Diéta na chudnutie?

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Diéta je slovo, ktoré má viacero významov. Najčastejšie sa používa pre označenie stravovacieho režimu, ktorý má nejakú konkrétnu funkciu. Spravidla vo vzťahu k zdraviu. Najčastejšie sa už v názve diéta spája s tým, aký účel má. Napríklad:

  • Diéta na chudnutie.
  • Redukčná diéta.
  • Žlčníková diéta.
  • Výkrmná diéta.
  • Šetriaca diéta.

A podobne. Pre nás z tohto krátkeho výpočtu môže vyplynúť záver, že stravou je možné ovplyvniť zdravie. Na túto samozrejmosť upozorňujem preto, že dnes na ňu mnoho ľudí zabúda. V strave sa nekontrolujú. Jedávajú bez premýšľania. Neskôr, keď ich trápi obezita, začnú skúmať, ktorá diéta by sa mohla použiť ako rýchla záchrana.

Všimnite si:

  • Kým priberáme, o jedlo sa nestaráme. Čo na tom, že výživári sú proti buchtám a klobáskam? Nič netreba preháňať, dajme si halušky s bryndzou a oškvarkami.
  • Keď chceme schudnúť, odrazu už jedlo uznávame ako niečo čo má vplyv. Odrazu chceme držať diéty, odrazu veríme, že rezance s makom nebudú pri chudnutí to pravé.

Príde nám prirodzené, že diétu chceme nasadiť ako “opravára” našej obezity. Ale málokto chce stravu použiť ako nástroj aby obezita nevznikla. A preto mnohí po schudnutí podľahnú lákaniu nezdravej stravy. Žiaľ to je zároveň aj hlavná príčina, prečo po diéte zvyčajne váha letí nazad, hore. Diétne opatrenia spojené s riešením obezity sú totiž zvyčajne len krátkodobé. Riešia následok (obezitu). Neriešia jej príčiny.

Diéta neznamená čím viac, tým lepšie

Častou chybou je predstava, že ak trocha pomôže, viac pomôže ešte lepšie. Inými slovami ak vďaka miernej diéte chudneme pomaly, dá sa s tvrdšou diétou chudnúť rýchlejšie. Tento názor platí len krátko. Práve to je ten problém. Z neho vychádza aj chyba v uvažovaní, ktorá môže prerásť až do poruchy príjmu potravy. Najmä mladé dievčatá majú často nekritickú predstavu o svojej postave.

  • Normálne ženské tvary považujú za obezitu a hneď uvažujú o diéte.
  • Diéta však spomalí metabolizmus a chudnutie sa začne spomaľovať.
  • Začnú teda viac škrtiť jedlo v nádeji, že to zaberie.
  • Podvýživa začne meniť aj psychiku, častejšie sa začínajú objavovať sladké výnimky.
  • Chybne fungujúce telo aj v stave podvýživy začne priberať aj z maličkostí.
  • Väčšina žien diétu časom vzdá a príde jojo efekt, kedy sa kilá vrátia.

Nepríjemné je to, že takéto schémy myslenia vznikajú z neznalosti. O zmene stravovacieho režimu sa rozhodne žena na základe predpokladov, názorov, alebo náhodného výberu. Spravidla je to nekompetentné rozhodnutie. Diéta sľubuje jednoduché riešenie. Zdanlivo sa javí ako rýchla akcia, ktorá odstráni obezitu a všetko zas bude pri starom. My však už vieme, že diétou sa naruší fungovanie tela, takže “pri starom” už nebude nič. Ak sa po diéte vráti ku životnému štýlu ktorý už raz viedol ku obezite, priberie oveľa rýchlejšie.

Smutné sú aj tie prípady, kedy sa štíhle ženy rozhodnú pre diétu.

  • Ženskú postavu považujú za prejav obezity. Chcú štíhle stehná a zadok a myslia si, že telesné proporcie v týchto partiách sa dajú ovplyvniť diétou, alebo cvičením.
  • Vo veku puberty, kedy je telo v rýchlom raste posudzujú svoju prirodzene stúpajúcu váhu, ako prejav priberania. Je to naivné, ale práve takto začínajú mnohé dievčatá svoju prvú diétu – majú celkom zdravú postavu.

Ak teda z nejakých príčin nadobudnete pocit, že je potrebné držať diétu, konzultujte túto vec s lekárom. Ten vám môže odporúčať, či máte naozaj chudnúť a ak áno, tak ako. Ak vám nevie poradiť lekár, hľadajte iného. Poraďte sa trebárs v akv.sk alebo v niektorej obezitologickej poradni. Aj keby ste za to mali zaplatiť, je to lepšie, ako keď sa svojvoľne rozhodnete pre niektorú nevhodnú, či zdraviu škodlivú diétu.

Hľadajte diétu, ktorá sa dá držať trvale

Ak už máte problém s nadváhou či obezitou, tak jedna vec je istá: tento problém máte na celý život. Ak ste totiž pribrali, má to príčinu. Tou príčinou nie je nedostatok diéty. Obezita vzniká:

  • Pri nepravidelnej strave,
  • pri nevhodnej strave,
  • pri nedostatku pohybu.

Pohyb sám vám schudnúť z obezity asi nepomôže, úprava stravy býva nutná. No ak ste už raz pribrali, asi žijete v prostredí, alebo žijete spôsobom, ktorý umožňuje pribrať. Možno vaše telo má dokonca genetické predpoklady priberať – o to horšie. Každopádne, ak s tým problém máte, je to trvalé. Aj po schudnutí budete mať sklon priberať.

  • Možno máte prácu ktorá podporuje nepravidelnú stravu. Kým nebudete jesť pravidelne, budete tuční.
  • Možno vaša rodina má vo zvyku ponúkať veľa jedla a často. Nezmeníte ich, ponúkať budú stále.
  • Možno vy ste natoľko rozmaznaní, že si neviete odoprieť niektoré nevhodné maškrty. Táto túžba vás bude sprevádzať celý život. Rovnako, ako alkoholik bude stále mať chuť na pohárik.
  • Možno sa neradi hýbete. Úsporný pohyb a úplný nezáujem o šport je u obéznych častým javom.
  • Možno užívate lieky, alebo trpíte chorobou, alebo ste po operácii. Niektoré zdravotné problémy značne urýchľujú priberanie.

V tejto životnej konfigurácii je isté jedno. Vaše pohodlie, vaše okolie a vaše zvyklosti budú trvale smerovať k tomu, aby ste sa vrátili do “starých koľají”. To znamená vrátili sa ku životnému štýlu z ktorého priberáte. Môžete si to predstaviť ako šikmú plochu. Ak hore umiestnite loptu, vždy sa bude kotúľať smerom dolu. Aby ste ju udržali hore, bude potrebné stále u držať. Podobne u obézneho potom je diéta len akési ťuknutie do lopty smerom do kopca. Na chvíľu pôjde hore, ale za chvíľu zas ide nazad.

Diéta, ktorá vám môže fungovať teda musí mať niekoľko vlastností, inak ju nevydržíte držať dlho.

  1. Musí vám chutiť, aspoň trocha.
  2. Musí vás zasýtiť a to PORIADNE. Tak, aby ste nemali chute.
  3. Musí obsahovať všetky živiny, aby vaše telo fungovalo ako zdravé telo.

Musí to byť taká diéta, ktorá sa dá držať celé roky, stále, doživotne. Musí vás aspoň trochu baviť a musí vám byť dobre. Inak sa veľmi rýchlo vrátite a diéta vás omrzí. Preto odporúčam, aby ste chudli nie pomocou diéty, ale zdravším životným štýlom. Je to pomalšie, ale mimoriadne účinné. Diéta v pravom slova zmysle to nie je. Nepohodlné je to, že aby ste sa mohli zdravo stravovať, musíte vedieť, čo je zdravé a čo nie. Nepríjemné je to, že vplyvom reklám a hlúpych diét medzi ľuďmi koluje veľa nezmyslov o tom, čo je zdravé a čo nie. Niekto odporúča diétu s veľkým obsahom bielkovín, iný zas odporúča jesť veľa tučných jedál. Kde je pravda? To si musíte naštudovať. Nepohodlné a čas žerúce obdobie, kým sa to naučíte potrvá pár týždňov. Ale odvtedy môžete zabudnúť na slovo diéta. Už budete vedieť čo a prečo robiť.

Pozor na diéty pochybného pôvodu

Asi najzákernejšie sú diéty z časopisov a niektorých kníh. Zamorujú mediálny priestor. Nečudo – je to dobrý biznis. Ak veľa ľudí bude veriť že niektorá diéta je dobrá, budú tisícky žien kupovať časopisy, knihy a často rôzne produkty. Nakoniec tak ľudia majú skreslené predstavy a názory. Ak o niektorej diéte uvažujete, dám vám niekoľko tipov, ako si ju môžete overiť.

Chudnutie s úspechom - balík kníh

5 kníh Mira Veselého s podpisom.
To je 5 darčekov pod 5 stromčekov keby niečo :-)
Plus ručne maľovanú záložku.
Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)

39,90 eur + poštovné

Poraďte sa so svojím lekárom, či vám odporúča chudnúť a ak áno, či takú diétu odporúča. Aspoň trocha skúsený lekár vie ľahko nájsť výživové odporúčania svetovej zdravotníckej organizácie a iných odborných inštitúcií. Dokáže tieto odborné formulácie pretlmočiť a porovnať to s diétnymi odporúčaniami o ktorých uvažujete. Je možné, že vás upozorní, že väčšina diét je z hľadiska potrieb organizmu veľmi zle nastavená. Môžete si zbytočne rozštelovať zdravie.

Aj sami môžete dosť ľahko odhaliť, že niektorá diéta nie je vhodná. Podrobte ju niekoľkým otázkam:

  • Ak by ste ju držali a zistíte, že vám tá diéta uškodila. Máte sa na koho obrátiť o pomoc? Väčšina diét nemá ani autora.
  • Dá sa princíp diéty popísať jednou, alebo dvoma vetami? Je skoro isté, že to bude problém. Stravovanie je pomerne zložitá oblasť a je ťažké formulovať princípy diéty jednoducho.
  • Obmedzuje diéta výraznejšie niektorú živinu? Alebo naopak, niektorú priveľmi presadzuje? Veľmi pravdepodobne je to nevyvážený výživový štýl, ktorý vášmu zdraviu asi neprospeje. Napríklad výrazné obmedzenie sacharidov je zložkou mnohých diét. Nie je to zdravé a také diéty zhruba po troch mesiacoch zvyčajne prestávajú fungovať.

Ak totiž začnete držať nevhodnú diétu, veľmi pravdepodobne skôr, alebo neskôr poľavíte a diétu zrušíte. Nič iné však na chudnutie nepoznáte a tak sa vám kilá rýchlo vrátia. Keby ste si namiesto diéty naštudovali zásady racionálnej výživy, mali by ste to bez trápenia.

Diéta pod lekárskym dohľadom

V niektorých prípadoch vám aj lekár môže naordinovať drastickú diétu. To sa stáva v prípadoch mimoriadne obéznych ľudí. Majú, napríklad, vážny problém so srdcom a bez operácie by umreli. No operácia pri ťažkej obezite nie je vždy možná. Potom je nutné zhodiť rýchlo. Aj za cenu rizika spojeného s takou diétou. Ide o život.

Horšie je, ak k takýmto drastickým diétam siahne mladá žena, ktorá by po pôrode chcela dychtivo schudnúť. Naordinuje si diétu a začne jedávať možno 6000 kJ. Chvíľu tó funguje, ale zakrátko prestane chudnúť. Tak si pritvrdí diétu. Prijím 5000 kJ, neskôr aj menej. To už je príjem na ťažkú podvýživu. Skôr je to hladovka, než diéta. No nájde si množstvo jedla, pri ktorom si akosi udržiava štíhlu postavu. Ako však starne, jej telo spomaľuje metabolické procesy. Aj pohybu mávajú starší ľudia zvyčajne stále menej. A tak aj pri tak malom príjme môže táto žena priberať. O obezite z podvýživy som písal na inom mieste. Toto je presne tá situácia. Celý život sa niektoré ženy obmedzujú do drastických čísel, aby si udržali postavu. Často len preto, že nevhodnou diétou si v minulosti spomalili metabolizmus a nevedia, ako sa z toho dostať…

Preto je diéta ordinovaná svojvoľne vždy veľmi zlým nápadom.

Diéta ako skvelý biznis

Nakoniec sa ešte pozrite do svojich peňaženiek. Budeme hovoriť o kúzle, ako premiestniť peniaze z vášho vrecka niekam, kde by vôbec nemuseli byť. Obézni ľudia sú často netrpezliví a za rýchle schudnutie by dali takmer čokoľvek. Nečudo, že sa potom dajú vidieť aj ponuky, ktoré tento stav budú zneužívať. Nejedna diéta je vlastne len zásterkou výnosnému biznisu. Ostatne – prečo nie? Ak niekto ponúka účinnú diétu, nie je nič zlé na tom, ak si za to dá zaplatiť.

Napríklad krabičková diéta je riešenie, ktoré môže mnohým pomôcť. Je to seriózna obchodná ponuka. Ak chcete platiť, môžete sa do nej pustiť. Je to určite lepší nápad, ako nejaká domácka kúra. No rovnaký efekt dosiahnete aj vtedy, ak si niečo ako krabičky pripravíte doma sami. V platenej verzii teda platíte za pohodlie a službu. Nie je to podvod.

Aby ste nenaleteli podvodom, je dobré položiť si niektoré otázky.

  • Sľubuje diéta nezvyklo rýchle chudnutie? Viac ako 4 kilá za mesiac? Považujte to za podozrivý znak!
  • Sľubuje diéta nulový jojo efekt? Aj to je signál problému. pokiaľ ide o diétu postavenú na obmedzení jedla, metabolizmus sa spomaľuje vždy. Následný jojo efekt tým bude len urýchlený. Ak po akejkoľvek diéte (aj racionálnej strave) začnete jesť “normálne”, vždy priberiete. Jojo efekt je zákonitý. Ak vám niekto sľubuje, že po jeho diéte vám nič také nehrozí, najskôr vás chce nalákať.
  • Sľubuje diéta detoxikáciu? Zbystrite pozornosť. Po slove detoxikácia zvyčajne zanievajú bludy, nezmysly a hlúposti typu “zanesené hrubé črevo” a podobné.
  • Má diéta mať skvelé účinky? Dokáže niečo, po čom zvyšok planéty len márne túži? Rakovina, obezita, srdce, stres, to všetko pominie? Hmm. To smrdí.

Bežná diéta môže mať veľký vplyv na zdravie. Zázraky však neexistujú a rýchle zázraky o to menej. Okrem logických otázok je dobré položiť si aj otázky finančné.

  • Je potrebné kúpiť si nejaký konkrétny produkt, aby ste mohli diétu začať? Napríklad nejakú knihu, alebo počítačový program, členstvo… Vždy si predtým ujasnite, o aký nákup ide. Je na trhu veľa kníh, ktoré ponúkajú celkom nezmyselné diéty, ktoré sú dokonca zdraviu neprospešné. V rovnakom kníhkupectve však kúpite aj knihy, ktoré vám môžu dať účinné vodítko, ako na chudnutie. Ako sa rozhodnúť? Čím jednoduchšie diéta / kniha / stravovací plán vyzerá, tým je podozrivejší.
  • V rozpise diéty sa dozviete, že ako jedno alebo viacero denných jedál musíte užívať nejaký preparát. To je výhodné pre firmu, ktorá to vyrába. Či je to zdravé ukáže až čas. Nevýhodné je, že ak dostanete hotové jedlo, alebo kokteil, nenaučíte sa vlastne nič o tom, ako sa máte zdravo stravovať. To udržiava nutnosť, aby ste zotrvali ako rukojemník firmy. Buď kupuj, alebo priberieš. Nevýhodné.
  • Je možné diétu držať len tak, že si následne niečo musíte dokúpiť? Aj tu musíte dávať pozor, či diéta nie je len rafinovaný marketingový nástroj, ako vás presvedčiť, aby ste si niečo kúpili. Napríklad v diéte vám zakážu jesť potraviny bohaté na vlákninu a odporučia vám kupovať si určitý konkrétny druh vlákniny. Vysoko podozrivé.

Je prirodzené, že podnikatelia hľadajú stále nové príležitosti, ako zarobiť. Našou povinnosťou je pred tým, než niečo kúpime, overiť si podrobnosti.

Je totiž isté, že strava má zásadný vplyv na naše zdravie. Stačí ak si dáte trocha surovej fazule v nádeji, že surová strava je to najzdravšie, čo môže byť. Následná otrava vám dá veľmi zrozumiteľnú lekciu z toho, že ak sa niečo neoplatí podceniť, je to výživa. Jednoducho nie je jedno, či sa napchávate hamburgermi, alebo ľahkou racionálnou stravou. Nie vždy má nevhodná strava následky, ktoré by bolo vidieť hneď. A to je škoda. Preto je lepšie stravovať sa rozumne. Potom vás nemusí zaujímať kadejaká diéta.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 12. októbra 2016

 

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: