Zelenina

Ak ste doteraz jedávali poriadne slané a príkro sladké pokrmy, asi zeleninu veľmi nemáte radi. Tento postoj by ste mali rýchlo zmeniť, zelenina by sa mala stať základným kameňom vášho jedálneho lístka – či už chudnete alebo nie. Obsahuje veľa rôznych pre zdravie nevyhnutných látok, ktoré sa nedajú do organizmu dostať inou formou. Zelenina má ochranný vplyv na naše zdravie, ale jej účinky potešia hlavne tých, čo chcú schudnúť.

Zeleninu by ste mali jesť vždy s tukom. Do šalátu si dajte trochou oleja, napríklad ľanového alebo olivového. Alebo si dajte pár orechov, ak jete kusovú zeleninu. Zo zeleniny tak získate aj vitamíny rozpustné v tukoch.

Zelenina obsahuje mnoho vlákniny, vďaka čomu výrazne zvyšuje pocit zasýtenia. Vláknina spomaľuje rýchlosť, s akou sa energia z potravy vstrebáva a tým znižuje glykemický index. To je pri chudnutí výhodné. V črevách potom vláknina vytvára „objem“ a obsah, ktorý má schopnosť čistiť črevá a pohlcovať niektoré toxické látky. Vláknina v črevách je zároveň nevyhnutná pre život črevných baktérií, probiotík, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie.

Okrem toho zelenina obsahuje veľa enzýmov. To sú látky, ktoré urýchľujú biochemické procesy. Viem, znie to učene, ale inými slovami to znamená, že zelenina pomáha tráviť tuky a bielkoviny.

Veľa druhov zeleniny má vysoký obsah karotenoidov. To sú látky, ktoré posilňujú imunitný systém a chránia pred niektorými druhmi rakoviny. Vysoký obsah týchto látok nájdete v paradajkách, mrkve, brokolici alebo v kapuste. Výrazne farebné (červené, žlté, zelené) druhy zeleniny vďaka farbivu lykopénu chránia aj pred chorobami pankreasu. Uprednostňujte ich.

Obsah vitamínov a minerálov v zelenine je chronicky známy, ten spomínam len preto, aby ste si nemysleli, že som zabudol.

Dôležité je to, že zelenina, ovocie a obilniny obsahujú aj látky doteraz neobjavené. Preto je pre zdravie prospešnejšie jesť zeleninu a ovocie a nie vitamínové tabletky. Vitamínové tabletky môžu niekedy pomôcť, ale lepšie je organizmus zásobovať prednostne z prírodných zdrojov. Tabletky totiž obsahujú len vitamíny, ktoré poznáme a vieme vyrobiť. Prirodzená strava obsahuje aj mnoho iných látok, pre ktoré možno ešte nemáme ani názov.

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

4 Odpovede

  1. chcela by som sa spýtať že či červený melon je ovocie alebo zelenina?lebo niekde píšu že ovocie niekde že zelenina tak som z toho zmätená..pýtam sa len preto či ho treba zaradiť dp energetického príjmu..

  2. Dia to je skôr otázka na botanikov, pokiaľ viem je to zelenina ale v pokladniach to často býva pod ovocím. Podobne nejasné sú aj paradajky. K otázke: melón by som do príjmu radšej počítal, lebo má síce málo na 100 gramov, ale ak ho zjete kilo tak už sú to väčšie čísla. Počas chudnutia by som sa melónu asi skôr vyhýbal, v bežnom režime nie je problém. Ak ho jesť, tak asi skôr smerom k doobediu.

  3. dobry vecer pan vesely.vedeli by ste mi prosim povedat ci patri cinska kapusta medzi listovu zeleninu? dakujem

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Prečo vlastne športovať pri chudnutí?

Pre telo je tuk zásobou energie. Na bežnú „prevádzku“ však telo siaha po krvnom cukre ako po zdroji energie. Ak teda upratujete, ste na pomalej

Strava v závodnej a školskej jedálni

Počas chudnutia často narazíte na problém zvaný závodné stravovanie. Veľké kuchyne pri školách, či vo veľkých firmách často podávajú na chudnutie celkom nevhodné jedlo. Využívajú

Motivácia a pevná vôľa pri chudnutí

Zdá sa vám, že pevná vôľa nie je akosi dosť pevná? Vytvorte si mantinely, ktoré vás nepustia. Ak sa vám nedarí vybŕdnuť zo zabehnutých koľají, skúste

Pripravte si spúšťače správneho konania

Iste ste už počuli slovíčko spúšťače (anglicky Triggers). Asi najznámejšie sú v súvislosti s alkoholizmom. Závislí od alkoholu analyzujú, čo u nich spúšťa nevhodné správanie.

Kolobežkovanie ako šport pri chudnutí?

Kolobežkovanie je v súčasnosti obľúbený rekreačný šport, ktorý môžete využiť aj pri chudnutí. V súčasnosti je celkom bežné vidieť na kolieskach nielen deti a mladých,

Stacionárny bicykel pri chudnutí

Stroj zvaný stacionárny bicykel je dnes asi najrozšírenejší spôsob, akým sa riešia mnohé zdravotné problémy. Aj chudnutie. V tomto článku sa pozrieme na to, či

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.