite. A… Viem. Ktorý nám tak veľmi chutí a láka.

Zrušte výživový štýl, ktorý vás priviedol ku obezite

Módne a jednoduché diéty sú síce lákavou a alternatívnou víziou, že chudnutie prebehne čo najrýchlejšie, ale v tom je aj celý ich klam. Ľudia majú pocit, že telesné procesy v ľudskom tele je možné oklamať.

  • Klamať sa dá pri skúške v škole. Dá sa nenaučiť a spraviť dojem na učiteľa.
  • Nedá sa však podplatiť srdce, aby fungovalo, keď je obalené v pevnej obruči tuku.

Telesné procesy sa jednoducho nedajú odrbať. Je to zámerne silné slovo, aby vám zaznelo v ušiach.

  • Nie je možné stať sa silným tak, že by ste podplatili trénera veľkým kufríkom plným bankoviek, aby cvičil za vás.
  • Nie je možné delegovať zdravú stravu na vášho sluhu a vy sa budete pritom stravovať nesprávnym spôsobom.

Procesy v tele sa nedajú obabrať, nedajú sa hľadať skratky. Ak sa dlhodobo stravujete zle, bude to mať následky. Je jedno, či je to nevhodná strava, alebo diéta. Ak necvičíte, máte smolu a vaše zdravie sa bude zhoršovať. Tieto fakty je dobré si uvedomiť a zariadiť sa podľa nich.

Ľudské telo potrebuje určitú údržbu. Na to môžete využiť znalosti, ktoré v našom storočí už sú k dispozícii. Investujte niekoľko hodín zo svojho života do podrobného štúdia. Staňte sa odborníkmi na to, čo to znamená zdravý výživový a životný štýl. Akým spôsobom máte cvičiť. Ako relaxovať. Odrazí sa to na vašom zdraví a dlhovekosti.

Diéta je jediné čo mnohí poznajú

Väčšina ľudí, ktorí siahajú po obmedzení stravy nepoznajú žiadne iné riešenie. Na rovinu: človeku sa to iné riešenie nechce učiť. To je pasca, do ktorej upadá väčšina tučných ľudí. Nechce sa im riadiť svoj vlastný život. A tak im ho riadi túžba po bravčovom bôčiku či po torte.

Aj ja som tak nejaký čas chudol. Nič som o tom nevedel. Dúfal som, že ak budem jesť liek ktorý obmedzí hlad, tak že schudnem. Áno, fungovalo to. Ale len kým som hltal tabletky. Potom som zas rýchlo pribral.

Je pohodlnejšie venovať sa zábave a papať pritom krekry než obetovať nejaký čas vzdelaniu a potom disciplínovane dodržiavať výsledky toho, čo sme sa naučili.

Mnoho ľudí, ktorí sú tuční sa zaoberajú myšlienkou, že existuje niečo také ako “hriech” a “trest” za tento hriech. Tučný človek sa nejaký čas napcháva. Papá rezne, torty, či popíja sladké malinovky a vie, že to nie je vhodné. Potom, čo priberie nejaké kilá sa rozhodne rýchlo potrestať svoje telo, odníme mu väčšinu stravy a telesných rozkoší a v priebehu pár týždňov znormalizuje svoju hmotnosť v nádeji, že tým veci vyriešil. V skutočnosti tým veci len zhoršil. Telo v krízovom režime prepína svoje sily na takpovediac doraz a vyčerpáva sa. Je to úplne nezmyselný prístup.

Preto tak ostro odporúčam, aby ste nepoužívali žiadne diéty. Učte sa!

Diéty vám nepomôžu schudnúť a nepomôžu vám k zdravšiemu životnému štýlu. Pokiaľ chcete, aby vaše zdravie, aby vaše telo a vaša vitalita boli v norme, mali by ste sa snažiť o čo najpravidelnejšie dodržiavanie princípov zdravého životného štýlu.

Nuž a ako vlastne máte vyhodnotiť, či ste úspešní?

Nakoniec studená sprcha. Nezaoberajte sa tým, akú dnes máte hmotnosť. Toto číslo pre vás nie je dôležité. Skúmajte radšej dva dôležitejšie parametre:

  1. Aký máte obvod pása? Obvod pása rozpráva jasnou rečou o tom, aký ste si nastavili životný štýl. Veľký pás = chyba.
  2. Aké činy ste dnes prevažne vykonávali? Dá sa väčšina zjedených jedál označiť za vhodné? Zacvičili ste si? Žili ste prevažne pokojným tempom? Dosť ste spali? Smiali ste sa?

To je totiž veľmi dôležité. Ak sa väčšinu dní budete blížiť k vhodným odporúčaniam, idete dobrým smerom. Overujte si to na svojom opasku. A mám tu ešte jeden tip:

  • Neskúmajte svoju váhu, alebo pás, aký je dnes. Zaujímavé bude, čo bude o rok.

Mnoho ľudí chce zhodiť “do plaviek”. To sa dá. No do Vianoc priberú ešte viac. To je signál, že niečo v životnom štýle je nastavené veľmi chybne. Ak to odhalíte a odstránite, možno už nikdy viac nebudete potrebovať zhodiť. Pretože budete dlhodobo štíhli.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 23. januára 2014

 

Komentáre k článku: Prečo diéty nefungujú?

  1. ivana1007 13. februára 2011

    svata pravda:)takze potlacte lenivost a pekne to pojde!

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: