Nebojte sa neúspechu!

Nečakajte, že budete chudnúť dokonale. Nie je nič neprirodzené, ani nezvyklé, ak po niekoľko týždňovom vzorovom chudnutí človek zrazu zlyhá a zje celú čokoládu, potom klobásu a ktovie čo ešte.

Áno, je to chyba, asi sa to prejaví na váhe. No a čo? Tak ste spravili chybu! Snažte sa čo najrýchlejšie zmobilizovať svoje sily a nepovoľte si ďalšiu podobnú chybu.

Teraz však nepíšem o niečom, čo sa volá Cheat day – podvádzací deň! Taký deň je vopred naplánovaný. (No a neodporúčam si plánovať také dni. Ak už to musí byť tak len málokedy, párkrát do roka.)

Tu hovoríme o situácii, kedy sa rozhodnete poctivo chudnúť. No po nejakom čase zlyháte. Namiesto diéty podľahnete pokušeniu a dáte si niečo nevhodné. Jednoducho – stane sa to každému. Niektorí tuční však takúto výnimku označia za “zlyhanie”. Povedia si “zlyhal(a) som, nedám to, ke koniec”. Namiesto toho, aby pokojne fungovali ďalej v normálnom režime chudnutia, vzdajú sa. A to je škoda.

Človek často tak trocha klame sám seba. Chce maškrtiť – aj chudnúť. Lenže tieto dve veci sa nedajú robiť naraz. A tu nastáva vážny problém.

Rovnica chudnutia: CH = O+D+V
(chudnutie=obmedzenie+disciplína+vytrvalosť)

Chudnutie = teraz sa musím Obmedziť aby som potom mal radosť z výsledkov. PLUS: aj potom sa budem musieť obmedzovať, aby som si tie výsledky udržal. Teda PLUS vytrvalosť, pretože chudnutie je pomalé a aj po chudnutí je potrebné dodržiavať disciplínu v strave.

Rovnica jojo efektu: J = N+N+N
(jojo efekt=nedočkavosť+nedisciplína+nestálosť)

Jojo efekt = ak vidím maškrtu, neviem si ju zakázať (trocha odbornejšie sa to dá nazvať ako neschopnosť odložiť odmenu na neskôr). PLUS nedisciplinované správanie, ktoré si zvyčajne taký človek dlhodobo toleruje. PLUS nestálosť v postojoch alebo motivácii.

Raz, či niekoľko krát sa „obžrať“ (Viem, je to vulgárne slovo, ale nič presnejšie nepoznám) je ľudské. Človek predsa robí tak veľa chýb. Vo všetkom.

Chyby sú celkom normálne. Slúžia ako forma učenia. Omylom sa popálite na peci a nabudúce si už dáte pozor. Veľký pozor. Žiaľ, chyba pri chudnutí zvyčajne býva veľmi príjemná. Dáte si koláčik a hneď by ste to chceli zopakovať. Preto pri chudnutí nemáme prirodzený “trest” za chybu. Diétna chyba je odmenená chuťou. Škoda. Preto je to tak ťažké.

Aj alkoholici, ktorí sa snažia prestať piť majú občas deň, že „do toho spadnú“. Nazývajú to „mokrá recidíva“. Mokrou je označená preto, že naozaj pijú. Existuje aj „suchá recidíva“, kedy alkoholik má iba sen, v ktorom sa opije… Možno aj vám sa občas pošťastí zobudiť sa na hrozný sen, ako sa napchávate uherákom a veterníkami…

Opakujem, recidíva je normálna vec. Človek si pri chudnutí musí veľa upierať a občas to proste nevydrží. Berte to preto s nadhľadom. Aj nezdržanlivosť sa dá trénovať. Povedzte si, že ste síce zlyhali, ale hneď sa pokúste pokračovať v režime, ako keby sa nič nebolo stalo. Ďalej pokračujte v racionálnej strave. Dovoľte si takéto zlyhanie bez výčitiek. Nemajú zmysel.

Ak sa vám aj podarí trocha porušiť svoje plány, nič to. Pokračujte v chudnutí ďalej. Nedovoľte, aby vás túžba po dobrotách zviedla z nastúpenej cesty.

Nechudnite na jeden dúšok

Viem, každý človek chce schudnúť čo najrýchlejšie. Nedočkavosť v tejto veci je typickou vlastnosťou tučných ľudí. Priberáme roky, ale zhodiť by sme to chceli najlepšie do zajtra rána. Najneskôr!

Nie je však veľmi dobré chudnúť príliš dlho a radikálne. Čím rýchlejšie a čím viac chudnete, tým väčšie zmeny v organizme sa musia odohrať. Telo nemá rado zmeny. Oveľa lepšie je chudnúť po etapách. Ak ste veľmi tuční, oplatí sa chudnúť zo zdravotných dôvodov. Ale zastavte to, najlepšie hneď ako sa dostanete na hranicu nadváhy. Dajte svojmu organizmu čas, aby sa na novú nižšiu hmotnosť prispôsobil. Po pol roku, alebo roku môžete s novými silami zaútočiť na zvyšné kilá. Alebo možno aj nie.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Odporúča sa neschudnúť v jednom „ťahu“ viac, ako 10% svojej hmotnosti. To znamená (ak nemáte značnú nadváhu) že ideálne je schudnúť zhruba 10 kíl a stop! Dajte svojmu telu čas, aby sa prispôsobilo.

Ak totiž chudnete dlhodobo a v jednom kuse, metabolizmus sa situácii prispôsobí. Znížený príjem energie sa telo naučí využiť efektívne, takže chudnutie sa postupne spomaľuje. Výsledkom je, že už ani extrémne malý príjem energie nevedie ku chudnutiu. Preto po schudnutí skúste udržať novozískanú hmotnosť asi pol roka až rok. Potom môžete pokračovať.

Preto môžete chudnúť tak, že 2 až 3 mesiace prísnejší režim a potom si dajte dva až tri mesiace trocha viac jedla. Zdravého – nie nejaké obžerstvo. Telo sa trocha prispôsobí a potom môžete zas na 3 mesiace trocha znížiť príjem. Potom zas zvýšte.

Cieľom je, aby ste postupne dosiahli stav, kedy môžete jesť normálne množstvo potravy a nepriberali.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

8 Odpovedí

  1. Miro a ty si to dodrzal, ze si vynechal medzi kazdou zhodenou desiatkou kil pol roka pauzu nechudnutia a nepriberania, alebo si schudol plynulo?

  2. dasenka: tiež som išiel po schodíkoch, ale nie na percentá. teraz po roku začínam poslednú fázu, chcem sa zbaviť aj posledných zvyškov tuku. odhadom tak 2 až 4 kilá chcem ešte zraziť, ale zároveň asi toľko nabrať svalov cvičením.

  3. Miro: ja mám teraz po troch mesiacoch 10 kg dolu, čo je fajn. Mala by som pol roka udržať túto hmotnosť? Zdá sa mi to dlho, keď to tak pekne išlo. Na druhej strane mi váha stojí už 3. týždeň a stravujem sa rovnako. Žeby sa telo preplo a zvyklo si?

  4. miriam: môže to byť signál, že metabolizmus sa začal prispôsobovať nízkemu príjmu a šetrí. ak mu dáš čas na zvyknutie, môže to fungovať ľahšie. nechaj váhu stáť dlhšie, drž sa ale pravidelného jedenia a pitia

  5. ahoj,,som tu zaciatocnik,stranku som nasla nahodou..len tak,vlastne hladala som nieco o chudnuti…zda sa mi ze je to prave to co som hladala,,citam si prispevky ,clanky hladam inspiraciu od druhych,,,so mnou je to niekedy zlozite..som aj za sport aj za zdravu vyzivu..co aj po troche robim,,,ale nerobim to tak aby to prinieslo nejaky uzitok alebo mne radost,ze konecne ide nieco dole tak ako by som chcela..
    ale od 15.9.06..som si povedala dost..
    zijem v usa a tu sa na obaloch inac orientuje..myslim strava je vyznacena snad aj lepsie,,je tu vsetko prepocitane na kalorie,,a odmerane vsetko na cup..takze dava mi to ,ze denne by som mala podla vas prijat nieco okolo 1400 kalorii..tak?..
    mam 178 cm a vahu 83 kil…chcela by som konecne dosiahnut svoju svoju povodnu vahu a to 68 kil,,to by mi urcite stacilo..dnes som sa vazila..od piatku som schudla necele pol kila..neviem..trosku som bola sklamana..cakala som trosku viac..viem viem..povies si ,ze je to dost..a je to dost?..ale neva..nevzdavam to..zacinam viac behat a cvicenie na nohy a potom pridavat postupne vsetko..
    potrebovala som sa asi trosku rozpisat..dakujem ti Mirko Vesely za skvelu stranku..hoci to uz davno vies ,ze je skvela..takze..do skoreho pisania opat..”dakujem ze si pribral tych 40 kil,tym padom je stvorena tato stranka…”

  6. ahoj chcem sa spýtat menej jem,viac cvičím,nech robím čo robím ide mi to hore,potom dole stále je to vlastne rovnako,čo si myslíš o kokteily herbalife?dik

  7. ahojte, som tu nova, chcela by som sa spýtať, či by ste mi neporadili, kedysi som mala váhu 53kg, pri výške 157, no bohužial po prvom porode mi zostalo 68kg, ale dala som dolu 4kg zatial len a to v priebehu 2mesiacov, čiže v priemere 2kg za mesiac , zda sa mi to malo alebo staci take tempo chudnutia? cvičím 4x , niekedy aj 5x do tyzdna po takych 20 az 25 minut, na orbitreku, no zda sa mi ze sa mi teraz zastavila vaha vzdy som po tych dvoch tyzdnoch schudla to kilo a teraz ho mam uz treti tyzden, neviem strava jje dost chudobnna lebo naozaj jem malo a co sa tyka tych kJ nerozumiem tomu , naozaj asi som sprosta ale nerozumiem tym tabulkam ako si to mam vypocitat a co si naordinovat ake jedlo , moc toho za den nezjem a jem tak 3x za den a male porcie. dakujem za radu

  8. no miriam skus si pekne spravit tabulky sama, pretože nie každému chutí to isté, každý nakupujeme rôzne potraviny v rôzny deň v mesiaci sú ine ceny, chodíme nakupovať do iných obchodov

    aj to je námaha, ktorá k chudnutiu patrí,

    alebo si ich daj za úhradu vytvoriť odborníkom vymenovaným na webe, reklamujúcim sa v televízii, nebudem menovať, cena pre mńa privysoká

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Alkohol a chudnutie

Alkohol je pri chudnutí nepriateľom, ktorý vám bráni dosiahnuť výsledky hneď viacerými spôsobmi. Preto si vydajte svoj osobný zákaz používania alkoholu. Je to výhodnejšie a

Sacharidy

Jedna z neprávom najviac démonizovaných zložiek potravy sú sacharidy. Tuční ľudia sa boja jesť chlieb, prílohy. Nazdávajú sa, že z nich sa priberá. V tomto

Ako schudnúť

Návodov na chudnutie je už plný internet. Mnohé sú celkom nezmyselné. Väčšina je odpísaných. Ale tento môj návod sa vám nebude páčiť. Síce funguje, ale

Pitný režim

Piť treba. Lenže pitie je záležitosť, ktorej sa moderný človek priam úzkostlivo vyhýba. Za deň vypije tak dve tri kávy a po večeri možno pivo.

Prevod kJ na kcal

Kcal násobte číslom 4,2 a máte hodnotu v kJ. Alebo naopak kJ deľte číslom 4,2 a máte hodnotu v kcal. Príklad: 8 000 kJ = 1

Zdravé a nezdravé tuky

Tuk je jednou zo základných živín v našej potrave. Porozumenie tukom je látka, ktorú prenecháme odborníkom na chémiu. Aj pri veľkom zjednodušení látky to bude

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.