Alkohol nie je pitný režim

Spomínam si na text pesničky ktorú som kedysi nahral”s fľašou ťa krstíme, s fľašou pochováme, s fľašou sa oženíš aj rozvedieš”. Dá sa povedať, že pitie nás sprevádza po celý život. Vo chvíli, keď sa rozhodnete schudnúť, je alkohol najlepšie úplne zrušiť. To však v praxi nie je tak jednoduché. Spoločenský tlak na to, aby sme si štrngli je rôzne silný. Najmä, ak máte v okolí niekoho, kto si rád vypije, tak máte problém. Títo ľudia v tom neradi zostávajú sami. Aranžujú potom situácie tak, aby bol dôvod nalievať. Postupne do všetkých nôh, rúk, prípadne aj do hlavy.

Pri chudnutí je celkom najjednoduchším pravidlom nedať si. Ak pôjdete bez alkoholu, nemôžete nič pokaziť.

Samozrejme, hneď sa ozvú propagátori pravidelného pitia “pre zdravie”. Hneď budú aranžovať situáciu tak, aby to vyzeralo, že ten alkohol je vlastne veľmi zdravý. Obsahuje predsa resveratrol a ktovie aké iné užitočné látky. Pokiaľ zastávate tento názor a chcete piť „pre zdravie“, potom je dobré brať to vážne. Aby z toho neboli problémy, malo by to byť tak deci a pol červeného vína na osobu a deň. Nie viac, ako dva deci.

V žiadnom prípade to však neznamená, že denne budete popíjať po pohári a potom raz za dva týždne si vypijete „poriadne“. Raz za týždeň či dva sa opiť je veľmi zlý nápad. „Rozhasí“ vám to emócie celkom zbytočne. No a narobí oveľa väčšie škody ako to občasné striedme „zdravotné“ popíjanie.
Na pravidelnom popíjaní je práve nepríjemná tá pravidelnosť. U predisponovaného človeka môže viesť ku postupnej závislosti.

Vráťme sa teda ku chudnutiu. Ak už máte siahnuť po prípitku, asi najmenším zlom bude kvalitné suché víno. Červené, alebo biele. V ideálnom prípade riedené ako strik.

  • Pivo nie je vhodné. Má vysoký glykemický index a tak podporuje priberanie.
  • Rôzne sladké nápoje sú na tom podobne, často ešte s vyšším obsahom cukru.
  • „Tvrdé“ zas zbytočne dráždi sliznicu, takže je výhodnejšie sa mu vyhnúť.

Energetický pohľad na tieto nápoje nám pri chudnutí tiež nehrá do karát. Samotný alkohol je tiež energetický zdroj, akurát ho normálne v energetických tabuľkách neuvádzame. V bežných jedlách sa ako zdroje energie vyskytujú len bielkoviny, sacharidy a tuk. Zato v takom vaječnom koňaku však je aj tento štvrtý zdroj energie – metla ľudstva.

Pohárik mámivého moku tak môžete energeticky počítať podľa toho, čo to je. Suché víno sa bude pri dvoch deci pohybovať okolo 500 kJ. No pivo už bude vyššie – podľa druhu aj ku 1000 kJ na pohár. Aj preto pivári spočiatku tak rýchlo priberajú. Stačí pár pohárov (slovo pár čítaj ako najmenej šesť) a večera k tomu a energetický príjem hneď prekročil dvojnásobok toho, čo treba.

Pri chudnutí sa snažíme nasadiť niečo ako zdravý životný štýl. Uprednostňujeme potraviny, ktoré do tela dodajú čo najprospešnejšie látky. Bola by škoda, keby ste museli v mene večernej výnimky museli obmedzovať jedlo, aby ste sa „zmestili“ do čísiel.

Keď sa o tejto veci rozprávame medzi známymi, veľmi často sa ľudia bránia.

  • To si už nemôžem dopriať ani trocha radosti večer?
  • Budem ako čierna ovca.
  • S pohárikom v ruke sa svet zdá lepší, zábava zábavnejšia a reči duchaplnejšie.

To je logické. Je však vždy dobré zvážiť, ako často sa tieto radovánky konajú. Ak je zriedkavé, tak je to v poriadku. No čím častejšie budete prifarbovať realitu etanolom, tým viac ho treba nabudúce na dosiahnutie rovnakého účinku než posledne.

Potom sa u časti z nás môže objaviť problém, s ktorým vopred akosi nikto nechce počítať. Pocit „mne sa to nemôže stať“ býva tým silnejší, čím vážnejšie to aj hrozí. Ľudia, ktorí sa už vezú v závislosti si nikdy nechcú priznať, že sú v tom.

Takže ak chudnete, vyčiarknite zo svojho programu tento bod. Najlepšie spravíte, ak vyčiarknete aj tých, ktorí ku svojej bežnej zábave potrebujú pravidelne kupovať fľaše. Ak sa tej zábavy zúčastníte nasucho, zistíte, že to až taká zábava nie je. No a ak namokro, tak to zas asi nebude vhodné pre vaše výsledky v chudnutí.

Ďalšie námety na túto tému

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Pevná vôľa slabne vyčerpaním

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom poviete, že nemáte pevnú vôlu.

Státie pri práci

Aj vás invalidizuje počítač a televízor? Tieto technické vymoženosti sa spravidla používajú posediačky. V súčasnosti sú tu už aj tablety a pri nich sa aj skvele leží. Lepšie

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Pohyb a jeho vplyv na chudnutie

Ja sám som chudol bez športu. Drasticky som obmedzil stravu len preto, aby sa moje pohodlie nenarušilo. V tom čase som proste rozhodol tak. Pohyb

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.