Ovocie pri chudnutí áno či nie?

Píše Miro Veselý od roku 2004. Info...

Má sa ovocie pri chudnutí jesť? Alebo je zakázané? V tomto článku si povieme, ako to je.

Ovocie je dôležitou zložkou stravy. Preto by jeho úplné vylúčenie z jedálnička nebolo rozumné. No ani priveľké dávky by nepriniesli lepšie výsledky. Preto pri chudnutí musíme ovocie jesť opatrnejšie. Vždy dáme prednosť zelenine a najlepšie spravíte, ak za deň zjete radšej len dva kusy ovocia. To stačí.

Pri chudnutí nezjete oveľa viac ako jeden kus sladkého ovocia naraz.
  • Najmä banány, hrzono, zrelé mango, hrušky – to sú sladké druhy ovocia. Na ne si dávajte pozor. Kúsok neublíži, kilo áno.
  • Proti nim stoja “redšie” druhy ovocia ako napríklad melón. (Viem, melón je zelenina podobne ako paradajky kúpite medzi zeleninou a sú vlastne ovocím). Melón má relatívne málo energie na 100 gramov, ale ak ho zjete vyše kila tak tá energia už jednoducho spraví rozdiel.
  • Menej zrelé druhy ovocia sú asi strategicky výhodnejšie, pretože obsahujú menej fruktózy. Len nezrelé ovocie neobsahuje toľko užitočných látok, ako by sa nám páčilo.
  • Jablká budú v našom svete chudnutia hrať osobitnú úlohu. Sú zdravé a aj keď sú sladké, tak jeden kus si doprajte. Napríklad na desiatu.
  • Pomaranče tiež vnímajte ako vhodné ovocie pri chudnutí. Jeden kus. Napríklad na olovrant. Ak môžete, jedzte aj tie biele časti pod kôrou.

Sladké druhy ovocia už obsahujú toľko energie, že s ňou musíte kalkulovať. Hlavne zrelé banány, figy, či datle majú navyše aj vysoký glykemický index a preto sa na ne vzťahuje buď zákaz, alebo si ich dajte len málo a vždy k niečomu. Marmelády, lekvár, hrozienka a iné sušené ovocie pri chudnutí nejedzte.

Jedzte pestro

Každý deň si dajte iný druh ovocia. Nezabúdajte na „exotické“ plody ako kivi, mango, granátové jablká, papáju.

Odporúčam vám môj mechanický či automatický návrh jedálnička na chudnutie. Môžete ho využiť aj pri nákupe ovocia. Postup je jednoduchý.

  1. Kúpte si z každého druhu ovocia jeden kus. Vyberte z toho, čo je najkrajšie. netreba veľa, napríklad kúpte 4 kusy a budete mať na 4 dni jednu maškrtu, každý deň inú.
  2. O 4 dni zas choďte do obchodu a kúpte si zas 4 iné druhy ovocia. Zas pekne po jednom kuse.

Pestrosť týmto spôsobom dosiahnete celkom peknú. Jasné, ak je sezóna hrušiek, tak kupujte hrušky – kým sú.

Alebo keď sú čerešne, tak by bolo škoda kupovať nejaké exotické plody.

Jeden kus ovocia znamená okolo 300 gramov. Nie jedna čerešňa, alebo jeden 5 kilový melón.

Jesť ovocie pestro má aj svoje výhody. V obchode sa často stane, že nájdete jeden pekný kúsok. Ostatné sú horšie. Tak zoberte práve ten jeden a máte.

Žiaľ, kvalitné ovocie sa na Slovensku paradoxne zháňa stále ťažšie. Na jednej strane je poruke aj výber exotického ovocia. Na druhej strane aby sa to nekazilo, predávajú sa často absolútne nezrelé kusy. Chápem, prečo to tak je. Ale nepáči sa mi to, že máme poruke ovocie, ktoré dozrieva v kamiónoch. A zamrzí aj to, že aj keď doma jablká dopestovať vieme, stále sa predávajú zahraničné, ktoré nedozrejú ani po mesiaci.

Obchodníci si všimli, že občania u nás sú ochotní kúpiť aj celkom nezrelé banány, plesnivé papriky, či otlčené a nahnité pomaranče. Hlavne, nech sú lacné. A kým to ľudia budú dychtivo kupovať (a doma potichu vyhadzovať) tak obchodníci nemajú dôvod dodať na pult kvalitnejší tovar. Im je výhodnejšie predávať nezrelé plody, nech sa nekazia.

Ovocie vo forme smoothie, šťáv a džúsov

Nepleťte si ovocie a ovocný džús.

Džús je potravina zhruba rovnakej energetickej hodnoty, ako plnotučné mlieko. Často obsahuje pridaný cukor. Radšej si dajte jablko, ako jablkový džús! V jablku príjmete aj mnoho vlákniny a iných prospešných látok. V džúse, aj keby bol pred vami čerstvo vytlačený z jablka, je rýchla energia, ktorá sa vám pri chudnutí nehodí.

Nestravujte sa ako bezzubí starčekovia a starenky s poškodeným trávením.

Áno, teraz pár slov o smoothie. Viem, smoothie je teraz super hyper ultra mega top moderná záležitosť. Nepodľahnite trendom, kým neviete, kto a prečo ich spustil. V prípade smoothie je pravda taká, že niekto vám potrebuje predať mixér a možno aj nejaký prášok.

Potrebuje mladý človek mixér? Nie. Nepotrebuje ho.

Preto sa vytvorí ilúzia, že jediným spôsobom, ako sa do vás môžu dostať vitamíny je, ak si kúpite silný mixér.

Viete si predsataviť tú biedu ľudstva, ako po celé tisícročia živorilo na korienkoch? Bez elektriny a mixérov?

Jednoduchá matematika vám našepká, že pri chudnutí nemáte piť smoothie. Ak jablko mixnete, oddelíte sladkú tekutinu od vlákniny. Aj keď zjete všetko naraz, cukor je rýchlo dostupný. To je presne to, čo nechceme.

Okrem toho tak vlastne nútite svoj tráviaci trakt zaháľať.

  • Zdravý človek zje jablko. Používa pritom zuby. Ďasná. Žalúdok musí zapracovať a neskôr aj črevo.
  • Smoothie zníži tieto nároky na trávenie. Za chvíľu po vypití svojej porcie máte znova hlad. To nie je výhodné!

Navyše platí pravidlo, že čo v tele nepoužívate, to zakrpatie. Chcete si “šetriť” trávenie? To nie je dobrý nápad.

Ak nemusíte, nejedzte ovocie v tekutom stave. Ani ako pálenku, ani ako džús. 

Nepoviem. Občas trocha môže byť zo všetkého. Ale smoothie sa nám pri chudnutí nehodí. Viem, teraz sa asi ozvú zástancovia smoothie receptov s tým, že predsa existujú recepty vhodné aj pri chudnutí. Ak vám ich argumentácia dá zmysel, riaďte sa ich odporúčaniami. Ak ale už mienite ovocie piť, rieďte to aspoň poriadne vodou!

Pozor, ak užívate lieky

Tip: Opatrne pri jedení grapefruitov, alebo pomela, ak užívate lieky. Obsahujú látku, ktorá môže spôsobiť zmenu koncentrácie niektorých liekov na zníženie hladiny cholesterolu, na srdce, antihistaminík na liečenie alergie. Týka sa to aj liekov pre pánov, ktorí potrebujú trocha pritvrdiť, či niektorých druhov hormonálnej antikoncepcie. Zvýšenie koncentrácie lieku sa potom môže prejaviť vo forme zvýšenia nežiaducich účinkov. Pred užívaním každého lieku si preto radšej vždy prečítajte príbalový leták, bude tam uvedené varovanie. Potom je lepšie v čase liečby radšej nejesť grepy a nepiť džús z nich. Ak si nie ste istí, poraďte sa s lekárom.

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Dátum aktualizácie článku: 26. júna 2018

 

Komentáre k článku: Ovocie pri chudnutí áno či nie?

  1. Dominika 30. januára 2014

    Dobry den,
    Chcela by som sa opytat ako si zapocitat energeticky prijem a rovnako aj podiel sacharidov v ovocnej stave. Napriklad z ananasu. Je pravda,ze ananas ako jedine ovocie obsahuje nejaku latku spalujucu tuky? Napriklad na desiatu by som chcela vypit vlastnorucne urobenuu cerstvu stavu. Akosa hodnoty stavy lisia od celeho ovocia? Dakujem za odpoved

  2. Dominika 30. januára 2014

    Alebo ak vypijem stavu a spolu s nou zjem aj oddelenu duzinu,vytvori mi to naspat rovnaku hodnotu ako ma cele ovocie v tabulke?

  3. Miro Veselý 30. januára 2014

    Dominika pokiaľ plánujete pribrať, tak ovocné šťavy môžu byť celkom dobrým riešením. Energetickú hodnotu môžete len odhadovať, tipujem že bude okolo 400 kJ na deci. Ak ale chudnete, tak ovocné šťavy patria medzi sladkosti a tie je lepšie nejesť a nepiť.

  4. zvedavá 6. marca 2016

    Dobrý deň!
    Chcela by som sa opýtať: 1.je dobré ak jeden deň jem doobeda iba pomelo(potom jem už normálne) a na druhý deň to isté(potom jem opäť normálne)? toto robím asi raz za 3 týždne. 2.čítala som, že je veľmi dobré ak si každé ráno dáme aspoň štvrtinku grapefruitu, ale neviem či je to také dobré keď každé ráno.malo by to dodať energiu a aj pri chudnutí by to malo pomôcť. A ešte jeden môj známy je veľmi aktívny bežec(aj 20 km za deň a potom inokedy 10 km cca.)ale on sa stravuje veľmi zdravo, ale o to nejde, každý týždeň v piatok si dá ako on nazýva očisťujúcu kôru a pije skoro iba vodu možno raz sa naje(ale väčšinou ani nie)neviem či je to dobré, ale ten deň si väčšinou dá pauzu aj od behu. behá asi 6 x do týždňa a v piatky a ešte niektorý deň si dá voľno. VOPRED ĎAKUJEM!
    PS:táto stránka je skvelá a robíte veľmi užitočnú vec, že sa usilujete o to aby sa ľudia mali lepšie , boli zdravší, neboli obézny ani tučný… skvelá vec(myšlienka).
    ešte raz ďakujem, že sa staráte o to aby bol tento svet zdravší!

  5. Miro Veselý 6. marca 2016

    Ak ste niekde čítali že taký režim je dobrý, tak možno by bolo lepšie kontaktovať autora a poradiť sa s ním. Ja sa zaoberám skôr chudnutím, nie rôznymi výživovými štýlmi. Ak vám taká strava sedí a nie sú s tým problémy, tak to asi nie je problém ak si dáte občas ľahšie dni. Ale pomelo a grepy by som určite jedol len v prípade že neužívate žiadne lieky. Môžu značne ovplyvňovať ich dávkovanie.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: