Oleje, tuky, nátierky, orechy, semená

Ak chcete schudnúť, musíte jesť aj tuk. Sú tuky, ktoré sú aj pri chudnutí nápomocné a prospievajú zdraviu. Je to predovšetkým panenský olivový olej, lisovaný za studena. Hľadajte označenie Extra panenský olej (Extra virgin). Kvalitný olej máva žltohnedo zelenkasté zafarbenie a môže byť mierne kalný. Poohliadnite sa po ňom skôr v špeciálnych predajniach, než v hypermarketoch. Asi bude drahší, ale to nevadí. Neminiete ho veľa.

Užitočný je aj ľanový olej. Obsahuje veľké množstvo omega-3 mastných kyselín. Žiaľ, ľahko a rýchlo sa kazí. Nie je ľahké kúpiť čerstvý a v dobrom stave. Ak nemá príjemnú, lahodnú chuť, je skazený.

Je vhodné vyhýbať sa živočíšnym tukom – z mäsa, mlieka. Nie úplne ich vylúčiť, stačí ak ich výrazne obmedzíte. Mlieko kupujte polotučné. Tiež smotana by sa mala používať len veľmi výnimočne. Z mäsa odstráňte viditeľný tuk. Nejedzte lacnejšie druhy prerasteného mäsa, ako je bôčik, slanina. Aj údeninám je dobré striktne sa vyhýbať, obsahujú zhruba 50% tuku. Koža z kuraťa patrí do smetí.

Zaujímajte sa, čo obsahujú rôzne jedlá – napríklad bábovka a iné koláče obsahujú množstvo tuku, navyše spravidla toho najlacnejšieho stuženého tuku. To je asi jeden z najhorších tukov, tomu sa vyhnite celkom. Ak je na potravine napísané, že obsahuje stužený tuk, považuijte to za taktnú formu zákazu konzumácie.

Aj v tej najprísnejšej diéte si nechajte „miesto“ na to, aby ste denne prijali aspoň za lyžicu alebo dve orechov alebo semien. Sú to takpovediac koncentrované prírodné „vitamínové pilulky“ obsahujúce množstvo zdraviu prospešných látok. Dodajú veľa energie (okolo 2 800 kJ na 100 gramov). Hrsť orechov predstavuje energetický príjem, ktorý zodpovedá jednému jedlu. Preto oriešky a semená nikdy nejedzte len tak, popri televízore, alebo z nudy. Bleskovo by ste priberali.

Čerstvosť orechov je častý problém. Orechy obsahujú nenasýtené mastné kyseliny a tie sa v teple rýchlo kazia. Na pultoch obchodov je, žiaľ, možné nájsť orechy a semená divnej chuti, či dokonca napadnuté plesňou. Také orechy reklamujte, nejedzte ich len preto, že boli drahé. Skazené orechy určite nie sú vhodnou potravinou.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Najnovšie pridané

Koľko má zjesť človek ak chce chudnúť

Ešte stále platí “rovnica”, že príjem energie musí byť nižší, ako výdaj. V tomto článku si teda ukážeme, ako to môžete vyrátať aspoň orientačne. Viem,

Seknutie v krížoch – hernia disku

Obsah tohto článkuPrečo sa to volá seknutie?Čo znamená hernia diskuČo môže hernia disku spôsobiťAko sa hernia disku dá liečiť?Ak vás seklo v krížoch, riešte príčinu

Zdravá výživa

Obsah tohto článku“Ale veď môj strýko sa dožil 100 rokov a ani nevedel že nejaká zdravá výživa existuje…”Potraviny nie sú zdravé a nezdravéČo je to

Tabuľky, prehľady, grafy, čísla

Na tomto mieste nájdete všetky dôležité informácie, ktoré sa týkajú zdravej stravy a chudnutia. V jednotlivých článkoch sú praktické údaje a čísla, ktoré je dobré

Obezita je podobná ako závislosť

Tuční ľudia sa správajú v mnohom podobne, ako ľudia závislí od alkoholu alebo iných omamných látok. Závislý je človek, ktorý s tým, od čoho je

Obvod pása určuje vaše zdravie

Najspoľahlivejším zo spôsobov ako doma merať mieru obezity je obvod pása. Nie je to síce metóda presná na milimetre, ale ak chudnete, tento parameter bude