3 veci, ktoré vám pomôžu schudnúť

Píše Miro veselý od roku 2004.

V tomto článku sa pozrieme okolo nás. Niekedy totiž chudnutie či zdravá výživa nezávisí len na nás, ale aj na tom, aké máte okolie. Lákavá ponuka jednoducho zostane lákavou a bezpečnejšie je vypnúť ponuku, ako odolávať. Samozrejme reklame sa nevyhneme. Ale v domácnosti či na pracovisku viete spôsobiť, aby ste neboli vystavení lákaniu. Ak totiž pôjdete na grilovačku, je to lákavé. Je na vašom rozhodnutí či pôjdete, alebo nie. Zdravá výživa to asi nebude.

V tomto článku som sa ale chcel sústrediť na 3 tipy ako vás môže okolie a prostredie nenápadne ovplyvniť, až manipulovať. Na úvod si povedzme dve samozrejmosti na zahriatie:

  1. Ak sme v spoločnosti viacerých ľudí, prispôsobujeme tomu svoje správanie. Je to celkom prirodzené. Často beží bez toho, aby sme o tom rozmýšľali. Stačí aby si jeden človek zívol a druhý s tým začne tiež. Rovnako sú známe aj vlny kašľa. Alebo ak prídete medzi skupinku smutných ľudí, asi sa veľmi rýchlo stíšime. Ak všetci naši známi majú psa [tablet, auto, dom, niečo iné…], dosť pravdepodobne si aj my niečo také nadobudneme. Sme proste viac či menej stádovité tvory a všetci to vieme.
  2. Zvyčajne sa ľahšie a rýchlejšie napodobňujú „zlé zvyky“. Skôr lenivec presadí, aby sa zostalo doma, než by sa šlo na tréning. Alkoholik ľahšie presadí, aby si partia kúpila niekoľko fliaš, než by partia zabránila jednotlivcovi v pití. Dieťa sa v novom prostredí ako prvé často naučí nové nadávky. Možno to súvisí s tým, že ľudia v skupine sa správajú vždy primitívnejšie, než osamote.

Prečo vás morím týmito samozrejmosťami? Pretože ak tieto znalosti máte, viete s nimi pracovať. Môžete ich využiť pri chudnutí.

1. Stretávate sa s tučnými? Pozor!

Ak máte okolo seba tučných ľudí, je mimoriadne vysoká pravdepodobnosť, že neschudnete. Skôr priberiete. Občasné pokusy schudnúť vám s úsmevom na tvári schvália. No ak ste v ich blízkosti, budete nechtiac napodobňovať mnohé prvky ich životného štýlu. Nevhodné jedlá. Málo pohybu. Bagatelizácia výnimiek. A vôbec! Načo sa o niečo snažiť, keď nám je dobre?

Možno sa rozhodnete chudnúť zdravým spôsobom života. Začnete jesť zdravo a mierne cvičiť. Potom sa ale dostanete do inej partie. V nej možno prevláda názor, že chudnutie je somarina. Že stačí poriadne tvrdo športovať a potom si môžete dopriavať aj nezdravé jedlá. Ak sú vám ľudia v tej skupine blízki, prevezmete od nich taký názor. Začnete si dávať nevhodné jedlá v nádeji, že tvrdým tréningom ich “vycvičíte”. Často si neuvedomíte, že títo mudrlanti sami nie sú štíhli. A aj vám sa stane to isté. Nezoštíhliete. Fitká sú plné obéznych činkárov, ktorí sú v “objemovej fáze”. Tipnite si, ako to vyzerá s ich zdravím…

Preto je dobré pozorovať svoje okolie. Akí ľudia sú často okolo vás? Ako vyzerajú? Zaujíma ich zdravá výživa, alebo oškvarky?

  • Sú zdraví? Sú aspoň zhruba štíhli? Uznávajú skôr zdravšiu stravu? Potom je veľká šanca že ak vy potrebujete schudnúť, tak sa vám to aj podarí.
  • Sú prevažne obézni? Majú rôzne choroby? Obľubujú nezdravú stravu? Zdravý a bezpečný pohyb nie je nič pre nich? Potom sa môže stať, že aj vás bude možné po čase popísať podobne.

Ak sa trebárs dostanete do spoločnosti bežcov, tí sú štíhli. Ak ale začnete behávať a ste obézni, je veľké riziko rôznych zranení. No ak ste medzi bežcami, tí vám budú riziko bagatelizovať. Presvedčia vás, že behanie je super vec. Jednoducho okolie nás ovplyvní. Sme stádovité tvory a neznášame biele vrany.

2. Aké veľké taniere vlastne máte?

Veľkosť tanierov určuje veľkosť porcie. Na menší tanier stačí jeden kopček ryže. Na veľkom tanieri aj tri kopčeky môžu byť málo a to už potom nie je zdravá výživa, ale skôr výkrm. Mnoho ľudí si myslí, že zjedia len toľko, koľko potrebujú. To nie je pravda.

Robil sa pokus, kedy ľuďom ponúkli polievku, no do špeciálnych tanierov bola privádzaná stále nová. Títo stravníci zjedli niekoľkonásobne viac, než normálne. Pritom nemali pocit, že by boli zjedli viac.

Bežný tanier na hlavné jedlo má priemer okolo 24 centimetrov. Skontrolujte, či doma nepoužívate 33 centimetrové taniere. Sú určené na pizzu. Aj dvojitá porcia jedla v nich vyzerá ako malá. Pokiaľ má zdravá výživa byť vašim cieľom, tak jedným z parametrov je aj veľkosť porcie.

Má vaša rodina problémy s nadváhou? Veľké taniere zrušte a kúpte si 19 centimetrové. Lacné a často dostatočné riešenie chudnutia. Fakt.

Podobne je to s jogurtom. 150 gramový kelímok nie je problém zjesť. Ak v mene úspory kúpite rodinný, 400 gramový téglik, pozor aby ste ho nezjedli sami. Ide to nečakane ľahko. On totiž dať si jogurt občas je v rámci zdravej výživy fajn. Ale dať si ho pol kila je nevhodné.

Jednoducho my už od detstva máme “v oku”

  • ako asi vyzerá veľkosť prílohy,
  • aký kus mäsa má byť na tanieri,
  • či sa polieva masťou, alebo “vodovou” šťavou,
  • či je normálne žiadať si dupľu
  • či sa podáva aj koláčik, kávička so smotanou, pivo…

Pozrite sa v rodine okolo seba. Je väčšina členov domácnosti štíhlych, alebo sú “pri tele”? Potom môžete uvažovať o tom, ako vyzerá u nich veľkosť porcie. Často nájdete súvislosť.

Ono v reštaurácii môže byť pochopiteľné, že kvôli konkurenčnému boju dávajú nezmyselne veľké porcie. Len si z toho neberte príklad aj doma. Reštauráciu totiž nejaká blbá zdravá výživa nezaujíma. Potrebujú, aby hosťom tak chutilo, že sa vrátia. A že priberú, to nikoho nezaujíma.

3. Kto jedáva sám, môže byť štíhlejší

Toto tvrdenie nemusí platiť u každého. Niekto sa utiahne, aby mohol jesť veľa a nikto to nevidel. Oveľa častejšie však je to naopak. Ak jete sami, jedávate nielen oveľa jednoduchšie jedlá, ale aj menej.

Na raňajky mám bežne jeden kaleráb, misku kaše z ovsených vločiek (bez cukru). Ak ale robím cez víkend raňajky nielen pre seba, odrazu to chce nové pravidlá. Jedlo je predsa malá spoločenská udalosť. Holý kaleráb nestačí. Treba aspoň šalát. Tak dám paradajky, dresing, trocha parmezánu. Až potom môže byť tá kaša. Ale radšej aj s hrozienkami, slivkami a trochou medu. Orieškov zopár hrstí do misky. Ak vieme, že budeme jesť viacerí, položí sa zvyčajne na stôl viac jedla. Nuž a keby mala prísť návšteva, tak sa so šalátom a kašou nedám predsa vysmiať. Už by to chcelo malý švédsky stôl. Vajíčka, šunka, syr, chlieb, pečivo, jogurt, opekaná slaninka, párky…

Odhaduje sa, že ak budete jesť sami, zjete asi o 30% menej jedla, ako keď budete vo dvojici. Viem. Psychológovia vás naopak budú tlačiť do toho, aby ste nikdy nejedli sami.

A zas sme pri okolí – ak vaši blízki uznávajú a praktizujú zdravú výživu, potom môžete jesť spoločne. No ak žijete medzi známymi, pre ktorých je zdravá výživa akurát dobrý zdroj vtipov, radšej jedzte sami.

Tak. A teraz to spojme dohromady

Pri chudnutí sú najhoršie hostiny, oslavy a rauty. To už nie je zdravá výživa . To je beštiálna kombinácia viacerých ľudí a hojnosti jedla. Všetci jedia? Ani vy to nevydržíte.

  • Budete jesť to čo ostatní.
  • Budete jesť toľko koľko ostatní.
  • Budete jesť z nudy a nepôjdete cvičiť.

Pozor! Je v poriadku, ak sa taká hostina bude konať 3 až 4 krát do roka. Ale buďme realisti.

Ako je to v praxi? Čo v prípade, že vaša užšia rodina má trebárs 12 členov? Manželia, dve deti, každý má rodičov. Plus nejakí priľahlí bratia, sestry a im podobné tety, či ujovia. K tomu môžete pripočítať aspoň dve až tri rodiny, ktoré sú vašimi blízkymi priateľmi.

  • To je spolu 10 až 30 osláv narodenín za rok.
  • Prirátajte niektoré meniny.
  • Jednu rodinnú akciu typu svadby, výročia svadby, pohreby, krstiny, promócie.
  • Aspoň jedno spoločné oslavovanie v práci
  • a nezabudnite ani na hlavné sviatky nový rok, veľká noc, vianoce.
  • Možno jedny hody, zabíjačka, grilovačka alebo dovolenka.

Vyjde vám, že skoro každý týždeň sa bude konať najmenej jedna hostina, alebo iná akcia na ktorej si výnimočne “musíte dať viac”. .

Počas oslavy sa teda spoja všetky „zlá“ dohromady.

  • Podáva sa menej vhodné jedlo.
  • Podáva sa viac jedla.
  • Ostatní často donesú neplánované jedlo na koštovku.
  • Podáva sa alkohol.
  • Ostatní jedia, aj vy by ste mali.
  • Po oslave (ak sa koná u vás) je v byte plno zásob. Nevhodných. Alebo vám nabalia balíčky koláčikov a zvyškov.

To vytvorí značne tvrdý sociálny tlak. Čím obéznejšia rodina, tým tvrdší a manipulatívnejší nátlak to bude. Aj to je jedna z príčin, prečo sa málokomu podarí schudnúť natrvalo. Ono po takej oslave ani mne nechutí vrátiť sa k zdravej výžive, nejakému blbému kalerábu a ovsenej kaši bez farby, chuti a zápachu. (V porovnaní s hostinou…)

Nechcem, aby ste sa kvôli chudnutiu stali pustovníkmi a prestali sa stýkať s okolím. Je však dobré vedieť, že aj takéto veci majú neraz zásadný vplyv na to, akú má človek postavu. Nuž a potom aj zdravie.

Ak sa vás teda táto kombinácia faktorov týka, hľadajte cesty, ako to riešiť.

 

Komentáre k článku: 3 veci, ktoré vám pomôžu schudnúť

  1. Danielka 21. februára 2017

    Úplne súhlasím s Vami, máte pravdu. Keď sa dietuje, tí ostatní to berú dosť ironicky, snažia sa vás nalomiť. Treba mať silnú vôľu pri takýchto spoločenských stretnutiach. Očiam môžeme dopriať, ale telu nie. Ináč budeme začínať od nuly.

  2. Miro Veselý 21. februára 2017

    Danielka presne tak. Najlepšie je na akcie ísť s napchatým bruchom od zeleniny. Potom sa ľahšie odoláva a ak niečo človek zje, narobí to menej škody.

  3. Koma 23. júla 2017

    Keď som začal chudnúť podľa návodu Mira Veselého, tak som prvé dni začal priberať. Vtedy sa dostavila chuť poslať pána Veselého , aj s jeho receptami niekde,kde ani slnko nesvieti. Ale povedal som si: desať dní vydržím. Po desiatich dňoch som bol tam , kde na začiatku. Ale potom ma to zaujalo a po mesiaci boli dole štyri kila a jedna dierka na opasku. Je to málo,alebo veľa? Teraz tvrdím,že každý schudne toľko, koľko a ako sa bude tomu venovať. Pánovi Veselému všetka česť a klobúk dole pred jeho receptami,návodmi a snahou pomôcť iným v ich zamotanom ,obéznom život. S obdivom k vašej práci – Koma.

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: