Zemiaky

Uvarte si v šupe zopár zemiakov a dajte do chladničky. Získate už zabalené hotové prílohy k obedom. Zemiak varený v šupe má pomerne nízky glykemický index aj energetickú hodnotu a práve v okolí šupky obsahuje najviac živín. Takže pred podávaním nešúpať. Ak je však zelený, alebo zle uskladnený, môže šupka obsahovať toxické látky. Ak boli zemiaky chemicky ošetrené, radšej šupku odstráňte.

Môžete si jedným či dvoma zemiakmi obohatiť jedlo. Ak je aj ostatné jedlo nízkotučné, pokvapkajte zemiak lyžicou olivového oleja. Ak nemáte problémy s cholesterolom, môžete ako tuk použiť niektorú kvalitnú majonézu. Netreba voliť light majonézu, používate ju ako tuk.

Zemiaky pri chudnutí radšej opatrne

Zemiaky samotné, ak ich uvaríte v šupke, obsahujú veľmi málo energie. Je to však jedlo, ktoré takto priamo budete jesť asi len málokedy. Nekĺže sa to práve dolu krkom :-) preto ich zvyčajne treba trocha omastiť. A tu už začína problém. Aj keď to omastíte kvalitným olivovým olejom, dá sa ho na porciu použiť len nejakých 10 až 15 gramov. To je vhodné množstvo pre vaše telo. Je to ale dosť málo na to, aby sa vám zemiaky lepšie jedli.

Všetky ostatné druhy prípravy zemiakov sú ešte menej vhodné. Väčšinou totiž ide buď o ďalšie tepelné spracovanie (opekané zemiaky, nranolky) alebo o miešanie (kaša) s maslom, smotanou. Tým spôsobom sa zemiaky stávajú ešte rýchlejšie dostupné a zvyšuje sa tak ich glykemický index. Navyše pridaný tuk zvyšuje energetickú hodnotu.

Je tu ešte jeden faktor. Ak budete zemiaky dlho tepelne spracovávať, spravidla sa bude z nich odstraňovať voda. Inými slovami po opekaní máte vizuálne a hmotnostne menšiu porciu, než by bola, keby ste dali zemiaky uvarené v šupke. Preto hladoš zje viac zemiakov, lebo malá porcia nestačí. Lenže energia v zemiakoch zostáva. Iba vodu strácajú pri dlhšej úprave.

Takže ak chcete pri chudnutí používať túto potravinu, odporúčam:

  • používajte len zemiaky uvarené v šupke. Nakrájať, jesť. Taká príloha je najmenej problematická. Ak to bude spolu s jedlom kde je veľa šťavy a málo tuku, môže to byť veľmi chutná kombinácia.
  • ak to musí byť, môžete použiť aj zemiaky varené bez šupy, ale tam už sa zvyšuje glykemický index. Tým, že sú varené vo vode sú mäkšie a rýchlejšie sa štiepia pri trávení. Navyše časť živín sa zbytočne vyvarí do vody a tú vylejete.
  • Všetky ostatné druhy zemiakov si radšej celkom zakážte. Opekané zemiaky, hranolky, fučka, krokety, placky… Všetko samí chutné jedlá, viem. Ale tu sa rozprávame o chudnutí. Nie o chuti.

Najjednoduchšie pravidlo potom znie: zemiaky pri chudnutí nie. Ak dokážete dať si malé množstvo, je to v poriadku. Ale u nás je tradícia veľkých dávok zemiakov. Považuje sa to dokonca za diétnu potravinu, napríklad, ak držíte žlčníkovú diétu. Tam potom musíte drasticky obmedziť aj tuk. "Suché" zemiakové jedlo bez tuku pri žlčníkovej diéte môže neskôr privodiť aj chudnutie. Práve preto, že sa jedáva strava s mimoriadne nízkym obsahom tuku.

Ak ale nemusíte držať túto diétu, je lepšie jesť sacharidy, ktoré obsahujú viac rôznych užitočných látok. Napríklad celozrnný kuskus, celozrnná ryža alebo celozrnné cestoviny. Najlepšie je to často striedať, aby ste mali pestrejšiu stravu.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

3 Odpovede

  1. len tak pre zaujimavost: V Grecku sa robi zemiakovy salat nasledovne: v supke uvarene zemiaky nakrajame na vacsie kocky, na ne pokrajame cerstvu cibulku, trochu petrzlenovej vnate, osolime, polejeme olivovym olejom a jablcnym octom alebo citronom. Pripadne do toho nakrajame aj varenu mrkvu. Je to naozaj chutne a pri diete moze byt toho oleja aj menej a ide to aj dole hrdlom. :-)

  2. Ja som počas chudnutia jedával zemiaky asi štyri také stredné varené, pečené všelijaké s olivovým olejom,maskom a zeleninou a chudol som výborne. Milujem zemiaky a nikdy som sa ich nevzdal, ani pri chudnutí a nič sa nepokazilo. Teraz už 3 roky mám udržiavačku a zemiakov si dám o polovicu viac ako predtým a nemôžem sa vynachváliť, tá chuť s olivovým olejom problém so soľou taktiež nemám čiže solil som aj solím teraz, samozrejme mierne :)

  3. Zemiaky su super do diety, maju menej cukru ako ryza, viac vitaminov a hlavne vlakninu a vitamin C takze ich odporucam. A nemaju tolko kCal ako ryza cize sa z toho clovek viac naje lebo v diete je zakladom uspechu HLAVNE pocet zkonzumovanych kalorii a az POTOM idu tuky/sacharidy/bielkoviny…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Extrémne premeny Slovensko

Relácia Extrémne premeny je silne motivujúca. Je to výborný materiál, ktorý si môžete pri chudnutí pustiť a dodá vám energiu ísť do toho. Ideálne, ak

Šalát ako plnohodnotné jedlo

Dnes si spravíme šalát aj s majonézou. Bude drahší (2 eurá na porciu), ale na druhej strane hovoríme o plnohodnotnom jedle. Napríklad o obede, alebo

Nepočítajte kalórie ani kilojouly!

Počítanie kalórií a kJ je najčastejší nápad, ktorý sa pri chudnutí zvykne používať. Vychádza  faktu, že na chudnutie treba zaistiť, aby príjem bol nižší ako

Nízkosacharidová diéta

Nízkosacharidové diéty patria k najobľúbenejším na chudnutie. Sú vôbec zdravé? Fungujú vôbec? Prax ukazuje, že nie. Ani trocha. V literatúre – najmä staršej a športovej

Ako sa počíta energetická hodnota jedla

Ako si viete doma vypočítať energetickú hodnotu vareného jedla? Nebude to profesionálne presný výpočet. Na naše účely však stačí. Výpočet sa najľahšie robí na počítači.

Spaľovače tuku

Pod pojmom spaľovače tuku (fatburnery) sa dnes predáva množstvo prípravkov. Tie sľubujú nejakú formu urýchlenia chudnutia. Pozrime sa, ako to funguje. V prvom rade však

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.