Doživotná diéta

Diéta je slovo, ktorým sa označuje výživa, ktorá má určitým zdravotné dôvody, alebo ide o liečebný režim. V širšom význame sa slovom diéta dá označiť aj celkový výživový štýl človeka. ("Diétne návyky") Napríklad tučnejší ľudia často varia veľmi výživnú "diétu". Volajú to tradičná strava, alebo "normálna" strava.

V lekárskom zmysle je diéta vždy určená na dosiahnutie konkrétneho zámeru.

  • Ak má niekto problémy so žlčníkom, musí jesť špeciálne volenú, teda diétnu stravu. Vďaka prísne dodržanej diéte sa môže mnoho žlčnikárov vyhnúť operácii - videl som to v "priamom prenose" u nás v rodine.
  • Ak je niekto alergický na mlieko, prejaví sa to napríklad hnačkami. Po odstránení mlieka zo stravy hnačky prestanú. Diétnym opatrením potom bude úplné vylúčenie potravín, ktoré robia problém.
  • Aj diabetik môže vďaka diéte dosiahnuť veľké zmeny. Stabilizovať stav. Dokonca niektoré druhy diabetes sa môžu pri vhodne zvolenom režime a schudnutí vyriešiť.
  • Tu hovoríme o chudnutí - aj na chudnutie sa používa takzvaná redukčná diéta. V pôvodnom význame slova ide o asi 50 rokov starý koncept, ktorý v súčasnosti už považujeme za prekonaný. Niektoré prvky z redukčnej diéty však dodnes platia.
  • Diéta môže byť aj výkrmná, neslaná. Môže obmedziť tuky, alebo bielkoviny.
  • Diétne opatrenie sa môže týkať aj konzistencie stravy - tekutá, kašovitá. Dnes sú moderné smoothie - skvelý marketing výrobcov mixérov mnohých presvedčil, aby sa stravovali týmto málo zmyslu dávajúcim spôsobom. (Kto má zuby a nie je práve po operácii, nemá prečo jesť tekutú stravu.)
  • Ale aj súčasná racionálna strava sa pokojne môže označiť ako diéta - ak chcete. Veď je to zámerne nastavená strava, ktorej cieľom je dosiahnuť čo najlepšie výsledky čo sa týka zdravia.

Diéta teda znamená úpravu stravovacieho režimu. Úpravu, ktorá sleduje nejaký zámer. Ak má niekto problém so žlčníkom, nemôže jesť napríklad vyprážané rezne. Kým jeho strava bude "ľahká", bude mu fajn. Ak sa neudrží a dá si rezeň, čoskoro sa ohlásia prvé bolesti...

Pri mnohých ochoreniach sa diéta osvedčila a (snáď) každý to uzná, ako bezproblémový fakt. Akonáhle však hovoríme o obezite, ľudia začnú rozprávať inak. Nepáči sa im, že by sa mali podriadiť nejakému režimu.

Častým nedorozumením pri použití diéty na chudnutie je časový faktor. Tučný človek si chudnutie spravidla predstavuje tak, že by absolvoval nejakú krátkodobú údernú akcie, počas ktorej by čo najsúrnejšie schudol a všetko by bolo fajn. Zas by sa potom mohol vrátiť k tomu, ako žil počas tučnenia.

A práve na tomto chybnom prístupe je založený "jojo efekt" a zarábajú na tom mnohé firmy, ktoré predávajú rôzne tabletky a "diéty".

Žiadna krátkodobá diéta nefunguje

Žiaľ, overené. Radikálnou úpravou stravy sa, samozrejme, dá radikálne schudnúť. Po schudnutí však človek diétu ukončí a začne sa zas stravovať "normálne". A práve tu je problém.

"Normálna" strava = výkrmná diéta

Aspoň v mnohých rodinách. Možno ste aj vy už pozorovali, že v niektorých rodinách sú tuční takmer všetci členovia. V týchto rodinách sa zvyčajne považuje za normálne jesť nevhodnú stravu.

Bežná strava, ako ju poznáme z reštaurácií a bežných domácností je nielen nezdravá, ale pre mnohých ľudí aj výkrmná. Teraz ma môžete napadnúť, že to preháňam. O.K. Pozrite sa v meste na ľudí. Polovica z nich má ďaleko od štíhlosti a štvrtina je tučná. Je to normálne? Alebo to svedčí o prítomnosti problému?

Viem, ľudia sú rôzni. Niekto môže jesť veľa, aj nevhodného a nepriberie. Druhý zje menej a priberie. S tým sa nedá veľa robiť, len to prijať, ako fakt. Ľudia s nadváhou majú spravidla organizmus "nastavený" na úspornejší režim.
- V divočine, či cez vojnu by to bola výhoda.
- V civilizácii je to hendikep.

Tučný človek sa totiž málokedy pozrie nazad, neskúma, prečo pribral. Pribral práve preto, že sa nesprávne stravoval. Len to nevie, alebo nechce uznať.

Pokus zbaviť sa nadváhy krátkodobou akciou je teda vopred odsúdený na neúspech. Ak sa po schudnutí človek vráti k režimu, ktorý ho už raz ku obezite doviedol, znova priberie.

Diéta - ako dlho sa dáš vydržať?

Problémom rôznych rýchlokvasených riešení chudnutia je ich trvalá neudržateľnosť. Rôzne "moderné" diéty typu ryžová kúra, delená strava, paleo, atkinsova či tukožrútska - spravidla ponúkajú taký nezmyselný výživový štýl a reštrikcie, že sa to dá vydržať pár dní, poťažmo pár týždňov. Ale čo potom? Zas si dáte rezne s hranolkami a majonézou?

Preto, ak uvažujete o tom, že by ste chceli schudnúť, mali by ste zvoliť takú diétu, ktorá vás už bude sprevádzať stále. Do konca života. Nie len do úspešného schudnutia. Musí to byť diéta na doživotie a preto nemôže drastisky škrtať a ani obmedzovať nič dôležité.

Obezity sa zbavíte len tak, že natrvalo odstránite jej príčinu - energetický prebytok. Nemôžete prijímať viac energie, ako spotrebujete a pritom nepribrať.

Jasné, veci pomôže, ak budete aj cvičiť. Ale ani vrcholový šport nedokáže kompenzovať všetky tie nezmyselné sladkosti a mastnosti, ktoré je tučný človek do seba schopný natlačiť za večer.

Preto je asi jedinou spoľahlivou cestou ku schudnutiu práve racionálna výživa. (V úvodnej fáze možno s málinko menšími dávkami jedla, kvôli redukcii hmotnosti.) Je to výživový štýl, na ktorý sa dá pomerne rýchlo a úplne zvyknúť. Iste, začiatky sú ťažšie, ale po pár mesiacoch zistíte, že vám začínajú chutiť úplne iné veci. Týmto spôsobom sa môžete stravovať trvale a pritom dodáte svojmu telu všetko, čo potrebuje. Budete zdravší, ako pri jedení neracionálnych nezmyslov.

Ak chcete schudnúť, musíte odstrániť príčinu svojej nadváhy - a jediná cesta ako sa to dá trvale dosiahnuť je vyvážená, pestrá, racionálna strava. Skúsme teraz záverečné zhrnutie.

  • Porušenie (napríklad) žlčníkovej diéty sa prejaví okamžitou bolesťou - "trestom".
  • Mrzuté na tom je to, že porušenie redukčnej diéty sa neprejaví ničím. Aspoň nie hneď.

Človek si preto zdanlivo beztrestne dopraje tu a tam dobrotu. A bum! Ani nevie ako a je zas tučný. Preto odporúčam: na chudnutie voľte vždy len takú diétu, ktorá je aj pri trvalom nasadení udržateľná a zdravá. A stále sa majte na pozore.

Obezita sa skladá z maličkostí a výnimiek. Škoda, že maškrtenie nebolí.
Napísal
Miro Veselý 
25. októbra 2018
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.