Legálne zneužívanie detí na obchodné ciele

Píše Miro veselý od roku 2004. Kontakt...

Je prirodzené, že práve dieťa sa najľahšie učí. Učenie prebieha formou opakovania. Ak sa nejaká situácia opakuje, dieťa si ju zafixuje a neskôr ju samo zopakuje – pokúsi sa ju napodobniť.

Napodobňovanie je normálnym javom – dieťa sa stotožní s hodnotami, ktoré sú mu sympatické. Hrá sa na to, čo sa mu páči. Stane sa z neho "akože" Bambi, policajt (alebo zloduch), Pipi dlhá pančucha za čias nášho detstva, dnes sú v kurze asi iní predstavitelia hodnôt, s ktorými sa deti identifikujú.

Práve to využíva reklamný priemysel, ktorý pôsobí na vaše deti.

Pustíte im rozprávky z televízora a skôr, než sa rozpozeráte, už beží reklama.

Len pre surfistov!

Krásne zábery na vzrušujúce chvíle dovolenky a zdravých ľudí.

Kto by nechcel byť surfistom? Aj ja chcem byť surfista! Ak chcem byť surfista, chcem patriť medzi surfistov. Len medzi nich. Čo robia surfisti? Pijú kofeínové nápoje s cukrom a kyselinami, milé deti. Viete?

Len si dajte chrumky. Aj tyčinky. Sú vynikajúce. Fakt! Plné cukru a soli.

Po týchto úžasných pochúťkach vám bezpečne nebude chutiť taká sprostosť, ako mrkva!

Úspešné chudnutie - balík kníh

5 kníh Mira Veselého s podpisom.

Plus CD "Ako schudnúť"
Plus ručne maľovanú záložku.
Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)

39,90 eur + poštovné

Tip: Jeden balík a máte 5 darčekov pre známych...

Otvorte detský časopis a narazíte na ďalšie lákadlá.

Tu zmrzlina, tam logo mekdonalda, inde súťaž o čokoládu. Všade kopy sladkých a chutných tyčiniek. Keby tak každý deň bol výnimkou! Poďme sa odfotiť s klaunom do mekáča.

Väčší pes… sa rozmnožuje

Jasné. Reklama je za peniaze. Peniaze majú veľké firmy. Vyrábajú lacné, ale dobré pokrmy, samozrejme, že prosperujú, ak to podporia aj masívnou reklamou.

Tridsaťsekundový reklamný spot v detskej relácii v televízii stojí pár desať tisíc korún a aby mal účinnosť, treba ho odvysielať mnohokrát. Je jasné, že zaplatiť milióny korún za reklamu si nemôže dovoliť len tak hocikto. Napríklad nejaké občianske združenie za zdravý život.

Márne budú naše úvahy o zdravej výžive, ak na deti pôsobí zo všetkých strán lákadlo tých najchutnejších dobrôt.

Rýchlo zistia, čo im chutí a reklama sa už len postará o to, aby si to náhodou nezabudli každú chvíľu pýtať. A keby zabudli, pred pokladňou sú často pulty, kde vo výške detských očí nájdete posledný pokus obchodníkov o predaj sladkostí a malinoviek.

Ťažko im vysvetlíme, že čo je dobré nemusí byť ešte zdravé. Zdravia majú dosť a nevedia si predstaviť, že na dnešné mierne prejedanie sa môžu o pár desaťročí veľmi kruto doplatiť. Obezitou, chorobami, predčasnou smrťou.

Obezitogénne prostredie

Už od detstva sú dnešné deti formované korporáciami na obraz tej správnej značky.

Tričko niké, tenisky adidas, k tomu algida a narodeniny sa musia absolvovať u mekdonalda, piť treba kokakolu. Firmy zaplatili nemalé čiastky za to, aby sa deti s nimi stotožnili. 

Problémom je len to, že väčšina tých najchutnejších dobrôt neprospieva zdraviu. Sú to dokonca niekedy jedlá, ktoré deti ohrozujú obezitou a závislosťou. Ono po efektnej porcii presoleného mastného jedla zapitého presladeným kofeínovým nápojom naozaj človeku nemôže chutiť nič obyčajné. Určite nie ten grc zvaný ovocie a zelenina.

Výsledok? Už dnes je nadváhou postihnutých asi 10 – 15% detí.

Keby to bola chrípka, pomaly by sme uvažovali o chrípkových prázdninách. Ale ide len o epidémiu obezity. Nič súrne. Je to len celoživotné ochorenie.

 

Komentáre k článku: Legálne zneužívanie detí na obchodné ciele

  1. bea 12. januára 2006

    pravda..:-((

  2. mormon 14. júla 2006

    je sranda si porovnat zapadnu europu s nami napr. nemecko ked som tam bol tak idealny zien za ktorymi sa oplatilo otocit tam bolo podstatne menej ako tu myslim postavou a toto zlo sa sem pomaly vali zo zapadu Mc Donald na cestu a Cocca Cola a zachvilu budeme ako tucniaci nemotorny a sadlati , sportove aktivity slabe a to tam mali take podmienky o ktorych sa nam moze len snivat

  3. Monika T. 14. júla 2006

    Tomu sa hovorí davová psychóza, kto má slabšiu vôľu podľahne, ani nevie ako…

  4. aurora7 20. júla 2006

    ja sa momentalne nachadzam v irsku a myslim, ze som dostala dostatocne odstrasujuci priklad- na kazdom rohu nejaky fast food, v ktorom ludia doslova pchaju do seba jedlo ako keby to malo byt posledne v ich zivote, male deti, ktorym sadlo preteka cez nohavice so svojimi taktiez obeznymi rodicmi,pesi si nevyjdu ani na zachod, piju iba sladene napoje, nechapem ako sa z toho mozu napit… som tu len dva mesiace ale davam si pozor nech si domov nedonesiem nic z irskeho sposobu zivota

  5. ouzovka 21. júla 2006

    naša dvojročná vnučka jeden čas pýtala medovník Brumík, “zdravú pochúťku pre deti” ale už sa jej zjavne prejedol, lebo taký príkro-presladený GRC sa nedá jesť donekonečna…a ešte tomu robia reklamu – no fuj!!! toľko cukru normálny človek nezje za celý deň, koľko ho je v tom – tuším 40g – “medovníčku”…

  6. caty 21. júla 2006

    Veru tak, teraz sa uz na tom bavim, ale tiez som si myslela ze najidealnejsie ranajky su bebe dobre rano :) Dokonca ked som chcela nieco dietne, uprednostnila som ich pred celozrnnym roztekom.
    Ale niektore reklamy sa ani nesnazia klamat – napr. taka nutela, ktora doda energiu, snickers ma tolko energie, ze mozes surfovat na fontane :) Bezny clovek chape energiu ako nieco pozitivne a pritom je to len synonymum pre kilojouly. Keby bolo v reklame, ze Bebe dobre rano doda tolko kilojoulov, ze budeme syti cele dobedie, neviem, ci by ich tolko ludi povazovalo za zdrave a vhodne pri chudnuti

  7. Miro Veselý 21. júla 2006

    caty: s bebe je problém ten, že dodá naozaj energiu na celé dopoludnie. ale už hodinu a pol po raďajkách sa dostaví ukrutný hlad.

  8. Hacker 21. júla 2006

    Tak nie ze by som sa do toho chcel nejak velmi miesat, ale BeBe Dobre Rano malo v Kunovej knihe reklamu vychvalujucu nizky glykemicky index…(?)

  9. Miro Veselý 21. júla 2006

    určite sú lepšie, ako jesť bomboniéru, stále je to chutný sladký priemyselný výrobok, ktorý znižuje toleranciu na prirodzené chuťové podnety. Inými slovami potom ti až tak nechutí klasika typu ovsené vločky. môžu mať nižší GI, ako iné sladkosti, ale pri chudnutí by som ich volil veľmi opatrne. reklama slúži práve nato aby produkt pekne pochválila a privábila kupcov. trebárs takto:

    digital.omd.cz/index.php?dok=01520000000373,det

    Zadání kampaně:
    Inzerent: Opavia-LU
    Produkt: BeBe Dobré ráno
    Timing: 25.4. – 22.5.2005

    Cíle kampaně:
    Cílem kampaně bylo vytvořit působivé spojení BeBe Dobré ráno s momentem snídaně. Jde o cereální sušenku, která měla být odlišená od ostatních produktů Opavie tak, aby si produkty vzájemně nekonkurovaly – existuje zde positioning ke snídani (nikoliv ke svačině – na to má Opavie jiné produkty).

    Návrh řešení:
    Ženy tyto cereální výrobky kupují tak nějak samy, zaměřili jsme se tedy více na muže (sekundárně i na ženy)…

  10. katie 20. októbra 2006

    Myslím si, že za vzrastajúci počet obéznych ludí (všeobecne), môžu ich stravovacie návyky v detskom období. Je mi doslova “zle”, keď vidí mladú “ultrasupermodernú” maminu, ktorej BMI určite neprevyšuje 19-ku ako drží za poriadne bucľatú ručičku svoje malé dieťa, ktoré sa ledva gúľa, nieto ešte bchodí. Je TO STRAŠNÉ..Veď ona mu zámerne pripravuje do života predispozíciu k priberaniu! Veď nesprávnym stravovaním v období detstva sa vytvárajú tukové bunky(adipocyty), ktoré sa ešte množia a v neskoršom veku sa už len napĺňajú tukom a človiečik tučnie..a tučnie..a tučnie..Aj keď neskôr dieťa schudne, tukové bunky sa samozrejme nevyparia (len sa scvrknú – vyprázdnia)a čakajú na vhodnú príležitosť opäť sa naplniť..Takže z toho vyplýva, že takýto človek má celý život problémy s priberaním a chudnutím a stáva sa doslova otrokom vlastnej hmotnosti. Preto je potrebné apelovať hlavne na rodičov a výchovu mamičiek k správnemu stravovaniu detí. Ozaj, skoro som zabudla na zaneprázdnenosť rodičov a bežné: “Tu máš peniaze, kúp si niečo na desiatu” (mamina nestihla urobiť desiatu). A dieťa v dobrej viere siahne po tom, čo mu najviac chutí. Nie je ťažké uhádnuť, že to bude nejaká sladkosť, alebo nejaký ten hamburger..so super množstvom “výživných látok” a opäť sme pri priberaní!!! Potom sa čudujeme, že téma chudnutia je stále “IN”.

  11. jojka 13. decembra 2009

    Niekedy je to tak, že aj keď sa rodičia všemožne snažia, aby dieťa zdravo jedlo, športovalo, ale ostatní príbuzní, napr. babka, to kazia. Napečú chutné buchty, kúpia sladkostí, povedia po modernej reči “poďme do MC Donaldu” atď. A tak sa čudujeme, že je toľko obéznych detí. Aj ja som už v 9. roku života začala enormne priberať, a to iba preto, lebo mi ostatní príbuzní pripravovali živnú pôdu pre to priberanie. Je to tak. Keď zjem sladkosť, tak jasné, že nedostanem chuť, napr. na jablko. Je to tzv. domino efekt. Ak niečo zjem, opätovne dostanem chuť na to isté. A tak vzniká bludný kruh prejedania a hladovania. Výsledok ? Buď obezita, alebo anorexia.

  12. minusdvanast 3. februára 2010

    dieťa v prvom rade kopíruje svojich rodičov, ak mu nie sú schopní alebo ochotní ponúknuť dostatočný vzor, hľadá inde

    najrizikovejšie skupiny sú deti rozvedených rodičov alebo rodičov, ktorí dajú svojim deťom tzv. “všetko”

  13. katka 24. októbra 2012

    pamätám si, že bebe mali kedysi reklamu, v ktrorej žena (mierne anorektická modelka) pripravila raňajky celej rodine tak, že dala každému jeden bebe keksík. Nikdy som nevedela pochopiť, ako si môžu z mužov takto uťahovať – ktorému poriadnemu chlapovi by už len stačila jedna bebe sušienka?
    S tými príbuznými súhlasím, rodič keď chce, vie vyhrať nad reklamou priamo – raz máš v rukách financie, tak rozhodneš o tom čo im kúpiš. Dokonca sa prispôsobia, ak im na desiatu dáš namiesto džúsika vodu. S čím sa bojuje ťažšie, to sú príbuzní a hlavne babky :(

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: