Zelenina

Ak ste doteraz jedávali poriadne slané a príkro sladké pokrmy, asi zeleninu veľmi nemáte radi. Tento postoj by ste mali rýchlo zmeniť, zelenina by sa mala stať základným kameňom vášho jedálneho lístka – či už chudnete alebo nie. Obsahuje veľa rôznych pre zdravie nevyhnutných látok, ktoré sa nedajú do organizmu dostať inou formou. Zelenina má ochranný vplyv na naše zdravie, ale jej účinky potešia hlavne tých, čo chcú schudnúť.

Zeleninu by ste mali jesť vždy s tukom. Do šalátu si dajte trochou oleja, napríklad ľanového alebo olivového. Alebo si dajte pár orechov, ak jete kusovú zeleninu. Zo zeleniny tak získate aj vitamíny rozpustné v tukoch.

Zelenina obsahuje mnoho vlákniny, vďaka čomu výrazne zvyšuje pocit zasýtenia. Vláknina spomaľuje rýchlosť, s akou sa energia z potravy vstrebáva a tým znižuje glykemický index. To je pri chudnutí výhodné. V črevách potom vláknina vytvára „objem“ a obsah, ktorý má schopnosť čistiť črevá a pohlcovať niektoré toxické látky. Vláknina v črevách je zároveň nevyhnutná pre život črevných baktérií, probiotík, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie.

Okrem toho zelenina obsahuje veľa enzýmov. To sú látky, ktoré urýchľujú biochemické procesy. Viem, znie to učene, ale inými slovami to znamená, že zelenina pomáha tráviť tuky a bielkoviny.

Veľa druhov zeleniny má vysoký obsah karotenoidov. To sú látky, ktoré posilňujú imunitný systém a chránia pred niektorými druhmi rakoviny. Vysoký obsah týchto látok nájdete v paradajkách, mrkve, brokolici alebo v kapuste. Výrazne farebné (červené, žlté, zelené) druhy zeleniny vďaka farbivu lykopénu chránia aj pred chorobami pankreasu. Uprednostňujte ich.

Obsah vitamínov a minerálov v zelenine je chronicky známy, ten spomínam len preto, aby ste si nemysleli, že som zabudol.

Dôležité je to, že zelenina, ovocie a obilniny obsahujú aj látky doteraz neobjavené. Preto je pre zdravie prospešnejšie jesť zeleninu a ovocie a nie vitamínové tabletky. Vitamínové tabletky môžu niekedy pomôcť, ale lepšie je organizmus zásobovať prednostne z prírodných zdrojov. Tabletky totiž obsahujú len vitamíny, ktoré poznáme a vieme vyrobiť. Prirodzená strava obsahuje aj mnoho iných látok, pre ktoré možno ešte nemáme ani názov.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

4 Odpovede

  1. chcela by som sa spýtať že či červený melon je ovocie alebo zelenina?lebo niekde píšu že ovocie niekde že zelenina tak som z toho zmätená..pýtam sa len preto či ho treba zaradiť dp energetického príjmu..

  2. Dia to je skôr otázka na botanikov, pokiaľ viem je to zelenina ale v pokladniach to často býva pod ovocím. Podobne nejasné sú aj paradajky. K otázke: melón by som do príjmu radšej počítal, lebo má síce málo na 100 gramov, ale ak ho zjete kilo tak už sú to väčšie čísla. Počas chudnutia by som sa melónu asi skôr vyhýbal, v bežnom režime nie je problém. Ak ho jesť, tak asi skôr smerom k doobediu.

  3. dobry vecer pan vesely.vedeli by ste mi prosim povedat ci patri cinska kapusta medzi listovu zeleninu? dakujem

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Hladovky a diéty nepodstupujte

Žiaľ, hladovanie a nízkoenergetická strava nie sú dobrým receptom na chudnutie. Okoštoval som aj to, nechutilo mi. Aj v odbornej literatúre sa dočítate to isté.

Dve hrubé chyby pri chudnutí

Schudnúť – to je veľký cieľ. Logicky by sa zdalo, že pre to treba spraviť aj veľké veci. Práve toto je jeden z častých omylov.

(Za)chráňte svoje črevo

Druhé vydanie knihy doktora Bukovského sa volá (Za)chráňte svoje črevo – aj pečeň žlčník a pankreas! 14. 11. 2019 teda doplním článok o nové informácie.

6 tipov, ako získať pevnú vôľu

Pevná vôľa je potrebná, ak chcete zhodiť brucho, zmeniť životný štýl, či začať cvičiť. Neraz nám to však nevyjde. Potom povieme „mám slabú vôľu“. Ako

Ako efektívne používať kávu

Poznáte to z reklamy. Mäkká vôňa sa lynie bytom až do spálne. Podberie vás a prenesie ako na vankúšiku až do kuchyne, aby ste si

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.