Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Zelenina

Píše Miro veselý od roku 2004. Kontakt...

Ak ste doteraz jedávali poriadne slané a príkro sladké pokrmy, asi zeleninu veľmi nemáte radi. Tento postoj by ste mali rýchlo zmeniť, zelenina by sa mala stať základným kameňom vášho jedálneho lístka – či už chudnete alebo nie. Obsahuje veľa rôznych pre zdravie nevyhnutných látok, ktoré sa nedajú do organizmu dostať inou formou. Zelenina má ochranný vplyv na naše zdravie, ale jej účinky potešia hlavne tých, čo chcú schudnúť.

Zeleninu by ste mali jesť vždy s tukom. Do šalátu si dajte trochou oleja, napríklad ľanového alebo olivového. Alebo si dajte pár orechov, ak jete kusovú zeleninu. Zo zeleniny tak získate aj vitamíny rozpustné v tukoch.

Zelenina obsahuje mnoho vlákniny, vďaka čomu výrazne zvyšuje pocit zasýtenia. Vláknina spomaľuje rýchlosť, s akou sa energia z potravy vstrebáva a tým znižuje glykemický index. To je pri chudnutí výhodné. V črevách potom vláknina vytvára „objem“ a obsah, ktorý má schopnosť čistiť črevá a pohlcovať niektoré toxické látky. Vláknina v črevách je zároveň nevyhnutná pre život črevných baktérií, probiotík, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie.

Okrem toho zelenina obsahuje veľa enzýmov. To sú látky, ktoré urýchľujú biochemické procesy. Viem, znie to učene, ale inými slovami to znamená, že zelenina pomáha tráviť tuky a bielkoviny.

Veľa druhov zeleniny má vysoký obsah karotenoidov. To sú látky, ktoré posilňujú imunitný systém a chránia pred niektorými druhmi rakoviny. Vysoký obsah týchto látok nájdete v paradajkách, mrkve, brokolici alebo v kapuste. Výrazne farebné (červené, žlté, zelené) druhy zeleniny vďaka farbivu lykopénu chránia aj pred chorobami pankreasu. Uprednostňujte ich.

Obsah vitamínov a minerálov v zelenine je chronicky známy, ten spomínam len preto, aby ste si nemysleli, že som zabudol.

Dôležité je to, že zelenina, ovocie a obilniny obsahujú aj látky doteraz neobjavené. Preto je pre zdravie prospešnejšie jesť zeleninu a ovocie a nie vitamínové tabletky. Vitamínové tabletky môžu niekedy pomôcť, ale lepšie je organizmus zásobovať prednostne z prírodných zdrojov. Tabletky totiž obsahujú len vitamíny, ktoré poznáme a vieme vyrobiť. Prirodzená strava obsahuje aj mnoho iných látok, pre ktoré možno ešte nemáme ani názov.

 

Komentáre k článku: Zelenina

  1. Dia 4. augusta 2012

    chcela by som sa spýtať že či červený melon je ovocie alebo zelenina?lebo niekde píšu že ovocie niekde že zelenina tak som z toho zmätená..pýtam sa len preto či ho treba zaradiť dp energetického príjmu..

  2. Miro Veselý 4. augusta 2012

    Dia to je skôr otázka na botanikov, pokiaľ viem je to zelenina ale v pokladniach to často býva pod ovocím. Podobne nejasné sú aj paradajky. K otázke: melón by som do príjmu radšej počítal, lebo má síce málo na 100 gramov, ale ak ho zjete kilo tak už sú to väčšie čísla. Počas chudnutia by som sa melónu asi skôr vyhýbal, v bežnom režime nie je problém. Ak ho jesť, tak asi skôr smerom k doobediu.

  3. marta 1. decembra 2012

    dobry vecer pan vesely.vedeli by ste mi prosim povedat ci patri cinska kapusta medzi listovu zeleninu? dakujem

  4. Miro Veselý 1. decembra 2012

    marta podľa google áno. Podľa pohľadu áno. Ale nie som botanik.

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: