Pripravte si spúšťače správneho konania

Iste ste už počuli slovíčko spúšťače (anglicky Triggers). Asi najznámejšie sú v súvislosti s alkoholizmom. Závislí od alkoholu analyzujú, čo u nich spúšťa nevhodné správanie. Niekto sa opije keď narazí na problém. Iný, keď dosiahne úspech. Ďalší keď sa rozčúli.

Podobné to je aj pri nás, čo máme konflikt s osobnou váhou a krátkym opaskom. Je dobré skúmať, aké akcie spúšťajú naše túžby dať si výnimku.

  1. Najčastejším spúšťačom je pokušenie. Na nič nemáte chuť, ale zrazu v kuchyni na stole nájdete koláč. Niekto doniesol. A už tu je chuť!
  2. Mnoho ľudí „zajedá“ problémy. Po konflikte v práci si idú sadnúť „na kávičku, na rakvičku“, aby som citoval Výběr. Spúšťačom môže byť stres.
  3. Inokedy môže byť spúšťačom silná emócia, veľmi často to býva smútok a depresia.
  4. Nečakane často býva spúšťačom maškrtenia nuda. Typicky cez víkend. Voľný čas + zásoby v špajzi.
  5. Nuž a často jeme len preto, lebo jedia aj ostatní. Oslavy, alebo niekto prinesie do práce koláčiky.

Kto pozná spúšťače svojho nevhodného správania, vie v budúcnosti lepšie riadiť svoje správanie.

Túžba maškrtiť je silná. Tá túžba však nie je začiatok. Je to len reakcia na inú, predchádzajúcu udalosť. Niečo spôsobilo, že sme dostali chuť. Už keď si toto človek uvedomí, môže túžba oslabnúť.

  • Predsa nemusím jesť cukríky len preto, že som ich náhodou zbadal.
  • Predsa nebudem jesť chipsy len preto, že mám pomalý počítač a nudím sa.

Potiaľto teda spúšťače asi všetci dobre poznáte. Poďme však kúsok ďalej. Tak trocha sa tým vrátime k mantinelom, ktoré si chceme vytvoriť. Vytvoríme si systém návestí, ktoré nás môžu držať na správnej ceste bez toho, aby sme vôbec potrebovali mantinely.

Spúšťače totiž môžu byť využité aj ako návestia, pripomienky toho, čo chceme dosiahnuť. Môžu vám pripomínať zámer.

  1. V kuchyni môže byť na stole pripravená zelenina a ovocie. Pripomenú vám, že je vhodné často po nich siahnuť.
  2. V chladničke môžete mať pripravené rôzne vhodné jedlá. Pripomenú vám, že chcete jesť a bude pohodlné siahnuť po hotovom. (Preto je veľmi výhodné chystať si jedlo večer na celý ďalší deň.)
  3. V šatníku môžete mať pripravený úbor do posilňovne. Pripomenie vám, že občas ísť ťahať činky je dobrý nápad.
  4. Pri dverách môžu byť pripravené trekové paličky, alebo paličky na nordic walking. Budú vám pripomínať, že prechádzka je s nimi efektívnejšia. Aj keď nebýva ľahké pri tomto športe držať postavu v správnej polohe – pozor na to!
  5. Na zrkadle, alebo chladničke môžete mať papier so zápisom denných výsledkov. Pripomenie vám váš zámer.

Každý z nás má občas náladu a pocit, kedy sa darí. Inokedy sa darí menej. V čase nadšenia si teda pripravte spúšťače žiadúceho správania. Pomôžu vám neskôr, keď budete mať menej vôle.

  1. Nakrabičkujte si jedlo na celý deň.
  2. Pripravte si vrecká s trvanlivým jedlom pre prípady, kedy ste hladní a nemáte poruke iné vhodné jedlo.
  3. Nakúpte citróny aby ste si spomenuli že ako pitný režim môžete mať citronádu.
Neskôr vám život určite hodí „pod nohy“ zopár brvien. Stratíte náladu aj chuť. Potom vám pomôže ak vám veci okolo vás budú stále pripomínať, že svoj zámer žiť zdravšie predsa len zvládnete.

Ostatne, overte si to. Skočte do niektorého hypermarketu. Aj tam obchodníci využívajú podobné spúšťače. Ich cieľom je dosiahnuť čo najväčší predaj. Preto musíte vojsť do predajne len na jednom konkrétnom mieste. Čo kupuje bežný človek? Chlieb, mlieko, zeleninu. Každý tovar je na inom konci predajne. Prečo? Aby ste museli prejsť celú predajňu. Cestou uvidíte veľa lákadiel a reklám.

Využite teda túto overenú fintu a pripravujte si spúšťače aj doma. Zjednodušujte si žiadúce správanie. Strpčujte si nevhodné zvyky.

Dajte si značku kam často pozeráte. Trebárs lakom na nechty. Bodku na hodinkách, alebo nálepku na kalendár. Nie každý musí vedieť, čo to znamená. Vy ale viete, že vám pripomína dodržiavať zámer.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie.

Tiež je dobré myslieť aj na to, či nemaškrtíte v súvislosti s nejakou činnosťou.

  • Pozeráte televízor a zvykli ste si maškrtiť? Nepozerajte televízor.
  • Pri počítači sa len tak nudíte a maškrtíte? Skúste začať pracovať postojačky – uvidíte ako sa všetko zmení.
  • Idete z práce a viete, že nemáte doma čo jesť? Tak si nakúpte už cestou, inak vyzobkáte čokolády a iné hlúposti.
  • Chodíte s partiou na pivo? Tak to je najlepší čas vystriedať tú skupinku ľudí za inú. Trebárs za turistov.

Jednoducho nevhodné správanie máme často fixované na ľudí, alebo na situácie. To je potom spúšťač.

  • Ak fajčiar stretne fajčiara, automaticky spolu vyfajčia (najmenej) jednu fajku mieru.
  • Podobne sú na tom priatelia z mokrej štvrte.
  • A obézni zas navštívia cukráreň, alebo pizzériu.

Preto uvažujte o svojich návykoch vždy o jeden krok predtým, než nastávajú.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

  • Čo je triggerom, spúšťačom nežiadúceho správania? Alebo kto.
  • Ako sa tomu spúšťaču dá vyhnúť? (Napríklad nekúpim si sladkosti, ak ich nemám vidieť doma.)
  • Čo sa dá spraviť inak, ak sa spúšťaču nedá vyhnúť? (Ak je na pracovisku misa zo šiškami zadarmo každý deň pre každého, je to spúšťač ktorý budete musieť nejako riešiť, aby sa nezapol.)
A nakoniec: Ak sa nedá vyhnúť danej situácii, pripravte si náhradný program. Ak sa spúšťaču nevyhnete a spustí “sa to”, tak nemusíte robiť to čo vždy! Ak ste pri televízore jedli maškrty, zmeňte to a chrúmajte kaleráb.

Buďte trpezliví. Nové návyky sú pre vás nové a nezvyklé. Ešte to nie sú návyky! Ešte je to len nepohodlná novota. Vydržte. Pár týždňov, alebo mesiacov a navyknete si na zmeny. Nie, asi to nebude tak príjemné, ale výsledky by to mali bohato vyvážiť.

Pozrite si články

A tiež odborné materiály k tejto téme

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Pevná vôľa slabne vyčerpaním

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom poviete, že nemáte pevnú vôlu.

Státie pri práci

Aj vás invalidizuje počítač a televízor? Tieto technické vymoženosti sa spravidla používajú posediačky. V súčasnosti sú tu už aj tablety a pri nich sa aj skvele leží. Lepšie

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Pohyb a jeho vplyv na chudnutie

Ja sám som chudol bez športu. Drasticky som obmedzil stravu len preto, aby sa moje pohodlie nenarušilo. V tom čase som proste rozhodol tak. Pohyb

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.