Zázračné diéty

Ktorá diéta je najlepšia na schudnutie? Žiadna. Diéty nefungujú. Sú populárne, lebo vzbudzujú falošnú nádej na rýchle riešenie. Hlavne diéty typu „7-dňová diéta“, „13-dňová diéta“. Číslo v názve diéty sľubuje rýchlosť riešenia. Sú to lákavé, dobre predajné názvy. Ale v skutočnom živote dlhodobo nefungujú. Použite logiku. Vo svojom okolí iste poznáte veľa tučných žien. Každá už skúsila mnoho diét. Prečo sú teda ešte stále tučné? Pretože svoju pozornosť zameriavajú na svoje brucho a nie na zdravší životný štýl. Zákonite dostanú viac toho, čomu venujú pozornosť.

Veľa ľudí skočí na lep lákavej atraktívnosti jednoduchej prípravy a zapamätateľnosti názvu. Výsledkom však býva len strata času a sklamanie. Prečo sú tieto diéty také populárne?

Diéty sú prosté

Taká diéta sa dobre pamätá. Napríklad: Jedz len ryžu a schudneš. Čo viac treba vedieť? Nič. To je super! K tomu nejaký hmlistý prísľub typu: „Suseda to skúsila a fakt zhodila dvadsať kíl“. Jednoduché, jasné. (Iná suseda zasa možno videla UFO. Každý chce byť niečím zaujímavý. Niektoré fakty sa ťažko overujú. Ale ktovie – možno naozaj schudla 20 kíl, ale kým sa to k vám dostane, má už 25 kíl navyše…) Alebo delená strava: Oddeľ od seba potraviny a potom z každej môžeš zjesť, koľko chceš. Krátkodobo to funguje, dlhodobé výsledky sú však často na zaplakanie.

Diéty vyvolávajú nádej

„A nič iné už netreba… proste schudneš.“ Taká koncovka sľubuje, že chudnutie bude rýchle a bezbolestné. Nebude, to vieme! Chudnutie je ťažké, chce vytrvalosť v sebazapieraní. Lenže chudnutiachtivý človek túži po zázraku. Teraz si však posvieťme aj na to, aké problémy prinášajú diéty.

Diéty neobsahujú potrebné živiny

Diéty spravidla neobsahujú vhodný pomer živín. Keby ste väčšinu diét držali trvale, poškodili by ste si zdravie. Keďže proti obezite musí obézny bojovať navždy, teda aj po schudnutí, nemôže byť diéta žiadny stravovací nezmysel. Musí to byť už od začiatku chudnutia plnohodnotná strava.

Diéty neriešia budúcnosť

V diéte sa upriamuje pozornosť na najbližšie dni. Na slaninu. Na ručičku váhy. Tuční chcú chudnúť rýchlo. „Za týždeň zhodíš aj desať kíl a budeš v pohode!“. Keby to aj hneď bola pravda, taká diéta nerieši, čo bude o dva mesiace, alebo o tri roky…

Diéty sú dlhodobo neúčinné. Často sa po nasadení diéty naozaj podarí pár kíl zhodiť. (Ani tak nie vďaka diéte, ale hlavne preto, že tučný prestal jesť nevhodné jedlá.) Človek si však časom prestane dávať pozor a váha vyletí ešte vyššie, než bola pred diétou. Chudnúť sa nedá kampaňovito. Drastickou diétou sa dá zraziť číslo na váhe. Viete však vôbec, čo na tej váhe vážite? Rýchlym chudnutím z organizmu strácate v prvom rade vodu, nie tuk.

Diéty sľubujú nemožné

„Za dva mesiace štyridsať kíl dolu!“ Podobné nádejné výroky znejú tak sladko. „Mám štyridsať kíl nadváhu, hmm… Dva mesiace a som štíhly. Dva mesiace vydržím akúkoľvek diétu, aj keby som pritom mal celý čas visieť za jazyk. Zatnem zuby, vydržím. O tri mesiace mi bude fajn a pokračujeme v hodovaní…“ Problém je v tom, že aj keby človek naozaj schudol, s takým myslením vzápätí zákonite priberie, pretože po skončení diéty znova začne jesť viac, než potrebuje.

Najmenším zlom diét je to, že stratíte čas. Vytrpíte si napríklad mesiac ryžovej diéty, pár dní sa radujete z nejakých zhodených kíl a o dva mesiace máte nazad svoju starú hmotnosť. Ste zas tuční a o pol roka starší. Vinou diéty máte aj o niečo pomalší metabolizmus, takže tučniete ešte rýchlejšie, ako pred diétou. Ďalšie chudnutie už bude vždy ťažšie, ako predchádzajúce. A priberať budete rýchlejšie, ako po minulom chudnutí.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

2 Odpovede

  1. a čo proteínová diéta? keďže nemám veľkú nadváhu cca 6 kg, chcela by som vedieť či ísť do toho, alebo ísť podľa vás?

  2. ela diét je nepreberné množstvo. proteínová znamená bielkovinová. ak máte malú nadváhu radím neblázniť s diétami. jedzte normálne množstvo potravy (nie menej!) aké je primerané vášmu veku a záťaži (výpočet v BMI kalkulačke na tejto stránke). K tomu cvičte podľa pokynov v sekcii šport a kilá sa časom stratia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Alkohol a chudnutie

Alkohol je pri chudnutí nepriateľom, ktorý vám bráni dosiahnuť výsledky hneď viacerými spôsobmi. Preto si vydajte svoj osobný zákaz používania alkoholu. Je to výhodnejšie a

Sacharidy

Jedna z neprávom najviac démonizovaných zložiek potravy sú sacharidy. Tuční ľudia sa boja jesť chlieb, prílohy. Nazdávajú sa, že z nich sa priberá. V tomto

Ako schudnúť

Návodov na chudnutie je už plný internet. Mnohé sú celkom nezmyselné. Väčšina je odpísaných. Ale tento môj návod sa vám nebude páčiť. Síce funguje, ale

Pitný režim

Piť treba. Lenže pitie je záležitosť, ktorej sa moderný človek priam úzkostlivo vyhýba. Za deň vypije tak dve tri kávy a po večeri možno pivo.

Prevod kJ na kcal

Kcal násobte číslom 4,2 a máte hodnotu v kJ. Alebo naopak kJ deľte číslom 4,2 a máte hodnotu v kcal. Príklad: 8 000 kJ = 1

Zdravé a nezdravé tuky

Tuk je jednou zo základných živín v našej potrave. Porozumenie tukom je látka, ktorú prenecháme odborníkom na chémiu. Aj pri veľkom zjednodušení látky to bude

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.