Už ste v minulosti držali diéty?

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Držali ste v minulosti diéty? Potom je pravdepodobné, že váš metabolizmus je spomalený. To sa môže prejaviť tak, že priberáte aj z malého množstva jedla.

Ak ste doteraz jedávali málo, pridávajte si porcie postupne. Nebojte sa však jesť. Metabolizmus sa postupne môže dať do poriadku. Možno to potrvá niekoľko mesiacov. Vytrvajte a pravidelne jedávajte, cvičte a relaxujte. Aj keby ste hneď nechudli.

Ak ste zvyknutí jedávať vtáčie porcie, vašou prvou úlohou je začať jesť porcie primerané pre človeka. Nie ste vtáčatko. Jesť menej nie je návod na to, ako schudnúť natrvalo.

Prečo vlastne ľudia držia diéty? Pretože diéta je jednoduchá a čo je dôležité, rozhodnutie vás zbaví ďalšieho rozmýšľania! Chcete schudnúť, ale neviete ako. Tušíte, že by ste sa mali niečo naučiť, pochopiť súvislosti a potom disciplinovane dodržiavať. Väčšina z nás sa však vyhýba uvažovaniu, ak nie je nutné. Efektívnejšie je držať sa niečoho navyknutého.

Po období zmätku voľba ľubovoľnej diéty pôsobí ako úľava.

  • Už je rozhodnuté, môžem to pustiť z hlavy.
  • Mám jednoduchý rozpis, čo robiť.

Takto uvažuje veľa ľudí. Aj tých, čo už v minulosti naleteli na iné diéty. Neschudli. Vedia, že ďalšia diéta nebude fungovať. Napriek tomu to skúsia! Prečo? Pretože ich čaká pár dní úľavy s pocitom nádeje a bez nutnosti o niečom uvažovať.

Často dostávam otázku, čo si myslím o niektorej z diét. Zvyčajne už v otázke cítiť odpoveď – ony vedia, že to fungovať nebude. Potvrdím to a prípadne doplním, aké ďalšie problémy taká diéta prinesie. Na konci rozhovoru cítim, že som vec vysvetlil a že pisateľka to naozaj pochopila. Záver? Ona to predsa len skúsi s tou diétou.

Vyberali ste si už mobilný telefón, či digitálny fotoaparát? Možností je veľa, modelov ešte viac. Rozhodovanie je bolestivé. V jednej chvíli človek povie dosť! A kúpi čokoľvek, nech už len skončí ten cirkus porovnávania parametrov a cenoviek.

Nevážte sa. Merajte si pás!

Zabudnite na váhu. Nič rozumné vám nepovie. O vašom pokroku v chudnutí hovorí len obvod pása. Kým máte pretekárske brucho, čiže bližšie nedefinovanú hmotu pretekajúcu cez opasok, tak máte problém. Nielen estetický, ale aj zdravotný.

Keď začnete dodržiavať plán, začnete cvičiť. Z vášho tela bude miznúť tuk a po troche začnú pribúdať svaly. To sa môže prejaviť aj tak, že váha bude stále rovnaká. (To je na šľaktrafenie, viem!) Ale brucho sa začne zmenšovať. To je neklamný znak, že pálite tuk a držíte si aktívnu hmotu.

Naopak, ak prestanete cvičiť a rozumne sa stravovať, pôjde obrátene. Tuku bude pribúdať, pás začne rásť, svalov ubúda. Čo sa stane? Váha sa nemení, ale vy už priberáte. Toto je tá zákerná chvíľa, ako začína jojo efekt. Na váhe sa celé týždne nič zlé nedeje. Potom odrazu zistíte, že potrebujete o číslo väčšie šaty.

  • Ak pás rastie, berte to ako znak, že niečo nie je v poriadku.
  • Ak klesá, berte to ako uznanlivé potľapkanie po pleci: tak sa to robí!

Pomalý štart!

Nerobte prudké zmeny. Nefungujú. Viem, mnohí by chceli schudnúť čo najrýchlejšie. Vy to ale vydržte.

  • Prvé dni takmer nič nezmeňte.
  • Len začnite jesť trocha viac zeleniny.
  • Jedzte pravidelnejšie, dodržiavajte pitný režim.
  • Robte si zápisky, čo ste ten-ktorý deň spravili.

Nebolo by dobrým nápadom začať zhurta. Zabudnite na šokujúce scény z televízie, kde chudnúci behajú maratóny a cvičia tvrdé tréningy. Plánujeme zmeniť veľa návykov vo vašom živote. Ak to spravíte prudkým skokom, na 99% neuspejete. Prečo?

  • Pretože skokovo zmeniť veľa vecí naraz je psychicky vyčerpávajúce.
  • Aj trávenie môže začať robiť ťažkosti.
  • Nasadiť hneď tvrdý tréning je veľmi namáhavé a niekedy riskantné.

Ale dobre. Človek si povie „vydržím to!“ Lenže už o pár dní sa hlási nechuť. „Dokedy mám ešte trpieť tento trestanecký láger?“ Niekto vydrží pár dní, iný pár týždňov. Potom sa vám minie „pevná vôľa“ a pri prvej príležitosti to vzdáte.

  • Pravdepodobne budete jesť za deň viac zeleniny, ako ste predtým zjedli za mesiac. Nebolo by dobré na tento režim prejsť skokovo.
  • To isté sa týka jedla. Len pozvoľna prejdite na trocha iné jedlá. Vaše telo sa ľahšie privykne na zmeny, ak budú plynulé.
  • Rovnako je to s pohybom. Možno máte chuť hneď nabehnúť do posilňovne a 2 hodiny bežať na bežiacom páse. Nerobte to. Nepotrebujete sa potrestať za roky bez tréningu. Začneme krátkymi prechádzkami. Musíte sa z nich vrátiť s dobrou náladou a s chuťou ešte niečo robiť. Nie, ako zbitý a zmoknutý pes.

Väčšina z nás nevie zmeniť kultúrne zvyklosti. Ak áno, tak len nakrátko. Preto treba začať pomaly. Zmeňte len jednu vec. Po čase pridajte ďalšiu.

Máte veľké brucho? Rástlo pomaly a asi dlho. Nečakajte, že sa ho rýchlo zbavíte. Dajte tomu čas.

Zvyknite si užívať probiotiká. Pri chudnutí sa vám môže osvedčiť Lactoflor, neskôr prejdite na Probio-fix. Občas to potom prestriedajte a dajte si trebárs Laktobacily od Swiss.

Pribrali ste preto, že ste prestali dávať pozor

Obezita nevzniká len z prejedania.

  • Možno ste nevedeli, že robíte chybu, ak bežne pol dňa nejete, pretože máte prácu.
  • Možno ste dúfali, že bežné slovenské jedlá sú vhodná strava pre každého.
  • Možno ste s dôverou držali niektorú diétu, škrtili ste stravu a aj tak ste pribrali.
  • Možno ste si len dlho nevšimli, že máte na páse pár centimetrov navyše. Človek si zvykne a potom nezbadá, že to je stále horšie. Najmä, ak ste v spoločnosti tučnejších! To sa priberá ľahšie, než by sa zdalo.
  • Možno ste dúfali, že dva tréningy za týždeň sú dostatočné na to, udržať sa vo forme.

Jednoducho, spravili ste niektorú chybu a výsledkom je, že dnes potrebujete schudnúť. Čo už, stalo sa. Čo teraz? Proti obezite použijete nasledovné zbrane:

Jedlo, pohyb, pohodu, relax a spánok. Všetko to spolu úzko súvisí. Keď to celé zladíte, dosiahnete to, čo sa nazýva zdravie.

Niektoré body pre vás budú nepohodlné. Hlavne spočiatku. Preto radím ten pomalý štart. Berte to však, ako cenu, ktorú treba zaplatiť. Je to vstupenka do sveta, v ktorom môžete byť oveľa ľahší a zdravší.

Pohodlie a skratky v živote nefungujú

Dnešná doba je ľahká. Na jedno kliknutie si objednáme tovar. Za peniaze sa dá kúpiť veľa príjemných vecí. Pri skúške sa niekedy dá aj tak trocha falšovať.

Výsledky súvisiace s telom sa však nadajú falšovať. Nie je možné dosiahnuť ich rýchlo, pohodlne, ani za úplatok. Chcete hrať na klavír? Zabehnúť maratón? Získať pevné svaly? To všetko vyžaduje mesiace, alebo roky pravidelnej práce. Nedá sa to oblafnúť.

Dnes sa často dá počuť aj rada typu „počúvaj svoje telo“ a ono ti povie čo potrebuje. Nápad znie dobre. Pre obézneho však býva nepoužiteľný. Telo si „pýta“ často práve to, na čo je navyknuté.

  • Ak ste zvyknutí nepiť vodu, telo prestane hlásiť smäd.
  • Ak celý deň nič nejete, telo vypne pocit hladu cez deň.
  • Ak necvičíte, telo si častejšie bude žiadať odpočinok.
  • Ak ste zvyknutí dopriať si klobásku, mozog si ju žiada.

Preto urobíte lepšie, ak sa budete riadiť overeným návodom. Je dokonca možné, že telo bude „protestovať“. Nebude mať chuť na raňajky, ak ste zvykli ráno odísť nalačno. To ale neznamená, že ich máte vynechať. Ak totiž vynecháte raňajky, večer toho zjete oveľa viac.

Odporúčam vám zdravý životný štýl. Nie chudnutie. Je to životný štýl, pri ktorom sa nepriberá. Kým sa ho budete držať, žiaden jojo efekt vám nehrozí. Keď sa však vrátite k nevhodnej strave, priberiete. To je tiež prírodný zákon. Tie sa obabrať nedajú.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

 

Komentáre k článku: Už ste v minulosti držali diéty?

  1. janatt 1. decembra 2014

    zdravím Miro, predovšetkým véééééééľká vďaka za všetko čo nezištne robíš pre svojich “spoluobčanov”, vďaka Tebe lepšie chápem mudr.Bukovského, lebo Teba sa nepochopiť nedá, čítaným na tvojej stránke som objavila prednášku mudr.bukovského “ako viac jesť a menej vážiť”, s pevným a oslobodzujúcim odľahčeným že to všetko chápem, lebo veľmi si vážim mudr .Bukovského pre jeho “lopatystickú” odbornosť, hovoril v prednáške o tajomstve chudnutia – choďte spať trošku hladný, aby ste sa tešili na raňajky,/alebo aj bez večere, keď sa to vydrží/, mohol by si mi prosím ťa odpovedať, prečo?, podľa teba večera má byť rovnaká kaloricky a neísť do postele spať hladný, veľmi pekne ďakujem za odpoveď

  2. Miro Veselý 1. decembra 2014

    janatt ak si večer dáte normálnu večeru a dodržíte pravidlo večera je 3 hodiny pred spaním, tak pred spaním už môžete začať cítiť chuť zas si niečo zobnúť.

    U obéznych by som neodporúčal prístup typu vynechať večeru, alebo nejesť po sedenmástej. Áno, váha by šla dole. Ale nie preto že nejedia ale preto, že veľa ľudí pred televízorom maškrtí. Ak doidržia nejedenie, má to výsledky.

    Na druhej strane byť 3 až 4 hodiny bez jedla môže postupne začať vytvárať hypoglykémiu a to zmení stav vedomia a človek siahne po sladkosti. Možno s dobrým pocitom, veď som večer pekne vydržal…

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: