Prečo sa chudnutie často zastaví?

Dosť často sa stretávam s nasledovným scenárom. Chudnutie nejaký čas beží, všetko ide ako má. No ako sa blíži normálna hmotnosť, chudnutie sa často začne spomaľovať. Prečo?

1. Inak sa zhadzuje tučnému, inak štíhlemu

V prvom rade – ak riadne cvičíte, rastú vám svaly. Kým máte veľa zbytočného tuku, na váhe uvidíte veľmi príjemné úbytky. No keď už máte tuku málo, váha vám je nanič. O tom viac v závere článku.

  • Ak má niekto 120 kíl, zhodiť z brucha nebude problém. Stačí, aby sa začal stravovať pravidelne a nejedol priveľa. Ak k tomu pridá pohyb, kilá (aj centimetre z pása) sa strácajú ľahko. Žiadna tvrdšia diéta nie je potrebná.
  • Ak ale máte takmer optimálnu váhu, malé bruško navyše sa vám bude zhadzovať oveľa ťažšie. To jedlo, pri ktorom obézny jedinec zhodí by vás vykŕmilo.

Ak zhadzujete, posledná fáza už vyžaduje, aby ste na jedlo dávali značne prísny pozor. To sa človeku nechce. A nepáči. Má za sebou mesiace pomerne prísneho režimu a teraz by mal ešte dokonca pritvrdiť? Načo, veď doteraz to predsa fungovalo! Pokiaľ však chcete, aby vaše výsledky boli dlhodobo klesajúce, musíte sa zmeniť. Súvisí s tým hlavne bod dva:

2. Povoľujeme si spánok na vavrínoch

Máte za sebou pár mesiacov zhadzovania a už ste skoro v cieli. Všetky opatrenia už viete naspamäť. Potraviny si už dávno nevážite. Načo? Presne ich viete odhadnúť. Pitný režim funguje, cvičíte – svoj stroj v posilňovni už máte pomaly vytvarovaný od vášho tela.

Teraz však kilá idú preč pomalšie, centimetre neubúdajú. Čo sa stalo?

Veľmi časté je to, že ako si denne nakladáte jedlo, v priebehu času si zväčšujete porcie. Len o gramy. 80 gramový chlieb sa tak po dvoch mesiacoch stáva 90 gramovým. O pol roka sto gramovým. Nič sa nedeje. No ak sa vám zastaví proces zhadzovania, potom si prevážte jedlá. Často ide práve o tento jav.

V tom, aby sme jedli stále viac a často aj nevhodné súvisí bod 3:

3. Príbuzní a známi vytvoria tlak

Je to vlastne celkom zaujímavý úkaz – vo chvíli keď sa vaša váha začína dostávať k blízkosti normálnej, začnú vás mnohí ľudia žiadať, aby ste už prestali chudnúť. Akoby sa im nepáčila predstava, že tučný človek by ešte niekedy mohol byť aj celkom normálne „chudý“.

Nechcem túto vec nejako bližšie rozoberať, mám však pocit, že ľuďom môže proste vadiť fakt, že niekto vôbec dokázal schudnúť.

  • Máme navyknutý vzorec: Tučnenie je jednosmerný proces, málokto dokáže zhodiť. Ak sa vám darí zhadzovať, ste vlastne dosť čudní (!) aj keď takto napísané to znie absurdne. Ale:
  • Malú alebo miernu nadváhu má dnes takmer každý – kto dokáže rapídne schudnúť, akoby sa automaticky stal nemou výčitkou pre všetkých, ktorí nemajú optimálnu postavu.

Keď vaša nadváha bude už len malá, trebárs 5 až 10 kíl tuku nad normál, budete mať asi takú nadváhu ako mnoho vašich známych. A práve oni vám začnú naliehavo hovoriť: „už by si s tým mohol prestať“. Ako keby sa im nepáčilo, že sa chystáte „pokoriť“ aj ich miernu nadváhu. Zaznejú rôzne argumenty.

  • Radšej už nechudni, aby si si neublížil.
  • Vieš o tom, že ľudia čo sa príliš zaoberajú stravou majú často poruchy príjmu potravy ako je mentálna anorexia?
  • Veď už si štíhla, tak prečo by si si nedala jeden rezníček? Robili sme ich kvôli tebe.

Niektoré sú až na hranici citového vydierania.

Čo teda robiť, ak sa vám zastaví chudnutie?

Dobre, poviete si “to všetko viem a poznám”, čo proti tomu?

  1. Ako sa blížite k cieľu, začnite sprísňovať! Nemôžete si teraz povoliť viac. Musíte začať jesť ešte rozumnejšie a vhodnejšie. Viete prečo? Pretože aj potom čo sa vám podarí zhodiť a získate super postavu – musíte pokračovať v prísnom režime. Inak jojo efekt. Ľutujem, že to píšem tak natvrdo. Ale sú ľudia, ktorí uvažujú chybne a to takto “schudnem tvrdou diétou a potom sa vrátim k normálnemu životu”. Na tomto myslení je chyba práve v tom, že sa plánuje návrat. Návrat k životnému štýlu, ktorý už raz k obezite viedol.
  2. Ak cvičíte, uistite sa, že necvičíte stále to isté. Telo sa vie skvele prispôsobiť. Ak ste celý čas jazdili na bicykli, začnite robiť rýchle prechádzky. Alebo úplne zmeňte tréning. Uvidíte, ako to zafunguje.
  3. Hľadajte logické príčiny, pre ktoré sa mohlo chudnutie zastaviť a odstráňte ich.

Veľmi často dostávam majly od nešťastných žien, kde stojí niečo v tomto zmysle:

Zastavilo sa mi chudnutie, už mesiac som neschudla ani kilo. Len pás šiel dole. Čo mám robiť, aby som zhodila ešte aspoň 5 kíl?

Kým vám klesá pás – a to vidíte na opasku – tak je to celkom ideálny stav. Mnohým ľuďom sa nezastaví chudnutie, ale iba úbytok kíl. Ak totiž niekto má takmer normálnu váhu a zároveň cvičí, svaly budú veľmi jemne a pomaly, ale rásť. Tým bude rásť aj celková hmotnosť človeka. Aj keď tuk ide dole, váha môže stagnovať, dokonca aj stúpať. Nie je možné dosiahnuť lepší výsledok, ako znižovanie pásu a zvyšovanie váhy. To je ideálny stav!

Takže záverečná rada:

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Podľa čoho ste vlastne prišli na to, že stagnujete?

Ak je to kvôli váhe, hneď ju vyneste do pivnice. Nepotrebujete ju. Stačí si dať slané jedlo a váha vyletí. Stačí mať menzes a váha vyletí.

Merajte si pás. Ten je presný. Ak by totiž pás začal stúpať a váha stála – to sa stáva často pri prísnej diéte + zlej strave – tak máte veľmi vážny problém. Je zbytočné ak budete mať štíhle číslo na váhe a veľké brucho nad ňou.

Takže ak sa vám zhadzovanie zastaví, už viete, čo máte skontrolovať, aby to šlo zas ďalej.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

25 Odpovedí

  1. je to naozaj tak! v sucasnosti laborujem na hmotnostiach minus 17-18kg a zacinam sa s tym stretat. a najzaujimavejsie je ako to ti “dobroprajnici” vysvetluju! ze vraj: “nechudni uz, ved nizsia vaha uz u teba nemoze vyzerat dobre!!!” alebo: “coze? ty chces este 15 kg zhodit? ved to nemoze byt zdrave.” alebo: “uz nechudni, teraz podla mna vyzeras idealne.” a pri tom ked sa pozriem nahy do zrkadla v predklone, je tam este vrstva slaniny ako hrom. az mam dojem, ze ani ked sa dostanem na vysnivanych 78kg (teraz mam 93-94), tak to pri mojej vyske 178cm este nebude ono. len skoda, ze tych poslednych 15kg uz nebude taka hracka! za posledne dva tyzdne sa mrcha rucicka na vahe ani nehla! vytrvala potvora!! este stastie, ze som vytrvalejsi! :-))
    najsmiesnejsie na tych ich hlaskach je, ze len pred tromi tyzdnami si vlastne vsetci masivne zacali vsimat, ze som nejako (a to vyrazne) schudol! a hned ako to zistili uz ma odradzaju od pokracovania. asi sa fakt citia ohrozeni! dakujem, ze si ma na to upozornil. z tohto uhla pohladu som to zatial nevnimal, ale po zamysleni ti davam za pravdu! oni “svine” iba zavidia!!!
    :-)))

  2. dk: trocha som tŕpol, ži to budú robiť aj iným ľuďom, ale vidím, že to je asi univerzálna vlastnosť. ja som na tom presne tak, ako ste napísal. Už nechvália, že som schudol, už ma nabádajú, aby sum prestal. A slaninu si stále môžem smelo uchopiť prstami. toľko je jej tam.
    Či “závidia” to neviem, len sa dohadujem.

  3. Prima web, opravdu jsem se zasmál :-) Před 4 roky jsem měl 96 kg (mám 177cm) a nepřišlo mi, že bych byl nějak extra tlustý, ale byl jsem. Přesně jak říkáš, spokojený život. Pak se toho hodně změnilo. Tak před 2 roky jsem přešel na italská jídla, hodně zeleniny a tak. Nebyla to legrace, ale protože rád vařím, nebyla to ani tragédie. Dnes mám as 75 kg a kdybych se dostal na cca 72 (tolik jsem měl, když jsem se ženil), tak bych byl rád, ale dnes už nedietuju, zvykl jsem si na nový jídelníček a už se ani nemusím nějak omezovat. Takže to opravdu jde, jen nikdo nesmí čekat zázraky na počkání.

  4. miro drzim palce, nenechaj sa odradit a dostan to az na doraz…ale aspon kam chces :)
    ja som teraz sice v priberacej faze, tiez mi hovoria aby som uz netucnel…ale ked chudnem, je to to iste ako pises v clanku :)

  5. huh, len sa uz k tomu dopracovat…. ide to priserne pomaly. potom by som to velmi rad pocuval, take recicky :-)

  6. peter: ale pekelne lezú na nervy.
    Mám známych, asi pred rokom, keď som zeleninu nejedol ani násilím, strašne mi vyčítali, aké je to nezdravé. Minulý týždeň som tam bol zas a keď som povedal, že ešte chcem zraziť aj ten tuk, čo pod tričkom nevidieť, zrazu čo nepočujem? “Priveľa zeleniny škodí”. Skoro som omdlel. Takmer vegetariáni ma varujú pred zeleninou, môže totiž obsahovať pesticídy – rozumej “PRESTSTAŇ UŽ CHUDNÚŤ”. Pozoruhodné.

  7. to mv: mi nieco o tom hovor! mne vlastna manzelka 5 rokov nepriamo aj priamo naznacovala, ze by som mal nieco s tymi kilami navyse robit. teraz ked som zhodil 19 kg a dalsich cca 15 ma este caka mi zrazu zacina prednasat o tom ako takyto dlho trvajuci nedostatok energie v mojom stravovacom rezime ma na moj organizmus same neblahe ucinky. nabada ma k tomu, aby som uz prestal. alebo najnovsie polavila, ze aby som si dal nejake dva mesiace prestavku a potom pokracoval. ale ja som ju uz pochopil. aj ona uz dlho tuzi zhodit nejakych 5-6 kg (pcha! aka malickost!), ale nedokaze to! skusala sa stravovat tak ako ja a spolu so mnou. nevydrzi dlhsie ako styri dni!!! tak skusila novu taktiku: “ked ja nie, tak ani ty”!!!

  8. dk: Nuž nie som presvedčený, či pre ženu nie je ťažšie zraziť to, čo chlapovi. Občas sa také dá v kihách vidieť…
    Ale ak nevydrží diétu a chce chudnúť, to je rovnaké, ako keby som chcel byť kulturista, ale nechcel cvičiť.

  9. Kolegyna z netu opisuje “starostlivych” znamych, ktori sa vypytuju, ci nie je chora, ked tak navidomoci chudne a ked im ta vysvetli, ze sa konecne vykaslala na vsetky blaznive diety, pravidelne sa stravuje a cvici, dostalo sa k nej, ze “urcite fetuje”…..

  10. Gem: to je sila… Ľudia nechcú veriť, že niekto dokáže schudnúť. Lebo všetci len chcú.

  11. mv, gem: myslim, ze to bude vseobecny jav. mne sa uz dvaja ludia (ktori sa dozvedeli o mojom chudnuti obklukou a nie odo mna)priznali, ze sa ma bali opytat na moj ocividny ubytok vahy v domneni, ze som urcite chory, ked tak “chradnem”

  12. fajn stranka,aj ja som za 4mesiace “zhodila 17kg”a este ma 5kg caka,najviac sa mi pacilo povzbudenie znamej na zaciatku mojho rozhodnutia: vsak schudnes a priniesla mi z obhodu kremes.

  13. ono je aj vyborne .ked niekto chudne ..a rodina mu nuti nieco “zdrave” s tym ..ze z toho aj tak nepriberes :))

  14. Schudla som 16 kil (este 10 som mala vtedy navrch) a VSETKY moje kamosky zacali vraviet, ako super vyzeram, a ze us chudnut nesmiem dalej a ze z toho ochoriem a tak dalej. No a ja som sa celkom uvelebila, ze som taka frajerka nie celkom stihla, ale ze, ked to slo doteraz pojde to nejako zotrvacnostou. A vobec nie, zlenivela som, ciastocne som uverila, ze vyzeram uz celkom fajn a teraz som pribrala dalsich 6 kil. Tak mi treba

  15. Schudol som 22 kilo a uz sa stretavam z nazormi ze som moc schudol v tvari a nevyzeram pekne, ze mam mensiu vahu ako ostatny atd. Este ze som zasadovy a ked si poviem ze musim schudnut na 65 kil tak to aj urobim nehladiac na ostatnych.

  16. achron: Počítaj, že to bude po schudnutí ešte pár mesiacov trvať, kým si na Tvoju váhu zvyknú a dajú Ti pokoj. Väčšina ľudí, čo sa roky pokúša neuspešne schudnúť si aj tak povie, že musíš byť chorý, keď si schudol. Mne doktorka (sama má nadváhu) robila vyšetrenie na parazity (bez môjho vedomia) a pritom bravčovinu vôbec nejedávam a som takmer vegetarián. Mäso jedávam asi len raz za týždeň alebo dva a nie surové.

  17. naoozaj..tu plati motto:ked ja nie,tak ani ty….sakra,predsa na tom niečo je…akí su ti ludia odporní…

  18. Pridám aj môj postreh. Je až neuveriteľné ako Vás na začiatku chudnutia ľudia podporujú a držia palce a pritom si podvedome myslia, však chudni aj tak to nedokážeš. Ja som mal na konci septembra 110 kg a podarilo sa mi chudnúť na 95 kg. Mám výšku 186 cm. Zrazu sa názor mojich známych zmenil a od dalšieho chudnutia ma už odhovárajú. Neviem či je to závisť alebo sa už nadváha naozaj stala všeobecne akceptovateľný jav. Avšak ked sa pozriem do zrkadla tak sa mi na bruchu a bokoch ešte dosť sadla natriasa, takže nech si každý hovorí čo chce, pokračujem dalej.

  19. Miro, musím tiež konštatovať, že realita je taká ako píšeš. Schudol som 28kg a chcelo by to tak ešte 6kg. A ľudia mi fakt hovoria že už dosť. Že mám prepadnuté líca a tak. Je to fajn už teraz, ale keďže mi tento životný stýl vyhovuje, isto pomaly pokorím i tie posledné prebytky :) Dík za cenné rady.

  20. Velmi rada citam toto forum a vsetkym chudnucim fandim,ja sportujem plavanie skoro cely zivot ako hobby,vazim sa velmi casto,lebo inak to neustrazim a navyse beriem lieky antipsychotika a tie spomaluju metabolizmus,takze si tiez musim davat pozor na zivotospravu

  21. Áno keď sa chudnutie zastaví tak treba pritvrdiť .Tie kilá ktoré ste z hodili rýchlo to bola len hrubá špina a teraz sa treba poriadne poumívaťˇ.:)) Nikdy sa nesťažujte že to nejde už teraz sa vidte štíhly ,chudý a krásny.držím palce každému kto neleňoší .Vojto

  22. Je to tak, ako všetci píšete. Keď si pripravíte jedlo iné ako ostatní, dostanú sa vám posmešky typu “len aby si sa z toho aj najedol”. No a pri rodinnom stretnutí na večeru v reštaurácii, kedy jedinou možnosťou niečo zjesť je snáď šalát, sa stávate automaticky hlavnou témou všetkých náražok a posmeškov :)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Alkohol a chudnutie

Alkohol je pri chudnutí nepriateľom, ktorý vám bráni dosiahnuť výsledky hneď viacerými spôsobmi. Preto si vydajte svoj osobný zákaz používania alkoholu. Je to výhodnejšie a

Sacharidy

Jedna z neprávom najviac démonizovaných zložiek potravy sú sacharidy. Tuční ľudia sa boja jesť chlieb, prílohy. Nazdávajú sa, že z nich sa priberá. V tomto

Ako schudnúť

Návodov na chudnutie je už plný internet. Mnohé sú celkom nezmyselné. Väčšina je odpísaných. Ale tento môj návod sa vám nebude páčiť. Síce funguje, ale

Pitný režim

Piť treba. Lenže pitie je záležitosť, ktorej sa moderný človek priam úzkostlivo vyhýba. Za deň vypije tak dve tri kávy a po večeri možno pivo.

Prevod kJ na kcal

Kcal násobte číslom 4,2 a máte hodnotu v kJ. Alebo naopak kJ deľte číslom 4,2 a máte hodnotu v kcal. Príklad: 8 000 kJ = 1

Zdravé a nezdravé tuky

Tuk je jednou zo základných živín v našej potrave. Porozumenie tukom je látka, ktorú prenecháme odborníkom na chémiu. Aj pri veľkom zjednodušení látky to bude

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.