Pite, neokúňajte sa

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Často počúvam najrôznejšie dôvody, prečo niekto nemôže piť vodu, ako je to strašne veľa, že voda tlačí v žalúdku, je hnusná a podobne.

 Nevyhovárajte sa, pite! 

Mnoho ľudí sa zdráha pravidelne piť. Vyhovárajú sa, že im tak veľa tekutín “nejde dolu krkom”, nechutí. Neskúmajte príčiny, len si nájdite spôsob, ako prijať dostatok tekutín. Ak vám veľa tekutín nechutí, pite veľmi malé množstvá veľmi často. Nedovoľte však, aby ste pili málo – nech už pod akoukoľvek zámienkou.

3 litre! Veľa? Málo?

Pri výpočte množstva tekutín môžete počítať zeleninu takmer ako vodu. Ak zjete pol kila zeleniny, do organizmu tak dostanete takmer pol litra vody. To do celkového príjmu môžete, samozrejme, započítať. Ostatné potraviny už majú oveľa menej vody. Tie radšej ani nepočítajte.

  • Pite každú hodinu cez deň jeden pohár čistej vody, alebo čaju a “ste za vodou”. Ak o 8:00 ráno vypijete prvý pohár a o 20:00 posledný, splníte normu celkom dokonale.
  • Nechajte mobil, aby vám pripomínal, že máte túto úlohu.

Pri takomto príjme vody sa vám nielen že zrýchli metabolizmus, ale predovšetkým po väčšinu dňa budete mať stále plný žalúdok. Pocit sýtosti, na ktorom sa pitie vody spolupodieľa je na nezaplatenie, verte, mám to odskúšané. V tomto je dodržaný pitný režim na nezaplatenie.

V lete a pri športe sa potreba pitia razantne zvyšuje – pokojne sa môže vyšplhať až na 4 litre denne. Vtedy je nevyhnutné naozaj na pitný režim stále myslieť! Naopak v zime a pri malej aktivite môže stačiť menej vody. Presné množstvo zistíte praxou, alebo sa poraďte s lekárom. Je jasné, že drobná žena potrebuje trocha menej tekutín, ako 160 kilový chlap.

Pred akciami, pri ktorých chcete mať pokoj…

To je ďalšia z výhovoriek, ktorými sa ľudia vyhýbajú pitnému režimu. Áno, je pravda, že pri dobrom pitnom režime určite nevystačíte s jednou návštevou toalety. Tak sú však rozdané karty.

Nechcem piť, lebo potom často močím

Musíte sa rozhodnúť, či chcete rešpektovať pitný režim, o ktorom vieme, že prospeje zdraviu, alebo sa budete vyhýbať pitiu len preto, aby ste nechodili na WC. Prejdite si dôvody, pre ktoré vám prekáža častejšia návšteva WC a skúste hľadať spôsob, ako by ste to dokázali integrovať do svojho života a práce.

To, že iní kolegovia pijú málo si, prosím, nevšímajte. Nech si je každý strojcom svojho zdravia.

Je jasné, že systematické pitie vody bude mať za následok systematické močenie, čo môže v niektorých prípadoch prekážať.

Z organizmu sa nadbytočné tekutiny vylúčia zhruba do hodiny a pol, takže ak vás čaká dôležitá akcia, počas ktorej nechcet stále odbiehať na WC, napite sa hodinu a pol, radšej dve hodiny pred začiatkom. Tak by ste to mali stihnúť akurát.

Pitný režim a šport: Možno svoje chudnutie podporujete aj tréningom. To je veľmi dobre. Počas tréningu však vždy vydáte veľa vody potením. Tieto straty je dobré čo najrýchlejšie doplniť. Odporúča sa pred tréningom a po tréningu sa odvážiť a doplniť stratenú hmotnosť rovnakým množstvom vody. Teda na jedno kilo stratenej hmotnosti vypite liter vody.

Pite vodu a začnete chudnúť

To vám síce nemôžem “zaručiť”, pretože ak toho zjete extrémne veľa, nepomôže vám nič. Ale je veľmi, veľmi pravdepodobné, že pri pravidelnom pití vody každú hodinu budete oveľa sýtejší – odpadne mnoho “záchvatov” chuti na sladkosti a iné dobroty. Riadne napitý človek proste nie je tak hladný a preto ho aj menšia porcia veľmi uspokojí.

Verte, pitie vody je tá najlacnejšia formula, ktorú môžete spraviť pre svoje zdravie. Myslite na to, že pitný režim je takmer zadarmo.

Súčasná spoločnosť je nastavená tak, aby systematicky potierala prirodzené potreby ľudí. Všetko je akosi dôležitejšie než biologické funkcie. Počas vyučovacej hodiny či počas práce sa „nepatrí“ zájsť na záchod, alebo ísť sa „len“ napiť. Pri dlhom sedení na porade nie je vhodné len tak vstať a ponaťahovať stuhnuté telo. Tak si postupne zvykáme na to, že hoc aj telo vysiela rôzne signály, nie sú rešpektované. Postupne ich prestaneme vnímať alebo ich nesprávne interpretujeme. Neraz za pocitom hladu stojí len smäd. Stačilo by sa napiť vody a „hlad“ by bol preč.

Mnoho ľudí tvrdí, že im pitie vody nechutí, že ich to obťažuje, že sa z toho veľa ciká. No áno. Pravidelné pitie má za následok aj pravidelné močenie. A voda naozaj nemá takú atraktívnu chuť, že by sa po nej človek vrhal rád a stále. Ale nikto od vás nechce, aby ste pili každú hodinu s radosťou. Pokojne to robte bez radosti. Ale robiť to musíte – keď chcete schudnúť.

Nečakajte na pocit smädu! Ten sa dostaví, až keď už je strata tekutín značná, teda neskoro. Berte pitie vody ako liek.

Rôzne malinovky síce tekutinou sú, ale zaťažujú organizmus. Ich pitie je pre organizmus úloha. Cukor treba spracovať – ak práve nebežíte maratón alebo nerúbete drevo, tak priberiete. Umelé látky z malinoviek potrápia pečeň. Oxid uhličitý je plyn, ktorého sa človek snaží zbaviť vydychovaním.
Pozor na lákavé nápisy „bez cukru“ na džúsoch. Bežne počítajte s tým, že liter džúsu môže mať energetickú hodnotu 1 500 až 2 000 kJ. Vypiť sa dá na posedenie. Nezasýti vás, ale vlejete do seba rýchlu energiu zodpovedajúcu obedu.

Bolí vás často hlava? Možno vám chýba len voda!

Predstavte si celkom klasickú situáciu na rodinnej oslave. Stôl sa priam prehýba pod ťarchou obložených chlebíčkov, šunky, syra, jednohubiek, slaných tyčiniek a koláčikov. Každý nafasuje pohár s vínom. Všade sladká kola. Kdesi vraj je aj fľaša so sódou, ale asi sa bojí a ukrýva sa. Oslava beží, no zrazu sa začínate cítiť unavení, už toho akosi bolo dosť. Aj víno už lezie do hlavy nejako rýchlo. Odísť by sa ešte nepatrilo. Tak teda poprosíte o kávu. Nepomôže. Hlava bolí čoraz dôraznejšie, únava rastie a začínate byť podráždení. Ak patríte medzi prchké povahy, už čoskoro sa s niekým pohádate. Aj ostatní sú už nejakí mrzutí. Čo sa to stalo? Prečo tie zvláštne pocity? Veď ste medzi blízkymi, príjemnými ľuďmi. Pravdepodobne ide o dehydratáciu. Nedostatok vody. Bežné pohostenie sa často skladá z presolených jedál. Po zvýšenom príjme soli sa potreba vody ešte zvýši. Na stoloch sú len vína a tie nemožno piť nejakým závratným tempom.

Skúste sa zamyslieť, ako ste sa cítili v poslednom čase. Ak nie celkom v pohode, potom zvážte, či vaša únava, prípadne bolesti hlavy nemôžu súvisieť s tak beznádejne jednoduchou vecou, ako je prostý nedostatok tekutín. Je absurdné, že v dnešných časoch, obklopení dostatkom a modernými počítačmi často trpíme smädom. Nevieme prečo, len nám je mizerne.

Myslite na to pri organizovaní rodinných (či nerodinných) posedení. Uistite sa, že každý človek vypil dostatok tekutín. Uistiť sa, to neznamená postaviť pred ľudí poháre s vodou. Treba dohliadnuť, že ich naozaj vypijú. Pokojne si naplánujte na posedení raz za hodinu vyzvať prítomných, aby si vypili po pohári vody. Na svoje zdravie. Možno to vzbudí úsmevy na tvárach, ale výsledkom bude čulejšia a priateľskejšia atmosféra.

 

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 8. júla 2017

 

Komentáre k článku: Pite, neokúňajte sa

  1. 21lenka 1. apríla 2006

    súhlasím a vrelo doporučujem, pite vodu, budete štíhli a zdraví

  2. Martina 9. apríla 2006

    Kedysi som pila naozaj veľmi máličko, maximálne 2 kávy za den a jednnu šálku čaju.
    Teraz vypijem aj 2 , 2a pol litra tekutín a naozaj sa zlepšilo aj moje trávenie. Je to super!

  3. Lubo 12. apríla 2006

    Ja už 2 mesiace dodržiavam poctivo pitný režim. Nepijem však vodu (cez zimu mi veľmi nechutí), ale denne vypijem 2litre čaju PU-ERH a liter zeleného čaju. Je to ok? Cítim sa super a nemusím toľko jesť ako predtým.

  4. Miro Veselý 12. apríla 2006

    Lubo: jasné, je to celkom OK

  5. JANIN 27. júna 2006

    TAK JA PRED AKCIAMI NEPIJEM AJ PRETO LEBO HNED MAM BRUSKO AKO MELON A VYZERAM AKO TEHOTNA A TO MAM 50KG TAK SA SNAZIM NEPIT VôBEC AKO SA MAM ZBAVIT TOHO BRUSKA KED VYPIJEM VIAC VODY?

  6. Miro Veselý 27. júna 2006

    JANIN: radím rozdeľ vec na dve podzložky. zdravie a dizajn. pitie je nutné pre dobré zdravie. “bruško” je len vizuálny problém, ktorý vnímaš možno len ty sama. ak uprednostníš dizajn pred zdravím, potom ti nie je rady.

  7. janin 27. júna 2006

    TO JE SAMOZREJME ZE ZDRAVIE JE NAJDôLEZITEJSIE NA SVETE TAK SI BUDEM NADALEJ OBLIEKAT DLHSIE TRICKA AJ TAK TREBA DAVAT POZOR ZA LADVINKY A KRIZE
    :-)

  8. macka 15. marca 2008

    JANIN: Mam ten isty problem. Jasne, ze na 50kg cloveku, vidno, ked do seba naleje “pol litra” naraz, zatial co na 90kg cloveku, to ani nezbadat. Pi casto, aj kazdu pol hodinu, malo, staci deci vody a mas po probleme.

  9. Bohdana27 14. júna 2012

    Ja mám opačný problém…odkedy sa viac zaoberám zdravým životným štýlom, akoby som podvedome navyšovala príjem tekutín….na 168/63 pijem aj 3-4, možno aj 5 l vody či čaju….je opačný extrém škodlivý na vylučovaciu sústavu? Ďakujem!

  10. Miro Veselý 14. júna 2012

    Bohdana27 to je individuálne. priveľa vody tiež nie je práve najlepšie, pokiaľ viem tak to môže zhoršovať hospodárenie s minerálmi v tele, takže zas to radšej nepreháňaj. Veľa vody v teple a pri športe sa vypije veľmi ľahko a tam sú aj straty – to je zvýšený pitný režim opodstatnený.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: