Ryby, morské príšery

Ryby by ste mali mať na stole asi dvakrát do týždňa. Vhodné sú hlavne mastné morské ryby ako losos, makrela, tuniak. Sú zdrojom jódu. Ak ich kúpite vcelku, cena býva oveľa lepšia, ako keď kúpite podkovičky alebo filety. Z jedného lososa sa naje celá rodina aj s návštevou a pritom nie je oveľa drahší, ako výberová bravčovina, či hovädzina.

Morské potvory sú výborným zdrojom jódu. Niekto však nemôže jesť potravinu, ktorá sa naň z taniera vyčítavo pozerá. Iní nemôžu jesť morské potvory pre potravinovú alergiu.

Práve morské plody a niektoré morské ryby však môžu obsahovať ťažké kovy. Potom by boli namiesto zdravej potravy vlastne dosť nevhodné. A tak je možno bezpečnejšie nejesť ich vôbec a prednostne jedávať sladkovodné ryby. Ťažká téma, keď nie je jasno, ako sa veci majú.

Ryby sú z hľadiska racionálnej výživy ideálnym pokrmom. Majú vhodné zloženie a dobrý pomer tukov. Ich tuk má vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín, takže sú ideálne ako účinná prevencia pred srdcovo-cievnymi ochoreniami. Rybací tuk obsahuje vitamíny A, D, omega-3 mastné kyseliny typu EPA (kyselina ikozapentaénová), DHA (kyselina dokozahexaénová). Podobných užitočných živín v rybách je viac a všetky sú rovnako nezrozumiteľne pomenované. Netreba sa učiť teóriu, stačí vedieť, že ryby sú dôležité pre ochranu zdravia.

Celkom nevhodné je pripravovať ryby na masle, či vyprážaním v cestíčku. To by ste vyrábali energetické bomby. Naučte sa pripraviť rybu na pare alebo na niekoľkých kvapkách oleja na panvici. Alebo pečením v rúre.

Pokiaľ sa rybám vyhýbate, tak odporúčam aby ste si občas kupovali EPA a DHA vo forme výživového doplnku v lekárni. Nuž a o to viac užívajte mleté ľanové semená.

Napísal
Miro Veselý 
3. mája 2012
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.