Od roku 2004 píše Miro Veselý

Zdraviu škodlivé Vianoce

Vianoce. Čas radosti, spokojnosti, hojnosti a veselosti. Pocity štedrosti a dostatku však je potrebné aj nejakým spôsobom navodiť. Lenže ako? Pred desiatkami rokov bol po celý rok skôr nedostatok. Vtedy aj malé navýšenie porcie jedla bolo udalosťou a sviatkom. A tu sa dostávame do problémovej situácie.

Ako vyvolať pocit dostatku a štedrosti, ak už žijeme v dostatku a štedrosti?
  • Väčšina z nás môže mať akékoľvek jedlo len chce a to po celý rok. Potom však nie je možné potešiť sa nejako mimoriadne viac – zas len jedlom. Aj sviatočné jedlo bude vlastne normálne. Tak čo s tým spravíte? Väčšie porcie? Viac soli? Viac masti? Ako dosiahnuť, aby to bolo aspoň trocha iné?
  • Väčšina z nás už má všetko čo potrebujeme. Alebo teda aspoň všetko dôležité. Aký darček kúpite človeku, ktorý už má všetko? Asi to bude skôr niečo navyše. Niečo čo uspokojí túžbu hromadiť. Niekedy viete, čo ten druhý človek chce, po čom túži. Potom je jasné, aký má dostať darček.
  • O Vianociach sa hovorí ako o sviatku pokoja a radosti. Že by sme teda zapli televízor na 3 dni? Nech sa z neho valí nervozita a nátlak z reklám a zaprášené rozprávky s feudálnym kontextom? Áno, tie bezútešnosti, ktorými nás za socializmu propaganda impregnovala, že v minulosti bolo zle a teraz je dobre na čele s okukaným súdruhom.

Čo teda s Vianocami, aby to fungovalo? Aby bol pokoj, pohoda a ľudia plní dobrej vôle?

Na tento účel stačí len dať dohromady zopár príjemných ľudí a možno vylúčiť nepríjemných. To sa však často nedá, pretože “rodina má byť pohromade” – kričia neraz tí najnepríjemnejší.

A len čo je rodina pohromade, ožerú sa, začnú hulákať a vytrvalo sa hašteria. Až koniec sviatkov potom pre mnohých znamená tú vytúženú úľavu a začiatok času pokoja a radosti.

Keďže sviatky sú postavené predovšetkým na tradíciách, preberá sa mnohé z hodnôt z minulosti. Z obdobia nedostatku, keď jedla nebolo tak veľa. Z obdobia ťažkej práce, kedy sa celé dni pracovalo manuálne, nie pri počítačoch.

Dodnes pretrváva pocit, že na Vianoce je proste potrebné ísť a oplieskať pár stoviek, lepšie niekoľko tisíc. Kúpi sa cukor, múka, vajcia, slanina, klobásy, husi, prasatá, údené mäso a mnoho iných surovín a potravín. Z nich sa pečú koláče, torty, jedlá, predjedlá, pojedlá, medzijedlá, jednohubky, kúsky, koláčiky, keksíky, sušienky, tyčinky, labky, mesiačiky, hviezdičky ba i bodky. Tým sa obloží byt.

Dostatok nestačí. Prebytok nestačí. Treba pretlak! 

Vytvoriť atmosféru dostatku je teda zdanlivo otázka času a peňazí. Nie je však ničím mimoriadnym, len málo ľudí u nás naozaj hladuje. Pozrite si na ten dostatok vo vašej chladničke a špajzi. Čím by som vás mohol ohromiť? Keby som na vozíku priviezol tortu vysokú pol metra?

V skutočnosti však na dvojtýždňové hlivenie pri televízore človek nepotrebuje nájsť koláč všade tam, kam mu ruka nechtiac padne. Stačilo by aj podstatne striedmejšie plnenie našich žalúdkov energiou. Len málokto však odolá, ak už je obklopený dobrotami.

Všade kde prídete na návštevu musíte ochutnať. Chutí vám? Dajte si EŠTE! Chutí vám? Dajte si ešte AJ toto. 

A tak Vianoce vedú aj k tomu, že mnoho z nás celkom nezmyselne a zbytočne naberie na váhe.

  • Bežne za sviatky môžete pribrať aj 6 kíl. (Vlastná skúsenosť!)
  • Stačí sa spýtať na pohotovosti, koľkým ľuďom sa štedrosť Vianoc zmení na pobyt v nemocnici, pretože taký nával sviatkov organizmus odmietne prijať a zlyhá.

Preto hovorím hlasné (a aj tak zbytočné) nie vianočnej hystérii. Pokoj a radosť sa v tomto storočí už nemusí navodzovať len údeninami, ktoré zvyšujú riziko vzniku rakoviny. Ani dobrotami s glykemickým indexom vyšším, než Gerlach. Spokojnosť netreba skúšať pumpovať úporne presolenými lupienkami a zalievať litrami riedenej a presladenej kyseliny fosforečnej predávanej pod lákavým obchodným názvom.

Aby som však zostal pri téme chudnutia: Pozor teda na sviatky. Bežný pobyt v domácnosti, ktorá je zamorená lákavou energiou znamená príjem okolo 30 tisíc kJ na hlavu a deň a to aj v prípade, že sa hodne krotíte. A to inými slovami znamená energiu jedného kila slaniny. Nie, nepriberiete kilo za deň. Ale pre telo to je aj tak riadny masaker.

Pár kíl pribrať len pod názvom Vianoce? Nie je problém.

Najnepríjemnejšie však je, že každým opakovaním sa táto zdravotne zhubná tradícia len utvrdí. Už máte nakúpené? Málokto má tú silu po sviatkoch vyhodiť prebytky. A práve to by bolo logické. Vyhodiť a na budúci rok kúpiť len rozumné množstvo. Nie kúpiť nezmyselné množstvo a potom celý január dojedať zvyšky nezdravého jedla.

Spravte si prebytok. Užite si to, objedzte sa, ak vás to poteší. Spravte si štedrý večer štedrým.  Ale len jeden večer!

Nie na neurčité 2 až 4 týždne, kým sa neminú všetky zásoby, ktoré všetci, ako mravce, poznášali a čoskoro by sa mohli začať kaziť…

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

3 Odpovede

  1. tradícia je súčasťou každých sviatkov, kultúry a tvorí ich atmosféru a je potrebné ju udržiavať, aby sme vedeli kde máme korene a tradíciu tvori aj jedlo

    takže rada nakupujem na tradičnú štedrú večeru a na tradičnej štedrej večeri nikdy nebolo údené mäso, jahńacie, klobásy, vaječné majonézy,
    ale zato oplátky, ryba, opekance, jablčka, makovnik, orechovnik, fazuľovica, rybacia polievka, hríbová polievka, kapustnica ale bez klobásy, pretože prvý sviatok vianočný bolo povolené maso iba ryba, vrzgajúci sneh na polnočnú, to čo sa prezentuje ako vianočné nemá s vianocami nič spoločné

  2. Sony has produced mrlroiress compact camera a while now, i guess Nikon is a lil slow to catch up. Yes they don’t use reflective mirror like the old style anymore, a new technology.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Ako začať chudnúť (správne)

Človek roky priberá a priberá. Potom sa niečo zlomí a príde ono rozhodnutie, že nastal čas. Ako začať správne chudnúť? V tomto článku si ukážeme

Čo jesť, keď chcem schudnúť

Otázka čo jesť, keď chcem schudnúť je jednoduchá a odpoveď na ňu je logická, ale zdĺhavá. Teda presnejšie – jednoducho sa to dá povedať, ale

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prečítajte si

Strukoviny

Strukoviny jedzte často, sú dôležité. Ich hlavnou prednosťou je vysoký obsah vlákniny. Ale aj energie majú hojnosť, preto ich pri chudnutí musíte zjesť menej, ako

Zdravé sladkosti a koláče

Pri chudnutí mám pre vás zlú správu: Nič také ako zdravé sladkosti pre vás neexistuje. Môžeme sa väčšinou dohodnúť len na väčšom, alebo menšom zle.

Podporte tento web

Aktualizované 12. 03. 2018: Pomohli vám informácie, ktoré ste našli na tomto webe? Podporte jeho prevádzku. Spôsobov podpory je veľa. Ak sa vám tento web

Grilovaná zelenina

Zelenina nemusí vždy byť len surová. Jeden zo spôsobov prípravy môže byť aj grilovanie. V domácom sporáku stačí aj rúra s “grilom” a výsledok vás

Časté chyby pri chudnutí

Aké sú najčastejšie chyby pri chudnutí? Základnou chybou je hlboká neinformovanosť. S ňou súvisí strach. Ak si ľudia nenaštudujú ani základy chudnutia, potom majú strach. Boja

Nesprávne zvolená redukčná diéta

Zásady redukčných diét vám dnes asi vymenuje každé dieťa, aj dospelý. Budú síce takpovediac “snovo deformované”, ale hrubé obrysy asi zaznejú vždy. Zrejme by zaznelo

Chirurgické riešenie obezity

Iste viete, že s obezitou v krajnom prípade môže pomôcť aj chirurg. Že si natiahne zelený plášť a to veľké brucho proste odfaklí. V tomto článku si povieme, prečo

Laná namiesto tabletiek proti bolesti

Dvojročné praktické skúsenosti ako sa dá bolesť chrbta vyriešiť inak, než tabletkami. V tomto článku sú praktické a užitočné tipy, ktoré môžu pomôcť vám, alebo

Využite silu mentálneho cvičenia

Vrcholoví športovci to využívajú už dávno. Tréning prebieha tak, že športovec si v duchu predstavuje činnosť, ktorú robí. Napríklad ako uteká šprint, alebo vrhá oštepom.

Bolí vás často hlava?

Bolesť hlavy je často spôsobená iba zlým pitným režimom. Môžete spraviť aj ďalšie úpravy aby ste sa jej vyhli bez liekov. Predstavte si celkom klasickú

Cukor – náš zabijak

Kniha Cukor – náš zabijak má lákavý názov, ktorý u skúseného čitateľa nevzbudí veľa dôvery. Aj podtitul „Skrytá pravda o cukre, obezite a chorobách“ pripomína skôr konšpiračné

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.