Neuberajte si z porcií

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Jedálniček, ktorý tu uvádzam, prosím, vnímajte ako úplné riešenie. Úplné v tom zmysle, že ak má byť niekde 80 gramov chleba, tak to treba dodržať. Nič sa nestane, ak to len odhadnete. V poriadku je aj 70 aj 90 gramov. Dnes možno bude menej, zajtra trocha viac. Nevadí.

Vadí ale, ak ste pod vplyvom myslenia z rôznych diét. Najčastejšie sa ženy boja sacharidov. Výsledkom je, že zmenšujú prílohy. Nerobte to.

Ak ste doteraz boli na nejakej nízkosacharidovej diéte, máte zrejme spomalený metabolizmus. Na nový jedálniček prejdite pozvoľna. Môže sa dokonca stať, že pár týždňov vaša váha bude stáť. Večné diétarky možno kúsok aj priberú. Prosím, vydržte to. Musíte svojmu telu dať čas, aby sa začalo správať normálnejšie. Ak ste držali nejakú diétu, možno ste jedli toľko, koľko by malo jesť trojročné, 20 kilové dieťa. Teraz vám odporúčam, aby ste svoje telo nastavili na „diétu“ ktorá je vhodná pre menšieho, nie aktívne pracujúceho človeka. (2000 kcal, 8300 kJ) Nie je to „veľa“ jedla. Dajte svojmu telu čas. Je veľká šanca, že váš metabolizmus sa po pár týždňoch pravidelnej stravy začne dostávať do normálneho stavu. To spozorujete v tej chvíli, keď aj pri tomto príjme začne klesať obvod vášho pása. (Váhu neskúmajte!)

Najčastejšie sa ľudia pokúšajú chudnúť týmito chybnými cestami:

  • Krátenie príloh. Ak si zmenšíte prílohy, zhoršujete stav svojej regenerácie. Znižujete energiu. Prejaví sa to zvyčajne únavou a častými návalmi neovládateľnej chuti na sladké. Možno pár týždňov vydržíte, ale postupne sa týmto spôsobom zvyčajne dopracujete k spomaleniu metabolizmu.
  • Druhá chyba je snaha úplne zmenšiť porcie. Vedie to len k podvýžive. Podvýživa v tele spúšťa záchranné procesy a tie spomaľujú metabolizmus. Potom človek tučnie aj z polovičných porcií, ktoré by normálne mohol zjesť. Telo nedostáva čo potrebuje a pritom priberá.
  • Úpravy navrhnutého jedálnička. Toto nechcem, hento mi nechutí, tamto nemám rád. Máte zjesť lososa, ale v obchode ho nemajú. A ste v keli. Je lepšie, ak si naladíte vlastný jedálniček. Kým to neviete, skúste sa riadiť mojím (alebo akýmkoľvek iným) jedálničkom, ale nemeňte ho. Inak práve preto nerád navrhujem jedálničky. Nedá sa podľa nich riadiť.
  • Nekombinujte dva rôzne výživové plány. Nevyberajte si z môjho jedálnička to čo vám chutí a z iného jedálnička to čo vám chutí tam. Nemuselo by to fungovať.

Základná zásada v mojom jedálničku znie: ktorékoľvek jedlo môžete nahradiť ktorýmkoľvek iným jedlom. Pokojne si na raňajky môžete dať jedlo určené na večeru 23. dňa. Alebo na olovrant jedlo určené ako obed.

Tým vyriešite problém, že ak nie je niečo dostať, dáte si iné jedlo. Alebo ak vám niektorá zložka nechutí, či máte alergiu, vynecháte ju a dáte tam iné jedlo.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 20. januára 2015

 

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: