BMI kalkulačka
Kalorické tabuľky
Jedálniček na chudnutie

Stačí 1000 brušákov denne?

Samozrejme, bolo by fajn, keby sa dalo chudnúť len z brucha. Väčšina obéznych má najviditeľnejší tuk práve na bruchu. Ale problémom je práve ono slovo najviditeľnejší. Tuk je totiž všade. V brušnej dutine ho vôbec nemusíte vidieť a pritom tam je. Alebo čo tak v hrudnom koši okolo srdca? To tiež nie je vidieť. Rovnako si tuk nevšimnete pod kožou aj na rukách, nohách či tvári. Menej, ako na bruchu, ale je tam.

Veľa firiem už na neinformovanosti obéznych dobre zarobilo predajom rôznych prístrojov a nástrojov, ktoré (falošne) sľubovali miestnym pôsobením na brušný tuk jeho odstránenie. Sľubujú

  • chudnutie na "problémových partiách""
  • odstránenie prebytočného tuku z... (stehná, brucho)

Jednoducho celkom presne to, čo tuční tak chcú schudnúť.

Všimnite si, že nie sú štúdiá krásy srdca. Za mierny poplatok odstránime tuk z vášho srdca a prečistíme cievy. 

Pritom taká služba by dosť bodla. Štíhle srdce tak zatiaľ vidíte zvyčajne len na jogurtoch bez tuku s cukrom. Čiže nie práve pravdivo zobrazené.

Lenže faktom je, že sa nedá dosiahnuť aby ste schudli len na ľavej strane pupku. Alebo z pravej ruky. Telo pri chudnutí tuk likviduje postupne a pomaly. Zvyčajne brucho zostáva "posledné" čo by klesalo nejak výraznejšie - tu totiž je tuku najviac. Vo vnútri aj v podkoží.

Nerobte si preto ilúzie. Môžete cvičiť brušáky, ale neschudnete na bruchu. Môžete cvičiť zadok, ale nezmenší sa vám. Skôr cvičením zadku či stehien ešte zväčšíte svalu v tej oblasti. 

Ešte menej zmyslu dáva cvičenie "brušákov", ak sa cvičí zlou technikou. Mnoho ľudí spraví stovky opakovaní v nádeji, že "čím viac, tým lepšie". Žiaľ, cvičia neúčinne a tak jediným výsledkom takého tréningu je zbytočne zaťažená chrbtica a strata času. Kto chce cvičiť cviky na brucho, mal by voliť cvik so správnou technikou. Potom síce spravíte len niekoľko opakovaní, ale tak účinne, že spevnenie brušného svalstva pocítite už čoskoro. A o to pri "brušákoch" predsa ide. Alebo by ísť malo.

"Brušáky" sa cvičia preto, aby sa spevnilo brušné svalstvo. Nie preto, aby sa hýbalo bruchom :-) Ani preto, aby sme si zničili chrbticu - aj to totiž môže byť výsledkom chybného cvičenia. 

Odporúčam vám, aby ste si prezreli popis vhodných cvikov na serveri sportujeme.sk, kde je popísaná korektná technika cviku, ktorý sa oficiálne volá skracovačkyCviky na brucho sú pri chudnutí asi najobľúbenejšie. Len počítajte s tým, že ich treba cvičiť správne, inak riskujete že si poškodíte chrbticu. Preto je lepšie kombinovať cvičenie a cvičte zároveň hneď aj cviky na chrbát.

Pred cvičením sa preto uistite, či nemáte ťažkosti s chrbticou - mnoho obéznych ľudí v zrelom veku ich má. Potom sa nehodí každý cvik. Základnou zásadou pri cvičení nech vám je, že cvičenie nesmie v žiadnom prípade spôsobovať bolesť chrbtice, či inú. Cvičenie svalstva nemusí trvať dlho, ak je účinné. Ak ste ochotní investovať do cvičenia viac času, je to dobre, ale investujte ho do zmysluplnej, účinnej aktivity. Čas, ktorý ušetríte na "brušákoch" môžete investovať do rýchlej prechádzky.

Zároveň vám však odporúčam, aby ste necvičili iba "brušáky". Vhodné je zaťažiť aj ostatné partie tela. Ak len začínate s cvičením, vhodné je v prvej fáze cvičiť prednostne cviky, ktorými spevníte strednú časť tela - brucho, chrbát, boky. Postupne môžete pridávať aj cviky na ruky a nohy.

Ak teda chcete cvičiť cviky na brucho, neodporúčam to. Ale v samostatnom článku o cvikoch na brucho som spracoval podrobnejšie stratégiu, ako môžete so svojou postavou niečo spraviť bezpečne a účinne.

https://www.youtube.com/embed/Nerc8okqPQA

Aj keď na videu necvičím celkom ideálnou technikou, berte to ako tip. Takýto cvik je už značne náročný, tisícku z neho určite nespravíte. Cvičieval som to, ale už sa tomu vyhýbam.

Radšej teraz cvičím SM systém pri ňom sa v každom cviku posilňuje aj brušné svalstvo.

https://www.youtube.com/watch?v=p3-w3BvdmQQ&index=5

Na tomto videu vidíte základnú zostavu cvikov.

Brušné svalstvo na chudnutie vplyv nemá, no je výhodné, ak ho máte v poriadku. Chránite tak chrbticu pred priveľkou záťažou. No neradím cvičiť izolovane len jeden cvik, napríklad brušáky. Telo je dobré cvičiť kompletne. Výhodnejšie je trénovať komplexnejšie cviky.

Ak chcete cvičiť brušáky v nádeji, že vám to vyformuje brucho, tak to skúste, ale formovať sa bude len svalstvo. Ak pod ním v brušnej dutine máte tuk, potrebujete schudnúť a nie len cvičiť sval.

Fúriky na fitlopte

14. 1. 2011: Jeden mimoriadne nepríjemný cvik, ak si chcete posilniť telo.

Tento tip robte len v prípade, že máte celkom v poriadku chrbticu. Vlastným telom budete robiť niečo také, ako ste sa v detstve možno hrali na fúrik. Niekto vás držal za nohy a vy ste išli rukami dopredu. Niečo podobné teraz môžete skúsiť aj s fitloptou. Tento cvik je mimoriadne náročný, patrí medzi balančné cvičenia. Balansujete. Fitlopta sa snaží vás zhodiť a vy musíte telo tak spevniť, aby ste sa na nej nielen udržali, ale regulovali aj smer pohybu.

Tento cvik sám o sebe nie je určený "na chudnutie""". Je to skôr vhodné na spevnenie korzetu, teda svalstva, ktoré mnohí máme uvoľnené. So slabým korzetom je potom len krok k ďalším ťažkostiam - chybné držanie tela to zvyčajne štartuje, potom chrbtica a neskôr pády, zlomeniny...

Chudnutie nie je trest

Nakoniec ešte jedna tak trocha psychologická úvaha. Nie je za všetkým tým zúrivým cvičením brušákov skôr akési sebamrskačstvo? Nie je to snaha o akýsi podvedomý trest? Mal som tortu a teraz za trest pykám a naparil som si tvrdé cvičenie? Pretože ak áno, je to škoda.

Na chudnutie je výhodnejšie siahnuť po miernejších metódach. Cvičenie môže byť aj nenáročné a pritom vysoko účinné, efektívne a funkčné. Často oveľa viac, v porovnaním s tým, ak si niekto občas naparí trestný láger a potom hody na zabíjačke. Pri chudnutí sa počíta skôr mierne a pravidelné, ako tvrdé ale občasné cvičenie.

Napísal
Miro Veselý 
18. novembra 2018
O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Nemôžem však zaručiť výsledky každému. Pred chudnutím je preto vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.
Miro Veselý
Tajomstvo chudnutia sa skrýva vo vašej chladničke!

©  Web chudnutie-ako.sk píše Miro Veselý od 27. 07. 2004.

Do roku 2003 som bol tučný. V roku 2004 som schudol 35 kíl a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Neskôr aj knihu, ktorú už 15 rokov pri každom vydaní vylepšujem o nové poznatky a skúsenosti z praxe. Volá sa Jedálniček na chudnutie. Ak radi pozeráte videá, navštívte Youtube kanál Miro Veselý.