BMI kalkulačka
Kalorické tabuľky
Jedálniček na chudnutie

Paradoxy obezity

Pod pojmom paradoxy obezity sa skrýva zistenie, ktoré je v rozpore s všeobecne prijímaným názorom. Prejdime si dnes pár príkladov. Skôr, než však začneme, zadefinujme si niekoľko základných pojmov.

Všeobecne prijímaný postoj je ten, že nadváha, alebo obezita sú zlé vždy a v každej situácii. Ukážeme si, že sú situácie, kedy štíhlosť môže byť menej výhodná, ako mierna nadváha.

AVŠAK...

Jedným dychom by sme sa mali dohodnúť ešte aj na tom, ak budeme nadváhu, alebo obezitu definovať. Tu totiž vzniká veľa šumu. Často sa na to využíva prosté a primitívne vyhodnotenie indexu BMI. V takom prípade najmä u starších ľudí a dôchodcov bude platiť paradox, že vyššie BMI (niekde v oblasti miernej nadváhy) sa ukazuje ako lepšie pre prežitie.

Toto zistenie však nesmiete čítať spôsobom "tučný prežije dlhšie, ako štíhly". Keby sme totiž zobrali do úvahy obvod pása, tvrdenie by sa muselo trocha zmeniť. Ide o to, že v dnešnej dobe sa málo hýbeme. Ak človek v okolí penzie bude mať málo svalov a veľké brucho, asi na tom bude horšie, než jeho aktívnejší rovesník, ktorý cvičil. Ten má normálne zastúpenie svaloviny a možno trocha väčšie brucho, než by mal mať. Na tohto druhého občana sa bude vzťahovať uvedený paradox. Podrobnejšie si k paradoxu metodiky merania môžete pozrieť v tomto článku (v angličtine).

Tip: ak anglicky neviete, v prehliadači si môžete zapnúť automatický prekladač. 

  • Takže BMI v norme (18,5 - 25,0 kg/m2) zachytáva pomerne širokú skupinu ľudí. V tejto skupine býva úmrtnosť výrazne vyššia na dolnej hranici rozpätia BMI. Inými slovami horšie je mať "podváhu", ako miernu "nadváhu".
  • V oblasti nadváhy (BMI 25 - 30 kg/m2) je reč o nadváhe a tá môže byť stavom, ktorý nie je potrebné riešiť chudnutím, ale je dôležité nepriberať.
  • Obezita 1. stupňa (BMI 30- 34,9 kg/m2) nebola spojená s vyššou úmrtnosťou zo všetkých príčin. Určite to už nie je nejaký ideál - taká obezita už mierne komplikuje život. Nie je dôvod na paniku, ale určite je dôvod na zdravú stravu, šport a prísnu kontrolu, aby človek už nepriberal! Inými slovami horšie je byť "veľmi tučný", ako "tučný".
  • Úmrtnosť zo všetkých príčin bola významne vyššia u pacientov s obezitou 2. stupňa a vyššou. To je BMI viac, než 35 kg/m2). V porovnaní s osobami s normálnou hmotnosťou už bolo riziko ochorení a úmrtia vysoké.

Aj tieto výsledky sú však stále predmetom diskusie. Môžu byť skreslené napríklad tým, že ak je niekto už v mladom veku obézny, nemusí sa vôbec dostať do štatistiky aký vplyv má obezita na starších ľudí. Umrie v mladšom veku, než by sa ho týkal onen paradox obezity u starších ľudí.

Najväčším paradoxom tak nakoniec môže byť, že sa v dnešnej dobe obezita ešte stále posudzuje pomocou BMI... Ak totiž budú mať dvaja muži rovnakej výšky rovnakú hmotnosť, môžu byť podľa BMI obézni. Ak je ale jeden z nich kulturista a druhý gaučosed, bolo by absurdné porovnávať ich...

A tak aj tu asi platí, že občas sa treba riadiť aj zdravým rozumom. Analyzovať presné zloženie tela je pomerne náročné a preto sa v praxi neujalo. Všetky rýchle metódy sú nepresné. A tak do času kým vedci objavia niečo lepšie, tak si testujte aspoň šnúrkový test.

  • Viete si zaviazať šnúrky na topánkach bez fučania? Ak áno, je to dobrý signál.
  • Máte v obvode pása zhruba rovnaké číslo, ako na bokoch? Alebo dokonca menšie? To je dobrý signál.
  • Máte normálny obvod pása (u žien okolo 80 a u mužov okolo 94 centimetrov) a menej? To je dobrý signál.
  • Vládzete športovať (pomerne rýchla prechádzka aspoň hodinu denne? A aj chodievate? To je dobrý signál.

A tieto dobré signály dávajú nádej, že aj na staršie kolená zostanete asi v dobrej kondícii. Ak sa pritom vaša postava málo zaoblí, tak z toho nerobte tragédiu. No články o paradoxoch obezity tu nie sú na to, aby vám udelili právo zjesť ďalšiu tortu.

Ďalšie informácie:

Napísal
Miro Veselý 
11. januára 2024
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.