Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Kurkuma

Píše Miro veselý od roku 2004.

Kurkuma je korenie, ktoré sa už dlhší čas dáva do súvisu so zdravím a dlhovekosťou. Pozrime sa teda na vec podrobnejšie.

  • V kuchyni sa často používa, ako lacnejšia verzia šafránu – pomôže totiž jedlu dodať žltú farbu. Sama nedáva jedlu nejakú výrazne intenzívnu chuť, takže ju môžete kombinovať aj do jedál, ktoré nechcete aby mali “orientálnu” príchuť.
  • Kurkuma je vždy jednou z mnohých zložiek korenia zvaného karí (curry), či kari pasta. Tu už je chuť indie čitateľná.
  • Musíte ju dobre skladovať (tesniaca uzatvorená tmavá nádoba, aby nezvlhla).
  • Nevarte ju dlho, radšej ju pridajte do jedla až pred dokončením.

Používajte toto korenie tak často, ako sa vám podarí. Najlepšie denne len trošku. Nie je podstatné, či to bude vo forme karí korenia, ktoré jedlu prepožičia špecifickú chuť. Môžete kurkumovať jedlo len trocha a potom okrem žltého zafarbenia ani veľmi nezbadáte, že ste to tam dali. Takže žiaden strach, že by ste si „skazili“ chuť.

Kurkuma

Kurkuma má intenzívnu žltú až oranžovú farbu. Myslite na to pri práci, nech vám nekvapne na šaty, alebo na niektoré veci, ktoré by sa potom už nemuseli dať zbaviť farbiva.

Ale začnime radšej od začiatku.

Čo je to kurkuma

Kurkuma je korenie, ktoré vzniká pomletím vysušenej rastlinky. Niekedy sa nazýva aj indický šafran.

  • Pre naše zdravie je najzaujímavejšou zložkou práve žlté farbivo, ktoré sa volá kurkumín. Ukázalo sa, že má antioxidačný účinok na naše telo. To vieme povedať aj inými slovami: môže spomaľovať prejavy starnutia.
  • Ďalej je zaujímavý vysoký obsah karotenoidov. To sú látky, ktoré sa označujú aj ako provitamín A, takže telo z nich vie vyrobiť tento vitamín. Okrem toho majú tiež výrazne antioxidačný účinok.

Už kombinácia týchto dvoch účnných látok je zaujímavá a aj vďaka nim sú účinky kurkumy tak široké.

Samozrejme, aj tu platí zásada všetko s mierou. Aj toto korenie je v malom množstve fajn, no vo veľkom množstve a dlhodobo by mohlo aj škodiť.

Účinky kurkumy

Asi najčastejšie sa na kurkume vyzdvihuje jej protizápalový účinok. Inými slovami jej pravidelné užívanie môže napomáhať k tomu, že sa zmierni zápal v tele. Zápal pritom môže znamenať všeličo.

Obezita je typickým ochorením, ktoré v tele zvyšuje celkový zápal. Po slovensky to znamená, že tukové tkanivo produkuje látky, ktoré zhoršujú zdravotný stav.

  • Typické a známe je, že napríklad astma (to je tiež zápalové ochorenie pľúc kde ide o trvalý slabý zápal) je tým horšia, čím budete tučnejší. Naopak, schudnutie veľmi zlepší aj stav astmy.
  • Mnoho ľudí trpí žalúdočnými ťažkosťami. Aj v žalúdku môže byť zápal, často v prípade že trpíte gastroezofageálnym refluxom. Ale aj častá infekcia helicobacter pylori v žalúdku môže spôsobiť zápal a neskôr vredy či rakovinu.
  • Inokedy môžu byť ťažkosti so zápalom aj v črevách. Samozrejme, názvy chorôb slovo zápal neobsahujú, ale ak máte ťažkosti s trávením, zvyčajne je prítomný.

V podobných prípadoch teda v tele beží nejaký proces zápalu. Práve tu môže kurkuma pomôcť zmierniť zápal a niekedy dokonca znížiť aj riziká jeho následkov.

Nepočítajte však s tým, že ak máte ťažkosti, tak si dáte trocha kurkumy a ozdraviete. Takto to naozaj nefunguje. Priaznivé účinky sa dajú očakávať pri dlhodobom, viacročnom používaní malých dávok. 

Z účinkov, ktoré sú už dlhší čas overované aj klinickými skúškami vyberiem aspoň niektoré zaujímavé účinky tohto korenia:

  • Pomáha pri ochorení Helicobaceter pylori. Jednak už spomenutým protizápalovým mechanizmom, ale druhak má kurkuma aj antibakteriálny účinok. Bráni tejto baktérii v tom, aby sa rozmnožovala. Nepočítajte však s tým, že len samotným korením eradikujete helicobacter!
  • Dokáže vyvolať väčšiu aktivitu žlčníka, ktorý sa vďaka tomu môže ľahšie „zbaviť“ žlče. To môže byť zaujímavé v prípade, ak máte v rodine žlčnikárov. Tak je väčšia šanca že sa vám nebudú tvoriť žlčové kamienky. Lenže to neplatí aj naopak – ak už máte žlčníkové kamene, kurkumu radšej nepoužívajte.
  • Častým problémom je už spomínaný gastroezofageálny reflux (pálenie žáhy, alebo GERD). Kurkuma tu môže prospieť, pretože znižuje produkciu kyseliny chlorovodíkovej. K tomu môže výrazne pomôcť užiť pred spaním aj melatonín, ale to už je trocha iná téma, než chudnutie.
  • Kurkuma dokáže znížiť hladinu cholesterolu a chráni cievy už spomenutým protizápalovým účinkom. Samozrejme, to neznamená, že ak budete žiť nezdravo, tak vás kurkuma ochráni. Inými slovami teda pravidelné užívanie kurkumy môže znížiť riziko sklerózy.
  • Kurkuma má vplyv na krvnú zrážanlivosť. To po slovensky znamená, že sa tým zníži riziko tvorby krvných zrazenín a teda riziko embólie. Starší ľudia, či ľudia ktorí veľa cestujú lietadlom niekedy užívajú lieky, ktoré bránia aby sa krv ľahko zrážala. Kurkuma to zvládne tiež. Na druhej strane ak niekto trpí poruchou krvnej zrážanlivosti (rôzne krvácavé stavy) tak užívanie tohto korenia by mal zvážiť.
  • Ďalšie zápalové ochorenia pri ktorých môže kurkumín priniesť prospech: artritída, alergie či atopický ekzém.
  • Spomeniem aj protirakovinový účinok. Nerád, nechcem vyvolávať falošné nádeje, ani nepíšem senzačný článok. Ale samotný anitioxidačný + protizápalový účinok kurkumínu už môže znižovať riziko, že opakovaný a dlhodobý zápal sa zvrhne do vážnejšieho problému. K tomu sa ukázalo, že kurkuma môže spomaľovať rast nádorového bujnenia.

Spomenuli sme niektoré z overených účinkov kurkumy. Uvedomujem si, že to znie príliš senzačne na to, aby to bola pravda. Chápem, že možno máte obavy či tu nepíšem len lákavé sľuby. Ale ako si iste všimnete, kurkumu nepredávam. Len ju dlhodobo používam. Vďaka týmto skúsenostiam ju často nájdete aj v mojom jedálničku na chudnutie.

Dôležité je myslieť na to, že pri niektorých chorobách (napríklad žlčové kamene) a ak užívate niektoré lieky (napríklad lieky na riedenie krvi) je lepšie vyhýbať sa kurkume. radšej si to overte u lekára. Najmä pred prípadnou operáciou myslite na to, že kurkumín by mohol zhoršiť krvnú zrážanlivosť.

Pokiaľ chcete kurkumou riešiť nejaký svoj zdravotný problém, odporúčam vám predtým spravte dve veci:

  1. Poraďte sa s lekárom. Samoliečba nemusí byť dobrý nápad. Zato využiť kurkumu spolu s liečbou môže byť mimoriadne účinná kombinácia.
  2. Prejdiete si odborný server Pubmed. Hadajte napríklad curcumin, alebo curcuma a  pozrite sa čo o tom píše odborná verejnosť.

Je to spôsob, ako do nadšenia vniesť trocha kritického uvažovania. Aj v literatúre o dlhovekosti však nájdete miesta na svete, kde sa toto korenie bežne a dlhodobo používa a ľudia sa tam dožívajú vysokého veku. Nie, nie je to len preto že si korenia jedlo. Je to len jeden z viacerých faktorov. Ale je ľahko dosiahnuteľný.

Ako užívať kurkumu

Najjednoduchšie a asi najlacnejšie je kúpiť si ju ako korenie. Korenie môžete používať do jedla.

Kurkuma s chlebom, olejom a cesnakom

Kurkumu môžete rozotrieť s olivovým olejom a jemne posypte čiernym korením. Získate výbornú riedku pastu ktorú môžete natrieť na chlieb a máte skvelú maškrtu. Alebo si to len namáčajte. Ani soliť netreba!

Ešte pár príkladov:

  • Vynikajúca je, napríklad, celozrnná ryža do ktorej primiešate trocha kurkumy.
  • Keď opekáte mäso, tofu, vajcia tak pred dokončením ich môžete dosutiť karí korením, alebo priamo kurkumou.
  • Ak varíte polievku, tak pred podávaním do nej môžete sypnúť trocha karí korenia.
  • Ak robíte praženicu, alebo tofunicu tak ju môžete trocha ožltiť.
  • Podobne môžete prifarbiť zeleninovú omáčku.
  • Ak vyrábate brokolicový krém, kurkumou môžete rozžiariť jeho farbu (aj účinky)

Pokiaľ vám nič z toho nesedí, môžete užiť kurkumu aj priamo. Bez toho, aby ste ju dali do jedla.

  • Naberte si možno štvrť lyžičky kurkumy a môžete ju zjesť. (Pozor, je to prášok, nevdýchnuť!) Takýmto spôsobom sa účinná látka kurkumín dostáva najmä do hornej časti zažívacieho traktu, kde môže pomáhať. Napríklad ak máte ťažkosti so žalúdkom, užite toto korenie bez tuku.
  • Rovnaké množstvo môžete rozpustiť v lyžičke oleja a tak prehltnúť. Pokiaľ to užijete v mastnej verzii, priamy účinok sa má zvýrazniť až v črevách. Ak teda máte ťažkosti s črevami, ako napríklad ulcerózna kolitída alebo crohnova choroba, môžete kombinovať kurkumu s tukom.
  • Pokiaľ môžete, kombinujte kurkumu aj s čiernym korením. Látka piperín ktorá sa v čiernom korení nachádza pomáha pri vstrebávaní kurkumínu.
Ak  plánujete kurkumu použiť ako pomoc pri zažívacích ťažkostiach, ZAČNITE MALOU DÁVKOU! Pár dní ju potom po štipke zvyšujte.

Samozrejme, na internete nájdete mnoho ďalších návodov a receptov, čo by a dalo z kurkumy spraviť.

  • Veľmi často sa stretnete s odporúčaním spraviť si čaj z kurkumy. Skúsiť môžete. Ale toto korenie sa vo vode nerozpúšťa ochotne a môže sa stať, že len stratíte čas. Chuť takého čaju nie je veľmi zaujímavá a účinky sú otázne.
  • Niektorí autori zas odporúčajú vyrobiť si zlaté mlieko. Je to lákavé, ale veľmi pravdepodobne tým nezískate tie výsledky, ako by ste chceli. Mlieko totiž má opačné účinky než kurkuma. Môže teda takpovediac „zrušiť“ časť jej priaznivého účinku.

Druhou možnosťou je kúpiť si výživový doplnok, ktorý obsahuje priamo kurkumín. Ten však bude automaticky drahší. Môžete si teda kúpiť aj výživový doplnok. Tam sa potom dá ísť do vyššieho dávkovania. Ale pri takom použití by som odporúčal väčšiu opatrnosť. Ak chcete užívať kurkumín vo forme výživového doplnku, nech o tom rozhodne radšej váš lekár.

Kurkumín ako liek

V prvom rade chcem znova zopakovať, neočakávajte zázraky! Kurkumín nie je liek v tom zmysle, že si dáte pár dní „kúru“ a všetko sa zmení, zlepší a skokovo ozdraviete. Skôr počítajte s tým, že kurkuma môže niekedy pôsobiť ako slabý liek. Môže pri dlhodobom používaní trocha zmierniť niektoré ťažkosti.

Dávkovanie kurkumínu by mal posúdiť váš lekár. Najmä ak kurkumu vnímate ako liek, tak je dôležité že hovoríme o závažných diagnózach ako je astma, riziko vzniku krvných zrazenín, žalúdočné vredy, reflux, ulcerózna kolitída, či crohnova choroba. To nie sú diagnózy vhodné na domácu samoliečbu! Váš lekár musí použitie kurkumínu ako prípadného pomocného lieku odsúhlasiť! Musí vám zároveň odporučiť, ako máte kurkumín dávkovať.

Pri niektorých diagnózach sa totiž odporúčajú dosť vysoké dávky, ale len na niekoľko krátkych dní. Dlhodobé používanie vyšších dávok by mohlo byť nebezpečné.

  • Ako prevenciu pridávajte do jedla trocha kurkumy. Môžete to robiť denne a dlhodobo. Denne jej asi zjete menej, než štvrť čajovej lyžičky.
  • Pri liečbe rôznych chronických ochorení sa kurkuma dávkuje zhruba štvrť až pol lyžičky denne.
  • Vážnejšie a akútne zápalové stavy a dávku posúdi váš lekár.
  • Kurkuma môže pomáhať znížiť hladinu cukru. To môže byť fajn pri chudnutí a u zdravých, ale ak ste diabetik, tak na to treba myslieť a merať to.

Podľa niektorých zdrojov by kurkuma zmiešaná s olivovým olejom mohla pomôcť riešiť tvorbu lupín vo vlasoch.

Kde kúpiť kurkumu

Toto korenie bežne dostať asi všade. Uprednostnite výrobcu, ktorého kvalitu máte overenú už aj na iných koreniach. Inou možnosťou je nákup v špecializovanej predajni s tovarom dovezeným z indie. Či už internetovým, alebo na niektorom farmárskom trhu.

Ak máte na výber, kúpte si takú kurkumu, ktorá je hermeticky uzatvorená a najlepšie ak je v nepriehľadnom obale.

Kurkuma a chudnutie

Pri chudnutí sa môžeme zaujímať o to, že kurkuma môže pomáhať pri prvencii inzulíovej rezistencie.  Tá je často jedným z prvých fáz priberania. Obezita, ako sme spomenuli, sama o sebe zvyšuje v tele pohotovosť k zápalu. Užívaním tejto látky potom môžeme napomôcť zmierniť toto riziko.

Kurkuma môže napomáhať trocha znížiť hladinu krvného cukru. To sa aj pri chudnutí dá účinne využiť. Ak jedávate jedlá s karí, tak je nádej, že tým veľmi málo, ale znížite ich glykemický index.

Aj metabolický syndróm a iné typické ťažkosti spojené s obezitou môžu byť zdrojom oxidačného stresu vo vašom tele. Prečo teda nevyužiť takéto korenie. V malej dávke neškodí a pritom je tu pomerne slušne podložená možnosť, že to prospieva zdraviu. Ak od kurkumy nebudete očakávať zázrak, možno sa dočkáte príjemných zlepšení. No a keby aj hneď nie, tak jedlá, ktoré si takto pripravíte sú aspoň chutné a pekne zafarbené.

 

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: