Chuť na sladké (nielen pred menštruáciou)

Píše Miro veselý od roku 2004.

To je super ak o menštruácii ide hovoriť chlap, však? Tak len stručne.

Často dostávam otázku od žien, ktorá znie nejak takto: „Mávam neskutočnú chuť na sladké pred menštruáciou“. Väčšinou to vyzerá tak, že žena celý mesiac dodržiava zdravý stravovací režim, ale prídu jej dni a je koniec. Vlčí hlad, neodolateľná chuť na sladké sú tak intenzívne, že sa nedá nič robiť. Nedokáže tomu odolať. Po pár dňoch je zas dobre, zostanú ale výčitky svedomia. Čo s tým? Čo proti tomu?

Pozrime sa na problém veľmi zjednodušujúcou optikou. Nebudem riešiť mnohé problémy, ako je predmenštruačný syndróm, ktorý môže byť spojený s horšou náladou, či niekedy až pocitmi smútku. Také stavy potom niekedy priam volajú „daj si sladkosť a bude ti lepšie“..

S takým problémom je ťažšie poradiť. Tam je v hre viac psychika, než menštruácia. Ak si ktokoľvek zvykne sladkosťami kompenzovať zlú náladu, potom je jasné že pred menštruáciou bude na to ideálna príležitosť.

V takých prípadoch je treba asi hľadať spôsoby, ako si od toho odvyknúť. Ak vám sladké naozaj pomáha, potom by stálo za úvahu vopred si pripraviť bezpečné sladkosti. Napríklad doma vyrobené proteínové tyčinky v ktorých je veľa bielkovín a sú poriadne osladené pomocou stévie. Sladká chuť teda príde, ale nespraví vám neskôr problémy na váhe.

Najčastejší dôvod chuti na sladké pred menštruáciou? Hlad!

Pravdepodobne najčastejšie však je v hre jedno malé nedorozumenie.

Mnoho žien sa denne váži a strážia si svoju váhu operatívne. Ak stúpa, začnú jesť menej. Namiesto obeda šalát, namiesto večere spomienka na ranné váženie.

Menzes je ale proces, kedy sa u väčšiny žien telo zavodní. Žena sa cíti nafúknutá, veľká. Na váhe tento jav môže spraviť bežne aj plus tri kilá.

Ak si žena neuvedomí, že to je len zadržaná voda, môže sa zľaknúť, že priberá. Zľakne sa a obmedzí prísun jedla. A práve tu sa začína problém, ktorý vyústi do toho, že bude mať neodolateľnú chuť na sladké pred menštruáciou, alebo aj počas nej.

Počas menštruácie sa zvýši energetický výdaj, pretože v tele sa rozbiehajú rôzne zložité procesy. Táto informácia je veľmi dôležitá. Stúpa teda trochu potreba prísunu „stavebných látok“, teda predovšetkým bielkovín.

Telo potrebuje živiny, ale naša diétárka sa práve rozhodla priškrtiť kohútik.

To sa dá vydržať pár hodín, alebo desiatok hodín. Následne si telo vynúti energiu ktorú potrebuje tak, že sa dostaví neodolateľná, nutkavá chuť na sladké (slané, mastné, alebo iné, hlavne rýchlo a veľa).

Krátke video na tému chuti na sladkosti pred menzes.

Prevencia chuti na sladké počas menštruácie

Z uvedenej postupnosti si už asi aj vy viete odvodiť, čo s tým, čo proti tomu. Základom určite je myslieť na menzes už pred vážením.

  1. Idete mať svoje dni? Nevážte sa.
  2. Ak sa aj tak vážite, nie je to tuk, čo teraz bude ukazovať váha. Je to voda.
  3. Keď vám začína menzes je to podobné, ako keby ste v tých dňoch viac cvičili, alebo tvrdšie pracovali. Proste telo spáli viac energie.
  4. Preto počas menzes jedávajte viac, než v normálnych dňoch. Jedzte viac. Ale správne. Telo to použije a „spáli“. Nebojte sa, že by ste z toho pribrali!

Keďže hovoríme o zvýšenej metabolickej aktivite v tele, bude najlepšie, ak navýšite prednostne bielkoviny.

  • Na raňajky si dajte malý téglik jogurtu viac.
  • Alebo počas desiatej si doprajte viac syra, či tofu na chlieb.
  • Prípadne si na obed dajte pol konzervičky cíceru k normálnemu jedlu.

Netreba toho zjesť navyše veľa. Stačí navýšiť denný prísun o zhruba 1000 kJ (okolo 300 kcal). Sledujte to a uvidíte, aké množstvo bielkovín vám bude akurát.

Je veľmi pravdepodobné, že toto opatrenie vám môže významne obmedziť chuť na sladké pred a počas menštruácie. Iste, úplne vám to nevypne chuť po maškrtení. Ak sa k tomu pridá nevoľnosť, mrzutosť z bolesti hlavy, tak to sú nepríjemné pocity. Potom je prirodzené, že žena má chuť aspoň niečom sa trocha potešiť.

Na to mám poslednú radu, už som ju spomenul:

Sladkosti z dohľadu!

Nie je dobré mať doma poruke nevhodné potraviny. Cukríky, keksíky, tyčinky, bonboniéry, koláčiky… To všetko sú zákerné pasce, ktoré len čakajú na svoju príležitosť.

Majte radšej poruke vhodné jedlá, ktoré môžete zjesť a máte ich radi. Už som spomenul proteínové tyčinky, ale môžu to byť aj jablká, pomaranče, či iné ovocie. Ak si dáte jeden či dva kusy, nie je to nič proti ničomu. (Ak si dáte kilo, tak to už by som odporúčal kombinovať s inými potravinami (bielkovina, tuk) a počítať ako normálne jedlo.

Ako zahnať chuť na sladké?

Ak máte chuť na sladké, máte 2 možnosti. Vyhovieť jej, alebo vydržať. Odporúčam, aby ste sa rozhodli vydržať, pretože:

  • Vyhovieť = učíte sa, že aj nabudúce stačí chuť a príde sladkosť. Vlastne tak trénujete systém odmeny. Ak chcete niečo dobré a hneď sa to splní, aj nabudúce budete počítať s tým, že zas bude maškrta. Tým sa rozmaznávate a stále ťažšie vám bude povedať nie.
  • Nevyhovieť = nepohodlie, ale trénujete svoje odhodlanie. Ak si začnete zvykať že si sladkosti nedáte, trénujete vlastne svoju vôľu. Čím častejšie si dokážete odoprieť, tým menej naliehavá bude túžba dať si niečo dobré.

Prihováram sa preto za tréning. Tréning vôle. Nedajte si sladkosť. Aspoň nie hneď. Ak si totiž dáte trochu, hneď budete chcieť ešte. A ak svojmu chceniu zvyknete vyhovieť, ste v bludnom kruhu.

Je dobré mať poruke sladkosti, ktoré neublížia. Namiesto cukru sa dá použiť stévia. Vyrobte si proteínové tyčinky a tie majte poruke. Nedajte si ale ani takú sladkosť len tak. Ak túžite niečo sladké si dať, vyčkajte do normálneho času jedla a potom si dajte jedlo osladené stéviou.

Prečo ale máme túžbu po sladkostiach?

Dôvody túžby po sladkostiach nemá zmysel dlho analyzovať. Je to dané už od detstva – aj materské mlieko je sladké. Sladká chuť sa spája s potravinami ktoré dodajú energiu rýchlo a asi to máme dané aj geneticky. Takže hneď od začiatku ťaháte za kratší koniec. V hre ale môžu byť aj ďalšie dôvody:

  • Málo energie = zlá diéta. Najčastejšie ľudia majú pri chudnutí tieto túžby preto, že držia príliš tvrdú diétu. Najčastejšie je to prejav nedostatku sacharidov, alebo hladu. V takom prípade oridajte ovsené vločky alebo iný pomalý sacharid a väčšina z túžby po sladkostiach stratí svoju razanciu.
  • Zvyk = ak ste si zvykli maškrtiť, je to nepríjemné, ale dá sa odvyknúť. Jednoducho si nedáte. Niekedy ale sladkosti používame na zaháňanie stresu, alebo nepríjemných pocitov. Potom môže pomôcť psychológ.
  • Rozmaznanosť = je to dobré a ste benevolentní. Často ani tak nie je problém niečo si nedať. Problém je v tom, že sme rozmaznaní a zvyknutí, že ak chceme = dostaneme.

Sladkosti v malom množstve sú celkom OK. Ak vám ale rastie bruško, potom ich asi nejedávate v malom množstve. Je čas zmeniť to.

Mne sa osvedčilo radšej si nedať žiadnu sladkosť. Lebo dať si trocha znamenalo šialený boj s vôľou. Také dobré a ja nesmiem viac? Mňa to bolí viac, ako nedať si a necítiť aké to je dobré. Teraz sa už tým riadim vyše 10 rokov a dnes už dokážem dať si len jeden malý kúsok niečoho dobrého. Ale stále musím dávať pozor. Takže to je moja skúsenosť. Ak sa neviete zbaviť chuti na sladké, skúste si obe stratégie. Raz za týždeň niečo dobré nie je problém. Ale ak zistíte, že ste sa rozmaškrtili, tak je lepšie nedať si nič.

Aj keď niekto chce prestať fajčiť, je to podobné. Je ľahšie kontrolovateľné nedať si vôbec nič ako tu a tam si zapáliť a stále túžiť že by to mohlo byť častejšie.

Myslite ale na to, že ak začnete potláčať chuť na sladkosti, je to namáhavé.

Čeliť túžbe po sladkostiach je psychicky namáhavé

Párkrát to síce vydržíte ale potom je zle. Trebárs pár dní sa udržíte na uzde ale potom dostanet “bulimický záchvat” a zjete všetko čo pred vami neutečie.

Preto je potrebné aby ste si našli niečo iné čo vás poteší a neublíži vám to. Ak totiž do celodenného nerváku máte pridať ešte aj upieranie sladkostí, dlho to nevydržíte. Uberte preto najskôr z nerváku a potom to bude ľahšie.

Ak chcete bojovať s vôľou, je dobré vytvoriť si na to priestor. Ako?

  1. Buďte odpočinutí.
  2. Nájdite si zdroje zábavy radosti a pohody.
  3. Znížte stres na minimum.
  4. Relaxujte.
  5. Buďte stále najedení vďaka zelenine.
  6. V tele musíte mať dostatok živín, nie že si napcháte brucho zeleninou namiesto vhodného množstva jedla.

Myslite na to, že ak chcete chudnúť, stačí len veľmi malý rozdiel v príjme a vo výdaji. Inými slovami stačí ak si z piatich ideálnych jedál z každého odoberiete jedno – dve sústa. To úplne stačí. K tomu denne rýchla prechádzka a začnete chudnúť. Nemusíte začať jesť menej ako čivava.

Ak totiž drasticky obmedzíte stravu tak síce rýchlo začnete chudnúť, ale rýchlo prídu aj problémy:

  1. Vlčí hlad prednostne zameraný na sladkosti – ona povestná túžba po sladkom.
  2. Zmeny nálad. Zlosť, zlá nálada, výrazná únava.
  3. Záchvatovité návaly hladu alebo túžby sa najesť. Typicky po celom dni hladovania neovládateľné rabovanie chladničky. Viete že už ste najedení, a ďalej beriete.
  4. Spomaľujúci sa metabolizmus.
  5. Priberanie napriek tomu, že ste podvyživení.
  6. Neskôr sa môže objaviť zhoršovanie sa rôznych zdravotných parametrov a kondície.
  7. Nakoniec takmer každý skončí v jojo efekte a riadne priberie. Len pár jednotlivkýň to vydrží a tým potom hovoríme že majú poruchu príjmu potravy – vydržia to ale len preto že majú psychickú poruchu zvanú mentálna anorexia.

Takže ak máte túžbu po sladkostiach, teraz už viete čo s tým. Odolajte a zajtra si dajte trocha viac jedla.

 

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: