Od roku 2004 píše Miro Veselý

Prerušovaný pôst – intermittent fasting

Intermittent fasting z angličtiny znamená prerušované hladovanie. Často sa stretnete aj s prekladom prerušovaný pôst. Používa sa aj pojem krátkodobé hladovanie. Je to hladovka a nie je to hladovka. Poďme si najskôr upratať pojmy.

Keď sa povie hladovka, lietajú emócie. Začne sa do toho miešať kade-kto. Hladovky a pôsty sa držia z náboženských dôvodov a to si nesmieme pliesť s témou výživy alebo chudnutia. Potom je to skupina výživových alternatívcov, ktorí veria na rôzne alternatívne prístupy k výžive. Často sú o to hlučnejší, o čo ich je menej. Hladovanie sa často spája aj s alternatívnou medicínou, kedy vám kadejaký hyperodborníci budú odporúčať hladovku ako zázračnú zbraň na všetko zlo. Alebo nástroj na detox. Kto moje články čítate tak asi viete, že som v týchto veciach konzervatívny a radím skôr že hladovky a diéty nepodstupujte, než by ste mali skúšať a experimentovať na vlastnom tele.

Prerušovaný pôst znamená, že nejaký čas sa postíte a nejete nič a potom hladovku prerušíte. Počas prerušenia môžete jesť normálne. Potom zas nasleduje hladovanie. Schém, ktoré sa skúšajú je viacero.

  • Vynechanie dňa. Môžete si zvoliť deň v týždni a počas neho 24 hodín neprijímate potravu. Tento spôsob je asi najnáročnejší. Niektorí ľudia ho nezvládajú, pretože pri ňom cítia únavu, hlad. Môžu sa objaviť bolesti hlavy, výbuchy zlosti, zima a nechuť niečo robiť.
  • Striedanie pôstny deň / normálny deň. Tu sa strieda deň, kedy zjete najviac 25% normálneho množstva stravy a deň, kedy jedávate normálne. Aj tento režim je značne náročný a je otázne, nakoľko prospieva zdraviu.
  • Metóda prerušovanej hladovky dvakrát týždenne – 5:2. Pri nej 2 dni v týždni budete mať extrémne znížený energetický príjem. Môžete zjesť okolo 2000 kJ za deň čo je naozaj tak akurát trocha zeleniny a možno trocha strukovín, aby telo malo bielkoviny. Ostatné dni jedávate normálnu zdravú stravu v normálnom množstve. Tieto dva dni nie sú hneď po sebe. Hladovať môžete napríklad pondelok a stredu. Alebo utorok a piatok. Alebo ako sa vám konkrétne hodí.
  • Časovo obmedzené stravovanie – metóda 16/8 alebo 14/10. V tomto režime máte niekoľko hodín dňa „okno“, počas ktorého budete jesť dve, alebo tri porcie normálneho množstva jedla. Zvyšný čas dňa a noci neprijímate potravu vôbec. Iba vodu. 16 hodín hladujete a 8 hodín je čas, kedy môžete jesť. Ak by ste, napríklad, chceli začať jesť o 8:00, tak si dáte raňajky. Obed si dáte o 12:00 a večeru o 16:00. Ukazuje sa, že taký režim môže byť prospešný aj pre zdravie. Ak vám to je príliš tvrdé, môžete si zvoliť iné hodiny a „okno“ na jedenie môžete predĺžiť až na 10 hodín..

Z týchto príkladov prerušovaného pôstu si môže každý vybrať, čo mu sedí najviac. Sú ľudia, ktorí uvítajú jesť napríklad dva jedlá za deň. Raňajky a obed. Potom už nič. Iní zas taký režim môžu považovať za extrémnu záťaž a v takom prípade sa radšej hladovkám – ani prerušovaným – nevenujte.

Čo počas prerušovanej hladovky jesť?

Ako je to už zvykom, na internete nájdete plno článkov, v ktorých vám dovolia čokoľvek len chcete. Jesť nezdravé jedlo do prasknutia a potom dúfať, že trocha hladovky zahojí všetky škody. Hmm. Mne taký prístup celkom nesedí.

Jedzte to, čo sa už osvedčilo na ploche desaťročí, alebo storočí. Nie podľa aktuálnej módy, ktorú vytvárajú marketéri podľa toho, čo vám práve chcú predať. Bezpečné je živiť sa stravou príbuznou stredomorskej s prevahou rastlinných zložiek. Normálne množstvo jedla.

Neznamená to, že počas okna, kedy môžete jesť budete tiež hladovať, alebo si uštedríte vtáčiu porciu. Musíte zjesť normálne množstvo stravy tak, ako keby ste jedli celý deň. Budú to teda normálne porcie. Nie nejaké lakomé, o prílohy ukrátené pokusy o urýchlenie chudnutia!

Ukazuje sa, že režim 16/8 je asi najvýhodnejší – ľudia sa doobedia najedia naozaj dosýta a potom už do večera vydržia vcelku v pohode. Bez pocitu hladu, alebo hnevu či únavy. Tento režim má priaznivý vplyv aj na tlak krvi, cholesterol a inzulín. Môže mierniť problémy s cukrovkou. Pri skúšaní tejto metódy dosahovali aj príjemné výsledky v chudnutí – aj bez nejakého zásadného “škrtenia” stravy sa im darilo chudnúť normálnym, zdraviu prospešným tempom.

Jeden z prístupov potom môže byť aj taký, že by ste jedli len 2 jedlá denne. Veľké raňajky a poriadny obed. A potom už nič. Verzia takéhoto stravovania vegetariánskou stravou mala dokonca výsledky aj v terapii diabetes. Takže aj týmto smerom môžete uvažovať pri nastavení.

Lenže je tu to lenže

Takže prerušované hladovanie sa v klinických štúdiách osvedčilo. Mnohí zástancovia na to prisahajú, ako na najlepší režim. Lenže každý sme iní. Pre niekoho môže byť náročné stravovať sa týmto spôsobom. Jesť 3× denne v relatívne krátkom okne a potom nič iné?

Skúste si to. Dajte tomu šancu niekoľko dní a uvidíte, ako vám to vyhovuje.

  • Niekto povie, že jesť 2× alebo 3× denne je výhoda, pretože potom už nemusí na jedlo myslieť. Pre neho bude prerušovaný pôst asi režim, ktorý si obľúbi.
  • Iný zas má vo zvyku jesť častejšie. Či už je to zdravé, alebo nie. Predstava, že by mal zostať nalačno od neskorého popoludnia až do druhého rána je priam bolestivá. Taký človek si asi tento režim neobľúbi.

Teraz sa nechcem hádať o tom, čo je zdravšie, lepšie, múdrejšie. Chcem skôr naznačiť, že by sme mali nájsť každý pre seba taký režim, ktorý bude aspoň trocha podporovať zdravie, štíhlosť a hlavne – budete schopní dodržiavať ho dlhodobo. A tu platí jedna vec: ak niečo robíte s nechuťou, alebo nevôľou, zvyčajne pri tom dlho nezotrváte.

  • Preto sú prerušované hladovky dobrým nástrojom pre tých, ktorí ich zvládajú bez väčšieho problému.
  • Ale asi nemá veľkú cenu, aby sa do nich nútili tí, ktorí by taký život mali doslova nenávidieť.

K téme prerušovaného hladovania je už dostatok materiálov, takže sa dá považovať za bezpečnú.

Určite však neočakávajte, že samotná hladovka postačí ako zásah do životného štýlu. Určite je potrebné aby ste okrem stravy mali zvládnutý aj pravidelný pohyb, dostatok odpočinku, spánku. To vytvorí situáciu, ktorá podporí chudnutie i zdravie.

Tu sú ďalšie podrobnosti:

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Ako začať chudnúť (správne)

Človek roky priberá a priberá. Potom sa niečo zlomí a príde ono rozhodnutie, že nastal čas. Ako začať správne chudnúť? V tomto článku si ukážeme

Čo jesť, keď chcem schudnúť

Otázka čo jesť, keď chcem schudnúť je jednoduchá a odpoveď na ňu je logická, ale zdĺhavá. Teda presnejšie – jednoducho sa to dá povedať, ale

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prečítajte si

Soľ pri chudnutí

Priveľa soli škodí zdraviu. Toto tvrdenie je známe. Ako to ale vyzerá v praxi? Ako nastaviť diétu tak, aby bola pre zdravie prospešná, ale pritom

Rýchle chudnutie

Niekedy je rýchle chudnutie potrebné a aj odôvodnené. Napríklad, ak obeita znemožňuje spraviť zásadné lekárske vyšetrenie či zákrok. Potom je potrebné nasadiť rýchlejšie tempo. Pozrime

Ako sa dá zrýchliť metabolizmus?

Normálne by človeka niečo také, ako metabolizmus nemalo prečo zaujímať. Nie je ho vidieť, počuť, ani cítiť. Preto je ťažké posúdiť, či je rýchly, alebo

Zelenina ku každému jedlu

Keď som mal 40 kíl nadváhu, opľul by som každého, kto by predo mnou slovo zelenina čo i len vyslovil. Taký hnus! Kto by už

Ako cvičiť efektívne a pritom málo?

Buďme realisti. Málokto má čas na dvojfázové tréningy. Najmä pri sedavom zamestnaní a mnohých povinnostiach. Preto pri chudnutí budeme hľadať skratky aspoň v tom, aby

Čo má tučný človek medzi nohami?

Jeden krátky článok k téme obezita – praktické pozorovanie. Spomínam si, že pred mnohými rokmi znamenalo kúpiť si rifle investíciu na niekoľko rokov. Za socializmu

Po schudnutí sa ľahko priberá

Schudli ste čo i len pár kíl? Je to úspech, ktorý však nemusí trvať dlho. Na prvý pohľad by človek povedal, že obezita sa už nemôže

Koľko má zjesť zdravý človek

V tomto článku sa pozrieme na odporúčané výživové dávky pre dospelých ale aj pre deti. Každý štát má podobný dokument a jednotlivé krajiny sa v

Motivačné citáty o diétach

Zozbireal som zopár motivačných citátov o diétach. Možno sa pri čítaní pobavíte. V každom prípade platí, že diéta nie je dobrý nástroj na chudnutie a

Príčiny bolestí chrbta

Už od školských lavíc dnes veľká časť z nás žije sedavým spôsobom života. To má za následok postupné zmeny v držaní tela. Brušné a medzilopatkové  svalstvo na zadku

Pasce pri chudnutí a ako sa im vyhnúť

Nenachádzajú sa vo vašej blízkosti rôzne pasce? Pasce v podobe misky plnej lupienkov, zásoby čokoládových tyčiniek, či plnej ľadničky dobrôt? Preč s tým! Nemajte poruke

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.