Od roku 2004 píše Miro Veselý

Oleje, tuky, nátierky, orechy, semená

Ak chcete schudnúť, musíte jesť aj tuk. Sú tuky, ktoré sú aj pri chudnutí nápomocné a prospievajú zdraviu. Je to predovšetkým panenský olivový olej, lisovaný za studena. Hľadajte označenie Extra panenský olej (Extra virgin). Kvalitný olej máva žltohnedo zelenkasté zafarbenie a môže byť mierne kalný. Poohliadnite sa po ňom skôr v špeciálnych predajniach, než v hypermarketoch. Asi bude drahší, ale to nevadí. Neminiete ho veľa.

Užitočný je aj ľanový olej. Obsahuje veľké množstvo omega-3 mastných kyselín. Žiaľ, ľahko a rýchlo sa kazí. Nie je ľahké kúpiť čerstvý a v dobrom stave. Ak nemá príjemnú, lahodnú chuť, je skazený.

Je vhodné vyhýbať sa živočíšnym tukom – z mäsa, mlieka. Nie úplne ich vylúčiť, stačí ak ich výrazne obmedzíte. Mlieko kupujte polotučné. Tiež smotana by sa mala používať len veľmi výnimočne. Z mäsa odstráňte viditeľný tuk. Nejedzte lacnejšie druhy prerasteného mäsa, ako je bôčik, slanina. Aj údeninám je dobré striktne sa vyhýbať, obsahujú zhruba 50% tuku. Koža z kuraťa patrí do smetí.

Zaujímajte sa, čo obsahujú rôzne jedlá – napríklad bábovka a iné koláče obsahujú množstvo tuku, navyše spravidla toho najlacnejšieho stuženého tuku. To je asi jeden z najhorších tukov, tomu sa vyhnite celkom. Ak je na potravine napísané, že obsahuje stužený tuk, považuijte to za taktnú formu zákazu konzumácie.

Aj v tej najprísnejšej diéte si nechajte „miesto“ na to, aby ste denne prijali aspoň za lyžicu alebo dve orechov alebo semien. Sú to takpovediac koncentrované prírodné „vitamínové pilulky“ obsahujúce množstvo zdraviu prospešných látok. Dodajú veľa energie (okolo 2 800 kJ na 100 gramov). Hrsť orechov predstavuje energetický príjem, ktorý zodpovedá jednému jedlu. Preto oriešky a semená nikdy nejedzte len tak, popri televízore, alebo z nudy. Bleskovo by ste priberali.

Čerstvosť orechov je častý problém. Orechy obsahujú nenasýtené mastné kyseliny a tie sa v teple rýchlo kazia. Na pultoch obchodov je, žiaľ, možné nájsť orechy a semená divnej chuti, či dokonca napadnuté plesňou. Také orechy reklamujte, nejedzte ich len preto, že boli drahé. Skazené orechy určite nie sú vhodnou potravinou.

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

4 Odpovede

  1. dobry den.dalo by sa jednou vetou vysvetlit,preco je zrazu tak zdravy olivovy olej?donedavna sme o nom ani nepoculi.neviem ci je pre nas prirodzeny kedze olivy u nas nerastu a v tych flasiach sa predava naozaj kadeco

  2. rebarbora obsahuje vcelku priaznivý pomer nenasýtených mastných kyselín, ktoré prospievajú zdraviu viac, ako u nás bežne používané maslo či bravčová masť. Ale skvelý je aj ľanový olej alebo repkový.

  3. Dobry den,

    chcela by som sa opytat ohladom tukov. Mame domace navarene jedlo z fazule, parku (toho moc nezjem), k tomu maly krajicek celozrnneho chleba. Podla vypoctu energetickych hodnot mi vsak chybaju tuky. Ake ingrediencie sa mozu za tymto ucelom pouzit. Okrem olivoveho alebo akehokolvek oleja, ci semien alebo rastlinnych masiel. Semienka si vzdy doplnam rano, poprip. vecer. A nieco ako pokvapkat chlebik olejom, mi nechuti, pride mi to strasne mastne.
    Alebo vseobecne mi prosim, poradte, nejake ingrediencie s obsahom tuku, ktore si dat aj na ranakjy (k jogurtu), ci obed a pod. Bojim sa, ze donekonecna mi semienka ci lanove, slnecnicove a pod. nebudu chutit. Chcela by som to obmienat, ale neviem, nic ine najst.
    Dakujem

  4. Sisi zdraviu prospievajú najmä rastlinné tuky, takže striedanie orechov, semien, olejov a sóje je asi klasika. Do tej fazule stačí zamiešať lyžicu ovivového oleja na tanier a máte to vyriešené.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Obezita a COVID-19

Obezita je stav, ktorý výrazne zhoršuje riziká súvisiace s infekciou koronavírusu nového typu SARS-CoV-2. V tomto článku si povieme podrobnosti. Aj na tomto webe sme

Ako začať chudnúť (správne)

Človek roky priberá a priberá. Potom sa niečo zlomí a príde ono rozhodnutie, že nastal čas. Ako začať správne chudnúť? V tomto článku si ukážeme

Čo jesť, keď chcem schudnúť

Otázka čo jesť, keď chcem schudnúť je jednoduchá a odpoveď na ňu je logická, ale zdĺhavá. Teda presnejšie – jednoducho sa to dá povedať, ale

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie pri chudnutí poslúži výborne. Kolobežkovanie je niečo medzi chôdzou, bicyklovaním a behom. Pri behu a bicyklovaní zvyčajne nejaké bolesti pri športovaní zaznamenáte. Na športovej

7 nástrah, ktoré oslabia pevnú vôľu

Po nejakom čase disciplinovaného chudnutia sa často stane, že sa vám prestane chcieť. Pevná vôľa oslabne, ochabne a prestáva byť pevnou. Aby sa to nestalo,

Prečítajte si

Timothy Ferriss – Čtyřhodinové tělo

Dnes vás chcem upozorniť na knihu Timothy Ferriss – Čtyřhodinové tělo (Štvorhodinové telo). V tejto knihe sa časť obsahu venuje práve chudnutiu a športu. Môže

Cviky na chudnutie

Šport a cvičenie ku chudnutiu akosi predsa len patria. Väčšina z nás, čo sme (boli) tuční s tým však máme väčší, alebo menší problém. Prečo? Pretože je to

Prečo sa oplatí nejesť sladkosti

Je to predovšetkým repný cukor, ktorý sa môže podpísať pod nejedno zo svojich umeleckých diel – spomeňme aspoň najznámejšie: obroitánske bruchá. Komu by nechutili sladkosti a

Príčiny bolestí chrbta

Už od školských lavíc dnes veľká časť z nás žije sedavým spôsobom života. To má za následok postupné zmeny v držaní tela. Brušné a medzilopatkové  svalstvo na zadku

Jedálniček na nedeľu

Týždenný jedálniček na chudnutie dnes končí. Ak ste ho dodržiavali zhruba správne, mali by ste už mať prvé výsledky. Výsledkami rozumiem v prvom rade úbytok

Diabetes a šport

Ak ste obézni a nemáte diabetes, prosím, prečítajte si aj tento článok. Môžete mať začínajúci diabetes a neviete o tom. Pri športe sa radšej riaďte

Diéta pri detskej obezite

Ak už máte obézne dieťa, rozhodne mu nezačnite dávať nejakú diétu, aká sa dá nájsť v časopise! Ani v knihách o chudnutí pre dospelých! Dieťa

SM systém cvičenie

SM systém je názov metódy cvičenia podľa doktora Smíška. Pôvodný názov SM (Smíškova metóda) sa už zmenil na súčasný názov SPS metóda (kde SPS znamená

Vláknina

Vláknina by správne mala patriť medzi sacharidy. Je však natoľko dôležitá, že tento článok dávam do sekcie zloženie potravín. Ak by sme teda chceli byť

Ako správne vtiahnuť brucho?

Asi každý, kto schudne z väčšej váhy bude mať problémy s bruchom. Postava potom, čo bol niekto obézny už zvyčajne nikdy nebude tip-top. Čo už,

Recipročná inhibícia

Pojem recipročná inhibícia po slovensky znamená výmenné utlmovanie ale to tiež veľa nepovie. Takže poďme najskôr po slovách: reciprocita znamená výmena, zvyčajne v nejakom vzťahu.

Jedálniček na utorok

Druhý deň chudnutia prichádza s ďalšími tipmi na recept. Ak ste sa včera stravovali podľa plánu a dali ste si aj rýchlu prechádzku, je to

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.