3 slová, ktoré vopred prezradia neúspech

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Vopred sa dá odhadnúť, či niekto schudne, alebo nie – stačí, ak povie jedno z týchto slov. Tieto slová totiž akosi nechtiac prezrádzajú ani nie tak úmysel, ale skôr jeho pevnosť. Alebo presvedčenie o výsledku. Dávajú človeku zadné vrátka ako nestratiť tvár. A práve to zvyčajne prezradí výsledok chudnutia ešte skôr, ako s ním začnete.

Ak chcete schudnúť, alebo zmeniť životný štýl, hovoríme o pomerne vážnom zásahu do života. To nie je ľahké. Navyše vieme, že zmena musí byť trvalá. To je ešte ťažšie. To podvedome tuší asi každý z nás. Je možné, že sa práve teraz chystáte začať chudnúť. Skúste sa na chvíľu zamyslieť nad tým, ako formulujete tento svoj zámer. Sú totiž typické slová, ktoré pri formulácii svojho cieľa nesmiete použiť:

  • Skúsim.
  • Možno.
  • Chcel/a by som.
  • (Bonusové štvrté slovo) Neviem.

Ak ich použijete na začiatku výroku, je v podstate isté, že svoj cieľ nesplníte, pretože ešte nie ste pripravení. Výroky potom vyzerajú napríklad takto:

  • Skúsim tú novú diétu a uvidíme, čo z toho bude.
  • Možno zaberú tie nové tabletky na chudnutie.
  • Chcela by som schudnúť, ale neviem ako mám začať.
  • Neviem, či sa mi podarí aj schudnúť, ale určite to skúsim.

Podobných výrokov sa dá povedať veľa. Dôležité sú práve tie slová, ktoré z jednoznačného výroku vytvárajú alibi. Ak totiž niekomu poviete, že “skúsite začať” cvičiť, už v tom výroku samom je obsiahnutý faktor neistoty. Už (alebo ešte) to nie je tvrdenie “začínam cvičiť”.  Tento moment neistoty vychádza zvnútra. Ak človek tuší, že je na zmeny v živote príliš lenivý, alebo nevie, kde začať, potom mu takéto slová samé vychádzajú z úst.

Slová “možno”, “skúsim” a podobné vás navyše aj tak trocha programujú. Smerom k neistému výsledku. Výsledkom slova “skúsim” je nejaká časovo ohraničená činnosť, ktorej výsledok je neznámy. Keďže ide o pokus, nie je potrebné očakávať výsledok na 100%. Kedy sa niečo podarí na prvý pokus? Málokedy. No a slovo “skúsim” hovorí o jednom pokuse, nie je to “budem skúšať až kým neuspejem”.

Možno vám teraz pripadá, že sa príliš hrám so slovami. Ale skúste si tie slová vložiť do bežne používaných viet. Napríklad:

  • Skúsim si umyť zuby.
  • Možno dokážem trafiť zubnou kefkou do úst.
  • Neviem či si spomeniem, že treba použiť trocha zubnej pasty.

Cítite, ako absurdne to vyznie? Samozrejme – existujú zdravotné ťažkosti, pri ktorých aj bežná činnosť je neistá, alebo nemožná. O nich teraz nehovoríme. Samozrejmé a predvídateľné činnosti s jasným cieľom normálne nikto nebude formulovať s náznakom neistoty. Proste si povieme:

  • Umyjem si zuby.
  • Napijem sa kávy.

Rovnako jednoznačne hovorte aj o svojich vážnejších zámeroch.

  • Rozhodla som sa, že natrvalo schudnem.
  • Budem pravidelne cvičiť.

Takéto výroky majú v sebe silu a energiu. Ak si ich budete opakovať, môžu vám pomôcť. Samotné takéto výroky však nestačia. Potrebujete poznať nielen cieľ, ale aj cestu, ako sa k nemu dostanete.

Neistota u mnohých ľudí súvisí s tým, že presne nevedia, čo by mali vlastne robiť. Vedia, že by chceli zhodiť pár kíl. Nevedia ale, kde a ako začať. Potom ľahko naletia rôznym predavačom, ktorí predávajú nádej na rýchle chudnutie vo forme tabletiek, práškov či rôznych výrobkov. Ak to skúsite, neuspejete. O to viac neistoty zažijete nabudúce.

Mnoho žien diétami a inými pokusmi zabije desaťročia. Žijú v ukrutnom strachu zo sacharidov, z tuku, z jedla a napriek tomu ich postava vyzerá ako keby sa objedali. To všetko je preto, že nevedia, čo spraviť, aby schudli. Presnejšie povedané myslia si, že vedia, ale vedia to chybne. Ide o dunning-krugerov efekt popísaný v bode 3 v článku o prokrastinácii. Klasické chyby:

  • Myslia si, že na chudnutie treba veľa cvičiť. Ak nechudnú, vzdajú to, lebo viac cvičiť nevládzu.
  • Myslia si, že aby zhodili, musia jesť čo najmenej. Keď zistia, že napriek hladovaniu váha stojí, vzdajú to.
  • Ak už vedia, že treba zmeniť stravu, spravidla ju zmenia chybne. Potom vidia že to nefunguje a prestanú veriť akýmkoľvek ďalším radám.

Je pravda, že porozumieť základom výživy nie je zas až tak jednoduché. Najmä, ak je tučný človek pohodlný a lenivý niečo sa učiť – častý to jav. Poznám niekoľkých lekárov, ktorí napriek vlastnej obezite stále skúšajú nezmyselné postupy namiesto toho, aby si proste prečítali jednu odbornú knihu. Ak s tým má problém skúsený lekár, s vysokou školou… Asi to bude ťažšie a menej pohodlné pre niekoho, kto má nižšiu kvalifikáciu.

Aj preto na tomto webe nájdete nielen pomerne podrobné rady a návody – vrátane nepopulárneho a nepríjemného váženia a počítania potravín. Nájdete tu aj zjednodušené postupy ako začať. Napríklad v tomto článku sú zhrnuté zásady jedenia a cvičenia. Viem, je to dosť veľa bodov, ale dá sa to naučiť pomerne rýchlo. Trebárs si to nalepte na chladničku a prečítajte pred každým jej otvorením. Neskôr môžete priberať ďalšie. Prípadne si pozrite aj článok o tom, čo zmeniť aby ste začali chudnúť. Aj ten článok je prevzatý z mojej knihy Ako som schudol 35 kíl.

Všetko, čo som písal doteraz sa týka vášho postoja. Viem vám odporučiť, aby ste vec formulovali s istotou a celkom jasne. To pomáha. To najdôležitejšie sa však musí odohrať vo vás. Musí nastať niečo ako bod zlomu. Niečo sa vo vás musí zmeniť, aby ste mohli niečo zmeniť.

Často to trvá len pár sekúnd. Napríklad ja som pozeral dokumetnárny film o chlapovi čo zhodil 120 kíl. Sám som mal vtedy skoro 120 kíl. Po filme som si uvedomil, že ak ten chlap zvládol 120, ja to zvládnem tiež, veď mi stačí dať dole oveľa menej. To bol môj moment zlomu. Už som bol rozhodnutý. Aj tak mi trvalo ešte skoro rok, kým som niečo začal naozaj robiť. Navyše prvé kroky boli chybné. Ale bol tam ten moment zlomu v presvedčení, že už nechcem byť obézny. Ak to zažijete, v tej chvíli prestanete hovoriť slová ako skúsim, alebo možno.

Na záver jeden dobrý tip. Ak niečo chcete dosiahnuť, je dobré overiť si, či ovládate “teóriu”. Pozadie veci. Povedzte čo chcete dosiahnuť a položte si otázky:

  • Viem presne ako na to?
  • Rozumiem princípu prečo to bude fungovať?
  • Je to overené?

Napríklad chcete schudnúť nejakou novou šialenou diétou? Šup sem s otázkami:

Chudnutie s úspechom - balík kníh

Keď si kúpite tento balík, získate:

  • 5 kníh Mira Veselého s podpisom.
  • USB kľúč v tvare kreditnej karty s nahrávkami.
  • Plus ručne maľovanú záložku.
  • Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)
  • Viem presne ako na to? Áno, nasadím diétu.
  • Rozumiem princípu prečo to bude fungovať? Nie.
  • Je to overené? Nie.

A viete. Alebo vám niekto ponúka kokteil na chudnutie ako náhradu stravy za bratku ani 100 eur mesačne?

  • Viem presne ako na to? Zaplatím, ale neviem, či mi ten kokteil bude stačiť namiesto jedla.
  • Rozumiem princípu prečo to bude fungovať? Áno, je to výrazné zníženie stravy.
  • Je to overené? Nie. Hladovaním sa zvyčajne nedosiahnu výsledky. Nie dlhodobé.

Alebo vás nejaká firma láka do útrob ich štúdia krásy (detox centra s črevnou sprcou, alebo nejakého elektro prístroja ktorý vypečie tuk, alebo chirurgického pracoviska kde už brúsia skalpely na váš pupok…)

  • Viem presne ako na to? Nie, to by mala vedieť tá firma.
  • Rozumiem princípu prečo to bude fungovať? Nie, oni to dajú preč.
  • Je to overené? Oni tvrdia že áno, ale ja si to nemám ako overiť.

Alebo sa chcete sa riadiť radami na tomto webe, alebo v mojej knihe o chudnutí.

  1. Ako to bude fungovať? Po prečítaní budete vedieť, aké zmeny v strave, pohybe a životospráve je potrebné vykonať a prečo.
  2. Rozumiem princípu prečo to bude fungovať? Ak rozumiete, na akom princípe to funguje, lepšie sa vám to bude robiť. Napríklad princíp jesť zeleninu pred každým jedlom je v našich končinách čudný. Ak rozumiete prečo vám ho odporúčam, dá vám zmysel rešpektovať takú radu. Napríklad, že zelenina vás zasýti a vďaka tomu zjete menej jedla. Navyše nebudete cítiť hlad pár hodín po takom jedle. Navyše sa tak spomalí vstrebávanie jedla, takže nebude kolísať hladina inzulínu a krvného cukru, čiže zmiznú záchvaty žravosti a túžba po sladkostiach. Navyše zelenina obsahuje mnoho užitočných fytochemikálií a vlákninu. Optimalizuje to trávenie, chráni to zdravie… Ak viete takto podrobne zdôvodniť kroky, ochotnejšie ich prijmete – viete, že to nie je nejaká fáma, ale zmysluplný postup, ktorý vám prospeje aj po schudnutí – kedy je potrebné zotrvať pri racionálnej strave.
  3. Je to overené? Je to kontrola, či postup funguje u iných ľudí. To si môžete prečítať na diskusných fórach ako to vidia iní. Predsa len píšem už od roku 2004 takže pomerne ľahko viete nájsť niekoho, kto už tým prešiel.

Podobne je dobré prekontrolovať si aj iné kroky, ktoré chcete robiť. Ak si nie ste s niečím istí, overte si to. Doštudujte, poraďte sa s lekárom.

Takže záver. Vo chvíli,

  1. keď ste rozhodnutí zmeniť svoj životný štýl
  2. keď poznáte dôvod tejto zmeny (cieľ)
  3. ovládate kroky, aké máte vykonať
  4. a viete, že budú fungovať

už všetko závisí len na vašej disciplíne. Tá môže byť posmelená, ak o zámere budete hovoriť rozhodne. Posilní ju však aj znalosť pozadia. Ak viete, že sa riadite receptom, ktorý u iných fungoval, je to silne motivujúce.

Bez znalostí sa chudnutie nedarí!

Viem. Zúfalo sa vám nechce snoriť po knihách či internete a učiť sa o chudnutí a jedení. Ale je to len otázka úvahy. Štúdium vás pripraví o trochu času a vyžaduje námahu. To, čo sa naučíte, vám umožní schudnúť. Ak si to celé nenaštudujete, stratíte veľa času neúspešnými diétami, pohladujete si, odtrpíte to a v závere? Budete tučnejší…

Prestaňte chudnúť. Schudnite. Aj v 21. storočí ešte stále platí porekadlo: Komu niet rady, tomu niet pomoci. Rada znie – učte sa o stravovaní a o obezite. Čo najviac a z čo najrôznejších zdrojov. Inak je vaša šanca schudnúť prakticky nulová.

Často sa stretávam aj s prístupom, keď si ľudia chcú vytvoriť vlastný systém chudnutia. Nič proti ľudovoumeleckej tvorivosti. Ku schudnutiu vedie viacero ciest. Uistite sa však, že postup, ktorý si vyberiete je overený a dá sa dlhodobo udržať. Hlavne však: nedúfajte, že existuje ľahšia cesta, skratky, či možnosť expresného príplatku. Všetky zľahčenia chudnutia sa zvyčajne premietnu do jojo efektu.

Často som si všimol, že niekto chudne ako má. Dodržiava režim. Má výsledky. Potom odrazu začali prichádzať nápady. “Čo keby som namiesto obeda jedol proteínové tyčinky?”. Alebo “Skúsila by som chudnúť menej prísne a viac intuitívne pomocou vlastnej cesty”. Väčšinou je to predzvesť konca chudnutia. Ak vám niečo funguje, nemeňte to!

Ak máte recept na koláč, stačí ho dodržať a dostanete koláč. Podobne aj na chudnutie v knihe či na tomto webe dostávate akýsi „súbor opatrení“, ktoré fungujú. Dodržte ich a schudnete. Ak z receptu na koláč niečo vynecháte, alebo niečo pridáte, výsledkom bude iný koláč. Možno lepší, možno horší. To záleží na tom, či ste talentovaný kuchár. Ak zmeníte pravidlá chudnutia, výsledkom môže byť neúspech. Najčastejšie neúspech začína ako zdanlivý úspech – rýchle chudnutie. Príliš sa obmedzí jedlo. Viac cvičenia. Kilá idú dolu rýchlejšie. No o pol roka sú títo ľudia zas tuční. Nechoďte cestou, o ktorej je známe, že nefunguje.

Viem, že niektoré zásady chudnutia sú nepohodlné. Radím vám presne to, čo nechcete počuť.

  • Odporúčam chudnúť pomaly.
  • Čítať pomerne nezáživné knihy (ako je aj tento text – je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie).
  • A keď už by ste mali mať svoje pohodlie, tak vám prikazujem zapisovať si čo chcete jesť zajtra a počítať to s nejakými blbými energetickými tabuľkami.

Touto cestou už však prešli stovky ľudí a schudli.

  • Mnohí si svoju novú hmotnosť dodnes udržiavajú (udržiavame). Prečo? Pretože dodržiavajú pravidlá dlhodobo.
  • Mnohí to skúsili, ale neschudli. Prečo? Nedonútili sa k dlhodobej disciplíne. Práve oni dosť často začínali s výrokom “skúsim schudnúť”.

Tento recept na chudnutie teda funguje. Ale musíte podľa neho piecť.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 6. februára 2019

 

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: