Prejavy dehydratácie

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Pitný režim. Má svojich priaznivcov, aj nepriateľov. Dnes sa pozrime, čo sa stane, ak pijete menej, než je vhodné a potrebné. O pitnom režime som písal podrobne tu. Skôr, než začneme: po internete sa šíria aj názory, ktoré nie sú v poriadku. Skôr teda, než naletíte nejakému senzačnému nezmyslu:

  • Človek potrebuje primeraný prísun tekutín. Ak je ich dlhodobo málo, môže to skončiť osudne.
  • Tekutiny sa nachádzajú aj v strave. Ak teda zjete denne kilo zeleniny a vypijete liter vody, je to takmer ako keby ste vypili 2 litre vody – tekutina zo zeleniny sa počíta.
  • Niektorí autori píšu, že napríklad mlieko nie je pitný režim, ale jedlo. Je potrebné rozumieť tomu tak, že mlieko alebo malinovku máte započítať ako jedlo čo sa týka energie. Avšak jeho tekutina je vo vás, môžete ju vnímať ako pitný režim.
  • Občas sa mihne článok, že pitný režim je škodlivý. Že je choré, ak niekto cucká z fľaše každých 5 minút. Áno, je pravda, že napiť sa stačí niekoľkokrát za deň. Nie je potrebné nosiť fľašu v ruke. To vám zavadzia a budete stále popíjať. Dôležitý je súčet dňa. Ak vypijete vhodné množstvo tekutiny, je to v poriadku.
  • Neplatí že viac vody je lepšie. Pre zdravie je optimálne len určité množstvo tekutín. Býva to okolo dvoch litrov za deň. V horúčave a pri športe aj viac.
  • Koľko vody vypiť? Vypočítajte si to v kalkulačke BMI – tá vám zráta aj pitný režim a navrhne stravu.

Teraz sa pozrime na situáciu, ako to vyzerá, ak pijete menej, než treba. Typický príklad:

  • Šoférujete a nehodí sa vám piť, aby ste menej chodili na toaletu.
  • Ste na porade a nechcete z rovnakých príčin príliš veľa vsiaknuť.
  • Ste na tréningu a zabudli ste si doma fľašu.

Už 1% dehydratácia sa prejavuje v pozorovateľnom znížení výkonnosti, pozornosti a celkového pocitu spokojnosti. Jedno percento to môže byť menej, ako liter chýbajúcej vody.

Pocit smädu sa však prihlási až potom, keď stupeň dehydratácie presiahol 2%. Je škoda čakať na to…

Problémom zníženia výkonnosti nemusíte rozumieť šport. Predstavte si šoféra, ktorý vinou smädu začne mať pomalšie reflexy. Aj to sa môže stať osudným.

Menej vody, menší výkon

Dehydrovaný človek podáva nižší výkon. Preto je vhodné pravidelne piť menšie množstvá tekutiny, aby ste tomuto stavu predchádzali.

Neznamená to, že si potrebujete usrknúť z fľaše každých 10 krokov malý hlt. Ale neznamená to, že sa máte napiť ráno a potom ešte večer.

Viem, niektorí rádoby internetoví experti vám budú tvrdiť, že človek pred tisíckami rokov pil možno len raz za deň, keď našiel vodu. Takých expertov pošlite do jaskyne. To, že tak ľudia žili bolo z nutnosti, nie preto, že to je zdravé. A mimochodom nedožívali sa práve najvyššieho veku a ani neboli nijako mimoriadne zdraví. Nepodľahnite paleo rozprávkam. Máme 21. storočie. Vo vrecku máte mobil, doma chladničku a možno klimatizáciu. Va vašom panelovom či rodinnom obydlí máte plastové okná a sieťky proti hmyzu. Nevidím dôvod, prečo by ste sa nemali normálne napiť niekoľkokrát denne. Len preto, že občas sa dajú vidieť ľudia s poruchom príjmu potravy?

Prax niektorých ľudí dať si ráno šálku kávy a druhý pokus o príjem tekutín nasleduje možno až pri obede – to je naozaj dosť málo.

Človek, ktorý má v tele menej vody, než potrebuje, podáva zhoršený výkon.
  1. Prvé príznaky nedostatku tekutín asi nezbadáte, pretože len veľmi jemne stúpne telesná teplota.
  2. Postupne, ako klesajú zásoby vody začína klesať výkonnosť, pridáva sa únava. (Žiaľ, únava, nie pocit smädu.)

Prejavy dehydratácie sú vždy individuálne. Ak máte niektorý z nižšie uvedených stavov, vždy v prvom rade myslite na to, že príčinou môže byť “obyčajný” smäd.

  • únava
  • sucho v ústach
  • bolesti hlavy
  • podráždenosť
  • pocity otupenosti, apatie
  • závraty
  • pozorovateľný pokles výkonnosti
  • vyšší tlak krvi
  • kŕče (napríklad pri cvičení, alebo chôdzi sa objaví kŕč v nohe)

Pocit smädu si vôbec nemusíte všimnúť.

Naše telo je učenlivé. Ak na smäd nereagujete napitím sa, telo nebude pocit smädu “vysielať”. Jednoducho dá sa zvyknúť na to, že veľkú časť dňa sa nenapijete a pritom nebudete cítiť smäd. Naučíte sa ten pocit nevnímať. A znova – to neznamená, že to tak je správne!

Šoférujete v horúcom letnom dni? Už po krátkom čase môžete byť dehydrovaní. To zhoršuje vašu pohotovosť a ostražitosť. Vaše reakčné časy budú podobné, ako keby ste si pred jazdou hrkli 2 deci vína.

O možnej dehydratácii môžete uvažovať aj u ľudí, ktorí sú často zlostní, malátni, alebo len otrávení. Najmä ak to je vždy v čase, keď sa už dlhší čas nenapili. Môže ich len bolieť hlava, sú v nepohode. To môže byť spôsobené prostým nedostatkom vody.

Ak ráno niekto vypije šálku kávy, pred obedom sa už môžu prejavovať viaceré z uvedených príznakov dehydratácie. V horúcich letných dňoch môže vyšší tlak krvi spôsobený smädom spoluspôsobiť srdcový záchvat.

Investujte jeden deň na to, že si zapíšete všetko, čo pijete. Večer spočítajte a hneď budete mať jasno, ako stojíte s príjmom vody. Pite vždy z fľaše alebo z pohára – tak sa vám podarí presnejšie určiť, koľko tekutiny ste pojali. Asi najrýchlejší test na stav hydratácie je množstvo a farba moču.

Test na stav hydratácie

Dosť rýchlo a ľahko viete posúdiť tieto dva parametre:

  • Množstvo moču: Ak pijete málo tekutín, telo si veľkú časť z nich „nechá“ pre seba. Nevylúči ich močením. Preto ak chodíte močiť len zriedkakedy a je „toho“ málo, zrejme pijete nedostatočne. Pozor: ak si dáte slané jedlo, soľ vodu naviaže. Potom musíte vypiť viac = vyššia hmotnosť, vyšší tlak krvi. Preto je vhodné soliť čo najmenej.
  • Farba moču: Čím je farba moču tmavšia, tým horšie. Zlým signálom teda je zriedkavé močenie malého množstva moču, spravidla tmavšej farby. Svetložlté alebo takmer číre sfarbenie je naopak dobrým znakom správneho zavodnenia organizmu. Svetlá farba signalizuje, že v moči nie je veľká koncentrácia odpadových látok. Pozor: Farba moču sa nedá vyhodnotiť vždy. Čítajte prosím aj ďalší odsek.

Kritérium farby moču nemusí platiť vždy!

  • Užívate veľa vitamínov? Najmä skupina B-vitamínov má tendenciu zvýrazniť žltú farbu moču.
  • Jedli ste niektoré jedlá, ktoré ovplyvnia farbu moču? Napríklad pečeň obsahuje veľa B-vitamínov. Cvikla niekedy zmení farbu moču.
  • Užívate lieky? Niektoré lieky menia farbu moču na tmavšiu. Býva to uvedené v príbalovom letáku.

V prípade, že pre tmavší moč máte niektorý z týchto dôvodov, nemôžete jeho farbu použiť na vyhodnotenie pitného režimu! Potom sa ako indikátor primeraného zavodnenia organizmu dá používať iba jeho množstvo.

Na dehydratáciu môžete myslieť aj v prípade ľudí, ktorí javia niektoré jej znaky. To sa týka aj vzťahov na pracovisku, či nálady na rodinných stretnutiach.

O dehydratácii môžete uvažovať aj u ľudí, ktorí sú zlostní / malátni / otrávení v určitých časoch, napríklad pred obedom. Môže ich len bolieť hlava, sú v nepohode. To môže byť spôsobené prostým nedostatkom vody.

  • Je nejaká hodina, kedy sa na pracovisku strhne konflikt? Možno je vedúci smädný a zlostný.
  • Stáva sa, že počas dlhšej schôdze sa zhorší nálada? V zle vetranej horúcej zasadačke a bez vody to môže prísť ľahko a rýchlo.
  • Strhne sa napätie na večierku po pár hodinách? Pokiaľ sa pijú len alkoholické nápoje, tie sa nedajú piť tempom, aké treba na prísun tekutín.

Prejavy dehydratácie sú aj menej viditeľné – zahustenie telesných tekutín má za následok spomalenie metabolizmu. Dlhodobejší nedostatok tekutín môže poškodiť napríklad ľadviny, pečeň. Môže sa prejaviť poruchami trávenia. V organizme sa hromadia toxické látky. Nedostatkom vody trpí aj pleť. Človek, ktorý pije málo trpí úplne zbytočne a ani ho nenapadne, že príčina je možno tak prostá. Stačilo by riadne sa napiť. Pravidelne.

Nie, neznamená to že máte za deň vypiť 3 dvojlitrové fľaše. Stačí jedna. Podľa stravy nemusí byť ani celá. Presnejšie čísla si vyrátate v už spomenutej kalkulačke BMI.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 20. novembra 2018

 

Komentáre k článku: Prejavy dehydratácie

  1. Heda 3. augusta 2006

    SÚHLASÍM !!! Piť vodu, čaj, ale všetko bez cukru.

  2. beata 5. marca 2008

    aj ja chcem schudnut,ale ked začnem dodržiavat pitny režim zvysi sa mi tlak zacne boliet hlava a som v koncoch a musim s tym prestat

  3. mima 5. marca 2008

    Ahoj beata. Tiež sa zamýšľam nad tým, že ako to majú riešiť tí, čo majú problém so zadržiavaním vody.
    Ja tiež k nim patrím. V lete mi dosť veľmi opúchajú nohy, už keď neodpuchnú ani v noci, riešim to liekmi na odvodnenie ( predpísané lekárom). V tomto prípade neviem či je to vhodné piť toľko vody ako sa odporúča pri chudnutí. Zadržiavanie vody zaťažuje orgány (hlavne pľúca a srdce). Ale st ýmto sa asi budeme musieť obrátiť na lekárov – internistov, kariológov. Ak niekto viete, poraďte prosím…

  4. Miro Veselý 5. marca 2008

    beata: to je vec pre lekára. pitný režim by normálne mal mať presne opačné účinky. nepiješ čaj? v niektorých druhoch je kofeín/teín.

  5. kamila 24. decembra 2014

    no a ja som sa chcela v robote napit vody a som nemohla a ani ju pri sebe nemozem mat lebo budem mat problemy nakoniec som bola taka smedna ze mi az islo na vracanie normalne nasej sefke zelam vsetko najhorsie a zeby sa jej to vratilo

  6. Zopha 27. apríla 2016

    Desat rokov prehliadnuta stranka, ked si ju zrazu vsimlo 10 mojich spoluziakov (so mnou) – no uvaz, nie je to faajn?

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: