Kokosový olej

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Kokosový olej je novodobý trend. Je však tou najzdravšou potravinou? Oplatí sa ho užívať v nádeji, že ozdravieme? Že schudneme? Alebo je to len skvelo naplánovaná marketingová kampaň? O tom je tento článok.

Aby ste ale nemuseli čítať ak nestíhate: nie, kokosový olej pri chudnutí nie je vhodná potravina. To je tvrdenie a ak chcete, nájdete mnoho protitvrdení, že je to naopak výborný zdroj tých najzdravších látok. Vy sa musíte rozhodnúť, koho argumentom uveríte.

Najskôr sa teda poďme rozprávať o tom, že kokosových olejov je viac druhov. Kokosový olej môže byť rafinovaný, alebo nerafinovaný. Predajcovia zvyčajne dávajú takéto odporúčania:

  • Nerafinovaný kokosový olej – má silnú kokosovú arómu. Je vhodný na prípravu jedál, pri ktorých táto aróma nebude problém (rôzne zákusky, palacinky, jedlá s kokosovou arómou a pod.).
  • Rafinovaný kokosový olej – tento druh oleja je bez vône. Môžete na ňom pokojne pripravovať akékoľvek jedlo – vyprážať, smažiť,…všetko na čo ste doteraz používali slnečnicový, olivový, repkový olej, alebo bravčovú masť môžete pripravovať na rafinovanom kokosovom oleji. Tento olej znesie teploty okolo 230°C, bez toho aby sa začal prepaľovať.
  • Mieša sa nám do toho aj kokosové mlieko, ktoré síce nie je olej, ale je to produkt podobný a pri varení sa dá vynikajúco využiť v receptoch. Napríklad do kuracieho kari. Kari pastu zmiešajte so zeleninou a zalejte polovicou plechovky kokosového mlieka. V tom 10 minút poduste kuracie kúsky a získate vynikajúce jedlo. Podávajte s celozrnnou ryžou, alebo bulgurom.

Problémom je to, že pri chudnutí sa vyhýbame nasýtenému tuku. A tak nepotrebujete prakticky žiadne jedlá, pre ktoré sa kokosový tuk odporúča, pretože:

  • Zákusky, palacinky – ja viem, že niekto sa snaží navudiť ilúziu že fitness alebo zdravé sladkosti sú fajn. Avšak nenaleťte túžbe! Pozrite si recepty na zdravé sladkosti a uvidíte, že sú v nich rôzne nevhodné ingrediencie. Zvyčajne cukor v niektorej svojej podobe, alebo tuk. Nič z toho sa počas chudnutia akosi nehodí.
  • Vyprážanie, smaženie – pri tejto technológii môže byť práca s nasýteným tukom vhodnejšia, než s nenasýteným. Ale tam to končí. Samotné vyprážanie nie je vhodná príprava, ani keby to bolo na panenskom olivovom oleji. Pretože po znížení teploty na nejakú stovku stupňov by sa oleju za tú chvíľu nič nestalo. Avšak pri chudnutí nemáte čo jesť tukom nasiaknuté potraviny. Preto je nevhodná technológia samotná. Je jedno, či to bude šmalec, maslo, alebo olivový olej. Také jedlá nie sú vhodné, ani zdravé. Nech vám už predajcovia budú tvrdiť úplne čokoľvek.
Nepleťte si kokos s kokosovým olejom! Kokos použitý s mierou v potravinách je vhodná a zdravá potravina.
  • Ak si chcete obaliť domáce proteínové tyčinky kokosom, je to fajn.
  • Ak si kúpite kokosový orech a chcete ho zjesť, je to fajn.
  • Ak si dáte kokosové mlieko do jedla (to je mixovaný kokos s vodou), je to fajn.

Myslite na to, že kokos je mastnejšia potravina, podobne ako mak. Jedno aj druhé obsahuje prevažne nasýtený tuk. Takže pri chudnutí takej potraviny nezjedzte veľa. Ale samotný kokosový orech je normálna potravina. Avšak samotný extrakt – tuk – je vlastne to najhoršie, čo z kokosu vieme získať. Nedáva zmysel ho užívať nejak zámerne. Alebo dokonca kupovať.

Energetická hodnota kokosového oleja je cca 3700 kJ  na 100g. To je v podstate rovnaká energetická hodnota, ako ktorýkoľvek iný tuk. V tomto objeme je zároveň zvyčajne obsiahnutých aj

  • 6 g bielkovín
  • 10 g sacharidov
  • a nejaká vláknina

A teraz prichádza ten problém. Na internete sa zvyčajne dočítate niečo v tomto zmysle:

“Tuku v tomto oleji sa báť nemusíte (aj keď sú to nasýtené mastné kyseliny) v ľudskom organizme sa správa inak, než tuky, ktoré sa nachádzajú v iných potravinách. Ide o triglyceridy so stredne dlhým reťazcom (MTC) , ktoré vieme celkom dobre stráviť a neukladajú sa do zásoby ako tukové vankúšiky, ale slúžia ako rýchly zdroj energie.”

Podobné výroky vyvolávajú ilúziu, že vo vesmíre asi niet ničoho zdravšieho, ako práve napchávať sa kokosovým tukom. Žiaľ, pravda je posunutá o kúsok inde. Nebude sa páčiť ľuďom, ktorí sú vychovaní na frakcii odborníkov na výživu zo športového prostredia. Ale tak to už býva.

Niekto vytvoril dva tábory a tie sa potom nevedia zmieriť. Tipnite si kto? Keby sa vám nedarilo, použite klasický postup. Pravda sa zvyčajne dá dosť rýchlo vypátrať, ak použijete latinskú otázku “Cui bono?”. Po slovensky to je “v čí prospech”. Ak niekto niečo tvrdí, pýtajte sa, kto z daného tvrdenia bude mať prospech. Ešte presnejšie to bolo formulované vo filme Všetci prezidentovi muži v známej hláške Follow the money – sledujte peniaze.

  • Predáva niekto niečo? Asi budete jeho argumentom veriť menej, ako argumentom lekára, ži nezávislého experta.
  • Kde smerujú peniaze? Niekedy nemusí ísť o predajcu, ale o niekoho, kto je nejakým spôsobom s predajcom spriaznený.

Ak identifikujete takéto záujmy, zvýšte svoju opatrnosť. Na internete je veľa informácií napísaných účelovo so zámerom získať z predaja.

Aké argumenty teda často zaznievajú v súvislosti s kokosovým tukom?

  • Pojem MCT tuky sa najčastejšie spomína v kulturistickej literatúre. Ide o kyselinu kapronovú, kaprylovú, kaprinovú a laurovú. MCT tuk sa odporúča užívať pri rôznych diétach – kulturisti počas “rysovacej” fázy často majú stravu drasticky obmedzenú o tuk a potom sa snažia suplementáciou týchto zložiek zlepšiť tvorbu svalovej hmoty a výkon. V diétach vraj môže MCT tuk prispieť k rýchlejšiemu spaľovaniu tuku. Otázka znie, či potrebujeme nasadiť tak drastické diéty. Prax ukazuje, že nie. Ak totiž v strave kombinujete viacero zdrojov tuku, nepotrebujete špeciálne užívať izolovaný MCT tuk. Tieto mastné kyseliny sa totiž nachádzajú aj v olejoch. Síce v rôznych pomeroch, ale nachádzajú.
  • Niektorí autori sa snažia vyvolať ilúziu, že v kokosovom oleji je veľká časť tukov iných, než nasýtených. A preto je vraj zdravý. No v skutočnosti sa aj tieto tuky v tele správajú podobne, ako nasýtený tuk. Inými slovami je to tuk, ktorý podporuje v tele zápalové reakcie, podporuje aterosklerózu a zvyšovanie cholesterolu. Jednoducho nie je to zdravý tuk. Možno je o niečo lepší, než šmalec, ale tým argumentácia končí.
  • Mnohí predajcovia sa snažia presadiť tvrdenie, že kokosový olej podporuje chudnutie. To však nie je pravda. Je to chybne a účelovo vybratá informácia z prostredia kulturistiky. Neplatí v bežnej diéte.
  • Občas zaznejú aj tvrdenia, že kokosový olej je liek. Že pomáha zbaviť sa rôznych mykotických infekcií, že uľaví pleti od akné či dokonca že lieči rakovinu. Počujte. Ak niekto ochorie ide … do obchodu? Neviem, ja chodím k lekárovi.
  • Nepodľahnite tlaku marketérov. Kokosový olej nie je pre zdravie potrebný. Alebo máte pocit, že ešte pred pár desiatkami rokov sa Slováci bežne napchávali kokosovým tukom? Asi veľmi nie. Pretože zástancovia kokosového oleja sa často formujú z rovnakých radov, ako zástancovia striktného dodržiavania prísne regionálnej stravy. Nahlas buchnú do stola, že človek má jesť len to, čo sa urodí v jeho geografickej oblasti a aj preto že je olivový olej fuj. No a o pár viet ďalej sa naraz velebí kokosový olej. Že by z kokosovníkových polí niekde pod Ďumbierom?

K použitiu ako alternatívnej liečby ešte pár slov. Bežne sa dočítate, že:

“Kokosový olej ničí baktérie a parazitov v tráviacom trakte, ktoré spôsobujú poruchy trávenia. Zlepšuje vstrebávanie ďalších živín, vitamínov, minerálov a aminokyselín.”

Aj toto tvrdenie na prvý pohľad vyzerá lákavo. Ale zamyslime sa. Ak máte podozrenie na parazitárnu infekciu, myslíte že je rozumné kupovať (!) niečo v obchode? Nejaký olej? Alebo by vám bolo rozumnejšie vyhľadať lekára, ktorý môže po diagnostike nasadiť riadnu liečbu? Podľa mňa nie je čo riešiť. Riešenie vážnej infekcie “babskými receptami z internetu” by bolo skôr hlúpe, ako rozumné.

Úspešné chudnutie - balík kníh

5 kníh Mira Veselého s podpisom.

Plus CD "Ako schudnúť"
Plus ručne maľovanú záložku.
Plus dobrý pocit, že ste podporili autora :-)

39,90 eur + poštovné

Tip: Jeden balík a máte 5 darčekov pre známych...

“Ak budete tento olej užívať pravidelne, hladina inzulínu bude regulovaná a váš organizmus už nebude trpieť nedostatkom cukrov.”

Ďalšia perla. V prvom rade hladina inzulínu sa dá regulovať mnohými inými cestami, nie je potrebné niečo kupovať. Avšak argumentovať tým, že regulácia hladiny inzulínu spôsobí, že telo nebude trpieť nedostatkom cukrov, to je skvelá ukážka neznalosti. To napíše len autor, ktorý vôbec nevie o čom píše. Vŕši slová a odborné výrazy v nádeji, že to dáva zmysel.

Isto ste toto všetko o kokosovom oleji čítali aj vy. Čo z toho je však pravda a čo len marketingový ťah, ktorý pomáha predávať novinku? Obávam sa, že odpoveď naštve tých, čo ho kúpili, alebo používajú. Čo už.

Kokosový olej ako kozmetika

Kokosový olej obsahuje veľa mastných kyselín, ktoré sú vraj vhodné pre veľmi suchú pleť. Dá sa teda použiť na oblasti ako sú popraskané miesta. Na druhej strane však existujú aj podstatne účinnejšie prostriedky na hydratáciu. Poraďte sa v lekárni.

Určite však kokosový olej nie je bezpečný ako pleťová kozmetika. Na tvári môže vyvolať viac problémov s akné, ako úžitku. Na pleť existujú aj vhodnejšie prípravky – tie vašej pokožke dodajú viac vlhkosti a starostlivosti. Odporúčam napríklad arganový olej.

Občas sa po internete odporúča rozotrieť 1-2 lyžice kokosového oleja do vlasov. Rady sú často formulované tak, že najlepšie je naniesť ho na končeky vlasov, tie trpia najviac. No len si to skúste. Za chvíľu aj tak máte mastnú celú hlavu. Česť výnimkám s metrovou dĺžkou vlasov. Dokonca predajcovia prisahajú, že ak chcete zabrániť tvorbe lupín, tento olej vám s tým môže pomôcť.

Takéto odporúčania síce znejú lákavo, ale neverte im! Nielen že musíte dávať pozor, aby vaše vlasy neboli v konečnom výsledku mastné. Pár známych po použití kokosového oleja vo vlasoch neboli spokojní. Vlasy ostanú celkom mastné a ťažko sa tej mastnoty potom zbaviť. Niekedy to trvalo aj niekoľko dní a umývaní.

Či práve kokosový tuk pomôže s riešením lupín vo vlasoch, tým som si nie veľmi istý. Zvyčajne sú lupiny prejavom systémového problému. Inými slovami riešenie by malo prichádzať zvnútra, nie len zvonka. Aj tu bude lepšie poradiť sa s dermatológom, ako ťapkať na hlavu čo internet dá.

Chudnutie s kokosovým olejom

Kokosový olej je vraj zázračným prostriedkom na chudnutie. Niekde sa dokonca uvádza že priamo zabraňuje ukladaniu tuku v okolí pása. (Samozrejme, veď presne to chce tučný človek s tučným pudilárom počuť!) Pekná predstava a vynikajúca reklama! Azd každý chce mať osí driek tak prečo to neskúsiť? No a ak každý obézny len raz kúpi na skúšku jedno balenie, tak predajcovia majú odbyt v stotisícových číslach. Pravda je ale iná.

Kokosový olej obsahuje nasýtené mastné kyseliny – rovnaké aké sú v bravčovej masti a iných nezdravých tukoch. Presne tie, ktorým sa pri vylepšovaní postavy a zdravia snažíte vyhnúť oblúkom. Tie, ktoré sa snažíte počas chudnutia nejako z tela odstrániť. Prečo by sa mali tie isté mastné kyseliny odrazu správať inak len preto, že sú v kokosovom oleji?

Jasné, výrobcovia sú šikovní marketéri. Vedia to zaobaliť celé tak, aby to vyzeralo, aký je kokosový olej super účinný. Vyvolajú plastickú predstavu, že vy budete hore tuk vkladať do hlavy ústami a pritom ho budete chudnúť kúsok nižšie na bruchu. Dáva vám to zmysel? Ak áno, tak si to skúste. Napríklad tento olej je teraz obľúbený:

Ak kliknete na túto reklamu a olej si kúpite, budem z toho mať maličkú províziu. Takže správne som tu mal už pol hodinu písať o tom, aký je kokosový olej skvelý a jedinečný. Práve takto totiž momentálne funguje internet.

Stačí trochu logického myslenia a zistíte kde je vlastne pravda. Doteraz neboli potvrdené žiadne vedecky overené účinky kokosového oleja na chudnutie. Zato o jeho škodlivom účinku na zdravie sa toho dá nájsť veľa. Len treba navštíviť trocha odbornejšie weby a nie weby predajcov a ich partnerov.

Užívať či neužívať kokosový olej?

Nie, neužívať. Nie je potrebný, neobsahuje nič obzvlášť prospešné.

Našťastie to vyzerá tak, že ošiaľ kokosového tuku už začína končiť. Ak sa pozriete na trend uvidíte, že to najsilnejšie obdobie už má za sebou.

Vrcholilo to niekde v strede roka 2015. Ale žiaden strach, predajcovia zas niečo vymyslia, spravia z toho hit a zarobia.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 11. mája 2018

 

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: