Oleje, tuky, nátierky, orechy, semená

Ak chcete schudnúť, musíte jesť aj tuk. Sú tuky, ktoré sú aj pri chudnutí nápomocné a prospievajú zdraviu. Je to predovšetkým panenský olivový olej, lisovaný za studena. Hľadajte označenie Extra panenský olej (Extra virgin). Kvalitný olej máva žltohnedo zelenkasté zafarbenie a môže byť mierne kalný. Poohliadnite sa po ňom skôr v špeciálnych predajniach, než v hypermarketoch. Asi bude drahší, ale to nevadí. Neminiete ho veľa.

Užitočný je aj ľanový olej. Obsahuje veľké množstvo omega-3 mastných kyselín. Žiaľ, ľahko a rýchlo sa kazí. Nie je ľahké kúpiť čerstvý a v dobrom stave. Ak nemá príjemnú, lahodnú chuť, je skazený.

Je vhodné vyhýbať sa živočíšnym tukom – z mäsa, mlieka. Nie úplne ich vylúčiť, stačí ak ich výrazne obmedzíte. Mlieko kupujte polotučné. Tiež smotana by sa mala používať len veľmi výnimočne. Z mäsa odstráňte viditeľný tuk. Nejedzte lacnejšie druhy prerasteného mäsa, ako je bôčik, slanina. Aj údeninám je dobré striktne sa vyhýbať, obsahujú zhruba 50% tuku. Koža z kuraťa patrí do smetí.

Zaujímajte sa, čo obsahujú rôzne jedlá – napríklad bábovka a iné koláče obsahujú množstvo tuku, navyše spravidla toho najlacnejšieho stuženého tuku. To je asi jeden z najhorších tukov, tomu sa vyhnite celkom. Ak je na potravine napísané, že obsahuje stužený tuk, považuijte to za taktnú formu zákazu konzumácie.

Aj v tej najprísnejšej diéte si nechajte „miesto“ na to, aby ste denne prijali aspoň za lyžicu alebo dve orechov alebo semien. Sú to takpovediac koncentrované prírodné „vitamínové pilulky“ obsahujúce množstvo zdraviu prospešných látok. Dodajú veľa energie (okolo 2 800 kJ na 100 gramov). Hrsť orechov predstavuje energetický príjem, ktorý zodpovedá jednému jedlu. Preto oriešky a semená nikdy nejedzte len tak, popri televízore, alebo z nudy. Bleskovo by ste priberali.

Čerstvosť orechov je častý problém. Orechy obsahujú nenasýtené mastné kyseliny a tie sa v teple rýchlo kazia. Na pultoch obchodov je, žiaľ, možné nájsť orechy a semená divnej chuti, či dokonca napadnuté plesňou. Také orechy reklamujte, nejedzte ich len preto, že boli drahé. Skazené orechy určite nie sú vhodnou potravinou.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

4 Odpovede

  1. dobry den.dalo by sa jednou vetou vysvetlit,preco je zrazu tak zdravy olivovy olej?donedavna sme o nom ani nepoculi.neviem ci je pre nas prirodzeny kedze olivy u nas nerastu a v tych flasiach sa predava naozaj kadeco

  2. rebarbora obsahuje vcelku priaznivý pomer nenasýtených mastných kyselín, ktoré prospievajú zdraviu viac, ako u nás bežne používané maslo či bravčová masť. Ale skvelý je aj ľanový olej alebo repkový.

  3. Dobry den,

    chcela by som sa opytat ohladom tukov. Mame domace navarene jedlo z fazule, parku (toho moc nezjem), k tomu maly krajicek celozrnneho chleba. Podla vypoctu energetickych hodnot mi vsak chybaju tuky. Ake ingrediencie sa mozu za tymto ucelom pouzit. Okrem olivoveho alebo akehokolvek oleja, ci semien alebo rastlinnych masiel. Semienka si vzdy doplnam rano, poprip. vecer. A nieco ako pokvapkat chlebik olejom, mi nechuti, pride mi to strasne mastne.
    Alebo vseobecne mi prosim, poradte, nejake ingrediencie s obsahom tuku, ktore si dat aj na ranakjy (k jogurtu), ci obed a pod. Bojim sa, ze donekonecna mi semienka ci lanove, slnecnicove a pod. nebudu chutit. Chcela by som to obmienat, ale neviem, nic ine najst.
    Dakujem

  4. Sisi zdraviu prospievajú najmä rastlinné tuky, takže striedanie orechov, semien, olejov a sóje je asi klasika. Do tej fazule stačí zamiešať lyžicu ovivového oleja na tanier a máte to vyriešené.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Štíhly denník chudnutia na 100 dní

Pri chudnutí je mimoriadne praktické priebežne si zapisovať výsledky a robiť poznámky. Takýto zápis je výhodný z mnohých dôvodov a preto sa predávajú aj rôzne

Čo zmeniť pri jedení, aby ste chudli?

Prečítajte si niekoľko overených tipov, ako zmeniť svoje správanie pri jedení. Možno vám tieto rady pripadnú príliš úzkostlivé, ale práve dôslednosť a disciplína vám pomôžu

Ako variť pri chudnutí a pre zdravie

Okrem výberu potravín a surovín v obchode je dôležité aj to, ako jedlá pripravíte. Aj to môže byť pre mnohých ľudí nepríjemné – rokmi overené

Jojo efekt

Jojo efekt je zákonitý jav. Týka sa každého, kto chudne rýchlo a potom to už nezvládne. Počas diéty človek chudne a po diéte priberá. To

Ako chudol Miro Veselý – príbeh

V tomto článku nájdete rýchly prehľad, ako som chudol. Míľniky kde sa mi nedarilo i darilo. Prístupy, ktoré som skúsil plus pár fotografií. Aktualizujem ho.

Chudnutie začína v ústach

Veľa ľudí si neuvedomuje, ako zásadne ovplyvňuje kvalita stravy náš život. Obezita a nadváha sú len vrcholom ľadovca. Netreba opakovať samozrejmosti, že bez stravy umrieme

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.