Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Ovocie

Píše Miro veselý od roku 2004. Kontakt...

Ovocie je dôležitou zložkou stravy. Žiaľ, kvalitné ovocie sa na Slovensku stále ťažšie zháňa. Obchodníci vedia, že občania u nás sú ochotní kúpiť aj celkom nezrelé banány, plesnivé papriky, či otlčené a nahnité pomaranče. Hlavne, nech sú lacné. A kým to ľudia budú dychtivo kupovať (a doma možno vyhadzovať) tak obchodníci nemajú dôvod dodať na pult kvalitnejší tovar. Im je výhodnejšie predávať nezrelé plody, nech sa nekazia.

Pri chudnutí nezjete oveľa viac ako jeden kus sladkého ovocia denne. Sladké druhy ovocia už obsahujú toľko energie, že s ňou musíte kalkulovať. Hlavne zrelé banány, figy, či datle majú vysoký glykemický index a preto sa na ne vzťahuje buď zákaz, alebo si ich dajte len málo a vždy k niečomu. Marmelády, lekvár, hrozienka a iné sušené plody pri chudnutí nejedzte.

Každý deň si dajte iný druh ovocia. Najlepšie predpoludním. Nezabúdajte na „exotické“ plody ako kivi, mango, granátové jablká, papáju.

Tip: Opatrne pri jedení grapefruitov, alebo pomela, ak užívate lieky. Obsahujú látku, ktorá môže spôsobiť zmenu koncentrácie niektorých liekov na zníženie hladiny cholesterolu, na srdce, antihistaminík na liečenie alergie. Týka sa to aj liekov pre pánov, ktorí potrebujú trocha pritvrdiť, či niektorých druhov hormonálnej antikoncepcie. Zvýšenie koncentrácie lieku sa potom môže prejaviť vo forme zvýšenia nežiaducich účinkov. Pred užívaním každého lieku si preto radšej vždy prečítajte príbalový leták, bude tam uvedené varovanie. Potom je lpepšie v čase liečby radšej nejesť grepy a nepiť džús z nich. Ak si nie ste istí, poraďte sa s lekárom.

Tip: Nepleťte si ovocie a ovocný džús. Džús je potravina zhruba rovnakej energetickej hodnoty, ako plnotučné mlieko. Často obsahuje pridaný cukor. Radšej si dajte jablko, ako jablkový džús! V jablku príjmete aj mnoho vlákniny a iných prospešných látok. V džúse, aj keby bol pred vami čerstvo vytlačený z jablka, je rýchla energia, ktorá sa vám pri chudnutí nehodí.

Prosím, pozrite si aj nasledujúcu stať o zelenine. Informácie o zdravotnom význame zeleniny totiž platia aj na ovocie.

 

Komentáre k článku: Ovocie

  1. Dominika 30. januára 2014

    Dobry den,
    Chcela by som sa opytat ako si zapocitat energeticky prijem a rovnako aj podiel sacharidov v ovocnej stave. Napriklad z ananasu. Je pravda,ze ananas ako jedine ovocie obsahuje nejaku latku spalujucu tuky? Napriklad na desiatu by som chcela vypit vlastnorucne urobenuu cerstvu stavu. Akosa hodnoty stavy lisia od celeho ovocia? Dakujem za odpoved

  2. Dominika 30. januára 2014

    Alebo ak vypijem stavu a spolu s nou zjem aj oddelenu duzinu,vytvori mi to naspat rovnaku hodnotu ako ma cele ovocie v tabulke?

  3. Miro Veselý 30. januára 2014

    Dominika pokiaľ plánujete pribrať, tak ovocné šťavy môžu byť celkom dobrým riešením. Energetickú hodnotu môžete len odhadovať, tipujem že bude okolo 400 kJ na deci. Ak ale chudnete, tak ovocné šťavy patria medzi sladkosti a tie je lepšie nejesť a nepiť.

  4. zvedavá 6. marca 2016

    Dobrý deň!
    Chcela by som sa opýtať: 1.je dobré ak jeden deň jem doobeda iba pomelo(potom jem už normálne) a na druhý deň to isté(potom jem opäť normálne)? toto robím asi raz za 3 týždne. 2.čítala som, že je veľmi dobré ak si každé ráno dáme aspoň štvrtinku grapefruitu, ale neviem či je to také dobré keď každé ráno.malo by to dodať energiu a aj pri chudnutí by to malo pomôcť. A ešte jeden môj známy je veľmi aktívny bežec(aj 20 km za deň a potom inokedy 10 km cca.)ale on sa stravuje veľmi zdravo, ale o to nejde, každý týždeň v piatok si dá ako on nazýva očisťujúcu kôru a pije skoro iba vodu možno raz sa naje(ale väčšinou ani nie)neviem či je to dobré, ale ten deň si väčšinou dá pauzu aj od behu. behá asi 6 x do týždňa a v piatky a ešte niektorý deň si dá voľno. VOPRED ĎAKUJEM!
    PS:táto stránka je skvelá a robíte veľmi užitočnú vec, že sa usilujete o to aby sa ľudia mali lepšie , boli zdravší, neboli obézny ani tučný… skvelá vec(myšlienka).
    ešte raz ďakujem, že sa staráte o to aby bol tento svet zdravší!

  5. Miro Veselý 6. marca 2016

    Ak ste niekde čítali že taký režim je dobrý, tak možno by bolo lepšie kontaktovať autora a poradiť sa s ním. Ja sa zaoberám skôr chudnutím, nie rôznymi výživovými štýlmi. Ak vám taká strava sedí a nie sú s tým problémy, tak to asi nie je problém ak si dáte občas ľahšie dni. Ale pomelo a grepy by som určite jedol len v prípade že neužívate žiadne lieky. Môžu značne ovplyvňovať ich dávkovanie.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: