Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti.

Obezita zhoršuje priebeh všetkých ochorení.
Zhoršuje teda aj priebeh COVID-19.

Aj na tomto webe sme o tom písali už viackrát. Mnoho ochorení u obéznych ľudí dokonca vznikne len preto, že sú proste tuční. Keby neboli pribrali, neochoreli by. Alebo by sa taká choroba objavila o 20 či 30 rokov neskôr. Takže TU treba začať. Pomenovať situáciu pravým menom – obezita je skratka ku mnohým chorobám. Akurát v dnešnej dobe je všetka pozornosť sústredená na COVID a mnohí ľudia sú náhle ochotní počúvať, ako sa chrániť. Odrazu sú ochotní schudnúť, užívať vitamín D, či cvičiť. Super, skvelé, vynikajúce. Tak sa naozaj dá brániť proti horšiemu priebehu KAŽDEJ infekčnej choroby. Takže náprava životného štýlu na lepší sa vám vráti aj v mnohých iných oblastiach. Práve preto je každé schudnutie dobrý nápad. No a schudnutie, ktoré bude trvalé je nápadom ešte lepším. Takže poďme na to.

Mladí ľudia sa rizika infekcie neboja. Majú pocit, že na COVID-19 umierajú len starí. Pozor na tento omyl! COVID-19 je nebezpečný u obéznych ľudí. Bez ohľadu na ich vek. Mladý a obézny môže mať horšie problémy ako starší človek v dobrej kondícii.

Čím ste tučnejší, tým väčšia je pravdepodobnosť, že v prípade infekcie na COVID-19 skončíte v nemocnici. Prečo obezita tak komplikuje priebeh mnohých chorôb? Tu je zopár dôvodov:

  1. Obezita znižuje imunitu. S nižšou imunitou je ľahšie ochorieť. Plus ak už sme chorí, choroba môže mať pri slabšej imunite horší / ťažší priebeh.
  2. Obézny človek trpí chronickým (dlhotrvajúcim) miernym zápalom. Predstaviť si to môžete tak, že telo je “pripravené rozhorieť sa” o to ľahšie a o to rýchlejšie. Obezita teda zvyšuje pohotovosť k zápalovým reakciám.
  3. Obezita spôsobuje mnoho rôznych zdravotných ťažkostí. Niektoré z nich samé o sebe nie sú až tak závažné. Ale ak sa zrátajú viaceré “drobné” problémy, výsledkom môže byť veľké klbko problémov. Hypertenzia, dyslipidémia, cukrovka druhého typu, chronické ochorenia obličiek, často aj ochorenia pečene… To sú vážnejšie, ale typické príznaky súvisiace s metabolickým syndrómom a obezitou. Aktuálne to vidia v nemocniciach. Ak sa obézny človek nakazí koronavírusom nového typu, je na tom významne horšie.
  4. Vnútrobrušná obezita mení telesné proporcie. “Veľké brucho” je veľké aj vo vnútri a tuk tlačí aj na bránicu. Tá vytvára menší priestor pre normálnu funkciu pľúc. Vieme, že COVID-19 sa často prejavuje aj v pľúcach – pacienti potrebujú kyslík a niekedy ventiláciu. Ak je spodná časť pľúc ešte pred prepuknutím infekcie novým typom koronavírusu obmedzená, je to zlý východiskový stav. Inými slovami – obézny človek má zhoršené parametre dýchania ešte skôr, než by sme sa začali rozprávať o chorobách. To znamená že ak je astmatik tučný, bude sa mu horšie dýchať, ako keby bol štíhly. Ak ochorie na zápal pľúc, bude na tom horšie, ako štíhly. A ak ochorie na COVID-19 tak je vyššie riziko, že bude potrebovať ventiláciu.
  5. Obezita mení vlastnosti krvi. Jedna zo zmien sa týka ľahšieho vzniku krvných zrazenín. Podobné zmeny sa s krvou môžu odohrávať aj počas ochorenia na COVID-19. Obézny človek teda oveľa pravdepodobnejšie môže byť postihnutý komplikáciami ako náhle príhody súvisiace s upchatím ciev. Nemusí to hneď byť infarkt, či porážka. Popísané sú už aj prípady ohluchnutia.
  6. Obezita znemožňuje niektoré vyšetrenia či zákroky. Tuční ľudia sa často boja ísť k lekárovi. Boja sa, že ich bude kritizovať, alebo “že im niečo nájde”.

Už z takéhoto výpočtu teda asi vieme povedať, že byť obéznym sa neoplatí.

Ak ste tuční, spravte toto:

  1. Spravte všetko pre to, aby ste znížili riziko infekcie na minimum. Ak trpíte nadváhou a obezitou, o to prísnejšie dodržiavajte všetky bezpečnostné opatrenia. RRR (ruky-rozostupy-rúško a nech si jazykovedný ústav myslí o slove rozostupy čo chce, RRR sa pamätá lepšie, než ROR). Myslite na to, že ak by aj vakcína bola dostupná, u obéznych má nižšiu účinnosť (rovnako, ako vakcína proti chrípke má u obéznych slabší účinok).
  2. Schudnite najrýchlejším bezpečným tempom, aké váš zdravotný stav umožňuje! 2 až 4 kilá za mesiac sú reálne pre väčšinu z nás. U veľmi obéznych ľudí to spočiatku býva ešte viac kíl za mesiac. Myslite na to, že netreba schudnúť, ako do módneho katalógu! schudnutie asi 10% z celkovej hmotnosti teda 10 až 15 kíl) sa prejaví na veľkom zlepšení mnohých parametrov. To je práca na 3 mesiace.
  3. Nájdite si taký životný štýl a systém, ktorý vám umožní výsledky si udržať a neskôr možno zlepšiť.
Myslite na to, že pandémia Covid-19 môže následne zhoršiť aj pandémiu obezity. Ak ľudia zmenia kvôli korona-opatreniam svoj životný štýl na menej zdravý, budú tučnieť. Svetová zdravotnícka organizácia už dávno označila aj obezitu za epidémiu a neskôr aj pandémiu.

Preto je extrémne dôležité, aby ste sa pokúsili zachovať si “chladnú hlavu” a neboli v strese. Stres totiž sám o sebe má schopnosť zhoršiť naše zdravie rôznymi spôsobmi. Stres zároveň je častým štartom priberania. Preto eliminujte každý stres, ktorému sa dokážete vyhnúť. Hovorím najmä o strese, ktorý je dlhotrvajúci a o situácii nad ktorou nemáte kontrolu – to je zdraviu škodlivá kombinácia: hnev, frustrácia, bezmocnosť. Takže ako minimum:

  1. Nečítajte denníky a správy na sociálnych sieťach! Denné sledovanie počtov nakazených a mŕtvych vám naozaj nepomôže. Nemáte na situáciu žiaden vplyv či ju sledujete, alebo nie. Stačí, ak sa sami budete dôsledne chrániť pomocou RRR.
  2. Hľadajte zdroje radosti, zábavy a rozptýlenia aj v čase, kedy sú bežné sociálne vzťahy komplikované. Využite online prostredie na telerozhovory.
  3. Nežite život človeka s úzkostnou poruchou. Ani paranojou. Ak sa ku vám niekto priblíži na meter s rúškom stiahnutým “proklatě nízko” pod nos, nie je to hneď váš vrah. Na to, aby ste sa nakazili totiž štandardne treba dlhší čas. Buď okolo 15 minút v uzatvorenom prostredí, alebo krátky, ale opakovaný kontakt s viacerými nakazenými. Pozor však na spoločné stravovanie niekde v kuchynke s kolegami a iné situácie, kedy si človek ani neuvedomí, že je vystavený ZBYTOČNÉMU riziku.
  4. Neriskujte zbytočne, ale nepokúšajte sa znížiť riziko na nulu. Je hlúposť v čase infekčnej choroby stretnúť sa vo veľkej skupine ľudí, napríklad ožrať sa na rodinnej oslave. To je zbytočné riziko. No ak potrebujete cestovať do práce, alebo nakúpiť si, také riziko podstúpte. Nie je totiž zbytočné. Musíme sa naučiť žiť s vedomím, že riziko sa úplne eliminovať nedá. Áno, môžete sa zamurovať doma v byte a potom skôr než na COVID-19 umriete na niektorú chorobu spojenú s pasivitou. Nedáva zmysel vzdať sa svojho života v mene záchrany svojho života.

Nie, nechcem bagatelizovať a zľahčovať COVID-19 ale ak riziko COVID-19 budete zámerne prehliadať (pri striktnom dodržaní RRR) tak takým spôsobom vlastne spravíte viac. Prečo?

Úzkosť, sociálna izolácia a frustrácia spôsobená opatreniami sú silným zdrojom stresu. Presnejšie – chronického stresu. Žijeme v “dobe opatrení” už celé mesiace.

Televízie a denníky sa živia našim strachom oddávna, takže amplifikácia rizika im zvyšuje príjmy. My máme strach a stres a to mení naše správanie. Menej sa hýbeme, viac zjeme (nuda, sedenie doma) a zdá sa, že sa zvýšila aj spotreba alkoholu doma.

Tipnite si, čo to spraví s homeostázou životného štýlu? Je to jasné. Mnoho ľudí počas opatrení pribralo. Lenže tučnejší ľudia sú k infekcii citlivejší, majú horšiu imunitu a… a… a môžete začať čítať tento článok od začiatku. Sme totiž v bludnom kruhu.

Fajn by bolo, keby potravinársky priemysel prestal propagovať nezdravé jedlo. To sa, samozrejme, nestane. Preto vy sami musíte posúdiť, či máte v nákupnom košíku jedlá, ktoré podporia vaše zdravie, alebo podporia skôr naberanie hmotnosti. Viem, veci nie sú len čierno-biele, ale na skúšku si skúste vždy pri pokladni položiť otázku:

Podporuje môj nákup v košíku prevažne zdravie našej rodiny? Alebo podporuje skôr maškrtenie a sú tam aj potraviny, ktoré zdravie nepodporia? Podľa odpovede, ktorú budete sami iste presne CÍTIŤ, sa zariaďte.

A keď ma obviníte, že to preháňam, že som agentom diétnej polície a že trocha poctivej smotany do kávy nemôže ublížiť, tak v pohode. Dnes už na to máme aj nálepku: zľahčovač. Obliznúť, nalepiť, nosiť hrdo.

Čo teda máte robiť v dobe COVID-ovej?

Pár odsekov vyššie som už odporúčal, že treba zachovať chladnú hlavu a zdravý rozum. Lenže hlavu nám nezmyselné a chaotické informácie rozpaľujú dočervena a rozum propaganda rôznych záujmových skupín oslabuje do mdla. Takže skúste to spracovať takto:

Dbajte o zdravie svojho tela

  1. Dodržiavajte odporúčané opatrenia. (RRR)
  2. Dodržiavajte pitný režim.
  3. Jedzte zdravú, pestrú a nutrične vyváženú stravu. Takú, ktorá prispeje k chudnutiu, aj zdraviu.
  4. Denne sa hýbte. Prechádzka, tréning, či prosté státie pri práci – to všetko sa dá zaistiť aj inde, než vo fitness centre ak je zatvorené. Pokiaľ máte bolesti chrbta, použite laná namiesto tabletiek.
  5. Nepite alkohol. Oslabuje vôľu a môže škrtnúť vaše plánované zodpovedné správanie.
  6. Ak ste fajčiar, prestaňte fajčiť úplne. Neoslabujte si pľúca. Neterorizujte dymom okolie.
  7. Netrčte pri Facebooku či Youtube. Sociálne siete, ale aj bežné noviny sú nastavené tak, aby vyvolávali vašu závislosť od ich sledovania. Sedenie a polihovanie pri počítači či mobile je pre vaše telo zlé.
  8. Relaxujte, nájdite si spôsob ako sa často zasmiať a zaistite si dostatočne dlhý spánok.
  9. Užívajte vitamín D – ak ste si ho dali odmerať, dávkovanie poznáte. Ak nie, v tomto videu je dávkovanie vysvetlené.
  10. Jedzte viac zeleniny a ovocia, než bežne. Jablká a pomaranče považujte za základ.

Chráňte si svoju myseľ

  1. Nepočúvajte kovid-istov. Kovidisti sú tí, ktorí veria na kovid, chcú prísne opatrenia, sú odhodlaní ruvať sa s vírusom. Všimnite si slovo veria – je to viera vyvolaná propagandou médií. Laik, nelekár ľahko naletí dobre znejúcim tvrdeniam, že vírusu sa dá zbaviť. Nie je totiž reálne vírus potlačiť, zrušiť, vybojovať s ním boj. Je tu s nami a dosť pravdepodobne to tak bude ešte dosť dlho.
  2. Nepočúvajte kovid-negov. To sú tí, ktorí veria, že žiadny kovid neexistuje, že cieľom je navodenie NWO, čipovanie, očkovanie. To všetko v jemnom opare klesajúceho aerosolu z chemtrailov zaliateho žiarením 5G sietí. Toto je asi skôr otázka príčetnosti.
  3. Sledujte odborné informácie. Nie ich prežuvané a vyvrhnuté kompiláty od politikov, či od novinárov. Odborné informácie sú na vedeckých stránkach, napríklad v zozname literatúry pod týmto článkom.
  4. Nedovoľte, aby sa váš život a vaša bdelá pozornosť zmenila na kovid-sledovača. Nesledujte, koľko pribudlo “prípadov”, nemonitorujte pohyb rakiev po republike, nepočítajte voľné pľúcne ventilátory.
Toto nie je COVID-LYMPIÁDA! Nesledujte denné rekordy nakazených, mesačné rekordy mŕtvych a svetové rekordy v nezmyselnosti opatrení!

Nenechajte sa zmagoriť korona-panikou v médiách, má totiž aj niektoré znaky propagandy. A vieme, že ľudia sú proti propagande pomerne bezmocní aj v prípade, že VEDIA, že sú vystavení propagande. Novinári sa živia našou pozornosťou a strach pozornosť udržiava. Tak prečo by písali upokojujúce články?

Nečítajte však ani nezmyselné dezinformačné médiá. Tí sa tiež živia pozornosťou čitateľa a podsúvajú opačný extrém oproti klasickým médiám. Ani jeden z extrémov nie je v poriadku a môže vás vykoľajiť buď do sveta strachu a hrôzy alebo bezstarostnosti. Nič z toho nie je dobré pre vás. Takže:

Znižujte stres

  1. Vypnite televízne, internetové a iné správy. Nesledujte politické diskusie. Tento toxický odpad nepotrebujete sledovať. Ak sa niečo dôležité stane, dozviete sa to včas.
  2. Nastavte si pravidelný režim. Pravidelné a predvídateľné časy jedla, zaspávania, rôznych denných činností vám pomôžu nadobudnúť rytmus v živote. Dajú vám štruktúru dňa a systém – lepšie ako chaos a neustále otročenie upozorneniam mobilného telefónu.
  3. Vypnite si notifikácie na mobile. Okrem telefonátov a SMS správ nech na vás nič nečviriká. Jasné, šéf, alebo manželka sa vám docinkať musia. Ale nedovoľte, aby vás mobil úkoloval, že treba aktualizovať aplikáciu, že treba dať like na novú správu, že aplikácia o počasí vydala aktualizáciu, že na spravodajskom portáli pribudol nový článok… Vaša pozornosť je to najcennejšie, čo máte. Nerozdajte ju zadarmo kadejakým otravám.
  4. Určite si priority, alebo ak ich už poznáte, tak sa ich držte. Ak máte nejaký cieľ, splňte ho. Bola by hlúposť nedosiahnuť svoje ciele len preto, že čítate pritrúbly status niekde na fejsbúku.
  5. Neprestávajte s koníčkami. Koníček vám dáva potešenie a energiu. Lepšie ako triasť sa v kúte, či sa po izbe náhodou niekde ku vám nezakráda ten vírus, ako taký pavúk.

Nie ste sami a nebuďte sami

  1. Aj keď je karanténa a nemáme sa stretávať, rešpektujte to. Využite technológie. Môžeme sa dnes rozprávať on-line cez internet. Využívajte to.
  2. Ak máte voľnú frekvenciu v živote, zistite, či niekto nepotrebuje vašu pomoc. Možno sused, ktorý sa ťažšie hýbe by ocenil, ak mu niekto donesie nákup, alebo ho skontroluje každých pár hodín, či je všetko v poriadku.

Toľko k téme COVID-19 a obezita. Ďalšie informácie z vedeckých a odborných zdrojov napríklad tu:

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Pevná vôľa slabne vyčerpaním

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom poviete, že nemáte pevnú vôlu.

Státie pri práci

Aj vás invalidizuje počítač a televízor? Tieto technické vymoženosti sa spravidla používajú posediačky. V súčasnosti sú tu už aj tablety a pri nich sa aj skvele leží. Lepšie

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Pohyb a jeho vplyv na chudnutie

Ja sám som chudol bez športu. Drasticky som obmedzil stravu len preto, aby sa moje pohodlie nenarušilo. V tom čase som proste rozhodol tak. Pohyb

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.