Hladovky a diéty nepodstupujte

Žiaľ, hladovanie a nízkoenergetická strava nie sú dobrým receptom na chudnutie. Okoštoval som aj to, nechutilo mi. Aj v odbornej literatúre sa dočítate to isté. Navyše s podrobnosťami, že dlhodobejší nedostatok potravy môže byť pre zdravie aj nevýhodný. Prosím, nepleťte si však túto informáciu s tým, že MIERNE nižší príjem energie je vhodný.

  • Stravujete sa normálne a primerane a o niečo málo uberiete z celkového príjmu? Je to dobrý nápad. Nielen pri chudnutí. Ukazuje sa, že práve toto je recept na dlhovekosť. Neprejedať sa. Mali by sme jesť toľko, koľko potrebujeme a možno radšej o málinko menej. Žiaľ, nie je jednoduché určiť, koľko to vlastne je jedla.
  • Ak ale dlhodobo a výraznejšie obmedzíte svoj príjem jedla, môžete si tým spôsobiť problémy. Zvyčajne sa tomu metabolizmus prispôsobí a neskôr ste v slepej uličke. Ste v podvýžive. No jesť viac by znamenalo tučnieť.
  • Takisto môže byť problémom, ak je strava príliš jednotvárna, alebo z nej vypadnú niektoré živiny. Napríklad obľúbená nízkosacharidová diéta môže v dlhšom horizonte poškodzovať cievny endotel, zvyšuje sa riziko niektorých druhov rakoviny. Alebo mimoriadne nízkotučná diéta môže urýchliť vznik žlčníkových kameňov a taktiež značne poškodzuje srdcovo cievny systém.
  • Hladovka môže už po niekoľkých dňoch vyčerpať organizmus natoľko, že sa objaví nejaké ochorenie. Viem, hladovkári teraz vyletia ako čertík na pružine a začnú šíriť myšlienku hladu a jeho prospešnosti. Tak prosím vás, zasuňte sa nazad do škatuľky a buďte so svojím hladom sami. Tu sa rozprávame o chudnutí.

Začnime teda od konca, hladovaním.

Hladovka je kontraverzná téma

Je to vážny problém, pretože sa mieša niekoľko motivácií a človek potom nevie, ktorá platí.

Veľa žien ktoré chcú schudnúť považujú vynechanie jedenia za najjednoduchší spôsob, ako zhodiť.

Pokiaľ vám reštrikciu (obmedzenie) potravy navrhne skúsený lekár, ktorý vie čo robí a zodpovedá sa vám za svoje odporúčania, berte jeho odporúčania vážne. Opatrnejšie sa však rozhodujte ak vám v nejakom článku akýsi poloanonymný autor poradí "detox", či "terapiu" v podobe pár dní či týždňov hladovania. Ak by sa vám totiž niečo stalo, títo "skvelí" radcovia nebudú za nič zodpovední. Pokojne môžu šíriť svoje rady ďalej a nikto nerieši, že možno ubližujú mnohým svojim nasledovníkom. To je rozdiel medzi lekármi a šarlatánmi.

Ľudia s mimoriadne nízkym energetickým príjmom sú často zaťatí, tvrdohlaví a "nedajú inak"!

Už po pár dňoch intenzívneho hladovania (či tvrdej "redukčnej diéty") začne prudko meniť vaša psychika. Sústavný hlad vám náladu schladí na bod mrazu, a ak s tým neprestanete, prídu aj depresie. Všetko je nanič, nič nemá zmysel, a váha, namiesto toho, aby ochotne klesala, vytrvalo vyčkáva tam, kde bola. Pocit hladu po nejakom čase zmizne, takže človek bez jedla má pocit, že jeho telo je v poriadku.

Nedostatočná výživa však neznamená len nedostatok energie. Je to aj nedostatok živín a látok, ktoré potrebuje naše telo na regeneráciu a budovanie. Môže sa začať zhoršovať aj mozgová činnosť. Potom je človeku ťažšie uvedomiť si súvislosti, alebo priznať chybu. Už obetoval pre svoje hladovanie veľa, už nemôže stratiť tvár. To sú psychologické procesy, ktoré nepustia.

Je to podobné, ako keď si kúpite mimoriadne drahý mobilný telefón. Budete chodiť po svete a každému hovoriť, že má aj dosť veľa chýb? Nie. Budete ho velebiť. Takisto človek, ktorý absolvuje pár dní bez jedla už nebude naladený oznámiť všetkým, že to nič neprinieslo. Veď by bol za idiota. A tak oveľa výhodnejšie je oznámiť, ako skvelo sa cíti.

Samozrejme, v mnohých prípadoch sa môže stať, že ak si dramaticky odľahčíte stravu, naozaj to pomôže. Môžete sa naozaj cítiť oveľa lepšie. Žiaľ, sú aj ľudia, ktorí sa lepšie mať nebudú a prípadne budú mať ťažkosti. Myslíte si, že sa budú pred kamarátmi chváliť, že sa rozhodli pre hlúposť a ešte im to aj uškodilo? Preto sa o týchto alternatívnych smeroch dozvedáte nepravdivé údaje.

  • Pozitívne posolstvá sú šírené.
  • Negatívne dôsledky sa nešíria.
  • Výsledkom je ilúzia, že ide o bezproblémovú skvelú vec.

Je to ostatne typický jav, s ktorým sa stretneme všade v oblasti "alternatívnych" smerov ako je homeopatia, detoxy, rôzne siete predávajúce skvelé výživové produkty. Ľudia, ktorí veria (slovo veria je dôležité) že niečo platí, budú si to chcieť dokázať. Tento jav je vlastne kombinácia myšlienkových pascí ktoré popisujem v knihe V bubline internetu.

Veríte, že myšlienkami sa dá pritiahnuť aby vám niekto zavolal?

Veľa ľudí tejto forme telepatie verí.

  • Na niekoho myslíte a on vám zavolá. Je to vôbec možné? Krásny dôkaz prepojenia.
  • Inokedy na niekoho myslite a on vám nezavolá. Asi vám nenapadne niekde si spraviť čiarku, že toto je popretie telepatie.

Jednoduchá vec - keby taká telepatia fungovala, ušetrili by sme dosť na telefónnych účtoch. Pre vás je skôr dôležité vedieť, že ak niečomu veríte, je dobré overiť si to. Nestačí veriť. No a pri overovaní je dobré myslieť aj na to, či informácie nie sú skreslené. Možno práve tým, že tí, čo ešte veria informáciu šíria a tí čo sa popálili sú ticho. Môže to totiž potom vyzerať tak, že "všetci hladovanie chvália" okrem množstva tých, ktorí mlčia. A verte tomu, že zástancovia hladovania sú nezvyčajne agresívni a zaťatí. Možno aj preto, že dlhodobejší a významný nedostatok potravy postupne poškodzuje mozog.

A teraz už poďme diskutovať o chudnutí

Celý úvod som napísal preto, aby sme prebrali hladovanie z pohľadu rôznych alternatívnych smerov.

Na tomto webe sa však venujeme snahe zhodiť z brucha. Na to sa hladovanie nehodí, pretože by muselo byť dlhodobé. To by prinášalo niekoľko veľmi vážnych problémov:

  • Pri dlhodobom nedostatku jedla sa začne strácať svalová a kostná hmota.
  • Z nedostatku živín môže dôjsť k poškodeniu, alebo narušeniu funkcie niektorých telesných procesov.
  • Začne sa spomaľovať metabolizmus.

Po dlhšom období nedostatku jedla je veľkým problémom prejsť na vyššie dávky jedla. Aj malé zvýšenie porcií často spôsobí rast hmotnosti. Inými slovami je tu problém s jojo efektom.

Chcem teraz a potom dám sľub

Asi najčastejším dôvodom chudnutia s drastickým obmedzením príjmu potravy je rýchlosť. Človek chce vidieť výsledky na opasku. Nie čítať o zdravej výžive, alebo sa namáhať cvičením. Potom zaznie tá veta z kategórie sebeklamov: schudnem hladovaním a POTOM prejdem na zdravú výživu.

Na tomto prístupe sú dva vážne problémy.

  • Schudnúť sa dá aj s racionálnou výživou, takže hladovanie je zbytočne drasticvký zásah do fungovania tela.
  • Ak sa vám nechce študovať základy zdravej výživy teraz, tak sa vám nebude chcieť ani potom. Navyše s oslabeným telom to štúdium pôjde horšie.

Preto je dobré myslieť na svoju budúcnosť. Najmä, ak ste mladí, tak vám obmedzenie stravy problém nespôsobí. Nie taký, ktorý by sa dal nejako pozorovať. Ak sa trocha zredukuje svalová či kostná hmota, nezistíte to. No v prípade mnohých hladoviek sa takéto veci môžu zratúvať. Na staré kolená potom budete mať menšiu rezervu.

Čím ľahší a rýchlejší návod ako schudnúť budete hľadať, tým viac peňazí za to zaplatíte. Niektoré postupy môžu poškodiť aj zdravie. A navyše - o to menej schudnete. Nie hneď! Po diéte či hladovaní je možno postava v poriadku. Rok po nej však je človek zas veľký ako balón. Načo to potom robiť?

Problémom je to, že každý z nás je iný. Niekomu pár dní mierneho alebo odvážnejšieho obmedzenia stravy dokonca prospeje.

  • Stačí, aby mal potravinovú alergiu a nevedel o tom. Odrazu sa cíti lepšie. Nie však preto, že hladuje. Len preto, že v strave už nie je ten alergén.
  • Alebo sa stravuje nevhodne a prechod na čokoľvek vrátane hladovania môže byť v prvých dňoch lepší, ako ďalej jesť nevhodné jedlá.

Niektorí ľudia môžu teda vďaka dobre zvolenému obmedzeniu stravy, alebo niektorých potravín pocítiť výhody. Rovnaké opatrenie však môže u iných viesť k poškodeniu, alebo v lepšom prípade byť neúčinné.

Preto v prípade že sa chcete riadiť nejakou drastickejšou reštrikciou, uistite sa, že vám radí kvalifikovaný odborník.

Ale všeobecne: hladovaním sa chudnúť nedá. Schudli by ste aj veľa aktívnej telesnej hmoty a to je práve vec, ktorú naozaj nechcete.

Napísal
Miro Veselý 
26. novembra 2019
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.