Metabolický syndróm a obezita

Metabolický syndróm je názov pre súhrn viacerých zdravotných ťažkostí, ktoré sú zvyčajne v nejakom vzťahu k obezite. Názov metabolický syndróm sa používa v poslednom čase, predtým sa používal aj názov syndróm X. Pokiaľ máte výraznejšiu nadváhu, je veľmi pravdepodobné, že sa vás tento problém týka. Pozrime sa preto trocha bližšie na tento stav, pretože dosť ľudí môže metabolickým syndrómom trpieť bez toho, aby o tom vedeli. A prečo o tom píšem? Pretože ak priberáte, vybrali ste sa na cestu istým smerom. Je dobré vedieť, kam neskôr prídete, ak nezmeníte smer.

Slovo syndróm sa používa v medicíne na označenie stavu, kedy človek má viacero príznakov naraz. Pre určitú chorobu je potom typické, že má vždy zhruba rovnaký súbor príznakov. Napríklad ak máte chrípku, tak môžete mať ako súbor typických príznakov horúčku, únavu, bolesť hlavy najmä za očami, pálenie v krku, suchý kašeľ a zimnicu. Ak lekár vidí podobný „zoznam“ ťažkostí, vie odhadnúť že ide o príznaky typické pre chrípku. Keby niektoré príznaky chýbali, išlo by zrejme o iný zdravotný problém.

Aj metabolický syndróm má určitý „zoznam zdravotných ťažkostí“ alebo zmien, ktoré komplikujú život.

Na začiatku metabolického syndrómu býva inzulínová rezistencia

Metabolický syndróm sa zvyčajne vyvíja postupne, ako odpoveď na problém zvaný inzulínová rezistencia. Ja viem, pod takými odbornými pojmami je ťažké niečo konkrétne si predstaviť. Vydržte, prosím, ešte chvíľu, skúsim to poprekladať do zrozumiteľštiny. Nebude to odborne celkom presné a preto berte článok skôr ako laické a zjednodušené vysvetlenie zložitej veci.

Inzulínová rezistencia je stav v tele, keď sa zníži citlivosť tkanív na hormón inzulín. Inými slovami to znamená, že bunky ako keby nevnímali prítomnosť inzulínu. Inzulínová rezistencia sa v tele prejaví v troch systémoch.

Metabolický syndróm a obezita
  1. Svaly. Zhoršuje sa schopnosť dopraviť glukózu do buniek, inými slovami sa cukor z krvi nevie spotrebovať na pohyb. Prebytočná glukóza sa potom uloží vo forme zásobného . Namiesto toho, aby sa “minula” v svale.
  2. Pečeň. Produkuje viac glukózy, ako by bolo treba. Možno aj preto, lebo svaly si „pýtajú“ energiu. Tú nemajú, pretože sa zhoršila ich schopnosť prijať ju.
  3. Tukové tkanivo. Zhoršuje sa premena tuku na energiu. Inými slovami telo vie zásobný vytvárať, ale nevie ho používať. V tukovom tkanive sa potom vytvárajú triacylglyceroly a mnoho iných látok, ktoré ovplyvňujú zdravie smerom k horšiemu.

Možno ste si všimli, že tieto uvedené tri systémy sa dopĺňajú tak, že situácia sa zhoršuje. Pritom niekde na začiatku by možno bolo stačilo pravidelným pohybom relaxovať svaly. Ak by dokázali vďaka tomu spotrebovať viac glukózy, “nepýtali” by ju. Aj preto je pasivita a sedavé zamestnanie to najhoršie, čo môžete pre svoje zdravie spraviť.

Že trpíte rozvíjajúcou sa inzulínovou rezistenciou nemusíte vedieť, alebo ju nejako „cítiť“. Ak je ale prítomná, zvyčajne sa na ňu viažu ďalšie príznaky metabolického syndrómu. Skoro vždy spolu s tým prichádza

  • Vysoký krvný tlak.
  • V krvi sa nájdu vysoké triacylglyceroly.
  • Cukrovka.

Samozrejme, nemusí to byť nápadné, rýchle a nikdy to nepríde všetko naraz. Naopak, stav sa rozvíja pomaly, nenápadne.

Možno ani nie ste tuční, len to bruško je akési väčšie. Neskôr vám lekár povie, že máte o niečo vyšší cholesterol a triglyceridy. Žiadna panika. Potom sa nemusí nejaký čas nič diať. Po nejakom čase u lekára zistíte, že sa vám nejak zvýšil tlak krvi. Aj to brucho je stále nejaké väčšie, ani neviete prečo. Neskôr pri kontrolnom vyšetrení zistíte, že máte vyšší cukor. Proste začiatok môže byť plazivý a nenápadný.

Okrem toho sa skôr, alebo neskôr môžu (a nemusia) pridávať ďalšie problémy, najznámejšia a najčastejšia asi je začínajúca ischemická choroba srdca. Môžu sa objaviť problémy s krvou, často poruchy zrážanlivosti.

Teraz kúsok odbornejšie…

Aby sa dalo hovoriť o metabolickom syndróme, pacient musí splniť najmenej tri z nasledujúcich kritérií:

  • obvod pásu u žien nad 88 cm, u mužov nad 102 cm,
  • krvný tlak nad 130/85 mm Hg,
  • glykémia nad 6 mmol,
  • triacylglyceroly nad 1,7 mmol,
  • HDL-cholesterol pod 1,25 mmol u žien a pod 1,0 mmol u mužov. (Teda “dobrý” cholesterol príliš nízky)

A zároveň musí splniť aspoň dva z nasledujúcich kritérií:

  • triacylglyceroly nad 1,7 mmol alebo už je liečený na dyslipidémiu,
  • vysoký krvný tlak nad 130/85 mm Hg alebo už je liečený na hypertenziu,
  • glykémia nad 5,6 mmol/1 alebo už je diagnostikovaný diabetes,
  • HDL-cholesterol pod 1,1 mmol u žien a pod 0,9 mmol u mužov alebo liečená dyslipidémia.

Toto sú oficiálne kritériá pre diagnózu metabolického syndrómu. Teraz to isté trocha menej odborným slovníkom:

  • Ak teda ste obézni (podľa obvodu pásu to viete určiť),
  • máte vyšší tlak krvi (alebo normálny, ale užívate lieky na tlak),
  • našli vám vyšší cholesterol a triglyceridy (alebo už užívate lieky „na cholesterol“),
  • máte vyšší cukor (alebo ste už na cukrovku liečení),

tak v podstate skoro určite trpíte podobne ako u nás takmer každý druhý (!) človek metabolickým syndrómom.

Znamená to, že niekde na začiatku vašich problémov s priberaním asi stála inzulínová rezistencia. A tej možno predchádzali roky nižšej telesnej aktivity, nevhodná , stres.

Je možné, že tento článok čítate nie preto, že vám lekár povedal niečo o metabolickom syndróme. Možno len chcete schudnúť. Potom viete, že cesta k štíhlosti bude zrejme spočívať v odstránení príčiny, ktorou to celé začalo. Inzulínová rezistencia sa dá životným štýlom ovplyvniť. To sa vám môže podariť najmä pomocou vhodnej stravy, vhodného cvičenia, poriadnej relaxácie a obmedzenia stresu. K tomu spánok a za pár mesiacov nového režimu sa môžu stať doslova zázraky.

Mimochodom, keď už je reč o ischemickej chorobe srdca – vedeli ste, že vhodnou stravou a životným štýlom viete tento závažný zdravotný problém možno aj úplne vyliečiť? Pozrite si knihu Mějte znovu zdravé srdce, ktorú napísal Dean Ornish.

Príčiny vzniku metabolického syndrómu

Už som naznačil, že cesta späť existuje. Vedie presne opačným smerom, ako cesta k problémom. Na rozvoji metabolického syndrómu sa totiž spravidla najviac podieľa životný štýl. Sedavé zamestnanie je typické – minimum pohybu a vyšší energetický príjem, než telo potrebuje. Ale nie je to len životný štýl. Aj genetika tu asi hrá svoju rolu.

  • Máte v rodine (rodičia, ich rodičia a súrodenci) ľudí s cukrovkou, alebo srdcovými problémami?
  • Sú viacerí z vašej rodine tučnejší?

Potom je veľmi vysoké riziko, že aj vám sa to môže stať. Zdá sa, že sklon k tomuto problému je daný aj geneticky. (Ale pozor, dedia sa nielen gény, ale aj návyky životného štýlu!) Inými slovami to znamená, že ak budete viesť určitý životný štýl, jeden človek bude priberať a trpieť ťažkosťami a iný človek pri rovnakom režime môže, ale nemusí mať rovnaké ťažkosti. Preto argument „dedo jedol slaninu do 100 rokov a nič mu nebolo“ nemusí pre vás nič znamenať. Najmä ak dedo nie je váš priamy príbuzný. A aj preto, že ten dedo zrejme okrem jedenia slaniny za život spravil niečo iné, než len sedel pri počítači.

Aj v prípade že v rodine nemáte tučných ľudí, ani ťažkosti s vysokým tlakom, vy môžete mať ťažkosti. Metabolický syndróm sa zvykne objaviť aj u inak zdravých ľudí. Zvyčajne ho vyvoláva dlhodobý stres. Aj preto k zdravšiemu životnému štýlu patri spánok, relaxácia a vedomé a cielené vyhýbanie sa zbytočnému stresu. Aj preto som v knihe Ako dosiahnuť úspech tak veľa priestoru venoval práve téme, ako zvládnuť negativistov a celkovo toxické prostredie. Jedným z najrýchlejších spôsobov je vypnúť televízor (správy a reality show zvlášť), neskúmať politiku, vyhýbať sa negatívne naladeným ľuďom. Aspoň časť stresu totiž môžete vypnúť doslova vypínačom. Ak neviete aké svinstvá a krivdy sa dejú (o tom sú správy) nič sa nestane.

Čím je človek mladší, tým menej ťažkostí zvyčajne má. Ak teda ste mladí a máte len prvé drobné príznaky, možno ste ani neboli u lekára. (Kto by už chodil k lekárovi ak má pár kíl nadváhy?) Pre vás potom môže byť užitočné vedieť, že drobné príznaky sa v čase budú už len zhoršovať – ak v životospráve nič nezmeníte. A práve skorú zmenu vám odporúčam. Je jednoduchšie zmeniť životný štýl kým vám takmer nič nie je. Ťažšie to je u človeka, ktorý si najskôr roky zvyká na chutné jedlá a pohodlie. Priberie pár desiatok kíl. Potom je cesta späť oveľa dlhšia, ťažšia a úplne „späť“ sa už dostať nedá.

Dôsledky metabolického syndrómu na zdravie

Pri obezite platí jedna zákerná vec. stojí na začiatku mnohých ochorení. Ale potom sa už hovorí len o tých chorobách a na obezitu sa zabúda.

Ako príklad môžeme zobrať práve situáciu, kedy človek vplyvom chybného životného štýlu začne priberať. V tichosti sa rozvíja inzulínová rezistencia. O nej človek nevie, iba pozoruje, že na ploche rokov proste stále viac váži a má väčšie brucho. Neskôr je z toho obezita. Ako obézny potom už chodí k lekárovi s rôznymi ťažkosťami.

  • S vysokým tlakom, neskôr už “so srdcom”.
  • Alebo sa ozve cukrovka.
  • Prípadne sa začne zhoršovať astma.
  • Žiaľ, aj niektoré druhy rakoviny sa začínajú nadváhou.

Náš obézny sa už stáva pacientom. Možno sedí u diabetológa, a možno čaká na kardiológii. To zákerné, čo som spomínal je názov diagnózy. Ak vám lekár oznámi ischemickú chorobu, alebo diabetes, zameriate sa práve na ten názov. Stane sa z vás “hypertonik”, „srdciar“, alebo „diabetik“. Všimnite si ale, ako sa v najvyššej tichosti prestalo hovoriť o obezite. Pritom práve obezita a metabolický syndróm sú to ochorenie o ktorom by sa malo hovoriť čo najhlasnejšie. Ostatné zdravotné ťažkosti sú vlastne viac – menej ich dôsledkami.

Zákerné na tom teda je to, že často počujeme, ako ľudia umierajú na infarkty a iné konkrétne názvy chorôb. Nespomína sa ale, že až nepríjemne často stála v pozadí obezita a metabolický syndróm.

Tento článok som napísal preto, že možno ho bude čítať niekto, kto sa na cestu ťažkostí len dostáva. Mierne bruško, možno rýchlejšie zadýchanie, sedavé zamestnanie, ale inak plné zdravie. Ak je to váš prípad, chcel som vás upozorniť, že práve teraz je najlepšia chvíľa spraviť pre svoje zdravie o niečo viac. Viem, zamlada si ťažko predstavíte aké to bude o 20 rokov namiesto do práce ísť sedieť do čakárne k lekárovi a prežívať strach čo bude ďalej.

No a pokiaľ už ste „v tom“? Čo ak trpíte aj typickými chorobami ktoré sú pri metabolickom syndróme normálne? Potom aj pre vás platí, že zdravší životný štýl môže významne zmierniť veľa problémov. Už schudnutie 10% hmotnosti sa podpíše na zmiernení ťažkostí a ak schudnete výrazne, zmeníte fungovanie svojho tela. Tie desiatky kíl slaniny totiž v tele vytvárajú nielen záťaž na pohybový aparát. Tukové tkanivo produkuje aj rôzne škodlivé látky. Medzi iným aj také, ktoré v tele

  • zvyšujú pohotovosť k zápalu (ľahšie ochoriete, horší priebeh mnohých chorôb, ako napríklad astma)
  • znižujú imunitu (zaťažujú organizmus a zároveň tým zvyšujú riziko rôznych chorôb vrátane onkologických)

Tukové tkanivo produkuje mnoho iných toxických látok. Ak teda radi počujete na dnes módne slovo detoxikácia, tak asi tušíte, že chudnutie je vlastne veľmi dobrý detox.

 

 

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: