chudnutie-ako

Pri chudnutí nejedzte: Med a sirupy

Toto je sladký článok. V ňom zasadíme lepkavý úder medu a sirupom. Tak hneď ideme na to! Informácia o tom, že pri chudnutí je cukor nevhodný už prenikla asi ku každému. Veď každú chvíľu sa to mnohí pokúšajú rôzne obabrať a dúfajú, že existujú nejaké zdravé sladkosti

Pozor preto aj na marketingové rady výrobcov, ktorí radi obhajujú med, javorový sirup, agávový sirup, melasu a podobné mňamky. Radi tvrdia, že to je zdravšie sladenie, ako cukor. Radi argumentujú, že v ich sladidle sú aj minerálne a stopové prvky. Žiaľ, zvyčajne v tak stopovom množstve, ktoré nemá praktický vplyv.

Na rovinu: málokomu sa to páči. Sladké nám chutí, preto mnohí špekulujú, ako to obabrať.

Ak je tu nejaký jazykovedec, tak áno, slovo špekulujú je jasný čechizmus a správne má byť: tukulujú. Očakávam, že jazykovedný ústav SAV toto slovo zachytí a zanesie do svojich análov.

Preto každý, kto chce zliznúť pri písaní trocha popularity píše o tom, že cukor síce nie, ale hnedý, či trstinový cukor áno. Alebo ešte radšej med. To je predsa senzačná správa – každý sa poteší. Nuž a taká správa sa páči aj nám, čitateľom. Nechceme počúvať zákazy. Chceme počúvať slová nádeje. Nádeje, že sa nám podarí chudnúť a nevzdať sa pritom sladkostí. Žiaľ, všetky sladké zložky potravy sa pri chudnutí prejavia zhruba rovnako: proces chudnutia sa sladením brzdí.

Z cukru sa priberá

Samotný cukor (med, agávový sirup, melasa a podobné hrozienka) sa v tele rýchlo a ľahko môže zmeniť na obezitu. Čím viac toho prijmete, tým ľahšie.

Samozrejme, ak veľa cvičíte, alebo pracujete manuálne, rýchly cukor je niekedy potrebný. Pre tvrdo pracujúcich, alebo pre vytrvalostných športovcov platia iné pravidlá hry. Pri námahe sa primerané množstvo cukru môže ľahko meniť na prácu. Lenže primerané množstvo neznamená krémeš po trojchodovom obede, ktorý vyvrcholí namáhavým sledovaním štyroch psychopatov v nedeľnej relácii v TV. (Čudné, že dodnes si ľudia takú čvargu púšťajú do obývačky!)

Pri chudnutí neberte celom vážne rady zo športového prostredia. Sú platné pre ľudí s celkom inou fyzickou záťažou. Zvyčajne aj pre ľudí, ktorí netrpia metabolickým syndrómom.

Nadbytočné používanie cukru je spojené s obezitou. (U.S. obesity as delayed effect of excess sugar) Dôvod je jednoduchý.

  • Sladké nám chutí – o to ochotnejšie zjeme viac, než treba.
  • Cukor je koncentrát – málo množstva a veľa energie. O to ľahšie zjeme viac, než treba.
  • Sladká chuť je ešte lepšia s tukom – tuk je ešte väčší zdroj energie.
  • Sladká chuť vyvolá závislosť – preto neprestávame, aj keby sme prestať možno chceli.

V článku Ako sa zbaviť chutí na sladké som popísal pár tipov, čo s tým. A v štúdii Sugar consumption, metabolic disease and obesity: The state of the controversy zas nájdete ďalšie podrobnosti o tom, ako môže konzumácia cukru zhoršovať metabolické ochorenia a teda aj obezitu.

Cukor vyvoláva závislosť

Sladká chuť v nás vzbudzuje túžbu zjesť viac, pridať si a častejšie jedávať takéto jedlá. Vzniká tak bludný kruh závislosti. Čím častejšie nás poteší sladkosť, tým menšia potecha, ale tým väčšia túžba po poteche.

Sladkosti majú schopnosť v mozgu stimulovať centrum odmeňovania. Žiaľ, každým jedením si na sladkú chuť zvykáte a o to menej je stimulované centrum odmeňovania. Aby dostalo svoju sladkú „šlehu“, musí byť jedlo sladšie, viac, alebo častejšie.

Tip: Pozrite si článok o tom, že obezita javí často podobné znaky ako závislosť.

Sladením teda podporujete viac sladenia, viac jedenia a častejšie jedenie. Nič, čo by sa nám hodilo do rozpočtu. V článku (Break Your Sugar Addiction in 10 Days) sú tipy, ako môžete závislosť od sladkostí rozrušiť už za 10 dní. Jasné, nečakajte rýchle zmeny. Ale ide o to rozrušiť bludný kruh. Nebude to ľahké, ani rýchle.

Ale ak hodíte šróbku do stroja závislosti, môže prestať tak efektívne vyrábať vaše veľké brucho. Potom sa každá šróbka počíta! :-)

Tipy, ako to zvládnuť sú v uvedenom texte tieto:

  1. Dajte si záväzok, že po dobu 10 dní budete trpezlivo abstinovať od sladkostí. To môže rozrušiť bludný kruh závislosti.
  2. Úplne prestaňte jesť čokoľvek s pridaným cukrom. To zvyčajne znamená, že musíte prestať jesť takmer čokoľvek vyrobené vo fabrikách.
  3. Nezabúdajte, že cukor do tela možno pašujete cez nápoje. Malinovky, džúsy, ľadový čaj, energetické nápoje, osladená káva. Všetko škrtnite.
  4. Všetky jedlá teda budú bez cukru. Nebojte sa však jesť s každým jedlom PRIMERANÉ množstvo bielkovín. Raz nech sú to vajíčka, inokedy cícer. Nabudúce kúsok tofu, či kuracie prsia.
  5. Jedzte sacharidy! Vyhýbame sa len rýchlym cukrom. Preto sú celozrnné cestoviny, celozrnný chlieb a pečivo, či ryža natural vhodné jedlá. Nevhodné sú však výrobky z bielej múky, biela ryža. Skvelé sú strukoviny (cícer, šošovica, hrach, fazuľa, sója a jedlá z nich).
  6. Z iných článkov už viete, že máte obmedzovať živočíšny tuk na minimum. Takto získanú rezervu zaplňte správnymi tukmi. Denne jedzte orechy, používajte kvalitný olivový olej
  7.  Zvládajte svoj stres – nech sa nestane, že nervák slúži ako super zámienka dať si keksík.
  8. Drasticky obmedzte mliečne výrobky. V odporúčaní Cleveland Clinic je aj obmedzenie gluténu, čiže odporúčajú po dobu niekoľkých dní prejsť na bezlepkovú stravu. Pár dní nie je problém, ak chcete, skúste to. No ak netrpíte celiakiou, nie je dôvod vylúčiť lepok zo stravy. Na druhej strane nie je ani dôvod jesť potraviny, v ktorých je pridaný navyše.
  9. Poriadne sa vyspite. Nevyspatý človek je pomalý a má sklon maškrtiť.
  10. A ja ešte pridám: čítajte obaly aj na potravinách, ktoré sa chronicky používajú v súvislosti s chudnutím. Napríklad niektorí borci používajú proteínové tyčinky, no nezbadajú, že mnohé obsahujú viac cukru, než bielkovín…

Pozrite si aj článok The sweet danger of sugar a článok A sweet and sticky end.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Záver

Nie, nechcem med, či javorový sirup démonizovať. Dáte si na ovsenú kašu jednu čajovú lyžičku? To asi nebude žiadny problém. Ale stačí vám jedna lyžička? Nedáte si dve? Alebo, ak sa nikto nedíva tak tri? Pretože to by už problém bol.

Takže pri chudnutí sa nenechajte zmagoriť výrobcami, ktorí vám budú tvrdiť, že ich med, či trebárs brezový cukor fantasticky naštartujú vaše chudnutie. Nie, nenaštartujú.

Čo pri chudnutí potrebujete je práve disciplína. Ale to dnes veru nie je vôbec atraktívna vec.

Napísal Miro Veselý

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.