Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Mlieko a mliečne výrobky

Píše Miro veselý od roku 2004. Kontakt...

Mlieko sa pri chudnutí neoplatí využívať. Samotné mlieko je pomerne sporná potravina. V princípe je to potrava určená pre výživu malých teliatok. Jeho hlavným účinkom je teda podpora rastu, rastový faktor. Bohaté pitie mlieka a mliečnych výrobkov najmä v raste detí môže spôsobiť rast (čo aj vidíme, porovnajte si dnešnú priemernú výšku mladých ľudí s priemerom z pred pár desaťročí). U dospelého potom rastový hormón môže byť jeden z faktorov, ktoré sú podozrivé z toho, že môžu podporiť rast zhubných nádorov.

Okrem toho časť ľudí aj u nás má trocha horšiu schopnosť spracovať mlieko. Prejaví sa to tráviacimi poruchami až hnačkou.

Niektorí ľudia tvrdia, že ich mlieko zahlieňuje, čo je tak trocha nejasný problém. Ak ste chorí, kašlete alebo máte nádchu a podobné ťažkosti, môže stáť za úvahu prerušiť prívod mlieka. Možno uvidíte rozdiel a možno nie.

Plnotučné mlieko je pri chudnutí zbytočne tučné a nízkotučné mlieko zas nepatrí k tým najchutnejším potravinám. Inými slovami, mlieko je lepšie piť len občas.

Všímajte si, v koľkých rôznych výrobkoch sa dnes mlieko nachádza. Ťažko sa pred ním skryť.

Mliečny priemysel a chuťové poháriky zákazníkov majú rovnaký záujem – mlieko podporí chuť mnohých receptov, v ktorých pôvodne nebývalo. A tak aj keby ste sa rozhodli najbližší rok sa mlieka nedotknúť, nepodarí sa vám to. Mlieko, srvátka, mliečna bielkovina či iné produkty nájdete v nečakane veľkom množstve výrobkov. Takže žiaden strach, trocha ho aj tak asi prijmete v nejakej forme.

Dá sa formulovať jednoduché odporúčanie: ak máte príležitosť zjesť mliečny výrobok niekoľko málo krát do týždňa, je to určite spestrenie jedálnička. Nemali by ste ale užívať denne v niekoľkých porciách tak ako to je celkom bežné.

Bežné? Možno sa pýtate ako sa dá užiť veľa mlieka. Na raňajky si môžete dať chlieb a kakao. Ako desiata by sa dal zjesť malý rožok s maslom. Na obed to môžu byť špagety so syrom. Olovrant by ste si možno dopriali malý kelímok zakysanky so žemľou. Večeru možno odľahčíte a zvolíte si jogurt s pečivom. Možno zmestíte do vhodných čísiel na chudnutie ale vlastne ste za ten deň v piatich jedlách mali 5 krát mliečny výrobok. A to naozaj nie je ani pestrá strava ani dobrý nápad.

Nechcem, aby ste mali pocit že bojujem proti mlieku plošne a že vám ho chcem navždy zakázať. Len je dobré nájsť primeranú mieru s akou ho budete konzumovať.

Uprednostite kyslomliečne výrobky

Kyslomliečne výrobky, sa odporúča konzumovať niekoľkokrát do týždňa, prípadne aj denne.

Ak teda už máte niečo z tejto skupiny potravín voliť tak vhodné sú

  • zakysané mlieka, kýšky
  • kefír
  • jogurty

Všetky takéto potraviny sú prospešné aj pri chudnutí. Kupujte však polotučné výrobky. Nízkotučné verzie často obsahujú aj látky ktoré tam sú len kvôli chuti. No a plnotučné výrobky zas obsahujú nezmyselne veľa tuku.

Jesť živočíšny tuk pri chudnutí akosi… nepotrebujeme. Veď je to živočíšny tuk, ktorého sa chudnutím chceme zbaviť.

Mierne prijímanie kyslomliečnych výrobkov má priaznivý účinok aj na zloženie črevnej mikroflóry.

V praxi je však dobré myslieť aj na to, že dnes sa mlieko sterilizuje a teda žiadne probiotiká v ňom na konci sterilizácie už nie sú (nie živé). Preto ich výrobcovia umelo dopĺňajú do jogurtov a iných mliečnych výrobkov. Ak teda myslíte, že je dobrý nápad mať v črevách zdravú mikroflóru, rozumnejšie a čo sa týka dávky tak aj spoľahlivejšie dosiahnete efekt, ak si probiotiká kúpite v tabletkách. Pri chudnutí môžete používať Lactoflor v tobolkách, osvedčil sa aj Probio-fix či Swiss Laktobacily. Veľké mliekárenské firmy aj tak odoberajú probiotiká od rovnakého výrobcu, ako sú tie, ktoré môžete kúpiť v lekárni. Len v lekárni to máte zvyčajne v dávkovaní, ktoré má šancu na presnejšie dávkovanie.

Aké syry pri chudnutí?

Syry majú väčšinou podobné vlastnosti ako mlieko, ale v koncentrovanejšej podobe. To znamená syr je v istom zmysle koncentrované mlieko. Môže byť tučnejší ako samotné mlieko a má viac bielkovín, ako mlieko. Preto počas chudnutia budeme syry veľmi starostlivo triediť na “zakázané” a “povolené”.

Pri chudnutí odporúčam tieto syry:

  • Parmezán alebo grana padano. Tieto syry sú síce poriadne “mastné”, zato však sa jedia v malom množstve. Majú intenzívnu chuť. Stačí lyžička na porciu a máte vyriešenú chuť aj soľ.
  • Ak chcete viac syra použite 15 až 20 percentné syry ako sú ementál boryna, alebo klepoatra light, alebo karička fitness. Viete si dať pár plátkov na chlebíky a dajú sa ustrážiť bielkoviny aj tuk.
  • Zaujímavé sú olomoucké syrčeky – sú takmer bez tuku. Žiaľ, sú presolené. Z pohľadu chudnutia sú fajn, ale ak máte vyšší tlak krvi, tak ich nesmiete jesť. Inak je to fajn zdroj bielkovín.
  • Cottage a tvaroh. Tieto syry sú výborné aj pri chudnutí, uprednostnite však ich nízkotučné verzie. Poznámka pre zahraničných čitateľov: cottage a tvaroh sú v anglicky hovoriacich krajinách synonymum, tu však hovoríme o rôznych potravinách. Cottage je výrobok, ktorý sa vyrába zo sladkého a tvaroh z kyslého mlieka.

Pri chudnutí nejedzte syry:

  • Tavené. Jednak je to zdroj tuku, druhak kvalita obsahujú fosforečnany ktoré v tele nepotrebujete, traťak ich bielkovina nemáva vždy najvyššiu nutričnú hodnotu a štvrtak sú to maňmky, ktoré je ťažké prestať jesť. Tavené syry dodajú veľa fosforu, čo zhoršuje využitie vápnika. Pri dlhodobej konzumácii môžu tieto syry (podobne ako nápoje typu kokakola) zhoršiť prejavy chorôb z nedostatku vápnika ako osteoporóza, reumatické bolesti svalov, svalové kŕče…
  • Plesňové a zrejúce. Spravidla sú divoko mastné. Obsah plesní môže pri niektorých ochoreniach byť aj problém.
  • Syry s nižším obsahom tuku ako napríklad “ementál tridsiatka” sú už dosť mastné. Navyše majú málo chuti a tak ich treba dať veľa aby ich bolo cítiť. V súčte ste ale na zlých číslach.
  • Bežné syry ako eidam, ementál a väčšina ostatných sú zhruba 45% tuku v sušine. Pri chudnutí sa nehodia.
  • Extrémne nízkotučné syry s tukom pod 10% síce jesť môžete, ale neopatí sa to. Prakticky nemajú chuť, nesprávajú sa ako syr.

Syry, ako encián, rokfort, ementál sú už príliš mastné. Jedzte ich len výnimočne a v malom množstve. Ak už chcete mastný syr, radím voliť niektorý s výraznou chuťou. Napríklad parmezán. Toho stačí dať na tanier 10 gramov a budete cítiť jeho chuť. Máte skvelý chuťový zážitok a nepridá veľa tuku. Eidamu by ste museli nasypať aj 100 gramov, aby to malo aspoň nejaký efekt na chuti…

  • Sú názory, ktoré odporúčajú mliečnym výrobkom sa úplne vyhnúť.
  • Iní vás zas budú nabádať k smelej a dennej konzumácii.

Preštudujte si radšej viacero názorových prúdov, preskúmajte argumenty a zariaďte sa podľa toho, ako to sami cítite. Ale jedzte radšej pestro, ako ísť do extrémov akýmkoľvek smerom. Nemyslím si, že treba ísť od mantinelu k mantinelu.

Úplne vylúčiť jogurt je asi rovnako zlý nápad, ako denne zjesť polkilové balenie

Pri chudnutí a pre sdravú výživu je teda vhodné, aby ste

  • úplne vylúčili z jedálnička maslo, smotanu a všetky plnotučné výrobky
  • výrazne obmedzili pitie samotného mlieka. Takmer úplne, ale občas trocha bude v poriadku.
  • občas si dávajte syry ktoré sme si spomenuli vyššie v článku
  • trocha častejšie si dajte kyslomliečne výrobky
  • vždy ak sa dá, použite nemliečne alternatívy.

Ako príklad môže poslúžiť sójové mlieko či kopa iných rastlinných mliek, ktoré sú dnes na trhu. Ja viem, namietnete možno, že majú inú chuť. No jasné! Veď to je iná potravina. Dajte do silného mixéra 100 gramov kešu orechov na necelý liter vody. Trocha stévie a máte výborné kešu mlieko. Cena? Plus mínus toľko čo stojí kravské mlieko.

Namiesto smotany sa dá použiť sójová smotana, ale aj tu platí, že na trhu je viacero rastlinných smotán. Lenže pri chudnutí nie je dobré používať smotanu ani v tejto forme. Je síce menej tučná a tak pokiaľ nechudnete rýchlo, trocha sa črpnúť dá. Ale ak chcete rýchle výsledky, je lepšie vynechať v receptoch smotanu úplne. Aj sójovú.

 

Komentáre k článku: Mlieko a mliečne výrobky

  1. luc 6. novembra 2012

    len tak mimochodom, karicka nieje nahodou taveny syt?! kedze tvrdite ze karickzu a pod tym celkom sa vyhybajte tavenym syrom.

  2. Miro Veselý 6. novembra 2012

    luc karička je tuším obchodný názov, dostať rôzne syry. tá o ktorej som písal je určite tvrdý, videl som aj tavený. ale tvrdú karičku fittness som už nevidel asi 3 roky. teraz sa dá vidieť kleopatra light, ale aj ementál light, oba majú 20%tvs čo sa v rozumnom množstve dá, je to mastné ako bravčovina zhruba. Dosť novinka je syr pierko, má okolo 7% tuku a v podstate žiadnu chuť. To radšej trocha parmezánu… Chuť dá aj malé množstvo.

  3. ada 6. novembra 2012

    dobry den.z mliecnych vyrobkov konzumujem iba tvaroh a jogurty,pripadne tie kyslomliecne cmary,zakysy.aj ked vela citam,stale neviem kolko toho denne mozem zjest.mozem tieto vyrobky jest denne? a ked tak kolko?ak jem napriklad 100 gramov tvarohu a 2 dc cmaru-pocas dna to uz je vela?meso nejem.

  4. Miro Veselý 6. novembra 2012

    ada je dobré v strave prijímať aj bielkoviny v inej forme, napríklad v strukovinách. ak k tomu skonzumujete ten tvaroh a trebárs aj cmar, určite je to v poriadku. ale len to by bolo žalostne málo.

  5. ada 6. novembra 2012

    ano,pravdaze strukoviny jem denne-teda ak platia aj tie sojove vyrobky-tofu,tempeh,rozne strukovinove natierky atd.len ma skor zaujima ked k nim chcem este pocas dna pridat nejake tie mliecne zalezitosti-ze kolko vlastne mozem zjest pori tom,aby to nebolo vela.kolko napr.toho cmaru mozem vypit denne? ani s tym tvarohom neviem kolko mam dat v jednej porcii.

  6. Miro Veselý 6. novembra 2012

    ada koľko, to sa musí počítať ak to má byť presné. bmi kalkulačka povie koľko jesť a potravinové tabuľky vypočítajú koľko čoho.

  7. marta 7. novembra 2012

    dobry den pan vesely.chcem sa pytat ohladom jogurtov.doteraz som kupovala nizkotucne s co najnizsim obsahom tuku.0,1 percent s presvedcenim ze su idealne na chudnutie a samozrejme najzdravsie.po precitani vasich clankov som zostala zarazena a ihned zacala robit prieskum v markete.ak sa bavime o bielom jogurte-naozaj mam zmetok ktory by bol najvhodnejsi.dnes som si kupila z kauflandu milblu s 3,9 % tuku.mozme hovorit o takomto jogurte ze je nizkotucny? istotne sa v tom vyznate lepsie ako ja a pravdepodobne kupujete jeden ktory mate overeny.velmi by ma potesilo,keby ste prezradili aky to je.dakujem.marta

  8. Miro Veselý 8. novembra 2012

    marta to čo sa dnes považuje za jogurt je len riedka gebuzina. aby výrobca predal tak výrobok zbaví tuku a často ho napchá inými látkami (želatína, éčka, často cukor…). Jogurt by mal obsahovať mlieko a baktérie mliečneho kvasenia. Pozrite si zloženie tých nízkotučných a často zaplačete. Takže hľadajte čo najjednoduchšie zloženie s obsahom tuku okolo 3%. Ak je tuku menej tak to už musia niečím nadstaviť. Ak je tuku viac, už taký jogurt nie je ideálny lebo veľa živočíšneho tuku. ak ho nezjete veľa tak aj 4% jogurt sa dá. mne chutil zott, ale už hľadám náhradu. je stále redší, stále drahší a nedávno zmenšili veľkosť téglikov.

  9. marta 8. novembra 2012

    z celeho srdca dakujem za odpoved.tato vasa stranka ma neskutocne obohacuje a az teraz vdaka vam zacinam chapat princip racionalnej stravy a chudnutia.ak sa este mozem spytat na smotanu-kyslu,ak to spravne chapem tak ma zrejme 3 krat viac tuku ako ten biely jogurt.potom sa asi neoplati kupovat ale nahradit prave tym jogurtom,alebo radsej nejakym kyslomliecnym acidkom,alebo cmarom?

  10. Miro Veselý 9. novembra 2012

    marta áno, smotana je značne nevhodná. nevidím problém ak by ste si ju mali do jedla dať raz dva razy za pol roka pri inak vyváženej strave sa nič nestane. ale pri pravidelnejšom použití je naozaj lepšie nahradiť ju. ja osobne nenahradzujem. jednoduchšie mi je variť celkom iné jedlá, ktoré v recepte nepotrebujú nič nevhodné. áno, sú to celkom iné jedlá, na aké je našinec navyknutý, takže ak varíte pre celú rodinu, nemuselo by to byť jednoduché. ale aj tak je lepšie živočíšny tuk zoškrtať asi tak na 10% celkového prijatého tuku. aj pre zdravých

  11. marta 9. novembra 2012

    mirko a co sa tyka toho acidka-tiez je lepsie to 3 percentne( v zelenom obale)? alebo to nizkotucne 1 percentne v modrom obale?a aky mate vy nazor na sojove jogurty,alebo sojovu smotanu,sojanezu? pouzivate ich? su vhodnejsie?

  12. Miro Veselý 9. novembra 2012

    marta acidko asi jednopercentné, ale k tomu ostatnému by som sa radšej nevyjadril, nevyužívam také produkty.

  13. maRY 22. apríla 2013

    Karička light ak tavený syr sa môže keď má tak malú energetickú hodnotu ? :)

  14. Miro Veselý 22. apríla 2013

    maRY karička fitnes, nie tavený. ale už som ho dlho nevidel. teraz dostať pierko, pod 10%, ale nie je veľmi dobré.

  15. dada 30. apríla 2013

    Ahojte, ja pijem každé ráno mlieko, bez cukru a kakaa, pribera sa od toho?

  16. Miro Veselý 30. apríla 2013

    dada odvážte sa a uvidíte. ak je strava primeraná, z pohára mlieka nepriberiete.

  17. Vik 15. marca 2014

    tak tento clanok bol pre mna uder pod pas… Rano 250ml sladkeho kakaa, na obed ovci syr a 10% jogurt k jedlu, na veceru 500 ml sladuckeho kakaa musia ist do zabudnutia….

  18. Andy 15. novembra 2014

    Dobrý deň,chcela by som sa opýtať,či je možné priberať,ak každé ráno ked vstanem,zjem jeden jogurt.Zvyknem ich striedať.Jem všelijaké.Veľmi som pribrala ale iba na bokoch, neviem nájsť príčinu.N celkovu stravu si dávam pozor,jem pomenej,a večer od 17.00 už nejedávam nič.Prosím poradťe mi ak viete,dakujem pekne…..

  19. Miro Veselý 15. novembra 2014

    Andy jeden jogurt nespraví rozdiel, na 100%. Zato však jedenie po 17 hodine môže viesť k problémom, ak teda nejdete buvať o 20:00 hodine.

  20. Andy 15. novembra 2014

    Dakujem veľmi pekne,za odpoved..Chcela by som sa ešte opýtať ohľadom stravovania,ako sa mám stravovať ked nechcem priberať,pretože ak by som jedávala vo večerných hodinách mam sklon k priberaniu.Co by som mala večer jesť,ak nechcem pribrať?Napr zvynem si dať jablko,zeleninovu polievku….Je nespravne nejesť po 17.00 ak chodím spať okolo 22.00?Vopred Vám ešte raz veľmi pekne dakujem.

  21. Miro Veselý 15. novembra 2014

    Celý tento web rieši práve otázky, ako sa stravovať aby sa váha držala v dobrých číslach. Prejdite si to tu. Nedá sa odpovedať pár vetami.

  22. Andy 18. januára 2015

    Dobrý deň,mala by som jednu otázočku.Začínam užívať tabletky na rast vlasov,ktoré obsahujú 150 mg pivovarských kvasníc v dennej dávke.Chcela by som sa opýtať či je možné z takého množstva dennej dávky priberať,nakoľko nechcem pribrať.Dakujem veľmi pekne za odpoved.

  23. Miro Veselý 18. januára 2015

    Andy hovorí sa, že B vitamín podoporuje priberanie, ale nemusíte sa toho obávať. Ak by ste priberala, tak hľadajte príčinu v strave a nedostatku pohybu. Nie v tom, že si dáte drahý výživový doplnok, ktorý obsahuje zanedbateľné množstvo celkom bežných vitamínov a minerálov. Rovnaké látky v mnohonásobne vyššom dávkovaní predsa užijete aj v normálnej pestrej strave. Odporúčam namiesto drahých a nie vždy účinných doplnkov výživy zistiť príčinu, prečo vám vlasy robia ťažkosti. Padajú? Možno máte nedostatok železa (lekár => krv => odpoveď => riešenie). Každopádne viac prospeje, ak si denne dáte mleté ľanové semienka a všetky prílohy celozrnné.

  24. Lulu 25. februára 2015

    Je veľmi nezdravé ak si káždý večer okolo 4 – 5 urobim šalat z polovice hlavkoveho šalatu a 2 PL kyslej smotany? Bol by lepší biely jogurt??

  25. Miro Veselý 25. februára 2015

    Lulu ak to má byť večera, tak tam nie sú živiny. čo tak pridať téglik bieleho jogurtu a zo dve jablká na malé kúsky? Hodne tymiánu, cesnak a riadne zamiešať.

  26. Lulu 26. februára 2015

    A ešte by som sa chcela spýtať na mozzarelu s paradajkami.Zdravé nezdravé … vhodné na večeru alebo skôr ráno čo k tomu?

  27. Dana 28. apríla 2016

    Ako je to v opačnom prípade, ak mliečny výrobky nemôžem jesť, nerobia mi dobre na trávenie, čím by som to mohla nahradiť?

  28. Miro Veselý 28. apríla 2016

    Dana náhrada mliečnych výrobkov je, našťastie, pomerne bezproblémová. Sójové mlieko, tofu a podobné výrobky to riešia plne. Skúste, či vám robia zle aj zakysané mliečne produkty, často také veci ako jogurt, acidofilné mlieko a niekedy aj tvaroh ťažkosti nemusia robiť. Tie potom môžete a stačí sa vyhnúť mlieku.

  29. Dana 28. apríla 2016

    Toto všetko čo ste vymenoval, som už skúšala, bohužiaľ nič z toho nemôžem, čo v takom prípade?

  30. Miro Veselý 28. apríla 2016

    Dana v prípade závažnejších ťažkostí s alergiou či neznášanlivosťou potravín vám takto nadiaľku určite nepomôže nikto. Obráťte sa na svojho imuno alergológa, ten vie spraviť rôzne testy na základe ktorých vie určiť, ktoré potraviny môžete a ktoré nie. Vy sama asi viete čo vám robí zle, takže všetko ostatné čo zle nerobí… Uznávam, niekedy to býva veľmi vážny problém pri ťažších alergiách a mnohých obmedzeniach.

  31. Mirka 23. februára 2018

    Niekde som čítala že vitamíny z jedla sa vstrebávajú len v smotanovom jedle lepšie povedané s tukom?, inak sa z tela vyplavia čo je na tom pravda.

  32. Miro Veselý 23. februára 2018

    Mirka je to pravda, niektoré vitamíny sa nachádzajú / sú rozpustné v tuku. Dá sa to zapamätať ak si zapamätáte slovo deka. Potom viete že vidamíny D, E, K a A sú rozpustné v tukoch. Na druhej strane ale nie je pravda, že na to, aby telo dostalo tieto vitamíny je nutná práve smotana. Naopak, smotana obsahuje aj veľa pre zdravie neprospešných tukov, takže je výhodnejšie ako zdroj vitamínov a tuku siahnuť radšej po olovovom oleji, rybách a olejnatých semenách a orechoch. Tie obsahujú tieto vitamíny a nepašujú do tela cholesterol, hormóny určené pre rast teliatka ani nasýtený tuk.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: