Prevencia detskej obezity

V článkoch o detskej obezite sme si povedali o tom, aký problém sa skrýva, ak sú deti obézne – zvyčajne sú potom obézne po celý život. Okrem toho sme si povedali pár zásad o tom ako sa dá riešiť diéta pri detskej obezite. V tomto článku zhrňme pár zásad, ako môžete predchádzať tomu, aby deti nepriberali.

Aspoň niekoľko zásad, ako môžete detskej obezite predchádzať:

  1. Aspoň pol roka treba dieťa kojiť. To sa nedá ničím nahradiť. Materské mlieko je jediná výživa, ktorá je určená pre bäbätko. Akékoľvek výrobky na prikrmovanie sú určené len pre prípad, že kojenie nie je možné. Kojenie má vplyv na mnoho celoživotných dôsledkov pre deti – nielen na jeho obezitu.
  2. Opatrne treba voliť aj potraviny. Veľa reklám odporúča produkty doslova nabité cukrom. Mliečne produkty, čokolády, cukríky, cereálie. Všade výrobcovia pridávajú cukor, pretože potom ich produkt má výbornú chuť a deti sa ho dožadujú. To je dobré pre predaj, ale zlé pre zdravie detí.
  3. Nenechajte deti piť cukor a kyselinu. Ani kofeín. Čítajte obaly na malinovkách a nápojoch a zariaďte sa podľa toho, čo sa dočítate. Nemusíte mať vysokú školu na to, aby ste sa dokázali rozhodnúť.
  4. Deti by mali jesť potraviny s čo najmenším obsahom cukru. Sacharóza, glukóza a fruktóza sú častou prímesou väčšiny maškŕt. Preč s nimi. Nedávajte ich deťom. A keď, tak len občas a málo. Nedoprajte deťom rôzne pudingy, krémy, smotanové výrobky.
  5. Na druhej strane váh je pohyb. Deti potrebujú pohyb. No deti s obezitou sa pohybu vyhýbajú. Často preto, že po pohybe sa im horšie dýcha, majú výbornú výhovorku – astma. Obezita však astmu akceleruje, zhoršuje. Ak vaše deti nemajú radi pohyb natoľko, že by sami chodili “všetko vybehať”, zaraďte do ich programu povinný pohyb. Cvičenie pod dohľadom trénera, alebo kolektívny šport. Pohyb sám nespôsobí chudnutie, ale môže k nemu značne prispieť. Prispeje však hlavne zdraviu.
  6. Pripravte deťom pravidelne desiatu a olovrant. Ak dostanú z domu zdravú stravu, je väčšia šanca, že nebudú jesť hlúposti.
  7. Kontrolujte, či si dieťa nekupuje v škole fastfood. Alebo či si nevymieňa desiatu s kamarátmi za niečo menej vhodné. Dieťa musí jesť obedy!
  8. Ak si nie ste istí či vaše dieťa má nadváhu, kontrolujte to u lekára, alebo sa poraďte s jeho telocvikárom.
  9. Pri deťoch neplatí výpočet BMI, obezita u detí sa stanovuje inak. Aj podľa obvodu krku, ale o tom nech rozhodne profesionál. Lekár, alebo telocvikár.
  10. Rozvíjajte u dieťaťa vzťah k pohybu. Prechádzky, výlety a iné aktivity.
  11. Čím viac bude dieťa v prírode a na dennom svetle, tým lepšie. Dôvodov je viacero, nielen to, aby dieťa malo dostatok vitamínu D. Denné svetlo má veľa ďalších priaznivých účinkov a pobyt v prírode od najútlejšieho veku prospeje imunite.
  12. Nepreťažujte dieťa stresom. Nie je dobré aby každý deň muselo mať okrem koníčkov aj krúžky, kurzy a iné organizované aktivity.
  13. Ak máte tučné dieťa, zrušte nekompromisne sledovanie televízie, počítačové hry, tablet a mobil.
  14. V rodine nastavte zdravú životosprávu nielen pre dieťa. Žite tak všetci. Dieťa vás vo všetkom napodobňuje a učí sa.
  15. Uistite sa, že vaše zdravé princípy nesabotujú starí rodičia alebo iní známi.

Kľúčovým faktorom prevencie obezity u detí však je rodina.

To, čo dieťa vidí doma, to bude samo napodoňovať, tak bude žiť po celý život.

Ak ste rodičia, ktorí majú nadváhu, alebo obezitu, aj vaše deti sú na tom asi podobne. Netolerujte svoju vlastnú nadváhu. Začnite u seba. Schudnite. Jedzte zdravo. Cvičte. Je to jediný odkaz, ktorému deti budú rozumieť.

Pozor aj na sledké malinovky a koly

Skladba stravy pre deti je trocha odlišná od toho, akú skladbu stravy má mať dospelý človek. Dieťa je v neustálom pohybe. Teraz nemyslím na deti, ktorých hlavný pohyb spočíva v prepínaní ovládača pred televízorom. Ak sa dieťa hýbe, potrebuje sacharidy. Spáli ich bez problémov.

Ak dieťa tu a tam vypije pohár trocha vodou zriedeného džúsu, či prírodnú malinovku, nič zlé sa nestane. Horšie to bude s pitím presladených limonád a kolových nápojov. Myslíte, že je zdravé aby deti namiesto vody pili zriedenú kyselinu citrónovú a fosforečnú s kofeínom? To je totiž typické zloženie koly. Kolu je vhodné liať skôr do záchodov, ako do detí.
  • Samotný cukor je látka, ktorá deťom chutí. Je ako slabá droga. Chutí mi, tak chcem viac. Ak môžem viac, chcem ešte viac. Tak vzniká bludný kruh závislosti. Priveľa cukru však už dieťa nedokáže vybehať. Navyše veľa cukru v tele má aj zdravotné následky. Cukor “kradne” vitamín B, spôsobuje hyperaktivitu. Je preto lepšie, ak deti nejedia veľa cukru. Žiaľ, cukor je jednou z hlavných zložiek malinoviek. Časté užívanie cukru môže vyvolať zmeny v metabolizme.
  • Ďalšou otázkou je, či si myslíte, že je vhodné, ak deti užívajú kofeín. Dali by ste svojmu dieťaťu šálku čiernej kávy? Asi nie. Ale postaviť predeň fľašu kokakoly, to áno. Fľaša kokakoly má rovnaký obsah kofeínu, ako šálka kávy. Pepsi má o niečo menej kofeínu, ale nie je to zanedbateľná hodnota. Kofola má ešte nižší obsah kofeínu.
  • Mnoho malinoviek je ochutených kyselinou citrónovou, alebo aj fosforečnou. Kyselinu fosforečnú poznáte asi najmä z prípravkov na čistenie – pulirapid a podobné. Tipnite si, čo to spraví ak necháte dieťa piť kolu celé roky. Zuby a kosti budú problémom.

Takže z pohľadu kofeínu by bolo lepšie, ak by deti kolové nápoje nepili vôbec. Detská obezita síce len pitím malinoviek nevznikne, ale určite to neprospeje ani štíhlosti, ani zdraviu.

Pokiaľ ide o džúsy, tie sú asi najlepšou voľbou zo zlých možností. Aj džúsy sú výborný biznis so sladkou vodou. Tie lacnejšie obsahujú skôr sladkú malinovku ako stopercentný extrakt z ovocia.

Lepšie by bolo, ak by ste svoje deti naučili jesť ovocie a piť čistú vodu.

Radím teda, aby ste všakovaké sladké žbrndičky do detí lievali radšej len občas. Ak dostanú tu a tam pohár dobrej malinovky, či priamo kolu, nič zlé sa nestane. No ak si vytvoria návyk, že ak sa pije, tak sa pijú džúsy a malinovky, rýchlo začnú tučnieť. A odmietať čistú vodu. Len si zrátajte, čo to stojí rozmaznávanie chuťových pohárikov vašich detí mesačne váš rodinný rozpočet. Prirátajte zdravotné riziká a máte jasno.

Môže za obezitu detí televízia a PC?

Stručná odpoveď znie áno aj. To, že deti sú dnes tučné súvisí aj s televíziou a počítačmi. V preklade do zrozumiteľnej reči je totiž sledovanie televízora, alebo sedenie pri počítači telesná pasivita. Teda presne to, čo spôsobuje priberanie. K tomu si ešte treba predstaviť, ako dieťa pri televízore niečo stále zobká a máte jasno. Veľký príjem energie a prakticky žiaden výdaj. Sledovanie televízie a sedenie pri počítači má na dieťa deštruktívny účinok. Zlenivie. Neveríte? Skúste si to. Skúste si 4 hodiny posedieť pred televízorom. Potom skúste vstať. Budete dolámaní, každý pohyb vás bude obťažovať. Ak nebudete musieť, nebudete sa hýbať. A ste v pasci. Pretože tým, že sa dieťa nehýbe, vytvára si návyk.

  • Nepríjemné je to, že sedenie pri počítači a televízii sa často deje v izolácii. Dieťa je samo s nejakým prístrojom. Vinou toho sa neučí hovoriť, nestretáva sa s inými deťmi, neučí sa zapadnúť do kolektívu. Počítač môže dieťa “vychovať” na úplného čudáka, ktorý má ťažkosti nadviazať vzťahy.
  • Druhý vážny problém je chybné držanie tela. Predstavte si ako dieťa celý deň sedí v škole. Potom hodiny pri tablete, alebo mobile. Potom zas sedí a učí sa. Nakoniec možno sedí pri počítači. Asi tušíte, že tým vytvára zlý základ. Neskôr sa ozvú bolesti chrbta, vyskočené platničky a iné poruchy pohybového aparátu.
  • Tretím problémom častého sledovania TV, tabletu a mobilu je oploštenie záujmov, zníženie predstavivosti.

Nechcem brojiť proti počítačom – sám sa nimi živím. Sú fajn. Ale je potrebné pristupovať k nim s mierou. Učte svoje deti pracovať na počítačoch. Učte ich vyhľadať si informácie. Tlačiť dokumenty. Písať si denník, alebo niečo tvoriť. Kresliť, hrať hudbu, programovať, vytvárať webstránky. To podporujte. Menej však podporujte rôzne on-line diskusie, chaty. Vždy keď to je možné, nech sa deti idú hrať von a “naživo”. A nech sa pri tom hýbu.

Pokiaľ ide o televíziu, tam je to horšie. Najrozumnejšie by bolo televízor zakázať. No môže to spôsobiť aj ťažkosti. Dieťa sa potom nevie rozprávať s rovesníkmi o tom, čo “všetci videli”. Môže to byť frustrujúce. A tak asi najlepšia rada znie všetko s mierou. Trocha televízie, trocha počítača. Nech si dieťa z týchto technológií zoberie to najlepšie čo sa dá. A potom nech ide von, do živých vzťahov. Tam nech sa čo najviac učí, ako byť súčasťou kolektívu. A tam nech sa aj hýbe. Pravidelný pohyb dá vášmu dieťaťu šance, ako byť zdravým a štíhlym.

Telesná výchova nie je prevenciou obezity u detí, pretože sa jej dieťa často vyhne

Typickým problémom pri detskej obezite je aj zlý vzťah tučného dieťaťa k pohybu. Ako príklad si môžete pozrieť web www.telocvikari.sk  na ktorom je mnoho hier premenených na vhodný pohyb. Žiaľ, obézne dieťa v takejto aktivite nevyniká. Pohyb ho často nebaví a z toho dôvodu je aj nešikovné. To má následky – nešikovným sa vysmievajú. Potom pre tučné dieťa môže hodina telesnej výchovy predstavovať 45 minút utrpenia bez možnosti úľavy. Nepohodlie a námaha sú úvod a prirátajte k tomu posmech z neúspešných pokusov.

Dieťa so zlou skúsenosťou z telocviku potom často vyjednáva s rodičmi, aby získalo ospravedlnenku.

Ono sú to prepojené nádoby. Zdravé dieťa s pohybom problém nemá a nemá preto ani žiadny dôvod vykĺznuť z pazúrov telocvikára. Zato obézne dieťa je často vysoko motivované. Má mizernú kondíciu a aj najmenšie zadýchanie či začervenanie už môže pohotovo nahlásiť u lekára a príslušne to zdramatizovať. Ostatne už obezita samotná stačí na to, aby dieťa malo zhoršené viaceré výsledky vyšetrení. A tak sa začne javiť, že sa dieťa nemá na telesnej výchove príliš prepínať.

Neskôr sa k tomu môže pridať aj to, že aj keď telocvikár možno chce toto dieťa zapojiť do hodiny telesnej výchovy, opakovane sú problémy. Aj pre učiteľa telocviku potom môže byť pohodlnejšie aby tieto deti nechal sedieť bokom na lavičke. Jemu sa to hodí, deti sú radi a v triede je od tej chvíle pokoj, nikto sa nikomu neposmieva.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.