Pozor na sladké nápoje

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Zámer výrobcov sladkých nápojov je celkom jasný. Aby ste si kúpili viac, ešte viac a najlepšie pravideNne. Nič iné ich nezaujíma a keby som vyrábal nealko ja, tiež by som neskúmal, či vyrábam zdravý nápoj. Jediné, čo by ma zaujímalo, by bolo, aby ten nápoj bol neodolateľne chutný, aby človeku v žiadnom prípade nestačila jediná fľaša.

To v praxi znamená, že nápoj musí byť primerane sladký. A tým sa stáva energeticky zaujímavý.

Na to, aby nám nápoj chutil majú výrobcovia vedu. Odborníci testujú na mnohých dobrovoľníkoch, aká intenzita sladkosti a príchutí je tá pravá. Cieľ je jediný. Neodolateľnosť. Chcú dodať najlepší možný produkt. Nuž – darí sa im to.

Princíp je jednoduchý. Na vzorkách stotisícov predaných fliaš vie výrobca veľmi presne povedať, ako ovplyvní predaj zmena farby obalu, úprava v chuti, sladkosti či iné drobné úpravy. Nakupujúci musí chcieť kupovať väčšie množstvo a častejšie. K nám ten trend asi ešte len príde, ale v zahraničí sa sladké malinovky či koly ponúkajú v litrových i väčších pohároch k jedlu.

O sladké žbrndičky sa však veľmi zaujíma aj váš zoznam, koľko kalórií (či kilojoulov) ste dnes pojali. Vravíte, že ste za poobedie stiahli jen jednu dvojlitrovú fľašu tej skvelej sladkej koly? To poznám. Je to zhruba 3 500 kJ energie. Ak chcete schudnúť, ostane vám už len veľmi málo priestoru pre príjem naozajstnej potravy.

Preto pri chudnutí odporúčam: myslite na to, čo popíjate.

Rôzne sladké džúsy, nektáre, koly, rôznofarebné sladké vody majú nepríjemné vlastnosti:

  • Jeden pohár nestačí.
  • Vykrmujú, ale nezasýtia.
  • Rozdráždia vás. Po mňamke budete chcieť ďalšiu.

Preto je rozumnejšie tieto nápoje nemať vôbec poruke. Kúpte si radšej obyčajnú vynerválku, alebo – ideálne – pite proste čistú vodu.

Ak máte prostú zásadu “pije sa len voda”, nemusíte nad ničím rozmýšľať. Čokoľvek iné okrem vody by ste vypili, v hlave by bám mala zasvietiť kontrolka s nápisom “ako je možné, že môžem?”.

Samozrejme, je tu možnosť siahnuť po umelých sladidlách a osladiť si život bez energetického príjmu. No odporúčam vám, aby ste to nerobili. Chuť sladkostí je vecou návyku. Ak nejaký čas vydržíte bez sladkostí, časom sa vám chute zmenia a prestanete mať tak úporný pocit potreby, aby všetko bolo sladké.

To bola tá stručná verzia článku. Teraz si ešte povieme zopár podrobností.

Sladké nápoje pri chudnutí

Začnime najskôr tým, ako telo používa energiu. Keď sa pustíte do nejakej aktivity, ako je práca, alebo šport, pálite energiu. Spravidla aktuálne sa ako prvý začína používať cukor. Ten je v krvi stále pripravený práve na to, aby bol “poruke”. Ako pracujete, časom sa zásoba krvného cukru minie. Ak činnosť pretrváva, môže sa ako energetický zdroj začať používať aj tuk. Na to, aby sa tuk z tukových buniek láskavo uráčil vystúpiť je potrebný kyslík. Preto nie je jedno, čo počas chudnutia cvičíte. Ak to bude ľahké aeróbne cvičenie, vo svaloch je dostatok kyslíka a telo bude neochotne, ale postupne pridávať aj tuk.

Takže asi po takých 10 minútach ľahkého tréningu sa do zoznamu toho, čo pálite začne pomaly pridávať aj tuk. Po dvadsiatej minúte je už asi 60% energetického výdaja hradeného z tuku a tak to už zvyčajne pôjde po celý zvyšok tréningu.

Keby sme si to ORIENTAČNE zobrazili v grafe, mohlo by to vyzerať nejak takto. Ak cieľom tréningu bude chudnutie, tak to zaujímavé sa odohráva po dvadsiatej až štyridsiatej minúte.

Čo sa však stane, ak si po pol hodinke tréningu dáte “zaslúžený” rehydratačný nápoj? Tieto nápoje obsahujú cukor. Tým sa takmer okamžite telo dostáva k ľahko dostupnej energii. V tej chvíli ju používa na výkon a prestáva namáhavo odbúravať tuk. 

Chudnutie s úspechom - balík kníh

5 kníh Mira Veselého s podpisom.
To je 5 darčekov pod 5 stromčekov keby niečo :-)
Plus ručne maľovanú záložku.
Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)

39,90 eur + poštovné

Len si to skúste. Po takom nápoji sa vám odrazu perfektne trénuje. Ako tréning je to v poriadku, jediné čo sa stane je to, že už nechudnete.

Preto pri chudnutí zásobovanie cukrom znamená v tom lepšom prípade NEchudnutie. V horšom prípade priberanie.

Pre aktuálnu telesnú potrebu v kríze stačí kocka cukru.
  • Ak ste na náročnej túre a začínate byť veľmi vyčerpaní, stačí vám kocka cukru. Skúsení turisti to vedia a predo si takúto rezervu nosia. Pre nás je to dôležitá informácia. Aj tak malé množstvo cukru spraví rozdiel.
  • Ak však telo zásobíte v sladkých nápojoch desiatkami kociek cukru… Tak asi začnete priberať.

Preto si teraz rýchlo preleťme, ktoré druhy sladkých nápojov sú pri chudnutí nevhodné. A prečo.

Koly a malinovky

Sladká kola právom každého napadne ako prvá vec, ktorá je počas chudnutia zakázaná. Je to tak. Tieto nápoje sú zvyčajne zdrojom cukru.

  • Jedno deci má okolo 10 gramov cukru.
  • Pol litrová dávka teda znamená 50 gramov cukru a prijmete okolo 900 kJ energie.

Nič, čo by sa nám hodilo.

Rehydratačné nápoje (iontové nápoje)

Už som spomenul klasické športové nápoje. Tie sú určené pre vytrvalostný výkon. Ak bežíte viac ako 2 hodiny, potom sú výborné a účelné. No vytrvalostný výkon nie je vec na chudnutie. Je to šport.

Pri športe na pálenie tuku preto tieto nápoje nepite. Pozor aj na to, ak sú označené nálepkou “bez cukru”. To potom znamená že buď sú tam použité umelé sladidlá, alebo je tam nejaká forma glukózy – čo síce nie je cukor, ale pri chudnutí to má presne ten efekt, ktorý nechceme.

Tieto nápoje nebývajú až tak výrazne sladké a nepijú sa vo veľkej dávke. Patria teda skôr do kategórie, ktorá vám chudnutie môže spomaliť, ale asi z nich nepriberiete. Predsa len, zatiaľ čo vypiť 3 litre koly za deň (skoro celodenná dávka energie bez stravy) tak ak si dáte jeden rehydratačný nápoj, bude to tak možno ako keby ste si dali lyžicu cukru.

Energetické drinky

Dnes vcelku rýchlo sa rozvíjajúci trh, ktorý kombinuje predraženú sladkú vodu s kofeínom a bublinkami.

Pri chudnutí sú celkom nevhodné. Obsahujú veľkú dávku cukru. Ani kofeínu nepotrebujete tak vysoké dávky. Určite nepočítajte s tým, že si ho dáte pred tréningom a že potom viac odcvičíte.

Ak chcete energiu v podobe kofeínu, taurínu, alebo niečoho takého, môžete. Zelený čaj, káva. Alebo aj vo foriem výživových doplnkov si môžete dať tabletku kofeínu či guarany. To však už väčšina ľudí začne pozerať čudne. “Mám si dať tabletku kofeínu?” Nepáči sa im to. Ale tú istú látku rozpustenú v plechovke si kúpia bez obáv.

Takže ak nemáte energiu, najedzte sa. Nepite drahé sladkosti.

Ľadový čaj, sladené minerálky

V obchodoch dostať veľa nápojov, ktoré sú sladené a človek si to možno ani neuvedomí. Typickým príkladom je práve ľadový čaj. Čaj – veď to sa pri chudnutí môže. No a popíjač si ani neuvedomí, že tá sladká mňamka pekne prilieva energiu do jeho tela.

Podobne môžu byť na tom rôzne minerálky s príchuťou. Ak sú sladené cukrom, tak je to na priberanie. Ak umelými sladidlami, tak to nepatrí medzi zdravý pitný režim.

Aj tu je dobré myslieť na množstvo. Ak máte niekde na túre vypiť pohár kofoly, či ľadového čaju tak to je určite v poriadku. Raz za čas. No ak tieto nápoje popíjate denne, tak to problém bude.

Drinky so slamkou

V reštauráciách, baroch či na dovolenkách sa občas vyskytujú rôzne dobrôtky.

Barman dá trocha sirupu, pomarančovej šťavy. Možno zmrzlinu alebo niečo a vznikne kokteil rôzneho zloženia.

Aj keď vám na to dá slamku a dáždniček, pri chudnutí to pre vás je prísne zakázaná potravina.

Káva, čaj

V káve a čaji sa dá umiestniť pomerne malá dávka cukru. Porime sa preto na to oddelene:

  • Dáte si občas ráno jednu kávu a tú si chcete osladiť? Nič iné sladké cez deň nebudete? potom je celkom v poriadku ak si tú kávu dáte. Nie, nie je to zdravé, vhodné ani “dobré” pri chudnutí. Ale nie je to tak masívny problém.
  • Dáte si cez deň niekoľko káv s cukrom, možno smotanou? Robíte to denne? To asi problém byť môže. Prázdna energia totiž bude do vás prúdiť v zbytočne vysokej dávke.

Je dobré myslieť aj na to, že káva znižuje pocit hladu. Kávou teda “zabijete” prirodzený inštinkt, ktorý vám radí niečo zjesť. Presne vďaka káve potom človek vydrží nejesť celý deň a večer sa napchať. Výsledkom môže byť ťažká obezita.

Mliečne shake

Tu už hovoríme skôr o potravine ako o nápoji. Pre poriadok to však medzi sladké nápoje radím.

Ak taký nápoj vypijete trebárs na výlete viac-menej namiesto jedla, tak jednoazovo sa nestane žiadna pohroma. No pravidelné popíjanie takých dobrotiek vám bude brániť v chudnutí.

Mlieko, kakao

Do rovnakej skupiny patrí aj kakao. Ak si ho dáte s vianočkou, asi ste práve spravili diétnu chybu. Pri chudnutí to nie je dobrý nápad.

Smoothies

Dnes sú smoothiec populárne. Všeobecne sú vnímané ako zdravá potravina. Pri chudnutí je však dobré strážiť zloženie. Ak tam cítite sladkú chuť, tak je jedno či je to mrkva, jablko, alebo banán. V smoothie je cukor rýchlo dostupný a vy si to radšej nedávajte.

Ak si spravíte niektoré hustejšie smoothie, tak energeticky to môže sedieť. Ale trávenie sa veľmi nemá s čím namáhať. Za chvíľu budete zas hladní.

Odšťavnené ovocie a zelenina

Podobne, ako smoothies aj odšťavovanie je pri chudnutí celkom nevhodné. Vzniká z neho sladká voda, z ktorej priberiete, ak ju pijete často.

Znova – je to otázka množstva. Ak si dáte pohár riedenej šťavy, je to fajn. Ak niekoľko pohárov za deň, tak tým už kryjete veľkú časť príjmu energie cukrom.

Navyše odšťavením sa zároveň zbavujete vlákniny. Tá je v ovocí a zelenine možno to najdôležitejšie, čo vaše telo potrebuje.

Džúsy

Nakoniec džúsy – na ne platí to isté čo na odšťavené šťavy. Aj keď dšús môže mať deklarované, že je bez pridaného cukru, je v ňom prirodzený cukor z ovocia.

Energetická hodnota džúsov aj odšťaveného ovocia môže byť podobná, ako mlieko. Čiže hovoríme skôr o potravine, ako o nápoji.

Sladké nápoje teda pri chudnutí môžu predstavovať problém. Jednoduchšie bude ak sa im vyhnete. Nepite ich. Iba občas a zriedkavo si môžete dopriať výnimku. Aspoň vám to bude vzácnejšie…

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 9. júla 2018

 

Komentáre k článku: Pozor na sladké nápoje

  1. kovboj 27. júla 2004

    Jasne, najlepšie najzdravšie je piť čistú vodu. Bez srandy. Hoci sa mi v robote niektorí smejú, pijem čistú vodu. A to aspon 2L denne. Zda sa vam to vela? Nie. Je to len kazdu hodinu 2dcl čo vôbec neni veľa.

  2. jowag 27. júla 2004

    cista voda : Naucil som sa pit cistu vodu a caj bez cukru (sem tam dam med). Cistu vodu pit je zdrave a casom aj zachuti, ked sa vase chutove bunky spamatali, potom co znecitliveli po tolkych sladkych veciach (Tak ako napr. so psom v meste. Taky pes uz toho vela nezahucha, ked nucha smog kazdy den :) )

    Mno ale problem je ze cista voda z vodovoda je dost hnusna teda a caj znej tiez, preto donho ludia sypu tolko cukru. Moje riesenie bolo jednoduche, kupil som si filter na vodu (nebudem hovorit ktory, nechcem reklamu robit). To co nanich pisu niesu bludy, caj je fakt bez tych hnusnych olejovych skvrn a voda ma uplne inu chut. Teda radim poriadny filter na vodu (su aj take nadoby co su ploske a ich mozete supnut do chladnicky a mate chladeny napoj :) ).
    Este niektory ludia maju argumenty ze ten filter pusta do vody vselijake bludy (on totiz obsahuje streibro a vselijake uhlie) ale ja tvrdim ze je to furt lepsie ako to svinstvo ktore sa z vodu v tom filtri zachyti (chlor, vapno a ine havede)

  3. wera 27. júla 2004

    ahoj kde zistim kolko energie spalim za den resp. ako si to vypocitam a kolko energie obsahuju tie ktore potraviny?

  4. Miro Veselý| 28. júla 2004

    wera: K tejto téme budem postupne písať články, ale ak to chcete vedieť rýchlo, nezaškodí navštíviť lekára – majú často poruke rôzne tabuľky, ktoré rozdávajú pacientom. Aj na internete je mnoho zdrojov.

  5. lisa 1. augusta 2004

    a co alkohol???

  6. lisa| 1. augusta 2004

    WERA…POZRI CENTRUM.SK…TAM JE MOMENTALNE TABULKA NA TO KOLKO KJ SPALIS..JE TO POD NAZVOM CHUDNUTIE A ESTE DACO..TO NAJDES..

  7. Miro Veselý| 2. augusta 2004

    lisa: Alkohol je jed. Ak to nestačí, dá sa to popísať aj podrobnejšie… :-)

  8. Miro Veselý| 2. augusta 2004

    lydia: ďakujem za skvelý link!

  9. Roman 2. augusta 2004

    Ahoj Miro, zaujimalo by ma, ako to je so 100%-nymi dzusmi (teda voda, jablkovy koncentrat, ziaden cukor) a ochutenymi mineralkami (kde su nahradne sladidla).

    Dik
    Roman

  10. lisa 2. augusta 2004

    POPIS MI TEN ALKOHOL PODROBNEJSIE..KED IDEM VECER S KAMOSMI NA PIVO ABO TEQUILU CO TO SPRAVI??

  11. Miro Veselý| 3. augusta 2004

    Roman: Nie som diétológ. Určite lepší džús, ako cola. Je v nich však dosť energie, hoc nie priamo cukor. Keď si pozriem na etikete kJ, spravidla si otvorím radšej vynerválku.

  12. Miro Veselý| 3. augusta 2004

    lisa: k tomu alkoholu… čo mám popisovať? tento web je o chudnutí. Ak si dáte jedno pivo, alebo jednu tekilu, nič zlé sa nestane – obzvlášť ak je to raz za čas.
    Ak sú to pravidelné akcie a vypijete viac, zrátajte si energeticvký príjem a uvidíte.

  13. vcelicka 14. augusta 2006

    Miro aký máš názor na minerálku Podebradka ProLinie ochutená citrónom
    Je bez cukru alebo je to len reklamný ťah?

  14. Miro Veselý 14. augusta 2006

    vcelicka: nepoznám ju. na webe výrobcu nie sú žiadne podrobnosti. najlepšie je piť čistú vodu bez bublikiek.

  15. Ayleen 14. augusta 2006

    vcelicka: Pokiaľ sa nemýlim, tak je sladená umelými sladidlami. Ja som videla zatiaľ iba jednu minerálku bez sladidiel ochutenú, volá sa Svieža. Neviem, kto je výrobca. Je s príchuťou citrón, pomaranč, malina, čierna ríbezľa.

  16. Helen 8. novembra 2006

    Pitny rezim je dolezity pri zhudnuti je najlepsie nepit alkoholicke napoje .Ak si date pohar vina nevadi, ale nezabudnite kazdy pohar vina takzvane zplahnut poharom vody!Ovocne stavy obsahuju tiez vysoky obsah cukru je pravda ze ovocny cukor ale tie tiez kaloricky 1 pohar ovocnej stavy rovna sa jeden kusok ovocia a pri schudnuti sa odporuca dva kusky ovocia cez den dva pohare ovocnej stavy cez den je zdrave a zaroven doplnenie tekutiny a vytaminou!A co je naozaj pravda najlepsia pre nase zdravie je cista voda a bylinkove caje!

  17. shavo11 14. novembra 2006

    ak sa nemýlim je dôležité vyberať si aj druh minerálky keď som začal chudnúť popíjal som vodu fatru, ktoráje vysoko mineralizovaná a má vysoký obsah sodíka , ktorý viaže vodu a dlho som vyzeral ako sud piva , dnes po skúsenostiach pijem len kojenecké vody s minimom sodíka

  18. Raydowe 29. mája 2008

    ja som po precitani clanku vylial mineralku do umyvadla a nacapoval H2O..:)

  19. trish 7. augusta 2008

    jedniná minerálka bez sladidiel a cukru,ktorú poznám je Svieža.
    koľko kj má tak deci vodky?

  20. Svetlana 14. augusta 2012

    prosím vasn vobec nechápem tomu kolko energie spalim a kolko potrebujem dodat denne , precitala som si ze musim menej prijat ako spalim ,no neviem kolko primem a kolko spalim to už vobec nie prosim vas poradte mi niekto ako to vypocitat
    . Dakujem

  21. Miro Veselý 14. augusta 2012

    Svetlana kalkulačka BMI na tejto stránke a potom len čítať čítať…

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: