Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Zemiaky

Píše Miro veselý od roku 2004. Kontakt...

Uvarte si v šupe zopár zemiakov a dajte do chladničky. Získate už zabalené hotové prílohy k obedom. Zemiak varený v šupe má pomerne nízky glykemický index aj energetickú hodnotu a práve v okolí šupky obsahuje najviac živín. Takže pred podávaním nešúpať. Ak je však zelený, alebo zle uskladnený, môže šupka obsahovať toxické látky. Ak boli zemiaky chemicky ošetrené, radšej šupku odstráňte.

Môžete si jedným či dvoma zemiakmi obohatiť jedlo. Ak je aj ostatné jedlo nízkotučné, pokvapkajte zemiak lyžicou olivového oleja. Ak nemáte problémy s cholesterolom, môžete ako tuk použiť niektorú kvalitnú majonézu. Netreba voliť light majonézu, používate ju ako tuk.

Zemiaky pri chudnutí radšej opatrne

Zemiaky samotné, ak ich uvaríte v šupke, obsahujú veľmi málo energie. Je to však jedlo, ktoré takto priamo budete jesť asi len málokedy. Nekĺže sa to práve dolu krkom :-) preto ich zvyčajne treba trocha omastiť. A tu už začína problém. Aj keď to omastíte kvalitným olivovým olejom, dá sa ho na porciu použiť len nejakých 10 až 15 gramov. To je vhodné množstvo pre vaše telo. Je to ale dosť málo na to, aby sa vám zemiaky lepšie jedli.

Všetky ostatné druhy prípravy zemiakov sú ešte menej vhodné. Väčšinou totiž ide buď o ďalšie tepelné spracovanie (opekané zemiaky, nranolky) alebo o miešanie (kaša) s maslom, smotanou. Tým spôsobom sa zemiaky stávajú ešte rýchlejšie dostupné a zvyšuje sa tak ich glykemický index. Navyše pridaný tuk zvyšuje energetickú hodnotu.

Je tu ešte jeden faktor. Ak budete zemiaky dlho tepelne spracovávať, spravidla sa bude z nich odstraňovať voda. Inými slovami po opekaní máte vizuálne a hmotnostne menšiu porciu, než by bola, keby ste dali zemiaky uvarené v šupke. Preto hladoš zje viac zemiakov, lebo malá porcia nestačí. Lenže energia v zemiakoch zostáva. Iba vodu strácajú pri dlhšej úprave.

Takže ak chcete pri chudnutí používať túto potravinu, odporúčam:

  • používajte len zemiaky uvarené v šupke. Nakrájať, jesť. Taká príloha je najmenej problematická. Ak to bude spolu s jedlom kde je veľa šťavy a málo tuku, môže to byť veľmi chutná kombinácia.
  • ak to musí byť, môžete použiť aj zemiaky varené bez šupy, ale tam už sa zvyšuje glykemický index. Tým, že sú varené vo vode sú mäkšie a rýchlejšie sa štiepia pri trávení. Navyše časť živín sa zbytočne vyvarí do vody a tú vylejete.
  • Všetky ostatné druhy zemiakov si radšej celkom zakážte. Opekané zemiaky, hranolky, fučka, krokety, placky… Všetko samí chutné jedlá, viem. Ale tu sa rozprávame o chudnutí. Nie o chuti.

Najjednoduchšie pravidlo potom znie: zemiaky pri chudnutí nie. Ak dokážete dať si malé množstvo, je to v poriadku. Ale u nás je tradícia veľkých dávok zemiakov. Považuje sa to dokonca za diétnu potravinu, napríklad, ak držíte žlčníkovú diétu. Tam potom musíte drasticky obmedziť aj tuk. "Suché" zemiakové jedlo bez tuku pri žlčníkovej diéte môže neskôr privodiť aj chudnutie. Práve preto, že sa jedáva strava s mimoriadne nízkym obsahom tuku.

Ak ale nemusíte držať túto diétu, je lepšie jesť sacharidy, ktoré obsahujú viac rôznych užitočných látok. Napríklad celozrnný kuskus, celozrnná ryža alebo celozrnné cestoviny. Najlepšie je to často striedať, aby ste mali pestrejšiu stravu.

 

Komentáre k článku: Zemiaky

  1. Vik 15. marca 2014

    len tak pre zaujimavost: V Grecku sa robi zemiakovy salat nasledovne: v supke uvarene zemiaky nakrajame na vacsie kocky, na ne pokrajame cerstvu cibulku, trochu petrzlenovej vnate, osolime, polejeme olivovym olejom a jablcnym octom alebo citronom. Pripadne do toho nakrajame aj varenu mrkvu. Je to naozaj chutne a pri diete moze byt toho oleja aj menej a ide to aj dole hrdlom. :-)

  2. GOG 23. marca 2016

    Ja som počas chudnutia jedával zemiaky asi štyri také stredné varené, pečené všelijaké s olivovým olejom,maskom a zeleninou a chudol som výborne. Milujem zemiaky a nikdy som sa ich nevzdal, ani pri chudnutí a nič sa nepokazilo. Teraz už 3 roky mám udržiavačku a zemiakov si dám o polovicu viac ako predtým a nemôžem sa vynachváliť, tá chuť s olivovým olejom problém so soľou taktiež nemám čiže solil som aj solím teraz, samozrejme mierne :)

  3. Lovky 6. apríla 2016

    Zemiaky su super do diety, maju menej cukru ako ryza, viac vitaminov a hlavne vlakninu a vitamin C takze ich odporucam. A nemaju tolko kCal ako ryza cize sa z toho clovek viac naje lebo v diete je zakladom uspechu HLAVNE pocet zkonzumovanych kalorii a az POTOM idu tuky/sacharidy/bielkoviny…

Pridajte komentár:

Máte otázku, alebo chcete k článku niečo doplniť? Napíšte to sem. Odpoviem čo najskôr.

Vyplňte ešte: