chudnutie-ako

Koľko kíl váži krása?

Asi každý by chcel byť vnímaný ako krásny/krásna, štíhly/štíhla. Krása však nemá hmotnosť. Preto by bolo zbytočné, keby ste sa ju pokúšali odvážiť. Hoc… Krása síce nemá váhu, ale nepopieram, že niekedy zaváži pri výbere partnera/partnerky. Alebo pri výbere zamestnancov – aj keď nahlas to zamestnávateľ povedať nemôže. A tak sa môžeme pokojne pustiť do relativizácie. Že krásnym môže byť čokoľvek, čo sa pozorovateľovi ako krásne javí.  

Je však prirodzené, že ľudia chcú byť štíhli aj z estetických dôvodov. Jednoducho štíhly človek je zvyčajne vnímaný ako „krajší“, alebo atraktívnejší. A teraz neriešme politickú korektnosť. Stačí si povedať, že NORMÁLNA hmotnosť tela je normálna. A preto je časté, že splní estetické kritériá zvyčajne lepšie, než nadhmotné telo. Je to ako slon v obývačke, o ktorom je nezdvorilé hovoriť.  Tak pomlčíme a budeme sa tváriť, že tam nič nie je? Alebo sa pokúsime niečo spraviť s tým, aby ľudia mali skôr normálnu – a teda aj pre zdravie výhodnejšiu postavu. 

Ešte stále sa väčšina z nás pri chudnutí sústreďuje na kilá. „Schudla som o 3 kilá“ je výrok ktorý neraz znamená, že neprišlo ku chudnutiu. Skôr k strate vody. A tak sa dostávame k tomu, že nielen krásu, ale aj telo nie je ľahké odvážiť. Teda váži sa ľahko, ale výsledok je ťažšie nejak vyhodnotiť. V tomto článku je postup, ako sa správne vážiť.
Dnes mám k tejto úvahe ešte tri tipy:

1. Štíhlosť nie je váhová jednotka

Viem, je zvykom posudzovať obezitu hmotnosťou. Šírka nohavíc, ani obvod pása však nie sú váhové jednotky. Keď má niekto 200 kíl, tak váha hovorí o jeho obezite dosť zrozumiteľne. Ale žena, ktorá má 68 kíl sa nemôže veľmi riadiť váhou.

  • Stačí, aby prestala soliť a „zhodí“ tri kilá ako nič.
  • Stačí pár týždňov dietovať bez pohybu a potom zas pribrať na sladkostiach. Váha bude rovnaká, ale brucho oveľa väčšie.

Ostatne spravte si veľmi rýchly test. Neviete nič, len jedno číslo:

  • Ak má niekto 95 kíl, môže to znamenať štíhleho nadupaného športovca, alebo tučnejúceho fotelkára.
  • Ak ale má niekto obvod pása 95 centimetrov je prakticky isté, že nehovoríme o celkom štíhlej bytosti.

Preto odporúčam merajte výsledky chudnutie podľa obvodu pása. Ak vám bude obvod pása klesať, vaše chudnutie ide správnym smerom.

2. Smerujte k štíhlosti ale i rovnosti

Druhý tip na dnes bude smerovať k správnemu držaniu tela. Tučnejší ľudia so sedavým zamestnaním tým často trpia. Neskôr sa to často mení na ťažkosti s chrbticou ako napríklad lordóza, kyfóza či klasika – ploché nohy prípadne neskôr haluxy.

To všetko sú problémy ktoré súvisia s životným štýlom a najmä s (ne)pohybom. Bolesti chrbta sa dá predchádzať, podobne ako sme už hovorili v predošlých článkoch napríklad cvičením SM Systém. Pomôže dostať vaše svalstvo aspoň trocha do lepšieho stavu, než bolo počas obezity.

Keď budete chudnúť a zároveň cvičiť niektorý vhodný tréning na svalový korzet, je to pre vás plus. Samozrejme, nemusí to byť nutne len SM Systém, ak máte osobného trénera, môže vám nastaviť aj iný druh tréningu. Dôležité je, aby ste po zoštíhlení mali aj rovnú, čiže vzpriamenú postavu.

3. Necvičte bicepsové zdvihy s krígľom

Nuž a tretí tip sa týka alkoholu. Počas chudnutia sa vám neoplatí prijímať alkoholické nápoje ani v malom množstve. Je to nepopulárne odporúčanie. Ale ak ho dodržíte, budete mať výsledky.

Ak by ste zistili, že máte problém s tým, že by ste nepili, je to vždy možný varovný signál. Alkoholizmus vzniká nenápadne. Ak si nie ste istí, spravte si tento test:

Problém s alkoholom je ten, že taký pohárik vám dodá dosť veľa energie. Takže ak chcete schudnúť a vypiť trebárs jedno pivo, tak to by ste takmer celé jedno jedlo museli vyškrtnúť z jedálneho lístka. No a predstava stravy typu

  • raňajky,
  • desiata,
  • obed,
  • olovrant,
  • pivo

nedáva celkom zmysel. Výživou, ani logicky. Navyše po pive budete krásne uvoľnení a nič vám nezabráni zjesť dve hrste arašidov a vrecko lupienkov. A bolo by po chudnutí.

Napísal Miro Veselý

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.