Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Nepravidelná strava – najčastejšia príčina obezity

Píše Miro veselý od roku 2004.

Asi najčastejšou príčinou obezity je nepravidelná strava. Človek by čakal, že obézni ľudia sú tuční preto, lebo sa prejedajú. Áno, sú aj takí. Ale najčastejšie je to inak.

Mnoho ľudí žije vlastne nedisciplinovaný životný štýl. Akoby nechceli pripustiť, že sú živou bytosťou, ktorá potrebuje viac, než nahádzať večer všetko z chladničky do brucha. Nepravidelná strava potom môže byť zákerná príčina prejedania sa po hodinách hladu.

Čo to je nepravidelná strava

Najskôr si povedzme, čo pod týmto slovným spojením budeme rozumieť. A najlepšie si to povieme na opačnom príklade, teda na pravidelnej strave.

  • Pravidelná strava to znamená, že si dáte v určitých pravidelných intervaloch nejaké jedlo. Napríklad raňajky, obed a večeru. Alebo pridáte desiatu a olovrant. To je pravidelná strava. Či to je každé tri hodiny, alebo každé štyri – na tom až tak nezáleží.
  • Nepravidelná strava znamená že si možno nedáte ani raňajky. (Kto by už chcel jesť nalačno?) Obed možno stihnete, možno nie. Večer prídete domov tak hladní, že zjete všetko čo nájdete.

Nepravidelný teda býva nielen čas kedy bude jedlo, ale aj množstvo a kvalita jedla. Celkom bežné je, že medzi jedlami potom býva niekoľkohodinové nič. Žiadne jedlo.

Kedže telo také nepravidelnosti nemá rado, bude slabnúť. Preto sa to zachraňuje rôznymi kávami a energetickými nápojmi. Tá slabosť tela však nie je znakom nedostatku kofeínu, ale chýbajúcej energie.

Nepravidelná strava vám odstaví vôľu

Najhorším praktickým dôsledkom nepravidelnej stravy je to, že vám klesne cukor. Je to ako keby ste mali diabetes – začnete sa dostávať do hypoglykémie.

V hypoglikémii ste už po pár hodinách nejedenia. Ak ste trénovali, stačí tvrdší tréning. Akonáhle ste „v tom“ váš mozog sa prepína na mentálnu úroveň žraloka. Chce jesť. Nie hocičo! Chce prednostne sladké a tučné. Ak nie je poruke, tak sa uspokojí aj so slaným a tučným.

Problém teda je v tom, že ak prídete domov a veľa ste toho ešte nezjedli, dlho nevydržíte a začnete jesť. V stave hypoglikémie sa pri jedení prestanete ovládať a hádžete do seba čo to dá.

Nepravidelná strava teda prináša nasledovný prísun stravy:

  • Dlho nič. Telo by potrebovalo, ale nedostáva. Začína siahať do rezerv, nie však tukových.
  • Potom naraz veľa. Navyše nevhodného. Takže tá energetická rana sa v tele nedá spracovať.

Čo spraví telo, ktoré pred pár hodinami hladovalo? Uloží prebytočnú energiu do zásoby.

Navyše mnoho tučných má niekedy pocit, že ak celý deň držali „takú malú diétku“, tak večer „si predsa zaslúžia“ aj niečo trocha nezdravé. Presne toto je ten omyl.

Či si dáte koláčik, alebo údeninu, tak veľká časť z toho sa vám uloží ako tuk na bruchu. Telo zostane podvyživené, pretože v týchto nevhodných jedlách je často nedostatok riadnych živín. Práve v tom je nepravidelné stravovanie zákerné.

Nepravidelná strava a podvýživa

Podvýživu som už spomenul. Znie to absurdne, že by obezita mohla vznikať z podvýživy. Ale je to pochopiteľné.

Ak si predstavíte nekvalitné potraviny, tak tie ľudia používajú najčastejšie pri nepravidelnom stravovaní.

  • Rôzne tyčinky a maškrty.
  • Rýchle instantné jedlá.
  • Sladkosti, slanosti.

Všetky takéto jedlá spravidla obsahujú:

  • Nekvalitný a nevhodný tuk.
  • Rýchly cukor.
  • Málo bielkovín.

Čo to znamená v praxi?

  • Ak jedávate potraviny s vhodným tukom (avokádo, rôzne semená, olivový olej) tak vhodný tuk telo vie použiť a potrebuje ho. Nevhodný tuk z potravy však použiť nevie – veď ho už má plné vlastné tukové bunky. Ak ho nevie spracovať, uloží si ho do tých tukových buniek. Zlé pre vás.
  • Ak jedávate potraviny s vhodnými, pomalými sacharidami, tie sa uvoľňujú postupne. Po troche ich telo vie akurát využívať na to čo práve robíte. Preto máte stále silu aj bez kávy. No ak zjete rýchle cukry, tie sa do krvi dostávajú takmer ihneď. V krátkom čase sa teda do krvi valí energia v množstve, ktoré telo nepotrebuje ani nevie využiť. Preto cukor premení na tuk a šup s ním do tukových buniek. O hodinku nato ste zúrivo hladní, slabí a nemáte cukor. Zlé pre vás.
  • Ak jedávate málo bielkovín, telo nemá dosť stavebného materiálu na regeneráciu. Ak to trvá dlho, začne brať bielkoviny z vlastnej kostnej hmoty, alebo zo svalov. Zlé pre vás.

Práve nepravidelné stravovanie prináša presne takúto bizarnú kombináciu. Cez deň sa hladuje a telo nemá ani na regeneráciu ani na výkon. Môžete ho bičovať kávami, ale situáciu tým veľmi nezlepšíte. No a večer ho nakŕmite na základe hypoglykemickej túžby. V zmenenom stave vedomia.

A dá sa pochopiť, že človek, ktorý nedbá o pravidelnú stravu nenájde doma samé zdravé jedlá.

Mimochodom ruku na srdce: prídete domov vyhladovaní. Stačil by vám nejaký blbý knäckebrot? Ani omylom. Suché, treba to hrýzť. Lepšia je klobáska, alebo koláče. To sa dá rýchlo pohltať.

Ako sa nepravidelnej strave dá zamedziť?

Ak trpíte nepravidelnou výživou, musíte v sebe pozbierať všetky sily a disciplínu. Ale jedno musíte vedieť: dať si budík, ktorý vám jedlo pripomenie to je posledná vec.

Najskôr potrebujete mať poruke vhodné jedlá. Choďte na nákup a nakúpte si potraviny vhodné pri chudnutí ktoré je dobré mať poruke. Podrobný zoznam jedál a surovín, ktoré sa oplatí nakúpiť nájdete v knihe Jedálniček na chudnutie ale aj na webe je kopa tipov.

  • Základom teda je zaistiť si vopred aby ste mali poruke to, čo neskôr budete potrebovať.
  • Druhá zásada je, že musíte jesť v čase, kedy nie ste hladní. Vtedy svoje jednanie ovládate vy a nie hypoglykémia.

V praxi to teda splníte tak, že sa doma disciplinovane naraňajkujete. Potom vám budíček môže pripomenúť desiatu. A tak ďalej až do večere.

Takýmto spôsobom zaistíte, že vaša strava bude pravidelná. Telo spokojné a žiadne záchvaty žravosti, vlčie hlady a únava vám už nebudú hroziť.

Akonáhle zaistíte pravidelnú stravu je pravdepodobné, že to bude strava prevažne vhodná. A to zas zaistí, že telo má to čo potrebuje a nemá nijaký vážnejší dôvod spomaľovať metabolizmus či priberať.

Stačí, aby ste trocha športovali a začnete chudnúť. Tento postup je overený. Nejde o to vyskúšať, či bude fungovať aj vám. Ide o to dokopať sa zo zóny pohodlia do zóny normálneho fungovania. A to býva na tom zvyčajne to najťažšie.

 

 

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: