Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je závislý neprestáva aj keď mu to prináša problémy – zdravotné, spoločenské, či psychologické. A k tejto definícii si dosaďte závislosť akú chcete: alkohol, cigarety, drogy, hazard, nezdravá strava, sexuálna nezdržanlivosť…

Samozrejme – nie je to podmienka, nie každý obézny je “závislý” na jedení či prejedaní sa. Je mnoho takých, ktorí sú “závislí” na svojej práci až natoľko, že nesledujú svoje jedlo. Jedia málo, nepravidelne a preto priberú.

Skôr, než sa začneme ťahať za prsty, čo je závislosť a čo nie, poďme na to z opačného konca. Závislosť od niečoho sa najlepšie rozpozná tak, že človek, ktorý “je v tom” bude činnosť vykonávať napriek tomu, že mu môže priniesť problémy. Inými slovami –

Dá si, aj keď vie, že by nemal. To je závislosť. A je jedno, či si dá pohárik, cigaretku, rezeň, alebo ešte hodinku pri Facebooku namiesto spania.

Ak si takto zadefinujeme kritériá závislosti, značne nám to uľahčí ďalšie úvahy. Pretože ľudia budú rôzne “argumentovať”.

  • Dám si klobásu, lebo je domáca a tie nemám často.
  • Kopni už do seba toho panáka, nech môžeme naliať ďalšieho, nezdržuj.
  • Dnes sa nenaraňajkujem, ponáhľam!
  • Pridaj rýchlosť, nech tam sme ešte pred svitaním.

Takéto vety ešte nemusia byť závislosťou. No stačí ich zasadiť do kontextu.

Ak činnosť môže spôsobiť neúmerné riziko, normálne by bolo, činnosť nevykonávať. Rútiť sa po diaľnici 180 kilometrov pre pôžitok z jazdy je asi znak závislosti od adrenalínových športov. No ak rovnakou rýchlosťou vezie šofér do nemocnice človeka, ktorý krváca, tu je miera rizika opodstatnená.

Obezita bude v rovnici závislosti skrytá – je totiž len dôsledkom chybného správania.

  • Nezdržanlivý človek si dá jedlo, aj keď vie, že by mal menej a iné.
  • Človek závislý od pohodlia sa nechce stresovať vážením jedla a učením sa, ako schudnúť.

Keby ste napríklad alkoholikovi navrhli, aby prestal s pitím, nepovie vám „áno, ja som asi naozaj alkoholik, musím s tým niečo robiť, ďakujem za ponúknutú pomoc, rád ju prijmem“. Nie. Vynadá vám. Požiada, aby ste mu dali pokoj, pretože vôbec nič nechápete. Nestresujte ho ešte aj vy! On si predsa „musí dať, lebo…“. Na prvý pohľad racionálne vysvetlenie, prečo musí piť ďalej. Naštve sa na vás, pretože mu „už ani vy nedáte pokoj“. Možno sa jedného pekného dňa od neho dozviete, že pije „práve preto, lebo je stále v strese, lebo ho aj vy stále sekírujete“. Taká taktika sa volá presúvanie zodpovednosti.

Psychika tučných pracuje podobne. Obézny sa stravuje nevhodne a neprestáva s tým, ani keď má vážne problémy. Nechce nič zmeniť. Ak sa s ním pokúsite o probléme hovoriť, bude bojovať proti vám, v strachu, aby ste ani náhodou nesiahli na jeho životný štýl, nekritizovali ho.

Chcem poukázať na to, že tučný človek sa správa nerozumne, podlieha svojej túžbe dať si dobrotu, okamžitému potešeniu. Nedokáže s tým prestať „len tak“. Chcelo by to veľmi silné vôľové odhodlanie a výdrž. A podobne, ako si alkoholik už musí doživotne odoprieť alkohol a strážiť sa, aj obézny ak schudne, čaká ho doživotný boj, sebakontrola, trvalý zákaz maškrtenia a pravidelný šport k tomu. Nepríjemné. Nepopulárne. Nutné.

U alkoholika je bežné:

  • Alkoholik neprestáva s pitím, hoci má problémy v rodine aj práci (príde o partnera, prácu, stratí priateľov).
  • Tajne pije v nádeji, že sa to okolie nedozvie. Musí mať zásobu alkoholu, často tajnú.
  • Často myslí na alkohol, program si prispôsobuje tak, aby mohol piť. Organizuje oslavy, narodeninové párty, rôzne akcie.
  • Má nutkavú potrebu vypiť si, hoc vie, že by nemal, že to bude mať následky. Nevie sa kontrolovať. Keď začne, chce sa opiť. Jeho pitie je nutkavé.
  • Má pocity viny, často trpí sebaľútosťou.
  • Nerád o alkoholizme hovorí, neznáša narážky na svoje pitie.
  • Hľadá dôvody, prečo „musí“ piť, racionalizuje svoje správanie.
  • Občasné alkoholické „ťahy“, kedy je opitý niekoľko dní.
  • Má „okná“, nepamätá, čo sa dialo.
  • Máva poruchy sebahodnotenia, často sa podceňuje.

U obézneho je bežné:

  • Neprestáva s jedením nevhodných jedál, alebo diétami, hoci má zdravotné a sociálne problémy.
  • Tajne jedáva v nádeji, že sa okolie o tom nedozvie. Snaží sa mať zásobu jedla, často tajnú.
  • Často myslí na jedlo, prispôsobuje program tak, aby sa mohlo, ale radšej „muselo“ jesť. Vymýšľa oslavy, rauty, grilovačky, pohostenia.
  • Má nutkavú potrebu dopriať si, hoc vie, že by nemal.
  • Jedáva rýchlo, nežuje, len hltá. Keď začne jesť, chce sa „obžrať“. Niekedy je jedenie nutkavé.
  • Pocity viny, častá sebaľútosť.
  • Nerád hovorí o nadváhe, neznáša narážky na svoju adresu.
  • Hľadá dôvody, prečo „musí“ jesť, racionalizuje svoje správanie.
  • Záchvaty jedenia a diét sú akési jedácke „ťahy“.
  • Aj keď z jedla nie je okno, možno by sme našli paralelu, že z priveľa jedla je človeku „dobre zle“. Môžu byť ťažkosti, napríklad sa ozve žlčník a tučný človek vie, že sa ozve. Napriek tomu si dá ešte tretí rezeň.
  • Máva poruchy sebahodnotenia, často sa podceňuje.

Na koho sa môžete obrátiť?

  • Obezitologické ambulancie sú po celom Slovensku.
  • A s alkoholom? To pomôže riešiť psychiater.

V dnešnej dobe začíname čoraz častejšie vidieť aj závislosť od interneto či Facebooku. V súvislosti s chudnutím je to vážny problém. Pri sociálnej sieti a internete zvyčajne sedíme. Teda mínus pohyb. No a ak sú poruke nejaké chrumky, tak to bude asi plus papa. Dá sa tušiť, že do budúcnosti tu bude čoraz viac obéznych (aj detí) a títo ľudia budú navyše mať mizernú kondíciu. Písal som o tom podrobnejšie v knihe V bubline internetu. Ak môžete, spravte vo svojom živote zmeny, ktoré vás zvrátia k lepšiemu smeru.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

(Za)chráňte svoje črevo

Druhé vydanie knihy doktora Bukovského sa volá (Za)chráňte svoje črevo – aj pečeň žlčník a pankreas! 14. 11. 2019 teda doplním článok o nové informácie.

6 tipov, ako získať pevnú vôľu

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom povieme „mám slabú vôľu“. Ako

Ako efektívne používať kávu

Poznáte to z reklamy. Mäkká vôňa sa lynie bytom až do spálne. Podberie vás a prenesie ako na vankúšiku až do kuchyne, aby ste si

Ako schudnúť z brucha

Jedna z častých otázok znie: “ako schudnúť z brucha”. Takže prečo tie bruchá vlastne rastú a čo sa dá spraviť preto, aby nám zas spľasli? Veľký

Extrémne premeny Slovensko

Relácia Extrémne premeny je silne motivujúca. Je to výborný materiál, ktorý si môžete pri chudnutí pustiť a dodá vám energiu ísť do toho. Ideálne, ak

Šalát ako plnohodnotné jedlo

Dnes si spravíme šalát aj s majonézou. Bude drahší (2 eurá na porciu), ale na druhej strane hovoríme o plnohodnotnom jedle. Napríklad o obede, alebo

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.