Prerušovaný pôst – intermittent fasting

Intermittent fasting z angličtiny znamená prerušované hladovanie. Často sa stretnete aj s prekladom prerušovaný pôst. Používa sa aj pojem krátkodobé hladovanie. Je to hladovka a nie je to hladovka. Poďme si najskôr upratať pojmy.

Keď sa povie hladovka, lietajú emócie. Začne sa do toho miešať kade-kto. Hladovky a pôsty sa držia z náboženských dôvodov a to si nesmieme pliesť s témou výživy alebo chudnutia. Potom je to skupina výživových alternatívcov, ktorí veria na rôzne alternatívne prístupy k výžive. Často sú o to hlučnejší, o čo ich je menej. Hladovanie sa často spája aj s alternatívnou medicínou, kedy vám kadejaký hyperodborníci budú odporúčať hladovku ako zázračnú zbraň na všetko zlo. Alebo nástroj na detox. Kto moje články čítate tak asi viete, že som v týchto veciach konzervatívny a radím skôr že hladovky a diéty nepodstupujte, než by ste mali skúšať a experimentovať na vlastnom tele.

Prerušovaný pôst znamená, že nejaký čas sa postíte a nejete nič a potom hladovku prerušíte. Počas prerušenia môžete jesť normálne. Potom zas nasleduje hladovanie. Schém, ktoré sa skúšajú je viacero.

  • Vynechanie dňa. Môžete si zvoliť deň v týždni a počas neho 24 hodín neprijímate potravu. Tento spôsob je asi najnáročnejší. Niektorí ľudia ho nezvládajú, pretože pri ňom cítia únavu, hlad. Môžu sa objaviť bolesti hlavy, výbuchy zlosti, zima a nechuť niečo robiť.
  • Striedanie pôstny deň / normálny deň. Tu sa strieda deň, kedy zjete najviac 25% normálneho množstva stravy a deň, kedy jedávate normálne. Aj tento režim je značne náročný a je otázne, nakoľko prospieva zdraviu.
  • Metóda prerušovanej hladovky dvakrát týždenne – 5:2. Pri nej 2 dni v týždni budete mať extrémne znížený energetický príjem. Môžete zjesť okolo 2000 kJ za deň čo je naozaj tak akurát trocha zeleniny a možno trocha strukovín, aby telo malo bielkoviny. Ostatné dni jedávate normálnu zdravú stravu v normálnom množstve. Tieto dva dni nie sú hneď po sebe. Hladovať môžete napríklad pondelok a stredu. Alebo utorok a piatok. Alebo ako sa vám konkrétne hodí.
  • Časovo obmedzené stravovanie – metóda 16/8 alebo 14/10. V tomto režime máte niekoľko hodín dňa „okno“, počas ktorého budete jesť dve, alebo tri porcie normálneho množstva jedla. Zvyšný čas dňa a noci neprijímate potravu vôbec. Iba vodu. 16 hodín hladujete a 8 hodín je čas, kedy môžete jesť. Ak by ste, napríklad, chceli začať jesť o 8:00, tak si dáte raňajky. Obed si dáte o 12:00 a večeru o 16:00. Ukazuje sa, že taký režim môže byť prospešný aj pre zdravie. Ak vám to je príliš tvrdé, môžete si zvoliť iné hodiny a „okno“ na jedenie môžete predĺžiť až na 10 hodín..

Z týchto príkladov prerušovaného pôstu si môže každý vybrať, čo mu sedí najviac. Sú ľudia, ktorí uvítajú jesť napríklad dva jedlá za deň. Raňajky a obed. Potom už nič. Iní zas taký režim môžu považovať za extrémnu záťaž a v takom prípade sa radšej hladovkám – ani prerušovaným – nevenujte.

Čo počas prerušovanej hladovky jesť?

Ako je to už zvykom, na internete nájdete plno článkov, v ktorých vám dovolia čokoľvek len chcete. Jesť nezdravé jedlo do prasknutia a potom dúfať, že trocha hladovky zahojí všetky škody. Hmm. Mne taký prístup celkom nesedí.

Jedzte to, čo sa už osvedčilo na ploche desaťročí, alebo storočí. Nie podľa aktuálnej módy, ktorú vytvárajú marketéri podľa toho, čo vám práve chcú predať. Bezpečné je živiť sa stravou príbuznou stredomorskej s prevahou rastlinných zložiek. Normálne množstvo jedla.

Neznamená to, že počas okna, kedy môžete jesť budete tiež hladovať, alebo si uštedríte vtáčiu porciu. Musíte zjesť normálne množstvo stravy tak, ako keby ste jedli celý deň. Budú to teda normálne porcie. Nie nejaké lakomé, o prílohy ukrátené pokusy o urýchlenie chudnutia!

Ukazuje sa, že režim 16/8 je asi najvýhodnejší – ľudia sa doobedia najedia naozaj dosýta a potom už do večera vydržia vcelku v pohode. Bez pocitu hladu, alebo hnevu či únavy. Tento režim má priaznivý vplyv aj na tlak krvi, cholesterol a inzulín. Môže mierniť problémy s cukrovkou. Pri skúšaní tejto metódy dosahovali aj príjemné výsledky v chudnutí – aj bez nejakého zásadného “škrtenia” stravy sa im darilo chudnúť normálnym, zdraviu prospešným tempom.

Jeden z prístupov potom môže byť aj taký, že by ste jedli len 2 jedlá denne. Veľké raňajky a poriadny obed. A potom už nič. Verzia takéhoto stravovania vegetariánskou stravou mala dokonca výsledky aj v terapii diabetes. Takže aj týmto smerom môžete uvažovať pri nastavení.

Lenže je tu to lenže

Takže prerušované hladovanie sa v klinických štúdiách osvedčilo. Mnohí zástancovia na to prisahajú, ako na najlepší režim. Lenže každý sme iní. Pre niekoho môže byť náročné stravovať sa týmto spôsobom. Jesť 3× denne v relatívne krátkom okne a potom nič iné?

Skúste si to. Dajte tomu šancu niekoľko dní a uvidíte, ako vám to vyhovuje.

  • Niekto povie, že jesť 2× alebo 3× denne je výhoda, pretože potom už nemusí na jedlo myslieť. Pre neho bude prerušovaný pôst asi režim, ktorý si obľúbi.
  • Iný zas má vo zvyku jesť častejšie. Či už je to zdravé, alebo nie. Predstava, že by mal zostať nalačno od neskorého popoludnia až do druhého rána je priam bolestivá. Taký človek si asi tento režim neobľúbi.

Teraz sa nechcem hádať o tom, čo je zdravšie, lepšie, múdrejšie. Chcem skôr naznačiť, že by sme mali nájsť každý pre seba taký režim, ktorý bude aspoň trocha podporovať zdravie, štíhlosť a hlavne – budete schopní dodržiavať ho dlhodobo. A tu platí jedna vec: ak niečo robíte s nechuťou, alebo nevôľou, zvyčajne pri tom dlho nezotrváte.

  • Preto sú prerušované hladovky dobrým nástrojom pre tých, ktorí ich zvládajú bez väčšieho problému.
  • Ale asi nemá veľkú cenu, aby sa do nich nútili tí, ktorí by taký život mali doslova nenávidieť.

K téme prerušovaného hladovania je už dostatok materiálov, takže sa dá považovať za bezpečnú.

Určite však neočakávajte, že samotná hladovka postačí ako zásah do životného štýlu. Určite je potrebné aby ste okrem stravy mali zvládnutý aj pravidelný pohyb, dostatok odpočinku, spánku. To vytvorí situáciu, ktorá podporí chudnutie i zdravie.

Tu sú ďalšie podrobnosti:

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prerušovaný pôst – intermittent fasting

Intermittent fasting z angličtiny znamená prerušované hladovanie. Často sa stretnete aj s prekladom prerušovaný pôst. Používa sa aj pojem krátkodobé hladovanie. Je to hladovka a

Chudnutie a otužovanie

Niektorí autori (napríklad Timothy Ferriss: “Čtyřhodinové tělo”) odporúčajú využiť chlad, ako nástroj na spotrebu energie. V súčasnosti stúpa záujem aj o metódu Wima Hofa, čo

7 tipov čo robiť po schudnutí

Pre väčšinu z nás bolo chudnutie tou najľahšou časťou práce. Problémy nastávajú až vo chvíli, keď máte pocit, že ste v cieli. Pri chudnutí totiž nikdy nie

Jedálniček na rýchle chudnutie

V tomto článku nebude konkrétny jedálniček na rýchle chudnutie. Ak ho hľadáte, tak stačí ak použijete môj normálny jedálniček na chudnutie, ale znížte tuk asi na

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.