BMI kalkulačka
Kalorické tabuľky
Jedálniček na chudnutie

Prajem vám šťastný nový rok

Akokoľvek som v minulosti patril k lenivým tučkom, pochopil som, že cesta von z toho začarovaného kruholesia vedie cez nepohodlie. Je nepohodlné jesť to, čo je vhodné a nie to, čo je poruke a viac chutí. Je nepohodlné ísť na prechádzku, či kolobežkovať, keď by sa dalo sedieť v teple hlbokého kresla v sladkom začarovaní fejsbúkových statusov. Ale výsledky akosi predsa len ešte stoja zato!

Prajem vám, aby sa vám darilo v novom roku dosiahnuť také výsledky, aké si vyberiete. Možno trocha motivácie na záver roka. Bilancia za mňa:

  • Vek uja: za pár týždňov 60 rokov.
  • Váha pláva okolo 80 - 85 kíl, pás okolo 90 centi, výška zvyčajne 191.
  • Za rok som zjedol odhadom 4 a pol milióna kJ energie z jedla. To je asi milión kalórií.
  • Z rok som vsiakol najmenej 10 hektolitrov tekutín, najmä voda a zázvorový čaj.
  • Nakolobežkovali sme v roku 2023 asi 4 300 kilometrov (183 jázd, 450 hodín). Môžete si pozrieť fotky z kolobežkovnia. Chôdzu som nie vždy meral, ale ak nekolobežkujem, tak takmer denne chodíme. Za rok 2023 to bolo 1 150 kilometrov (155 peších akcií trvajúcich 240 hodín). Bolo to menej na kolobežkovanie bolo horšie počasie začiatkom roka a koncom roka zas zúril kovid.

To tu nepíšem, že by som sa chcel chvastať - bežne športovci zvládnu aj oveľa viac, takže nie je sa zas až tak čím chváliť. Ale dávam to ako ilustráciu, ako môže vyzerať životný štýl, ktorý  je dlhodobo účinný a chcem tak trocha podčiarknuť pohyb. Ten na tomto webe aj v mojej knihe spomínam trocha menej, pretože tam píšem, že stačí chodiť denne rýchlou chôdzou. To je všetko. Taká veta vlastne zanikne v mori iných informácií. Dá sa to doplniť pár vetami, ale to je všetko. O pohybe netreba čítať, treba dvihnúť kotvu, alebo zadok zo stoličky a cupkať. (Prípadne kolobežkovať, bicyklovať, plávať - čo koho baví.)

Takže za týždeň priemerne kolobežkujem, alebo idem peši okolo 13 hodín hodín, to je denne okolo 1 a pol hodiny. Je to veľa času. Kde som ho našiel? Nepustím si do života takmer žiadne sociálne siete. Televízor som vyhodil pred rokmi. A keď sa s niekým chceme stretnúť, často ideme na prechádzku, alebo jazdiť. Viem, nie každý má možnosť takto veľa času investovať do pohybu. Mnohí ľudia majú dve zamestnania, rodinu na krku...

Možno vám príde vhod:

Tu je 8 spôsobov, ako môže vyťažený človek nájsť viac času:

1. Znížte čas strávený na sociálnych sieťach a sledovaní televízie.

To je pravdepodobne najjednoduchší a najúčinnejší spôsob, ako nájsť viac času. Mnohí strávia na sociálnych sieťach aj 2 hodiny denne. Ak by ste tento čas znížili na 30 minút denne, získali by ste čas.

2. Automatizujte úlohy, ktoré môžete.

Existuje mnoho úloh, ktoré môžete automatizovať, aby ste si ušetrili čas. Napríklad môžete nastaviť automatické upozornenia na e-maily, použiť inteligentné domáce zariadenia na ovládanie domácich spotrebičov.

  • Byt môže vysávať robot, nemusíte luxovať vy.

3. Zlepšite svoju efektivitu.

Existuje mnoho spôsobov, ako zlepšiť svoju efektivitu, napríklad:

  • Podobné práce vykonávajte naraz. Napríklad raz za deň vybavte všetky e-maily. Nie po jednom vždy keď nejaký príde.
  • Delegujte úlohy, ktoré môžete. Sú práce, ktoré nemusíte robiť vy. Nerobte ich.

4. Vyhnite sa rozptýleniam.

Keď sa rozhodnete sústrediť a pracovať, je dôležité vyhnúť sa rozptýleniam. Vypnite telefón, zatvorte e-mail a nikto k vám nesmie chodiť vyrušovať. Potom pracujte.

  • Tip: prečítajte si knihu Hlboká práca, ktorú napísal Cal Newport.

5. Vytvorte si plán a dodržiavajte ho.

Keď máte plán, je jednoduchšie sa sústrediť na svoje ciele a nájsť si čas na to, čo je pre vás dôležité.

  • Váš plán by mal zahŕňať čas na prácu, rodinu, koníčky a seba.
  • Prvá položka vo vašom pláne preto musí byť VÁŠ voľný čas! Naplánujte kedy pôjdete športovať.

6. Využite svoj čas efektívne.

Keď máte čas, je dôležité využiť ho efektívne.

  • Už som spomenul, že sa musíte vyhnúť zbytočnému rozptyľovaniu. Ak sa musíte prepínať medzi prácou, telefonátmi, správami a komunikujúcimi kolegami, ste málo efektívni.

7. Naučte sa hovoriť nie.

Je dôležité naučiť sa hovoriť nie, aby ste sa nepreťažili. Ak vás niekto požiada, nech urobíte niečo, čo vlastne ani nechcete robiť, jednoducho odmietnite.

  • Nerobíte taxikára pre nejakú osobu z rodiny, ktorej sa to hodí?
  • Nemáte známeho, ktorý od vás každú chvíľu chce nejaké službičky a láskavodsti (a nič za to)?

8. Delegujte úlohy.

Ak je to možné, delegujte úlohy iným ľuďom. Alebo strojom. To vám uvoľní čas na to, aby ste sa mohli sústrediť na svoje priority.

  • Napríklad slušne platená manažérka by sa možno nemala doma zmeniť na neplatenú upratovačku, práčku, kuchárku. Čas by mala tráviť s rodinou a na pomocné práce môže najať službu, alebo firmu.

Takže toľko bilancia roku a prajem vám príjemného Silvestra.

Hrádza, Bratislava

Napísal
Miro Veselý 
1. januára 2024
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.