7 nástrah ktoré oslabia pevnú vôľu

Píše Miro veselý od roku 2004.

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Vôľa oslabne. Aby sa to nestalo, je dobré predchádzať aspoň najznámejším vyčerpávačom vôle.

Či už sa rozhodnete schudnúť alebo sa chcete naučiť hrať na nejaký hudobný nástroj, budete potrebovať veľkú dávku pevnej vôle. Tá aj sama od seba môže časom slabnúť a preto treba dávať pozor.

Sú veci o ktorých je známe, že rýchlejšie vyčerpávajú vaše odhodlanie a pevnú vôľu. Je preto výhodné, ak o týchto ohrozeniach viete. Môžete si priebežne kontrolovať, či nečelíte príliš vysokej záťaži. Strážte preto najmä týchto 7 situácií:

  1. Keď musíme robiť to, čo robíme neradi. To je jeden z najsilnejších oslabovačov pevnosti vôle. Vydržíte to síce, ale veľmi vás to vyčerpá. Preto pri chudnutí odporúčam čo najmiernejší režim. A preto je výhodné ak v práci robíte činnosť, ktorá vás baví.
  2. Rozptyľovanie. Asi najhorší zdroj vyčerpania. Ak sa musíte prepínať stále na inú tému, unaví vás už len to. Namiesto písania vám stále zvoní mobil? Chcete začať hrať na nástroj, príde ale suseda a chce si poklebetiť. Únavné.
  3. Odolávanie nástrahám. Vôľu vie dokonale rozleptávať aj pokušenie. Mali by ste robiť, ale kolegovia vedľa začali oslavovať. Chcete chudnúť, ale kolega donesie tortu.
  4. Keď musíte potláčať a skrývať emócie. Možno vás niekto štve a nemôžete s tým nič spraviť. Možno niečo veľmi chcete ale stále sa to nedá. Alebo by ste niečo chceli zmeniť a nedovolia vám to. To všetko produkuje emócie, často negatívne až agresívne. Tie ak musíte navyše aj skrývať, likviduje to vôľu.
  5. Keď musíte pokračovať aj napriek tomu, že sa bojíte. Strach, neistota, obavy sú tiež emócie, ktoré rozleptávajú vôľu. Ak je súčasťou vašej práce to, že vás často skúšajú, môže vás to postupne znechucovať.
  6. Keď uprednostňujete dlhodobú odmenu pred krátkodobou. Je veľmi efektívne ak idete smerom k dlhodobým cieľom. Možno sa na celé mesiace „zbavíte odmeny“ v nádeji že neskôr „to príde“. To je zlý nápad. Vypaľuje to vôľu. Nie je dobré pracovať dlhodobo ako otrok s vedomím, že odmena príde neskôr. Denne si doprajte radosť, potešenie, zábavu alebo pohodu.
  7. Keď sa dlhodobo musíte učiť stále nové veci. V detstve a skorej mladosti to zvládame ľahšie. Ak ale budete vystavení stále novým úlohám a zakaždým sa musíte prispôsobiť inej situácii, vyčerpáva vás to. Je dobré ak niektoré veci v živote a práci máme zautomatizované. Vtedy môže mozog trocha odpočívať.

Z týchto bodov si potom viete odvodiť, čo môžete spraviť pre to, aby vám pevná vôľa neslabla. Aspoň nie zbytočne.

Či už sa odhodláte chudnúť, alebo začať nejaký nový projekt, budete potrebovať dostatok pevnej vôle. Pri štarte mávame motiváciu silnú, chuť do novej práce je poháňaná zvedavosťou a novosťou.

Pozrime sa na príklad, kedy sa niekto rozhodne schudnúť. Ako môže predchádzať zlyhaniu?

  • Keď musíme robiť to, čo robíme neradi. S týmto bodom sa pri chudnutí dá robiť len málo. Asi budete musieť zmeniť stravu na menej atraktívnu. Musíte začať cvičiť. Koľké nepohodlie! Dohliadnite preto, aby to teda bolo aspoň čo najmenej „zlé“. Nechutí vám zelenina? Vyrobte na ňu nejaký skvelý dresing! Nelákajú vás ovsené vločky? Dajte si do kaše trocha čokolády a stévie, nech je chutnejšia. Pri cvičení si vyberte takú aktivitu, ktorá vás baví.
  • Rozptyľovanie. Aj pri chudnutí vám pomôže, ak sa vaša pozornosť môže častejšie zamerať na zdravší životný štýl. Nájdite si čas a čítajte knihy. Pozerajte motivačné videá, niekedy pomôže aj hrabať sa v archívoch starších televíznych relácií o chudnutí. Píšte si na internete s ľuďmi ktorí chudnú, stretávajte sa s ľuďmi vo fitku. To vašu pozornosť zaostruje a vôľu posilní. Rozptyľovanie by znamenalo že po večeroch chodíte sedieť do pivárne a cez víkend na grilovačky. Aj keď hneď nebudete jesť a piť nič „zakázané“ rozptýli to postupne vašu pozornosť. Najprv si len zobnete, potom si dáte jedno a neskôr zabudnete, že ste chceli chudnúť.
  • Odolávanie nástrahám. Nemajte v byte rozložené keksíky, koláčiky, tyčinky, tortičky, údeniny, slané tyčinky, zásoby smotanovej zmrzliny a iné lákadlá. To stačí zbadať a človek hneď chce. A hneď máte problém, lebo musíte odolávať. Problém býva ak jeden člen rodiny chce schudnúť a ostatní ho podporia tým, že nosia domov jaterničky a bomboniéry…
  • Keď musíte potláčať a skrývať emócie. To sa pri chudnutí stane ľahko. Stačí ak vás zhadzujú najbližší výrokmi „aj tak to nevydržíš“. Namiesto toho aby ste sa mohli zdôveriť, že režim je pre vás namáhavý, musíte sa tváriť že ste v pohode. To vyčerpá.
  • Keď musíte pokračovať aj napriek tomu, že sa bojíte. Držali ste celý život diéty? Potom máte spomalený metabolizmus. Ak sa začnete zdravo stravovať, chudnutie sa nekoná. Niekoľko mesiacov musíte dodržiavať stanovený režim a neuvidíte výsledky. Budete mať stále väčší strach, či to celé má zmysel. Veľmi to oslabuje vôľu.
  • Keď uprednostňujete dlhodobú odmenu pred krátkodobou. Nádej na štíhlosť je krásna, ale nespravte si zo života trestanecký láger. Vidina že o rok budete štíhli a šťastní vám nepomôže s motiváciou. Občas sa odmeňte. Za každý schudnutý centimeter v páse si dajte nejakú drobnú odmenu. Choďte do kina, kúpte si niečo čo vás poteší (radšej nie čokoládu), alebo vycestujte niekde na zaujímavý výlet.
  • Keď sa dlhodobo musíte učiť stále nové veci. Najmä na začiatku chudnutia budete mať v živote veľa zmien. Aby vás to vyčerpalo čo najmenej, čo najskôr si nastavte nejaký rytmus. Raňajky môžu byť vždy rovnaké, nech nemusíte rozmýšľať. Rýchla prechádzka nech je každý deň presne v určitú hodinu. Jednotlivé jedlá dňa si pripravte večer vopred naraz. Keď potom stačí siahnuť do krabičky, je to príjemné a nič nové nemusíte (napríklad v práci pred obedom) vymýšľať.

To je príklad, ako môžete pri chudnutí uvažovať. Takýmto spôsobom si ešte viac upevníte svoju pevnú vôľu.

Pevná vôľa funguje podobne ako sval

  • Cvičte ho s primeranými záťažami. Po cvičení musí nasledovať odpočinok. Zakrátko zistíte že sval mohutnie a vydrží stále viac.
  • Keby ste ho cvičili s neprimerane silnou záťažou, môže sa dokonca odtrhnúť a máte vážny problém.
  • Keby ste ho cvičili s veľkou záťažou, ale bez odpočinku, pretrénujete sa. Oslabíte nielen sval, ale aj seba.

Rovnako funguje aj naša vôľa. Počítajte s tým.

Keďže pod pojmom produktivita si väčšinou predstavujeme skôr prácu, pozrime sa ešte raz na príklad, ako sa udržať pri vysokej produktivite. Vôľu pracovať máme a tak si ju neoslabujme:

  • Keď musíme robiť to, čo robíme neradi. Dohliadnite aby ste robili tú prácu, ktorú viete robiť. Ak ste obchodník a baví vás to, rozumné by bolo aby ste si nemuseli sami robiť aj účtovníctvo, upratovačku a kuchára.
  • Rozptyľovanie. Počas výkonu práce vypnite všetko čo môže rušiť vašu pozornosť. Rádio, telefón a internet vypnite. Dvere zatvorte…
  • Odolávanie nástrahám. Asi v každom zamestnaní sa nájde niekto kto ruší. Buď vyžaduje pozornosť a che klebetiť. Alebo chce pomáhať lebo nestíha. Nepúšťajte si takýchto ľudí príliš k sebe, inak hrozí že nebudete robiť to čo máte, ale zabíjate čas.
  • Keď musíte potláčať a skrývať emócie. Toto býva asi v zamestnaní najťažší problém. Nie vždy sa dá povedať, čo si človek myslí.
  • Keď musíte pokračovať aj napriek tomu, že sa bojíte. Ak vo vzduchu visí rizoko, že firma bude od budúceho roku „zoštíhľovať“ zdanlivo to môže motivovať k lepšiemu výkonu. V skutočnosti však strach a neistota môžu ľudí skôr deptať.
  • Keď uprednostňujete dlhodobú odmenu pred krátkodobou. Beriete aj nadčasy v nádeji že na konci roka budú lepšie prémie? Alebo že na dovolenke si odpočiniete? To môže postupne zlikvidovať vašu vôľu dosahovať špičkové výsledky.
  • Keď sa dlhodobo musíte učiť stále nové veci. Niektoré pracoviská sú chaotické. Silná fluktuácia, často sa menia kancelárie a vedenie si myslí, že rotácia zamestnancov je dobrá vec. To je prostredie, ktoré z vás vysaje aj posledné zvyšky odhodlania.

Toľko k pevnej vôli.

 

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: