Postup na chudnutie

Účinná cesta na chudnutie je len jedna a nebude sa vám ani trochu páčiť – nie je totiž pohodlná. Viem, teraz môžete namietnuť, že predsa existuje mnoho iných ciest a spôsobov než tá, ktorú odporúčam. Diéty, hladovanie, tabletky, špeciálne cvičenia, chirurgické spôsoby, uvrhnutie do temnice a podobne. Lenže všetky “klasické” spôsoby nefungujú dlhodobo. Preto odporúčam na chudnutie nasadiť zbraň ktorá je účinná a automaticky môže fungovať aj doživotne. Je to zdravý životný štýl. 

Priberanie tuku je podobné, ako keby ste sedeli na voze, ktorý vás pomaly vezie do hlbokého pralesa. Nechce sa vám vyskočiť a vrátiť sa, pretože cesta pralesom je nepohodlná a nebezpečná. Ale čím dlhšie budete váhať, tým ďalej vás voz odvezie. Tým dlhšia a ťažšia bude vaša cesta nazad. Ak to s váhaním prešvihnete, možno sa už vôbec nedokážete vrátiť!

Keď som robil svoje prvé pokusy ako zhodiť, mal som vlastne len zanedbateľnú nadváhu – možno nejakých 5 či 10 kíl. Nešlo to ľahko schudnúť a tak som rezignoval. Musel som pribrať ešte vyše 40 kíl nad normál, aby som pochopil, že ľahkej cesty späť niet. Tým som len dokázal, že v inteligencii mám rezervy – často som sám seba klamal predstavou, že to tučnenie sa ma netýka, neskôr to nejako zhodím a podobne.

Čo teda funguje na chudnutie? Matematika.
  • Strava má energetickú hodnotu.
  • Človek míňa energiu

Kým tieto dve veci budú v približnej rovnováhe, vaša váha bude vytrvalo stabilná. Ak v rovnováhe nebudú, sú k dispozícii dve možnosti:

  • Ak prijmete viac, ako spálite, budete priberať.
  • Ak prijmete menej, ako spálite, budete chudnúť.

Nič viac z teórie vedieť nepotrebujete. Ale v bežnom živote, žiaľ, takúto informáciu človek nevie uchopiť. Nevieme totiž spravidla:

  • Koľko to vlastne je “primerané množstvo energie”.
  • Z akých zložiek by sa tá energia mala skladať, aby sme dostali správne živiny.
  • Ako vyzerá vhodná porcia jedla.
  • Aký je reálny výdaj energie.

Inými slovami, ak pred vás položia v reštaurácii porciu jedla, málokto vie odhadnúť jej nutričné vlastnosti. Málokto vie povedať, či porcia je vhodná. (V reštaurácii vopred počítajte skôr s tým, že nie je vhodná, že jedlo je príliš mastné, presolené a že ho je veľa!) U jedla sme zvyknutí posudzovať chuť, množstvo, vzhľad. Možno aj to, či sa nasýtime. Nič iné. Keby bežne človek vedel, čo pre telo “dajú” trebárs parené buchty, asi by ich nejedol. A tak by to dopadlo s veľkým počtom obľúbených jedál.

Kým nemáte aspoň základné vedomosti o výžive a pohybe, máte problém!
  • Fajčiari to majú ľahké. Ak chcú prestať, stačí škrtnúť zo svojho života tie nezmyselne predražené šúlčeky a všetko je jasné. Kým si nezapálite, ste v poriadku.
  • Alkoholici to majú ľahké. Ak sa rozhodnú že prestanú piť, tak nepijú. Všetko je jasné.

Pri snahe zhodiť je však problém. Jesť totiž musíte. Nemôžete úplne zrušiť jedlo. Musíte “len” zmeniť druhy jedál a často aj množstvo a čas, kedy ich jedávate. To kladie veľa nárokov na znalosti. Kým tie znalosti nemáte, tak neviete ako začať, čo robiť, ako pokračovať. Potom sa jednoduchšou môže javiť cesta diéty. Že nefungue, to je známe. Ak ale neviete nič iné, tak si ľahko nakoniec poviete “ja to aspoň skúsim”.

Chudnutie je proces, ktorý ovplyvní veľa procesov, dokonca niekedy aj psychiku. Nezaškodí preto, ak svoje snaženie skonzultujete s lekárom. Môže vám dať užitočné tipy a uistíte sa, či nemáte nejaký zdravotný problém, ktorý by sa pri zhadzovaní mohol zhoršiť! Prejdite si body ako schudnúť. V nich sú mnohé tipy ktoré vás nasmerujú.

Cvičenie určené na “zhodenie váhy”

Asi najčastejšie sa stretávam s tým, že ľudia sa snažia začať viac cvičiť v nádeji, že to bude mať vplyv na obezitu. Že stačí začať cvičiť a kilá z brucha sa kamsi stratia. Určite áno – cvičenie má na vašu hmotnosť jednoznačne vplyv, ale nie je celkom jedno, aké cvičenie to je. A práve tu je často chyba.

  • Niekto si myslí, že ak prejde namiesto autom pol kilometra peši do práce, tak začne chudnúť. Nie, nezačne.
  • A iní zas v posilňovni makajú na hranici infarktu – ani to nepomôže.
  • Ani denne poriadny tréning nemusí fungovať, ak to preháňate. Nastane pretrénovanie.
  • Hlavný problém je, že tí čo cvičia (akokoľvek) si často myslia, že to stačí a že už nemusia kontrolovať svoju stravu.

Na chudnutie má vplyv najmä aeróbna aktivita. Viac nájdete v kategórii článkov o športe.

Aeróbny tréning dovolí páliť energiu tak, že časť sa “berie” z tukových zásob. Lenže aby to nastalo, potrebujete v aeróbnom zaťažení ísť aspoň tých 20 minút. Až potom sa na energetickej spotrebe významnejšie podieľa aj tuk.

No skôr, než sa tak stane, telo musí byť v energetickej norme, alebo vo veľmi miernom mínuse. Inými slovami – ak sa pred cvičením posilníte banánom, iontovým nápojom, či ste nedávno zjedli výdatný obed, tak telo nemá dôvod siahať do tukových rezerv. Má v krvi dosť paliva v podobe cukru. Na tréningu teda spálite časť z toho cukru a tukové zásoby zostanú nedotknuté.

Ak teda plánujete nasadiť cvičenie s cieľom chudnúť, vedzte, že cvičenie môže pomôcť až potom, čo upravíte svoju stravu.

Diéty určené na stratu hmotnosti

Neviem, či existuje človek, ktorý by chcel schudnúť a neskúsil by niečo robiť so stravou. Zvyčajne sú to prvé pokusy ako sa ľudia začnú pripravovať na to, že zhodia. Jednoducho viac alebo menej drasticky zoškrtajú svoj jedálny lístok. Okrem iného aj preto, že najznámejším nástrojom je diéta v zmysle “jedz menej”. To si každý predstaví, že má vyzerať tak, že bude hlad. A práve to je chyba.

Iste, hladovanie a diéty majú naozaj vplyv aj na telesný tuk. Ak vás zavrú do temnice, schudnete. Má to dva problémy.

  1. Nie je to ani trocha zdravé. Veľká časť straty váhy ide na úkor svaloviny a aktívnej telesnej hmoty.
  2. Zvyčajne ihneď po diéte zas priberiete. Hladovaním ste sa totiž nenaučili, čo máte robiť.

A potom vám zostane len tá blbá otázka, načo ste sa vlastne trápili, ak vám nakoniec obezita zostala?

Pokiaľ chcete zhodiť, musíte si nastaviť iný druh životného štýlu. Musíte sa naučiť ako sa stravovať racionálne. A to nie je jednoduché, ani pohodlné. Až keď sa naučíte koľko zhruba má zjesť človek na to, aby bol zdravý, potom môžete začať špekulovať, ako by ste jedlo využili na zníženie hmotnosti. Jedzte o málo menej, ako by ste zjesť mali (málo menej = mínus 1000 až 2000 kJ na deň oproti normálu) a nasaďte pravidelný pohyb. Buď trikrát do týždňa tak hodinu a pol trvajúci tréning, alebo denne 40 minút. To je postup, ktorý funguje.

Prečo tento postup málokto nasadí? Pretože tu musíte vedieť dosť veľa vecí.

Mnoho ľudí vie veľa informácií o tom, ktorá celebrita kedy, s kým a kde spala. Ktorý futbalista strelil gól a kde majú výpredaj mobilov. Ale majú minimum informácií o strave. To je pasca dnešnej doby – ak do nej padnete, tak žijete pohodlný život bez znalostí o výžive a športe a tučniete. A nechce sa vám to zmeniť. Neverte však nikomu, kto vám ponúkne rýchly a jednoduchý návod. Nech bude akokoľvek drahý, nepomôže vám.

Nekupujte si nič na chudnutie

Na chudnutí je postavený veľký biznis. Veľa firiem parazituje na lenivosti obéznych ľudí. Vedia, že obéznym sa chudnúť nechce, nechce sa im nič učiť, ani robiť. Ale radi by schudli. A tak im tieto firmy ponúkajú rôzne produkty ktoré sľubujú rýchle riešenie – elektrické pásy, sklápacie lavičky, elastické pásy, štúdiá krásy, chirurgické kliniky a všeličo iné. Všetky tieto produkty majú len jednu spoločnú vlastnosť – neschudnete. Možno na chvíľu, možno troška. Ale nevyriešite tým problém obezity.

Obezita je dôsledkom nevhodného životného štýlu. Je nezmysel kúpiť čokoľvek zamerané na to ako zhodiť, ak neodstránite príčinu, prečo ste pribrali. A naopak – ak sa vzdeláte a zdisciplinujete, môžete zmeniť svoj životný štýl na zdravší. Potom už ale nepotrebujete nič kupovať, pretože vaše telo akosi začne chudnúť samo. Ani platiť netreba…

Rýchle návody na to ako zhodiť

S tým súvisí celkom praktický tip.

Ak vám ktokoľvek ponúkne jednoduchý, alebo rýchly návod, tak si buďte 100% istí, že tento návod nebude fungovať. Či už je to zadarmo, v časopise, knihe, alebo platený produkt. Obezita je totiž dôsledkom ťažkých a dlhodobých chýb v životnom štýle.

Chyby v jedení a v pohybovej aktivite sa zvyčajne robia roky, alebo desaťročia. Potom je telo tučné a človek začne hľadať niečo na rýchle zhodenie váhy. Ale uvažujme spolu.

  • Dá sa rýchlo odstrániť problém, ktorý sa vytváral roky? Málokedy.
  • Obezita je spravidla spolu-spôsobená lenivosťou. Neodstránite ju zas len pohodlnou cestou.

Prosím, nechápte ma chybne – nechcem tvrdiť, že všetci tuční sú lenivci. Naopak – mnohí dôsledne držia veľmi namáhavé diéty. Dokážu sa zdiscipplinovať až tak, že sú roky podvyživení. Žiaľ, tu a tam si doprajú výnimku. Alebo nemajú poruke vhodné jedlo. A také výnimky potom “idú priamo do brucha”. Teda “na pupok”. Čiže títo ľudia obetujú nečakane veľa energie, námahy a pozornosti, ale nemajú základné znalosti o potravinách. A je zle – chybne orientovaná disciplína.

Prípravky na chudnutie

Nuž a nakoniec spomeniem len telegraficky aj rôzne lieky, výživové doplnky, či kokteily. Situácia je veľmi jednoduchá. Na trhu nie je preparát, ktorý by bol vhodný. Existuje veľa produktov, ktoré z vás vysajú veľa peňazí. Určite, ak dodržíte pravidlá hry aj niečo schudnete. Ale čo potom? To chcete doživotne žiť na nejakej umelej gebuzine, ktorá vám nahradí jedlo? Čo tak pozrieť si jej zloženie?

Zistíte, že všetky doplnky sa dajú rozdeliť zhruba do dvoch kategórií:

  • Doplnky ktoré nahradia stravu. Tieto doplnky sa predávajú ako tyčinky, alebo kokteily, či ako krabičky s celým jedlom. Nahradia jedno alebo viac jedál a budete chudnúť. Ak si však pozriete koľko energie obsahujú a viete podľa takých čísiel variť, nepotrebujete kupovať nič. Uvarte si jedlo vhodnej energetickej hodnoty a nutričného zloženia a budete chudnúť. Občas sú takéto prípravky fajn, ak sú poruke. Ak máte známeho, čo predáva trebárs MLM produkty, môžete siahnuť po nápojoch či tyčinkách. Podobné sa dajú kúpiť v športových predajniach (lacnejšie a v porovnateľnej kvalite, aj keď díleri budú hlasno opakovať naučené argumenty, že ich produkt je najlepší na svete a jediný). Dá sa objednať si krabičkovú diétu. Jednoducho OBČAS je skvelé ak môžete siahnuť po hotovom výrobku a ním nahradiť jedno jedlo. Praktické. Ale nestavajte na tom dennú stratégiu chudnutia! Pretože inak sa stávate závislými na danom riešení.
  • Doplnky na chudnutie ktoré regulujú hlad, metabolizmus, alebo niečo podobné. Tu je ponuka oveľa neprehľadnejšia a najpohodlejšie je povedať, že nefunguje nič. Jedna firma vám predá predraženú vlákninu v tabletkách. Iná tabletky s kofeíom, ktoré trocha prefackajú srdce. Ďalšia sľúbi očistu tela, či vychytávanie tuku, sacharidov, energie… Tieto zázraky majú profesionálny marketing a vedia sa prezentovať mimoriadne presvedčivo. Často ich propagujú lekári (provízie sú neodolateľné) a to vzbudí dojem serióznosti. Žiaľ ako roky plynú, akosi nie je vidieť tých, čo by chudli. Nenaleťte lákavej ponuke.

Takže toľko skeptická úvaha o tom, že vlastne nemáme nič, čo by zabezpečilo to, aby ste schudli ľahko, rýchlo a po schudnutí aj ostali štíhli. Neveríte? Kuk okolo seba na ulici. každý druhý človek má viditeľnú nadváhu. Veľmi veľa ľudí má obezitu. Často vidíte aj ľudí s morbídnou obezitou.

Ak chcete zhodiť je treba veľa vedieť

Viem, toto je posledná veta, ktorú ste chceli vidieť. Ale čím skôr sa zoznámite s faktami, tým viac času a peňazí ušetríte. Nekvalifikované pokusy totiž vedú k rastúcej obezite. A to je asi najhoršia cena, ktorú môžete zaplatiť. Vytrápite sa diétami, často zaplatíte za rôzne doplnky v nádeji na schudnutie a výsledok? Každý rok máte väčšie brucho.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude