Rizikové obdobia pre vznik obezity

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

U mnohých ľudí sa obezita objaví náhle. Celý život boli štíhli a potom odrazu tučnejú. Čo sa stalo? Zvyčajne je to spôsobené zmenou životného štýlu. V tomto článku si povieme, v ktorých životných obdobiach sa oplatí zvýšiť pozornosť.

Akákoľvek významnejšia zmena vo vašom živote sa odohrá, zvýšte pozornosť. Vždy je možné, že zmena životnej situácie zmení vaše pohybové a najmä stravovacie návyky. Potom sa môže zmeniť aj vaše telo. Žiaľ, zmeny bývajú plazivé a človek si ich spočiatku vôbec nemusí všimnúť.

  • Ak ste doteraz boli štíhli, potrvá dlho, kým si uvedomíte, že sa vám tvorí brucho.
  • Ak ste už predtým miernu nadváhu mali, ľahko prehliadnete, že sa to zhoršuje.

Potom môžu bežať celé mesiace v novom “režime”. Vy pomaly priberáte. Nevšímate si to. Nuž a zvykáte si na nový životný štýl. O to ťažšie bude s tým potom prestať.

Pozrime sa teraz na niektoré časté a rizikové obdobia, kedy veľa ľudí nechtiac priberie.

Nebudem sa zaoberať detskou obezitou, o tom je tu iný článok. Ak je obézne už dieťa, zvyčajne tým zlomovým obdobím bolo detstvo.

  • Buď malo dieťa smolu na rodičov, ktorí kŕmia. Alebo starých rodičov, ktorí džgajú.
  • Alebo si dieťa našlo stratégiu, ako lákať sladkosti a maškrty.

Nech je ako chce, taký zafixovaný návyk sa zvyčajne už nepodarí zmeniť. Nenaleťte táraniu starých materí, ktoré jednou rukou dávajú sladkosti a druhou slanosti, pričom tvrdia, že to do puberty vybehá”. Zvyčajne nevybehá. Ak si od detstva zvykneme na pohodlie, príjemnosti a prijímanie, bude to skôr status rozmaznanus. No a povedzte. Vari chce rozmaznaný človek prepytujem behať, či inak športovať?

Obdobie dospievania

Tu nehovorím o chvíli, kedy slovenská speváčka práve dospievala a mnohým sa uľavilo.

Časť obéznych začína priberať pozvoľna, niekedy od puberty. Detstvo bolo O.K., ale potom sa to zlomí. Ľahko tomu dnes prispievajú technológie. Dieťa prisaté k počítaču sa málo hýbe. To priam zvádza popri zábave si niečo zobnúť. Najmä keď rovesníci majú radi neďalekú reštauráciu s rýchlym občerstvením a energetické nápoje. To je potom príjem energie prudký a výdaj minimálny.

Nadváha u dospievajúcich často prichádza pomaly, plazivo. Jej začínajúce signály síce tuší každý v rodine, ale často sa o tom mlčí v nádeji, že to je prechodné obdobie, že z toho človek vyrastie.

Záver: Ak dospievate a máte miernu nadváhu, pozor. Skorigujte svoje stravovacie návyky čím skôr a radikálne. Pridajte viac pohybu. V mladosti sa zmeny a návyky budujú ľahšie, než na staré kolená. Viem, nebude sa vám asi chcieť vzdať sa sladkých kokakol a iných dobrôt. Ale verte – ani 200 kilovému sa ich nechce vzdať. On však už pre svoju hmotnosť veľmi trpí.

Zlomové obdobia v živote

Častým býva štart obezity po zmene v živote. Dôležité je toto:

Zmena na prvý pohľad vôbec nemusí súvisieť s obezitou.

Známe a nebezpečné sú tieto zmeny:

  • Tehotenstvo. V tomto období je častejšie jedenie normálne. Žena by si mala ale dať len vhodné množstvo jedla. Trocha pribrať musí, ale určite nie 30 kíl.
  • Narodenie dieťaťa. Matka je odrazu pripútaná k domácnosti, málo sa hýbe. Je riziko, že bude dojedať sladkosti.
  • Kúpa auta. Neraz je to chvíľa, kedy zaniká aj posledný aktívny pohyb.
  • Vojenská služba (alebo návrat z nej). Dnes už to nie je našťastie aktuálne. Ale v minulosti sa aj v tomto období zlomil životný štýl.
  • Zmena pracoviska. S tým môže súvisieť napríklad nepravidelná strava ako častá príčina obezity. Alebo sa firma presťahuje do novej budovy – už nechodíte denne peši po schodoch, máte výťah…
  • Sobáš a s ním súvisiaca zmena bývania. Sobáš znamená novú kuchárku. Alebo novú variacu svokru, ktorá nosí plechy makovníkov a iných maškŕt.
  • Rozvod. Po rozvode sa môže stať, že muž či žena sa “opustí” a začne jesť. Alebo prestane jesť normálne jedlo a hľadá útechu v čokoláde. Alebo si nájde nového partnera či partnerku s veľkou vareškou a horúcou pecou pripravenou opekať husi i prasiatka.
  • Úmrtie člena domácnosti. Aj tu môžu byť príčiny rôzne. Buď sa preskupí generalita v kuchyni, alebo sa jedlom kompenzuje čas trúchlenia.
  • Opatrovanie staršieho človeka. Toto je obdobie extrémnej záťaže aj pre opatrovateľa. Je časté, že jedáva nepravidelne alebo si jedlom vynahradí psychické vyčerpanie.
  • Úraz. S úrazmi sa spája takmer nulový pohyb. Často aj nuda a maškrtenie.
  • Operácia. Podobne, ako po úrace môže ísť o zníženie pohybu.
  • Sťahovanie sa. Stačí sa presťahovať z vidieka do paneláku a zmení sa mnohé. Človek, ktorý predtým stále niečo robil okolo domu sedí v paneláku možno pred televízorom a chrúme krekry.
  • Dôchodok. Dôchodca zistí koľko dostane dôchodok a odrazu nemá čo robiť. Ani síl už nie je nazvyš.

Takéto udalosti často vedú k čiastočnej, alebo úplnej zmene životosprávy.

Záver: Ak máte pocit, že sa vo vašom živote niečo zmenilo – skokovo, či plynule, dávajte si pozor na váhu.

Chudnutie s úspechom - balík kníh

5 kníh Mira Veselého s podpisom.
To je 5 darčekov pod 5 stromčekov keby niečo :-)
Plus ručne maľovanú záložku.
Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)

39,90 eur + poštovné

Ukončenie fajčenia

Fajčenie je pre organizmus záťaž. Táto záťaž okrem iného odoberá aj energiu – organizmus silného fajčiara “minie” asi o 10% energie viac, ako telo nefajčiara. Potom, čo fajčiar prestane svoj organizmus systematicky ničiť, telo prestane míňať energiu na “hasenie škôd” spojené s otravou cigaretami. Ak by ten, čo prestal fajčiť vôbec nezmenil svoje návyky, začal by priberať, pretože pri rovnakom príjme energie by mal asi o 10% menší výdaj.

No a kto prestal fajčiť vie, že v tomto období sa mení aj veľa iných vecí. Pozrite si článok ako prestať fajčiť a nepribrať.

Nie každý sa s detoxikáciou vyrovnáva rovnako, ale časté je, že človek bez cigariet sa vrhne na sladkosti, často býva viac ospalý, menej sa hýbe. (Nie všetci reagujú takto!) Sladkosti samozrejme rozvoj obezity potom už len akcelerujú.

Záver: Kto chce prestať fajčiť, mal by počítať s rizikom vzniku obezity. Počítajte s tým, že telo bez cigariet minie menej a preto mu dodajte menej. Je to vhodná chvíľa, aby ste si aspoň pár dní vážili množstvá jedla a pár mesiacov pozorujte svoju hmotnosť. Ak by sa ukázalo, že potichu a pomaly naberáte, je čas na skutočnú paniku. Nejakých pár kíl sa zbavíte ľahšie, než keby ste to dlhodobo ignorovali a o pár rokov konštatovali nadváhu desiatky kíl. Ak môžete, radšej sa zabávajte športom, než cukríkmi. Ide vám chuť na cigaretu? Nedajte si keksík, ale 10 drepov.

Lieky

Niektoré lieky môžu výrazne utlmovať energetický výdaj. Často to bývajú napríklad psychofarmaká, lieky proti depresiám, strachu… Aj niektoré lieky na alergiu majú výrazne tlmivý účinok. Iné lieky zas môžu ovplyvňovať hormonálnu činnosť. Aj niektoré lieky na srdce môžu ako vedľajší účinok mať nárast hmotnosti.

Aj preto je dobré vydržať čo najdlhšie BEZ liekov. Ako? Zdravý životný štýl vám pomôže neužívať statíny (na cholesterol), lieky na vysoký tlak krvi, kontrolu činnosti srdca, na odvodnenie. Nerozvinie sa dibetes a nebudete potrebovať inzulín. Astmatik po schudnutí môže drasticky znížiť potrebu liekov.

Záver: Ak vám lekár predpíše lieky, ktoré budete zrejme musieť užívať dlhodobo, alebo trvale, zaujímajte sa, či nemôžu spolu-spôsobiť obezitu. Ak áno, lekár vám poradí ako tomu predchádzať.

Tehotenstvo a čas po ňom

Pri tehotenstve sa pár kíl pribrať musí, to je normálne. Ale obzvlášť následné obdobie znamená veľkú zmenu. Žena je stále pri dieťati obklopená rôznymi nedojedenými dobrotami. Ak ich bude “zachraňovať” a dojedať, priberie.

Záver: V žiadnom prípade nezachraňujte nedojedené zvyšky. Radšej ich vyhoďte do normálneho koša, nerobte zo seba kontajner na odpad. Viem, je to drahé, dobré a je to “večná škoda” vyhodiť dobré jedlo. Nie je ale väčšou škodou v mene lakomosti (či chuti) poškodiť si zdravie a výzor možno na doživotie?

Obdobie menopauzy

Ďalšie obdobie, kedy sa v oranizme mení situácia. Môže sa zmeniť energetická spotreba na menší “výkon”, môže sa zmeniť správanie – pribudne chuť na sladkosti…

Problémom sú hormonálne zmeny. Tie môžu spôsobiť rôzne turbulencie – od návalov horúčavy až po výkyvy nálady. Niekedy sa zvýši tlak krvi, alebo cholesterol. To všetko môže zhoršovať aj obezitu. Priamo i nepriamo.

Okrem toho starnúci človek mení aj svoje životné tempo. Žena po päťdesiatke žije usadlejší život. No ak tomu neprispôsobí príjem jedla, začne priberať – hormóny / nehormóny.

Záver: V tomto období zvýšiť ostražitosť. “Nechtiac” nabrané kilá by sa vám ťažko zhadzovali. Ak môžete, začnite cvičiť. Stačí ak budete chodiť na prechádzky.

Tip: V tomto veku už niektoré ženy môžu pozorovať prvé problémy s inkontinenciou. Začína to nenápadne. Pri kýchnutí, alebo smiechu. Ak také ťažkosti máte, začnite cvičiť panvové dno. Bežne sa na to odporúčajú kegelove cviky, avšak lepším riešením je cvičenie SM Systém. Tieto cviky totiž nespevňujú len panvové dno, ale aj celú postavu.

Viem, v zlomových životných obdobiach máva človek často málo času, aby myslel ešte aj na nejakú budúcu obezitu. Má dosť problémov sám so sebou, alebo so sťahovaním, trápi sa, že si nesmie dať cigaretku. Alebo smúti.

Preto by mohlo byť užitočné, ak by na riziko vzniku budúcej obezity mysleli aj tí, ktorých sa vec netýka priamo. Kamarát sťahujúceho sa, priateľka nevesty, rodič dospievajúcej. Práve oni by mohli vhodným a taktným spôsobom občas upozorniť, alebo sa zaujímať o svojho blízkeho.

Upozornite blízkych, ak si všimnete že začali priberať. Je to ťažké spraviť taktne. Vždy je tu riziko, že daného človeka sa dotknete, takže pristupujte k tomu citlivo. 

Pomoc a rada nebýva ocenená. Ak niekomu pomôžete, aby nestučnel, nebude vám vďačný za to, že nepribral, pretože si asi neuvedomí, že ste ho v tom správnom období “strážili”. Veď možno by nepribral ani bez vášho pričinenia.

Epidémia obezity však je tak vážna, že stojí za to aspoň to skúsiť brzdiť.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 9. augusta 2018

 

Komentáre k článku: Rizikové obdobia pre vznik obezity

  1. macka 4. novembra 2013

    z dediny do mesta plus nove auto. presne moj pripad :)ale uz je vsetko OK aj vdaka tomuto webu.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: