Ryby, morské príšery

Ryby by ste mali mať na stole asi dvakrát do týždňa. Vhodné sú hlavne mastné morské ryby ako losos, makrela, tuniak. Sú zdrojom jódu. Ak ich kúpite vcelku, cena býva oveľa lepšia, ako keď kúpite podkovičky alebo filety. Z jedného lososa sa naje celá rodina aj s návštevou a pritom nie je oveľa drahší, ako výberová bravčovina, či hovädzina.

Morské potvory sú výborným zdrojom jódu. Niekto však nemôže jesť potravinu, ktorá sa naň z taniera vyčítavo pozerá. Iní nemôžu jesť morské potvory pre potravinovú alergiu.

Práve morské plody a niektoré morské ryby však môžu obsahovať ťažké kovy. Potom by boli namiesto zdravej potravy vlastne dosť nevhodné. A tak je možno bezpečnejšie nejesť ich vôbec a prednostne jedávať sladkovodné ryby. Ťažká téma, keď nie je jasno, ako sa veci majú.

Ryby sú z hľadiska racionálnej výživy ideálnym pokrmom. Majú vhodné zloženie a dobrý pomer tukov. Ich tuk má vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín, takže sú ideálne ako účinná prevencia pred srdcovo-cievnymi ochoreniami. Rybací tuk obsahuje vitamíny A, D, omega-3 mastné kyseliny typu EPA (kyselina ikozapentaénová), DHA (kyselina dokozahexaénová). Podobných užitočných živín v rybách je viac a všetky sú rovnako nezrozumiteľne pomenované. Netreba sa učiť teóriu, stačí vedieť, že ryby sú dôležité pre ochranu zdravia.

Celkom nevhodné je pripravovať ryby na masle, či vyprážaním v cestíčku. To by ste vyrábali energetické bomby. Naučte sa pripraviť rybu na pare alebo na niekoľkých kvapkách oleja na panvici. Alebo pečením v rúre.

Pokiaľ sa rybám vyhýbate, tak odporúčam aby ste si občas kupovali EPA a DHA vo forme výživového doplnku v lekárni. Nuž a o to viac užívajte mleté ľanové semená.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

(Za)chráňte svoje črevo

Druhé vydanie knihy doktora Bukovského sa volá (Za)chráňte svoje črevo – aj pečeň žlčník a pankreas! 14. 11. 2019 teda doplním článok o nové informácie.

6 tipov, ako získať pevnú vôľu

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom povieme „mám slabú vôľu“. Ako

Ako efektívne používať kávu

Poznáte to z reklamy. Mäkká vôňa sa lynie bytom až do spálne. Podberie vás a prenesie ako na vankúšiku až do kuchyne, aby ste si

Ako schudnúť z brucha

Jedna z častých otázok znie: “ako schudnúť z brucha”. Takže prečo tie bruchá vlastne rastú a čo sa dá spraviť preto, aby nám zas spľasli? Veľký

Extrémne premeny Slovensko

Relácia Extrémne premeny je silne motivujúca. Je to výborný materiál, ktorý si môžete pri chudnutí pustiť a dodá vám energiu ísť do toho. Ideálne, ak

Šalát ako plnohodnotné jedlo

Dnes si spravíme šalát aj s majonézou. Bude drahší (2 eurá na porciu), ale na druhej strane hovoríme o plnohodnotnom jedle. Napríklad o obede, alebo

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.