Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Nízkosacharidová diéta

Píše Miro veselý od roku 2004.

Nízkosacharidové diéty patria k najznámejším postupom na chudnutie. Sú vôbec zdravé?

V literatúre – najmä staršej a športovej sa nízkosacharidové diéty stali pomaly synonymom chudnutia. Právom – telo naozaj rýchlo chudne a to hlavne na začiatku takej diéty. To človeka povzbudí. No neskôr je chudnutie stále pomalšie. Nakoniec stačia aj veľmi malé “výnimky” na to, aby ste začali priberať. Pritom držíte vlastne diétu – ste podvyživení.

Zdá sa vám to absurdné? Žiaľ, na diétach typu Atkinsova diéta a mnohých iných si poškodilo zdravie veľa ľudí. Vďaka tomu, že na začiatku naozaj účinne a rýchlo chudli “nedajú na túto diétu dopustiť”. No od štíhlosti už majú dosť ďaleko. Stále viac, či menej “škrtia” sacharidy. Prílohy malé aj pre vrabca, chlebu sa vyhýbajú ako upír krížu.

Okrem toho, že nízkosacharidové diéty sa na chudnutie nehodia (Neveríte? Spýtajte sa tučných ako chudli!) sú tieto diéty zdraviu škodlivé. Pri dlhodobom nedostatku sacharidov sa v tele začnú hromadiť problémy. Menej známe asi je, že pri tejto diéte sa dvíha množstvo kyseliny močovej v krvi. To zvyšuje riziko rôznych ochorení. Kĺbové problémy, ateroskleróza a niektoré druhy rakoviny môžu byť spolu vyvolané aj takýmto spôsobom.

Preto odporúčam, nebláznite s nízkosacharidovými diétami. Jedzte primerané množstvo jedla a cvičte.

Nízkosacharidová diéta je dvojsečná

Na jednej strane má naozaj rýchle výsledky. Ak z potravy takmer vylúčite sacharidy, takmer okamžite sa vaše telo odvodní. Už za pár dní zrejme zhodíte tri kilá ako nič. Netešte sa! Nie je to slanina ktorú ste chceli chudnúť.

Po pár dňoch však sacharidy v tele začnú chýbať. Ak ste nespravili nejaké iné opatrenia, prejaví sa to postupným nárastom

  • únavy
  • podráždenosti
  • sklonu k pasivite
  • zníženiu celkového výkonu

Jednoducho v tele chýba energia. Jasné – aj živiny a to núti telo aby siahlo do tukovej rezervy.

No ak takto brutálne nútite telo aby “žralo svoje zásoby”, zároveň ho nútite aby sa začínalo prepínať. Nastávajú zmeny v metabolizme a neskôr, keď sacharidy zas pridáte, rýchlo priberiete. To je najväčší problém nízkosacharidovej diéty. Spomalí nielen vás, ale aj váš metabolizmus. Následky v podobe jojo efektu sú známe.

Ďalším problémom ktorý súvisí s tým čo sme povedali, ale tvári sa inak je:

Asi po troch mesiacoch sa začne chudnutie spomaľovať

Po nejakom čase si vaše telo zvykne na to, že sacharidov je málo a spomalí metabolické procesy. Tak sa potom stane, že vy možno dodržiavate potrebné opatrenia, ale chudnutie sa stále viac spomaľuje. Aj to je častým javom pri nízkosacharidovej diéte.

Správne by ste v tejto chvíli mali navýšiť pohyb, ale pri tak malej strave akú máte na to asi nebudete mať veľa sily. A preto väčšinou ľudia v tejto fáze ešte viac obmedzia stravu. Nízke sacharidy sa už asi viac znížiť nedajú, ale možno sa dá ubrať z iných zložiek živín.

Výsledkom takého prístupu je ešte väčšie ubratie energie. Jasné, chvíľu to pomôže a chudnutie sa zas trocha pohne. Ale v tele sa už zas zaťahuje brzda metabolizmu.

Pri takomto držaní nízkosacharidovej diéty sa po niekoľkých rokoch môžete dostať do situácie, kedy budete bežne jedávať možno polovicu toho, čo by ste mali normálne zjesť. Inými slovami budete jesť toľko čo trojročné dieťa a vaše telo bude odmietať chudnúť.

Preto sa prihováram, aby ste nízkosacharidovú diétu neskúšali. Je tu s nami už poriadne dlho. Prešla mnohými názvami a verziami. A ľudia sú stále tuční. Aj tí, čo nízkosacharidovou diétou márnili pol života. Hádam by vám to mohlo stačiť.

A čo paleo? A čo tukový metabolizmus?

Áno, dnes sú modernejšie názvy pre nízkosacharidovú diétu. Ale v konečnom dôsledku je to zas len skúška ako rýchlo riešiť situáciu zbraňou, ktorá zatiaľ nefungovala.

  • Paleo režim je dnes akási snaha vychádzať z predpokladu, že praľudia boli zdravší. Ak boli zdravší, tak napodobnime čo jedli a aj my budeme zdravší. Žiaľ, nie je isté či tí ľudia boli naozaj zdraví. Z niektorých nálezov sa dokonca zdá, že trpeli rovnakými ťažkosťami, ako poznáme dnes. No ale ak sa vám páči ako sa stravovali lovci mamutov, tak potom ale prevezmite ich životný štýl v celku. Mamuta loviť síce nemusíte, ale asi by ste nemali jazdiť autom, keď môžete behať. A spávajte v jaskyni – vypnite kúrenie a zrušte plastové okná. Najmä v zime. No a nepoužívajte chladničku. Predpokladom je, že budete v nízkosacharidovom režime z nedostatku akejkoľvek poriadnej potravy. To sa, našťastie vo väčšine hypermarketov večer dá zažiť – takže živiť sa plesnivými korienkami naozaj dnes nebude problém.
  • Tukový metabolizmus je geniálne slovné spojenie. Znie výborne, každý si rýchlo predstaví o čo ide a už vyťahuje peňaženku. A tú asi budete potrebovať, pretože tento režim je tiež níkosacharidový. Vychádza z predpokladu telo donútite aby nefungovalo na sacharidy, ale na tuk. Taký režim možný je. A netešte sa! Žiadna svetová novinka. Je to ketogénna diéta, známa aj ako CKD, alebo aj atkinsova diéta. Po nejaký čas tým spôsobom budete naozaj krásne chudnúť a aj sa dobre cítiť. Nevýhodou je, že nevieme, ako tento režim pôsobí na naše zdravie dlhodobo. Čo to spraví ak to bude niekto držať 20 či 30 rokov. Takže ja sa prihováram skôr k tomu, aby sme s telom veľmi neexperimentovali.

Všetko toto sú vlastne nízkosacharidové režimy.

V skutočnosti ide o cukor, nie o nízke sacharidy

Ak sa na vec pozriete realisticky zistíte, že nízkosacharidová diéta nie je potrebná. Stačí ak sa začnete dôslednejšie pozerať na zloženie potravín a striktne zrušíte (nie obmedzíte, ale zrušíte) cukor. Skrýva sa v mnohých potravinách. Aj v tých, ktoré sa inak tvária ako zdravé.

Pokiaľ budete jesť ovsené vločky, celozrnnú ryžu a celozrnné pečivo, bulgur, kuskus, cícer, fazuľu a iné na sacharidy bohaté jedlá – budete chudnúť.

Lenže

Tento režim bude fungovať len v prípade že

  • ovsené vločky si dáte so škoricou – nie osladené medom
  • celozrnnú ryžu zjete s vodovou šťavou a kúskom chudého mäsa, nie s masťou a kusom krkovičky
  • celozrnné pečivo zjete s trochou tofu a nie natreté šmalcom či masťou
  • fazuľu zjete v šaláte a nie v smotanovom prívarku

On totiž nízkosacharidový režim často funguje preto, že ľudia zmenia svoju stravu aj o prvky, ktoré si predtým nevedeli predstaviť že sú problém.

Trebárs veľa literatúry teraz dosť brojí proti pšenici. Niektorí autori varujú, aká je pšenica nezdravá, ako z nej zblbneme, stučnieme a možno až umrieme. A mnoho ľudí keď prestane jesť pšenicu si pochvaľuje, ako im je odrazu lepšie. Lenže na rovinu:

  • Kedy ste jedli pšenicu? Predpokladám, že nikdy.
  • Asi ste jedli pšeničné výrobky. Možno denne.

Ale pozrite sa, aké sú to výrobky. Možno zistíte, že nie je problém v tom či sú nízkosacharidové, alebo vysokosacharidové. Problém býva inde:

  • Chlieb – pečivo. Jedávate striktne celozrnné? Alebo ste naleteli obchodníkom a kupujete tmavé, viaczrnné, fit, plnozrnné a inak lákoavo pomenované výrobky z bielej múky? Biela múka sa v tele správa podobne, ako cukor. To nie je problém pšenice ani sacharidov. To je problém ktorý vám vytvoril výrobca a obchodník. V minulosti biela múka nebola dostupná a všetko sa robilo z celozrnnej. Lenže celozrnná sa rýchlo kazí a predajcovia preto radšej držia trvanlivú bielu.
  • Múčne výrobky. Takmer všetko čo sa vyrába z múky (keksy, tyčinky…) je vyrobené z bielej múky. Viz predošlý bod.
  • Pridané ingrediencie. Väčšina výrobkov z múky je dochutená. Aby držali pohromade, často sa pridá tuk. Aby chutili, tak sa posladia. A aj tu potom nie je problém sacharid, ale to, že je to biela múka s cukrom a tukom.

Ak potom skočíte na vlak zvaný nízkosacharidová diéta so zastávkami ďaleko od pšeničných polí, naozaj začnete chudnúť. Ale nie preto, že ste obmedzili pšenicu. Schudnete preto, že ju nejedávate v priemyselne upravenej verzii “obohatenej” množstvom nevhodných vecí.

Nízkosacharidová diéta je zbytočná, stačí pomalosacharidová diéta

Ak chcete schudnúť vôbec sa nemusíte vzdať sacharidov. Stačí, ak budete veselo jedávať celozrnné výrobky, strukoviny. Tam všade je veľa sacharidov, ale nie sú tak problematické ako keď zjete cukor alebo výrobky z bielej múky.

Problém môže nastať ak ste zvyknutí, že na chlieb treba natierať maslo a lekvár. Alebo maslo a niečo iné. Potom nie je problém v chlebe, ale v tom, čo naň natriete. Ono totiž taká príjemná vrstva masla, alebo masti na chlebe vám do tela dá viac energie ako samotný chlieb.

A práve preto sú pre niekoho nízkosacharidové diéty tak účinné. Prestane jesť chybné kombinácie potravín.

Ako príklad si zoberme kávu. Káva pri chudnutí prakticky nemá žiadny vplyv na výsledok. (Viem, dalo by sa teoretiovať o všeličom, teraz to ale neriešme.) Jednoducho káva prakticky nemá energiu. Nepriberiete z nej. Ale niektorí ľudia si kávu sladia a črpnú si do nej aj trocha smotany. A bez toho im káva nechutí. Ak si ale pozriete koľko tuku a cukru sa za deň dá v niekoľkých kávičkách prepašovať do tela, možno budete prekvapení. Potom by zákaz pitia kávy mohol u takého človeka viesť k chudnutiu. Lenže to nie je chudnutie z obmedzenia kávy. Ale z obmedzenia toho, čo do kávy ešte šlo.

Takže nízkosacharidová diéta je často len nezmyselné vyhadzovanie vaničky aj s vodou.

Nebojte sa sacharidov. Bojte sa bielych a hlavne skúmajte, čo všetko je primiešané spolu tými sacharidmi, ktoré idete zjesť.

Ale ak máte cukrovku, tak…

Tieto úvahy nemusia platiť u časti z ľudí, čo sú tuční.

  • Obezita často začína procesom zvaným metabolický syndróm. Ten začína inzulínovou rezistenciou a môže končiť cukrovkou. Niektorí obézni teda môžu mať o niečo inú reakciu na sacharidy, než bežný občan. U niektorých ľudí aj celozrnné pečivo môže v tele vyvolať podobnú reakciu, ako keby zjedli biele pečivo. Pre nich potom môže byť naozaj bezpečnejšie výraznejšie obmedziť tieto problémové múčne potraviny. Ak je to váš prípad, zariaďte sa podľa toho.
  • U menšej časti ľudí môže byť prítomný niektorý z druhov neznášanlivosti. Niekto neznesie lepok. To je forma alergickej reakcie a ak je prítomná, taký človek musí absolútne vylúčiť múčne produkty aspoň tie s lepkom.

Ale preto že isté malé percento ľudí nemôže jesť normálne nie je rozumné, aby sme si všetci zakázali jesť múčne výrobky. Sú medzi nami ľudia, ktorí sú alergickí na vajcia. Môžu ich zabiť. Považovali by ste za normálne ak by niekto navrhol plošnú diétu s absolútnym zákazom jedenia vajec? Mnoho ľudí je alergických na korenie. Čo tak plošne zakázať koreniny?

Jednoducho nízkosacharidová diéta je pre väčšinu obéznych ľudí nezmyselný krok, ktorý nepovedie k výsledku. Inými slovami ak si dáte normálnesacharidovú “diétu” a nebudete jesť známe problémové potraviny, budete veselo chudnúť. A poteší vás to, že vám zostane sila, chuť do života, energia, nálada a hlavne si nespomalíte metabolizmus.

 

Komentáre k článku: Nízkosacharidová diéta

  1. Môj osobný tréner 10. septembra 2012

    Vďaka Bohu aj autorovi za každý článok v tomto kontexte!

  2. kristina 30. septembra 2012

    ahoj miro.chcem sa spytat ci povazujes za nizkosacharidovu stravu aj stravu vitariansku.som 2 roky na surovej strave,na podiv su BST su uplne vyvazene-zrejme kvoli ovociu ktore sacharidy obsahuje.kedze nejem chleba,ani ziadne prilohy,ovocie jem vo vacsom mnozstve vo forme napr.smoothee-banany zmixujem s roznymi zelenymi salatmi-je to syte,a vyzivne zaroven,k tomu orechy samozrejme.orvy rok som postupne pomaly chudla,hoci som to ani velmi nepotrebovala islo to samo.po pol roku som sa zacala v noci potit.podla odbornikov na vitariansku stravu slo o vylucovanie toxinov a odpadovych latok.ale teraz pozeram toto video a napadlo ma,ci to nejak nesuvisi tymi sacharidmi,skratka ked nejedavam chleba,ryzu cestoviny..ci nemam v tele viac kyseliny mocovej ktora sa nadmerne vylucuje.nemusis pisat ako odbornik,napis mi len jednoducho tvoj nazor.urcite nejaky mas

  3. Miro Veselý 1. októbra 2012

    kristina sacharidy sú v ovocí jednou z podstatných živín.

  4. kristina 1. októbra 2012

    ano,to viem,len by ma zaujimalo ci taketo sacharidy v strave stacia..a co si ty myslis o tom poteni?

  5. Miro Veselý 1. októbra 2012

    kristina ja neviem ako presne tá strava vyzerá, spočítajte si to v kalkulačke. Vážte čo zjete a zrátajte si to. Neviem sa vyjadriť k takému výživovému štýlu ani k poteniu. Bol by som to spravil. Poraďte sa s tým, kto vám taký výživový štýl odporúčal. Alebo s lekárom.

  6. Zuzana 8. októbra 2012

    Dobrý deň, na internete sledujem už dlhšiu dobu blog mladej ženy, ktorá sa so svojim manželom dala na tzv. “LCHF” (low carb high fat)stravu, čo v preklade znamená veľa tukov a málo sacharidov. Veľmi si ju chvália čo sa týka zdravia, vitality, energie atď. Tak som si naštudovala celú filozofiu i pravidlá na dietdoctor.com. Toto vaše video ma však bohužiaľ nepríjemne zarazilo. Myslíte, že ani tento spôsob stravovania nie je vôbec vhodný? Ako to, že LCHF podporuje i mnoho doktorov v zahraničí? Vopred ďakujem za odpoveď.

  7. Miro Veselý 8. októbra 2012

    Zuzana riziká nízkosacharidových diét sú známe. Akurát sa o tom menej píše v časopisoch, lebo tie zvyčajne píšu prednostne o tom, čo chcú čitatelia počuť. Žiaľ, chudnutie je aj biznis a mnoho tučných chce rýchle výsledky. Aby sa ich mešce otvorili, nájde sa veľa expertov, ktorí povedia presne to, čo chcú tuční počuť. A veľa ľudí zastáva názor, že na chudnutie je nutné zrušiť sacharidy. Nízkosacharidové diéty majú v úvode mimoriadne rýchly úbytok na hmotnosti a to sa tučným páči. Jasné, že keď chudnú, začnú byť vitálnejší. Ale následky bývajú menej optimistické. Určite radím pred tým, než začnete nejaký výživový štýl, pozrite si čo o tom píše trebárs pubmed. Odborný server s klinickými štúdiami. Seriózny zdroj informácií. No a druhá vec: položte si otázku či daná diéta je udržateľná dlhodobo. Roky. Ak človek potrebuje sacharidy, tak ich odňatie v strave je zlý nápad. Ostatne nízkosacharidové diéty sú tu už pekných pár desaťročí. Kde sú výsledky? Asi každý tučný držal aspoň jednu z nich. Nadšený ako skvelo chudne. Po roku zistí, že je tam kde bol na začiatku. A ak mu to nepoškodí zdravie, môže byť ešte rád, že to dosť dobre dopadlo.

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: