Ako efektívne používať kávu

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Poznáte ju z reklamy. Voňavá šálka, ktorej vôňa sa lynie až do spálne. Podberie vás a prenesie až do kuchyne, aby ste si vypili svoju prvú rannú kávu. Niektorí výrobcovia dokonca tvrdia že káva na chudnutie je dobrý nápad. Dokonca vyrábajú takú, ktorá vraj je na to určená. Samozrejme, týmto naivným predstavám nenaletíme. Káva na chudnutie nemá priamy vplyv v tom zmysle, že by vám umožnila schudnúť len samotným pitím kávy. Na druhej strane ak si dáte kofeín, budete čulejší, zrýchli to trocha váš metabolizmus a to už môže ovplyvniť váš výdaj energie. Avšak to dosiahnete rovnako dobre aj zeleným čajom. Dokonca ešte lepšie. A tak určite nebudeme kávu používať ako nástroj na chudnutie.

Na druhej strane však môžete využiť kávu na podporu pri športovej aktivite. Najmä ak sa vám veľmi nechce ísť cvičiť. Ako na to, aby ste z kofeínu vytiahli maximum?

Pokiaľ sa potrebujete povzbudiť, je dobré, ak využijete znalosti o tom, ako to celé funguje. Aj keď efektnejšie by bolo celý článok vás naťahovať v napätí, nespravím to. Ako prvý bod napíšem, ako máte efektívne použiť kávu a kofeínové nápoje. Potom pridám pár doplnkových informácií, ktoré už však nepotrebujete čítať. Takže tu je návod na efektívne použitie kofeínu.

Zelený čaj ako asistent kávy

Vyberte si z dvoch variánt:

1. Najskôr recept pre nás, čo deň bez rannej kávy odmietame prijať ako jednu z možností existujúcich vo vesmíre.

Ak ste kávičkár a bez kávy si život predstaviť neviete:

  • Čo najneskôr po raňajkách si dajte svoju prvú kávu. Po raňajkách preto, že nalačno by síce asi účinkovala lepšie, ale zároveň zbytočne dráždi žalúdok. Buď si ju dajte pri odchode do práce, alebo v práci ako vstupný rituál. Nepite ju však len zo zvyku, alebo preto, že ju niekto ponúka. Ak ste čulí, nemá zmysel sa ešte viac štartovať.
  • Táto prvá káva by mala byť silná. Musí to byť „rana“, ktorú aj pocítite a nebudete poškuľovať hneď po ďalšej šálke.
  • Hneď, ako ju dopijete, zalejte si v kanvici kvalitný zelený čaj. Ten potom popíjajte počas dňa.
  • V prípade, že ste popoludní malátni, je to na 99% spôsobené nesprávne voleným obedom. Odporúčam zmeniť jedlo a nie zalievať nevhodné jedlo kávou. Ak to je možné, poobede už nepite kávu ani kofeínové nápoje.
  • Ak bez toho nemôžete byť, tak čím skôr popoludní si spravte ešte jednu silnú kávu.

Takýto prísun kofeínu vám musí stačiť. A teraz sa pozrime na to, prečo takéto rozloženie síl:

  1. Káva „zaberá“ pomerne rýchlo. Za pol hodinku by ste mali cítiť veľkú časť účinku. Ten však nevydrží dlho. Možno za hodinku až dve vaša „energia“ opadne a už začínate cítiť potrebu spraviť si ďalšiu kávu. Neskôr si povieme, prečo je to zlý nápad.
  2. Preto hneď po káve začnite piť kvalitný zelený čaj. Kofeín z neho sa uvoľňuje oveľa pomalšie. V čase, kedy účinok kofeínu z kávy začína slabnúť, začína nastupovať účinok zeleného čaju. Ten pretrvá celé dopoludnie, pretože ho popíjate pomalšie.

Týmto postupom budete celé predpoludnie čulí bez toho, aby ste pili kávu za kávou. Navyše pitie viacerých káv za sebou vám nepomôže k čulosti. Skôr vás privedie k útlmu a nespavosti.

2. Teraz druhá verzia receptu pre tých, čo závislí nie sú a neplánujú to zmeniť

Pokiaľ dopoludnia nemusíte nutne vypiť kávu, je to ideálne.

  • Ani ju piť nezačínajte. Ešte ste normálni, ak po zobudení ste čulí a svieži. Načo to posilňovať kávou?
  • Popoludní si môžete dať jednu šálku kávy, alebo ešte lepšie šálku zeleného čaju. Vôbec to nemusí byť nejaká smrtiaca rana, či sanitková káva, akú pijeme my, závisláci. Ak ste ale po celom dopoludní trocha unavení, aj slabšia káva vám môže pomôcť dotiahnuť deň do konca.

To je všetko. Ďalšia časť článku už bude len vysvetľovať prečo to tak funguje a nemusíte ju čítať. Ešte by ste sa naštvali, pretože ideálnym stavom by malo byť, aby ste pre pocit čulosti a sviežosti nepotrebovali chémiu…

Závislosť je špirála, ktorá pokračuje nad stropom

Závislosť od kofeínu sa vyvíja postupne a človek si to nemusí ani uvedomiť. Kofeín sa nachádza v rôznych nápojoch (čierny, zelený čaj, kola, energetické nápoje…) ale aj v jedlách (čokoláda) a v niektorých liekoch aj voľnopredajných. Ak budete navyšovať dávku návykovej látky, rýchlo narazíte na problém zvaný tolerancia.

Tolerancia znamená, že telo si začína na danú látku zvykať a tolerovať vyššie dávky. Tolerovať znamená, že nebudú účinkovať tak, ako prvý raz. Ak prvá dávka spôsobila výrazný účinok, ďalšie dávky majú tento účinok postupne stále menší. No my tú látku predsa pijeme preto, aby účinkovala. Preto zdanlivo logickým ďalším krokom je, že si dáme ďalšiu dávku. Trebárs druhú kávu. Alebo aspoň silnejšiu kávu. Telo sa novej dávke prispôsobí a za nejaký čas ani 2 kávy nemajú ten účinok, ktorý kedysi dávno mala tá prvá. Preto človek postupne prejde na viac a viac káv za deň. To sa volá rast tolerancie. Telo to „vydrží“, ale očakávaný efekt nie je stále dostatočný.

S rastom tolerancie a zvyšovaním dávky sa však začínajú objavovať aj nežiadúce účinky. Ak si dáte niekoľko káv denne, môžu mať rôzne ďalšie látky obsiahnuté v káve na vás aj tlmivý efekt. Srdce vám síce pracuje ako keby ste utekali pred diviakom, ale cítite sa oťapení a unavení. Aj preto pri pití viacerých káv za deň už stúpa aj riziko srdcovocievnych ťažkostí. (4 a viac káv za deň je jednoducho zlý nápad.)

To je práve ten problém s návykovými látkami.

  1. Pôvodná dávka nestačí.
  2. Zvyšovanie dávky od istej hranice možné nie je, navyše začína škodiť zdraviu.
  3. Bez dávky je človeku zle a s dávkou tiež.

Pokiaľ vypijete viac ako dve až tri kávy za deň, dosť pravdepodobne trpíte závislosťou od kofeínu. To nie je dobré. Zbytočne tak totiž bičujete k vyššiemu výkonu, ktorý však nie je možný.

Úspešné chudnutie - balík kníh

5 kníh Mira Veselého s podpisom.

Plus ručne maľovanú záložku.
Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)

39,90 eur + poštovné

Tip: Jeden balík a máte 5 darčekov pre známych...

Rana bejsbolovou pálkou každú hodinu

Sám som tak pred časom fungoval. Aby som sa udržal „na nohách“ pil som kávu každú hodinu namiesto pitného režimu. Aby mi nebolo zle od srdca, boli to pomerne slabé kávy. Žiaľ, veľa slabých káv nemá ten efekt, ako jedna silná. Uvrhne vás len do závislosti na káve. Celý deň sedíte a popíjate kávu, pričom ste tak oťapení, že by ste si najradšej – dali kávu.

Či trpíte závislosťou na kofeíne to sa dá zistiť veľmi jednoducho. Zajtra si nedajte ráno kávu, čaj, ani iný nápoj s kofeínom. Ak budete mať pocit, že ste neprekonateľne ospalí, je to celkom jasné. Závislosť. Našťastie tento stav nie je problémový. Proste si kávu nedajte a vydržte to. Za pár týždňov sa všetko znormalizuje. Stačí týždeň a z najhoršieho ste von. Nehrozia žiadne komplikácie.

Málo + málo nie je veľa, ale môže to byť priveľa

Niektoré látky na naše telo účinkujú až od určitej minimálnej dávky. Aj káva sa správa podobne. Čo však znamená pojem minimálna účinná dávka v prípade kávy, to záleží na tom, ako funguje váš metabolizmus a najmä na tom, či máte na kofeín vytvorený návyk.

  • Ak si niekto, kto nepije kávu denne dá jednu šálku, tá ho povzbudí tak, že si to možno aj zapamätá. Ak sa mu to zapáči, možno sa stane kávičkárom.
  • Tá istá šálka kávy môže pre skúseného kávičkára byť celkom slabou žbrndou. Také vypije aj dve a stále nič nepocíti.

Pocitovo teda kofeín môže a nemusí spraviť rozdiel. Niekomu na účinok stačí 60 až 80 miligramov kofeínu a pre závisláka je 300 miligramová tabletka kofeínu len ľahkým základom.

To, že nám stúpne tlak krvi nie je ten hlavný účinok kofeínu, ktorý „funguje“. Dôležité je aj to, že kofeín zabraňuje pocitu útlmu. Povzbudzuje. Žiaľ, povzbudenie je len pocitom, nie skutočným prísunom energie. Len zamaskuje pocit únavy, ktorým vám telo chce oznámiť: teraz si odpočiň. Rozumnejšie by teda bolo odpočinúť si a nie bičovať sa k maximálnemu výkonu. Určite nie dlhodobo.

Nespavosť naša každonočná

Kofeín teda užívame preto, že po ňom máme príjemný pocit sviežosti a chuti do práce. Ak ale dvíhate dávku kofeínu, narazíme na iný problém. Odbúravanie kofeínu nejaký čas trvá a u každého funguje trocha inak.

Kofeín sa z tela odbúrava určitým tempom.

  • Väčšinou platí: Ak si dáte ráno kávu, večer už nebudete mať problém zaspať.
  • U niektorých ľudí však platí: Ak si večer dajú kávu, až ráno im začne „účinkovať“.

Jednoducho matabolizmus každého z nás je iný. Niekto si dá večer 3 kávy a s prehľadom zaspí. Iný si dá 3 kávy ráno a nezaspí ani po polnoci. Kofeín sa v tele môže kumulovať. Ak si dáte niekoľko káv, telo to nestihne odbúrať. Potom možno príde nejaká kola a čaj, možno čokoláda. Večer sa potom pokúšate zaspať a nedarí sa vám to. Len neviete prečo.

Ak trpíte nespavosťou, skúste si spraviť prehľad, koľko kofeínu zhruba za deň pojmete. Ak veľa, spravte prostý experiment. Znížte príjem kofeínu, alebo ho úplne zrušte. Pokiaľ sa vám nespavosť ako mávnutím čarovného prútika napraví, máte to vyriešené.

  1. Najmä ak ste od kofeínu závislí, asi ho prijímate veľa. Alebo veľmi veľa.
  2. To potom spôsobí, že nemôžete dobre zaspať. Spánok je mizerný.
  3. Výsledkom je ranná nevyspatosť a únava, čo vás priam núti spraviť si ďalšiu a silnejšiu kávu. Alebo vypiť ešte viac káv.
  4. Tým sa uzatvára bludný kruh.

Tajomstvo vitality a energie

Vitalitu a príval energie dnes sľubuje kde – kto. Väčšinou je blízko takého sloganu nálepka s cenovkou, aby ste si kúpili niečo, čo vám dodá energiu a vitalitu. Asi sa ľahko dohodneme, že tieto pocity sa dajú zaistiť aj zadarmo. Ak ste zdraví.

  • Zaistite si životný štýl, v ktorom je málo stresu a negatívnych podnetov. (Viem, niečo v živote sa ovplyvniť nedá, ale veľa vecí áno. Nestretávajte sa s mrzutými osobami, nesledujte správy a hneď vám bude ľahšie.)
  • Zaistite si riadny spánok v noci. Podľa toho koľko potrebujete, bežne je to okolo 7 až 8 hodín. (Ak žijete v málo stresových podmienkach, spí sa akosi lepšie.)
  • Nechoďte spať po polnoci. Dobrý spánok je, ak zaspávate niekedy po desiatej. Tie somariny v televízii za ponocovanie nestoja.
  • V práci buďte efektívni a dosahujte výsledky. Spokojnosť v práci prispieva k spokojnosti. Ak robíte v stave flow, je to príjemné a užitočné.
  • Po práci (alebo pred prácou) sa venujte pravidelnému pohybu. 2 až 3× do týždňa silový tréning. Denne aspoň pol hodinka rýchlej chôdze. Ak máte sedavé zamestnanie, striedajte sedenie s pohybom.

Tieto zásady životného štýlu vám dajú značnú dávku energie a vitality. Ak nie, niekde je chyba a bolo by užitočné hľadať, čo sa deje. Často je to zle zvolená práca, nevyriešené konflikty na pracovisku, alebo v rodine. Veľmi často je na vine chybná výživa – zle zvolené jedlo dokáže vyvolať malátnosť, neskôr prívaly zlosti a agresivity. Stačí aj zanedbaný pitný režim a váš výkon pôjde takpovediac dolu vodou.

Prečo je závislosť od kofeínu dnes tak častá

Nechcem tvrdiť, že vodu kážem a kávu pijem. Aj ja pijem dosť veľa kávy, takže poznám asi všetky stavy – aj stav bez kofeínu aj stav, kedy mi bolo nadránom ťažko od srdca pretože tých káv bolo cez deň proste priveľa a spánok neprichádzal už piatu hodinu. Už len z tej zlosti že nemôžete zaspať by človeka porazilo… Po rokoch skúšania som však našiel mieru, ktorá sa osvedčila.

  • 2 kávy a pohár zeleného čaju, to všetko sa musí diať len dopoludnia. Nič iné s kofeínom predtým, ani potom. Keby mal byť nejaký energetický nápoj, musí sa škrtnúť jedna káva. Potom to funguje a spánok je tiež v poriadku. Samozrejme, toto je moja dávka a vaša môže vyzerať inak. Ale ak si dáte takúto normu, bude to užitočné.
  • V minulosti som robil chybu, že som mal limit – napríklad nepiť kofeínový nápoj po druhej popoludní, kvôli spánku. To ale viedlo k snahe pridávať kávy dopoludnia. Závislosť + nespavosť = aj tak som sa necítil svieži. Takže načo piť toľko káv? Inými slovami nestačí limit koľko hodín pred spánkom nebudete piť kofeínový nápoj. Treba mať aj limit na počet kofeínových nápojov.
  • Maximálne množstvo kávy merajte aj spánkom. Ten musí byť poriadny a taký, že vás posilní. Prehadzovanie sa na posteli v polospánku sa nepočíta. Ak ste ráno nevyspatí, siahnete po káve navyše a ste v začarovanom kruhu.
  • Maximálne množstvo kávy merajte aj výkonom. Ak budete k sebe úprimní asi zistíte, že viac káv nad určitú hranicu už nemení váš výkon, pozornosť, alebo čulosť. Dokonca ich možno až zhoršujú.
  • Nasaďte disciplínu a obmedzte pitie kávy na také, ktoré má pre vás priaznivý efekt, ale ešte vás neuvrháva do závislosti. Ideálne by ste mali fungovať tak, že ak si zabudnete dať kávu, nič sa nestane. Nemali by ste byť bez svojej kávy oťapení, alebo malátni. Iste – ak ste po pár hodinách práce unavení, to je normálne, nemusí to značiť závisosť.
  • Neprekračujte odporúčané množstvo kávy za deň. To sú najviac dve kávy. Keď pre nič iné, že také množstvo nemáva nepriaznivý zdravotný vplyv.
  • Pokiaľ pijete kávu len občas a ste vo vyššom, než strednom veku, nepite nárazovo a občas väčšie množstvá kofeínu. Môže to zvýšiť riziko infarktu.
  • Ak môžete, namiesto kávy používajte radšej zelený čaj. Účinkuje síce pomalšie, ale zato dlhšie. Plus má kopu ďalších zdravotných výhod.

Pokiaľ ste vyčerpaní až tak, že potrebujete navýšiť množstvo káv, berte to ako varovanie. OK. Jednorazovo si dajte aj tri kávy, ale riešte hneď príčinu, prečo ste potrebovali navýšiť kofeín. Buď je to vyčerpanie a potom treba odpočívať. Alebo je to zvyšovanie tolerancie kofeínu a to si jednoducho nepovoľte.

Keď ale tá kávička je taký malý veľký rituál

Káva patrí v našej spoločnosti k rituálom.

  • Chcete sa s niekým porozprávať? Pozvete ho na kávu.
  • Stretávate sa s klientom v meste? V kaviarni.
  • Je to vhodné a lacné pohostenie vo firme aj v domácnosti.

Jednoducho, káva sa objednáva aby reč nestála. Ako keby sme predpokladali, že všetci potrebujeme najskôr nakopnúť a až potom sa môžeme začať rozprávať. Môže to mať svoju logickú a z praxe odpozorovanú príčinu.

Kofeín trocha zvyšuje našu pozornosť, takže prispeje k lepšiemu sústredeniu sa na tému rozhovoru. Vďaka kávičke budeme pohotovejší a sústredenejší. Podotýkam že hovorím o jednej kávičke a nie o šiestej kávičke. Ak máte prácu pri ktorej máte obchodné rokovania s klientmi, často to znamená, že vypijete aj viacero káv za deň. Je dobré zvážiť, či takýto životný štýl je práve to, čo je pre vaše zdravie tým najlepším. 21. storočie prichádza so stresom a sedavým zamestnaním pomaly aj pre manuálne pracujúcich – veď veľká časť manuálnej činnosti je dnes vykonávaná strojmi. V práci teda zdravie nenájdeme a po práci sme príliš vyčerpaní, čo je skvelá výhovorka, prečo necvičiť.

Káva potom môže predstavovať práve tú vzpruhu, ktorá nás „postaví na nohy“.

Káva obsahuje kofeín a ten je návykový. Všetci, ktorí kávu musia mať budú úporne hľadať všetky možné formy propagácie kávy, budú zvýrazňovať jej priaznivé účinky a bagatelizovať prípadné problémy. Aj kofeín má svojich propagátorov a obhajcov. Tí budú tvrdiť, že káva chráni pred infarktom a rakovinou, že obsahuje antioxidanty, že pomáha… Vždy je dobré overiť si fakty a súvislosti.

  • Zdá sa, že káva v menšom množstve nie je škodlivá. Aspoň nie tak, aby sme to mali dramatizovať.
  • Takisto ale v tomto menšom množstve nie je ani nejako významne zdravotne prospešná. Nie tak, aby bol dôvod s ňou začínať.

Ak teda nemáte problém s pitím kávy, môžete byť spokojní s priebehom udalostí. A ak si chcete troška zvýšiť pozornosť, kopnite do seba zelený čaj. Nie ten z vrecúška, ktovie kde pozametaný. Kvalitný, kúpený v dobrej predajni. Čo poviete na takýto záver článku o káve?

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 16. decembra 2013

 

Komentáre k článku: Ako efektívne používať kávu

  1. Sisa 14. júla 2017

    A čo mi chudáčikovia s extrémne nízkym tlakom… Napríklad včera o piatej poobede som skoro skolabovala, bola som na prechádzke vonku so psom, lážo plážo, z nohy na nohu v parku, psík radostne bez vôdzky behal a ňuchril. A stavy ako pri opilosti, točenie hlavy, ťažoba a slabosť v rukách a nohách. Rýchlo domov a vďakabohu sa dalo, založiť sa do postele. Predtým som si merala tlak 96/53, pulz 69. “Umrela” som do postele skoro na dve hodiny, psík zo solidarity so mnou.
    Inak mne káva ktovieako nepomáha, pijem jednu ráno spolu s raňajkami s dávkou polotučného mlieka len na chuť…milujem kávu. Inak celý deň popíjam zelený čaj…aj liter a pol denne. Inak by som v práci bdelo nefungovala 11 hodín v kuse. Mám skôr duševnú prácu, denne riešim kopec problémov a pracujem s ľuďmi.
    Čo teda s takými ako ja…tlak ako tri dni pred smrťou /povedala mi raz jedna sestra v ambulancii/?

  2. Miro Veselý 14. júla 2017

    Sisa vítam v klube, ja tiež často mám o 10 až 20 čísel menej ako káže norma. Káva tomu pomáha len málo. Trocha pomôže normálne solenie, ale zas nie veľmi veľa soliť, lebo ani to nie je celkom OK. No a určite to treba konzultovať s lekárom, lebo nízky tlak môže byť aj signálom iných ochorení. Ak je to chronický stav a nie je to prejav ochorenia tak to je síce niekedy nepríjemné, ale aspoň nie nebezpečné.

  3. Sisa 14. júla 2017

    Mirko, je to dedičné. Inak som zdravá. Žiadny lekár nič neporiešil. Cvičím každý deň, chodím na prechádzky von so psíkom, stacionárny bicykel, malé činky, dvakrát do týždňa powerjoga. A keď mám voľno, pospím si poobede. V noci spím 8 hodín, mám pravidelný režim. No asi budem ako korytnačka, tie majú pomalé životné tempo /a nízky tlak/ a dožívajú sa vďaka tomu vysokého veku. Stretneme sa na oslave mojej 100-vky :-))

  4. Miro Veselý 14. júla 2017

    Sisa potom robíte asi všetko čo sa dá. Zas asi lepšie nízky tlak ako bojovť s vysokým. Aj ke ďtá únava a malátnosť znížia produktivitu…

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: