Ja tú dobrotu musím mať…

Strach je prakticky vždy aspoň kúskom iracionálny. Ak ste ešte chudnúť nezačali, asi sa vám nebude zdať možné, že by platilo aj na vás to, čo napíšem. Verte však, že to platí.

  1. Jedlo a chute sú len vecou zvyku!
  2. No a zvyk je železná košeľa – nepustí.

Ak máte nadváhu, ste zrejme navyknutí masívne soliť, jedávate zbytočne veľa jedla (možno ani neviete, koľko by malo byť normálne), sladíte, ľúbite safaládky, či torty. Radi si námatkovo zobnete rôzne dobroty. Možno ste dokonca zvyknutí, že celé dopoludnie sa neje nič, potom možno nejaký obed a ďalší ostrovček jedla je až hlboko v noci. To padne za vlasť celá ladnička a zostane len ohryzený prívodný kábel.

Vlastne je celkom jedno, na čo presne ste zvyknutí. Štýl, akým žijete, vám vyhovuje. Len s drobnou poznámočkou – priberáte. A to jediné vám na celej veci nevyhovuje.

Väčšina ľudí s nadváhou by rada zhodila tuk a pritom by chceli ďalej jedávať spôsobom, ktorý ich doviedol ku nadváhe, či obezite.

Práve v tom je tragédia rýchlodiét. Schudnúť rýchlo pár kíl je pomerne ľahké. Stačí nejaká “diéta” typu hladovka. Na pár dní zaťať zuby… Po pár dňoch a zhodených kilách sa však človek vráti ku starým stravovacím návykom a bleskovo priberie. Ani nejdem pitvať to, že rýchloschudnutím (hladovky typu tukožrútska polievka, ryžová diéta a iné nezmysly) človek schudne hlavne zo svaloviny, tuk zostáva. Potom príde “jojo” efekt. Človek zas priberie – tuk – na rovnakú, alebo často vyššiu hmotnosť ako mal pred hladovkou. Po diéte však už je svalovina s prepáčením v keli. Inými slovami – po hladovke s “jojo” efektom je človek tučnejší, než predtým, má vyššie percento tuku v tele.

Tento zúrivý úvod som napísal preto, aby som ilustroval, že ak chcete schudnúť, musíte úplne zmeniť svoj životný štýl, čiže úplne zrušiť staré návyky. Pretože vám škodili, oplatí sa vám ich vzdať. Navždy! Inak budú kilá len pribúdať. A meniť návyk – to je teda pekelne ťažká úloha, nedokáže to každý. Vybočiť z rituálov a stereotypov je ťažké aj preto, že mnohé veci “bežia” samé od seba. Človek nie je na svete sám, stretáva sa so známymi, s rodinou a na všetkých stretnutiach býva zvykom jesť. Hodne jesť. Nezdravo.

Či idete na návštevu k mame, babke, alebo máte večierok, či posedenie s priateľmi, stoly sa vždy prehýbajú dobrotami. Ak zrazu odmietnete jedlo, tí, čo ho pre vás chystali budú nespokojní. Znemožníte im komunikovať s vami. Odmietnete drahú šunku a oni to budú cítiť, ako keby ste odmietli ich potravinové gesto. Budú na vás riadne tlačiť, aby ste si len dali. Neraz použijú citové vydieranie (piekla som to len pre teba…), inokedy bagatelizáciu (jeden koláčik ti neublíži). Ťažké je vaše rozhodnutie schudnúť, keď vám ho budú systematicky rozleptávať často aj tí najbližší.

Návyk sa zmeniť dá

Tým úvodom som chcel povedať to, že dosť presne viem, ako to chodí, ak sa niekto rozhodne chudnúť. Mám to za sebou.

Všetci naokolo vás podporia. Slovami. A obklopia koláčikmi.

Preto nečudo, že sa mnohým obéznym zdá nereálne vzdať sa svojho výživového štýlu.

Ja to musím mať… Fakt? Ide vlastne o akúsi závislosť. Len skúste človeku, ktorý je závislý na kokakole navrhnúť, nech ju nepije, že nie je zdravá. Hneď sa dozvieme, že on to mať musí, bez koly by fungovať nemohol. Odmieta si skúsiť predstaviť akúkoľvek zmenu. Dôvod je prostý – tieto nápoje majú podobné vlastnosti, ako drogy. Cukor + kofeín. Tvrdý útok na zmysly. Na centrum odmeny v mozgu. A podobne sú na tom mnohé iné pokrmy plné soli, alebo cukru, s výdatným obsahom tuku. Presne to ľuďom chutí. Výrobcovia to vedia. Chcú zarobiť, bez ohľadu na to, že to používateľom ublíži.

Chuťové bunky si postupne zvyknú na rafinované a silné chute profesionálnych výrobkov. Prestanú vnímať slabé stimuly. Človek už nemá záujem o bežné veci.

Kto má rád rezne a presladené torty, málokedy ocení zeleninu. Odmieta jesť ľahké jedlá, pretože už necíti žiadnu jemnú chuť.

Prežije ten, kto sa prispôsobí. 

Celá živočíšna ríša, ktorej sme súčasťou, je prispôsobivá. Ak organizmus začneme ohrozovať jedom – napríklad fajčením – prispôsobí sa tomu. Zrýchli metabolizmus a snaží sa prísun jedu nejako riešiť (ak sa dá) a zbaviť sa ho. Vďaka schopnosti prispôsobiť sa fajčiar prežíva – spravidla v horšej kondícii, než keby nefajčil. Jasné, väčšina fajčiarov vám bude do očí klamať, ako im nikotín nič nerobí, ale to je len naivná obrana. Keby totiž pripustili, že im fajčenie škodí, jediným logickým a rozumným záverom by bolo proste prestať fajčiť. No a práve to sa závislému nehodí. Rovnako s jedením. Tučný človek vie veľmi dobre, že ten bôčik by nemal zjesť, ba ani tie knédliky… Ale nájde si 100 dôvodov, prečo dnes ešte áno a chudne sa až od zajtra.

Závislosť sa definuje (okrem iných definícií) ako stav, kedy človek pokračuje v nejakej činnosti napriek tomu, že mu táto prináša zdravotné, psychické, alebo sociálne ťažkosti.

A taká obezita, fajčenie, či alkoholizmus sú na tom zhruba rovnako. Na výpočet ťažkostí nestačia ani prsty celej rodiny. Napriek tomu sa napchávame ako zmyslov zbavení.

Všade po meste, v školách a na pracoviskách máme predajne s fast foodom, s nezdravými dobrotami. Nechávame deti, nech si len dajú. Čím skôr si vytvoria návyk na tieto pokrmy, tým lepšie na nich podnikatelia zarobia.

Ak teda tučný človek tuší, že by sa mal vzdať všetkého, čo má rád, nevidí to práve optimisticky. Má strach, že odteraz by život už mal byť len fádny… On vie, že by mal jesť veľa zeleniny a celozrnné chleby. Už ich koštoval. Už povedal svoje “ďakujem, neprosím”. Nechutilo mu to. Jasné – v porovnaní s rafinovanými chuťami profesionálnych produktov je chuť kalerábu vyrobeného len v prírode naozaj veľmi fádna.

Myslite však na prispôsobivosť organizmu.

Ak začnete systematicky jesť len tie “blafy” bez farby, chuti a zápachu, určite budú pre vás prvé týždne dosť nepríjemné. Ale potom sa veci začnú meniť. Organizmus sa novej strave začne prispôsobovať. Odrazu zistíte, že pokrmy, ktoré sa vám zdali celkom fádne majú svoje chute. A sú to chute zaujímavé a intenzívne. Oveľa pestrejšie. Len nesmiete mať ohlušené zmysly. Je to podobné, ako po hlasnej diskotéke, či koncerte. Veľa toho nepočujete. Zdá sa vám, že je ticho.

Preto ak chcete zmeniť životný štýl a začať sa stravovať zdravšie, neskúšajte si to na nečisto. Neuvažujte o tom, že vám čistá voda pripadne nudná, keď ste doteraz pili len malinoky. Vydržte pár týždňov a vaše telo si zvykne na novú, nižšiu hladinu podnetov. Prispôsobí sa novej situácii. O pár mesiacov zrazu zistíte, že aj tie predtým zdanlivo najfádnejšie chute vám dokážu urobiť veľký chuťový zážitok. To si asi teraz nedokážete celkom predstaviť. Ale verte, že to tak funguje. Rovnako je to s množstvom jedla. Ak začnete jedávať menšie, rozumné, porcie, po čase sa budete cítiť “obžratí” aj z malej dávky jedla, ktorú by ste predtým považovali za slabé predjedlo.

Najhoršie je naozaj začať a vydržať nejaký čas na čo najnižšej hladine podnetov. Neslaďte, nesoľte.

Ak to dokážete, objavíte nový svet chutí, ku ktorému nemá prístup ten, kto jedáva intenzívne chute. Nová strava vám začne chutiť až po čase, takže už zas budete mať potraviny, na ktoré sa tešíte. A jedlá, ktoré vám chutili predtým vám už budú pripadať príkre, presolené a mastné. Keď sa dostanete do tejto fázy, vaše chudnutie už bude veľmi ľahké. Už nebudete túžiť po sladkostiach a slanostiach. Jediným nepriateľom bude ponuka z okolia. Ale to sa dá vcelku zvládnuť…

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude