chudnutie-ako

Zemiaky

Uvarte si v šupe zopár zemiakov a dajte do chladničky. Získate už zabalené hotové prílohy k obedom. Zemiak varený v šupe má pomerne nízky glykemický index aj energetickú hodnotu a práve v okolí šupky obsahuje najviac živín. Takže pred podávaním nešúpať. Ak je však zelený, alebo zle uskladnený, môže šupka obsahovať toxické látky. Ak boli zemiaky chemicky ošetrené, radšej šupku odstráňte.

Môžete si jedným či dvoma zemiakmi obohatiť jedlo. Ak je aj ostatné jedlo nízkotučné, pokvapkajte zemiak lyžicou olivového oleja. Ak nemáte problémy s cholesterolom, môžete ako tuk použiť niektorú kvalitnú majonézu. Netreba voliť light majonézu, používate ju ako tuk.

Zemiaky pri chudnutí radšej opatrne

Zemiaky samotné, ak ich uvaríte v šupke, obsahujú veľmi málo energie. Je to však jedlo, ktoré takto priamo budete jesť asi len málokedy. Nekĺže sa to práve dolu krkom :-) preto ich zvyčajne treba trocha omastiť. A tu už začína problém. Aj keď to omastíte kvalitným olivovým olejom, dá sa ho na porciu použiť len nejakých 10 až 15 gramov. To je vhodné množstvo pre vaše telo. Je to ale dosť málo na to, aby sa vám zemiaky lepšie jedli.

Všetky ostatné druhy prípravy zemiakov sú ešte menej vhodné. Väčšinou totiž ide buď o ďalšie tepelné spracovanie (opekané zemiaky, nranolky) alebo o miešanie (kaša) s maslom, smotanou. Tým spôsobom sa zemiaky stávajú ešte rýchlejšie dostupné a zvyšuje sa tak ich glykemický index. Navyše pridaný tuk zvyšuje energetickú hodnotu.

Je tu ešte jeden faktor. Ak budete zemiaky dlho tepelne spracovávať, spravidla sa bude z nich odstraňovať voda. Inými slovami po opekaní máte vizuálne a hmotnostne menšiu porciu, než by bola, keby ste dali zemiaky uvarené v šupke. Preto hladoš zje viac zemiakov, lebo malá porcia nestačí. Lenže energia v zemiakoch zostáva. Iba vodu strácajú pri dlhšej úprave.

Takže ak chcete pri chudnutí používať túto potravinu, odporúčam:

  • používajte len zemiaky uvarené v šupke. Nakrájať, jesť. Taká príloha je najmenej problematická. Ak to bude spolu s jedlom kde je veľa šťavy a málo tuku, môže to byť veľmi chutná kombinácia.
  • ak to musí byť, môžete použiť aj zemiaky varené bez šupy, ale tam už sa zvyšuje glykemický index. Tým, že sú varené vo vode sú mäkšie a rýchlejšie sa štiepia pri trávení. Navyše časť živín sa zbytočne vyvarí do vody a tú vylejete.
  • Všetky ostatné druhy zemiakov si radšej celkom zakážte. Opekané zemiaky, hranolky, fučka, krokety, placky… Všetko samí chutné jedlá, viem. Ale tu sa rozprávame o chudnutí. Nie o chuti.

Najjednoduchšie pravidlo potom znie: zemiaky pri chudnutí nie. Ak dokážete dať si malé množstvo, je to v poriadku. Ale u nás je tradícia veľkých dávok zemiakov. Považuje sa to dokonca za diétnu potravinu, napríklad, ak držíte žlčníkovú diétu. Tam potom musíte drasticky obmedziť aj tuk. "Suché" zemiakové jedlo bez tuku pri žlčníkovej diéte môže neskôr privodiť aj chudnutie. Práve preto, že sa jedáva strava s mimoriadne nízkym obsahom tuku.

Ak ale nemusíte držať túto diétu, je lepšie jesť sacharidy, ktoré obsahujú viac rôznych užitočných látok. Napríklad celozrnný kuskus, celozrnná ryža alebo celozrnné cestoviny. Najlepšie je to často striedať, aby ste mali pestrejšiu stravu.

Bol pre vás tento článok užitočný? Môžete podporiť tento web.
Zdieľajte článok, alebo naň odkážte zo svojho blogu. Alebo kliknite sem a kúpte si knihu Mira Veselého Jedálniček na chudnutie.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.