Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

Auto, MHD a ich vzťah k chudnutiu

Píše Miro veselý od roku 2004.

V tomto článku zhrniem svoje viacročné skúsenosti s pohybom vo väčšom meste, v takom, kde už je aj MHD. Keďže žijem v Bratislave, budem písať o tunajších pomeroch.

Patrím ku dnes už asi zriedkavo sa vyskytujúcemu úkazu – nemám auto. Nechcem a nepotrebujem ho. V Bratislave sú komplikácie s parkovaním a veľa trás je pomerne krátkych. Ak človek nepodniká a nevybavuje (potom je auto nevyhnutné) tak na bežné osobné použitie ho súrne netreba. Nákupná taška nemusí mať kufor. Keď tak pozriem na tie preplnené ulice áut, akosi automaticky mi naskočí aj ekologická otázka. Je nevyhnutné, aby každý kto chce niekam ísť išiel obalený vlastným plechom? Je nutné namiesto vlastnej slaniny páliť benzín?

Ako sa teda presúvať po meste?

Možností je niekoľko:

  1. Ako prvé nás napadne mestská hromadná doprava. Električenka vám umožní pohybovať sa po meste pomerne operatívne. Jej cena je nastavená šalamúnsky tak, že ak denne spravíte zhruba jednu jazdu, tak sa vám už neoplatí cvakať lístok.
  2. Druhá možnosť je taxislužba. Tam už sú ceny o niečo vyššie, ale po prerátaní zistíte, že cenovo nie je oveľa iné vlastniť auto, alebo ho prenajímať vo forme taxíka. Aspoň kým to robíte ako firma a seriózne to účtujete. Najmä pri pár jazdách za mesiac je taxík cenovo výhodnejší, než vlastniť auto, platiť servis, poistky, pohonné hmoty a ostatné radovánky s tým spojené. Viem, ak už auto máte, viete ho využiť na iné spôsoby a budete hľadať skôr plusy a výhody. Ja to vidím z tej opačnej strany.
  3. Treťou možnosťou je bicyklová preprava po meste, na to Bratislava nie je ideálne pripravená. Je to síce možné, ale človek potom voľne lavíruje niekde medzi sebevraždou a dobrovoľným darcovstvom orgánov.
  4. Štvrtou možnosťou by bolo použitie menej štandardných pomôcok. Rôzne elektronické kolieska, korčule, kolobežka. Pri stave chodníkov je tento druh dopravy asi málo efektívny.
  5. Piata možnosť sa už bude týkať chudnutia. Áno, aj nohy sú dopravný prostriedok. Chôdza je často celkom bezproblémový spôsob presunov po meste.

Chôdza je ideálna aj pri chudnutí

Písal som už o tom v článku Chôdza je ideálna na chudnutie. A ako začať? Jeden zo spôsobov ako to spraviť je – nekúpiť si električenku.

Ak sa rozhodnete chodiť, optimálne odporúčané minimum je asi 10 tisíc krokov denne. Tie spravíte podľa dĺžky nôh asi po prejdení takých 4 až 8 kilometrov. To je bežná vzdialenosť, akú mnohí z nás denne potrebujeme prejsť aj v rámci rôznych presunov.

  • Viem, ak niekto býva v Petržalke a pracuje v Dúbravke, táto rada mu nepomôže. (Okolo 10 až 15 kilometrov)
  • Ale mnoho tratí je oveľa kratších, často sa vezieme iba dve či tri zastávky. (1 až 3 kilometre)

Už dávnejšie som si na skúšku nekúpil električenku. Že čo to spraví. Veľa som chodil peši už predtým a jazdil som stále menej. Zistil som, že mi cvakanie lístkov úplne zmenilo pohybové návyky. Ak práve nejdem niekam v obleku, tak prakticky nie je potrebné chodiť mestskou hromadnou dopravou.

V centre sú mnohé zástavky od seba vzdialené 300 až 600 metrov. Stačí teda ísť peši a hneď máte za sebou pohyb.

Viem, teraz ma možno napadnete, že chodiť treba do lesa a nie dýchať výfuky. To je pravda. Kto môže, ide do lesa. No ak musím ostať v meste, trebárs preto že tam je práca, alebo obchod, tak si myslím, že je lepšie sa hýbať, ako sedieť. Ostatne veľa ciest sa dá spraviť rôzne poza domy a nemusíte hneď ísť po výpadovke.

Je to len vec zvyku a nastavenia.

  • Ak máte auto, ešte aj na tréning ním zo zvyku pôjdete, aj keď posilňovňa je od vášho bytu vzdialená 800 metrov. Toto som opakovane videl, nevymýšľam si. Jazda plus parkovanie zaberie podobný čas, ako svižná chôdza.
  • Ak si musíte zaplatiť lístok, tak sa vo vás ozve vstavaná lakomosť. To mám za tie úbohé 4 zastávky tam a 4 zastávky späť zaplatiť viac, než polovicu toho, čo stojí vstup do posilňovne? No a ak aj idete priamo na tréning nejaké 2 či 4 kilometre peši, nič zlé sa predsa nestane. Tak nemusíte pol hodinu krútiť pedále na rotopede.

Ďalšia téma, ktorú môžete pri pohybe po meste napadnúť je tvrdý povrch dlažby. Lepšie je chodiť po lesnom machu. Ak môžete, choďte. No kto žije v meste, vyberie si podklad ťažšie. Zato ale môžete voliť slušnejšie tenisky. V bežeckých predajniach nájdete modely, ktoré sú naozaj mäkké. Ani rýchla chôdza po asfalte nebude problémom, aj keď – uznávam – električenka je lacnejšia :-) Tu však nejde o úsporu, ale o chodenie.

Príklad. Chcete z Račianskeho mýta prejsť do obchodného centra Avion? Peši je to asi 5 kilometrov. Rýchlym krokom 50 minút. Autobus 15 minút čistá jazda. Autobus je (samozrejme) rýchlejší, ale tých zhruba 35 minút navyše berieme ako tréning. Keby sme chceli ísť niekam za mesto na prechádzku do lesa, tú pol hodinu miniete na jazdu vždy. Či pôjdete z mesta autom, alebo mestskou dopravou. Takto sa teda využije čas hneď na pohyb a nie na transport ku miestu pohybu.

Takže to je môj tip k tomu, ako zapojiť v meste telo. Určite je lepšie vyviezť sa niekam do lesa. Ale zamestnaný človek môže využiť pohyb po relatívne krátkych trasách na zapojenie tela čo najčastejšie cez deň. Je lepšie ak sa budete hýbať v rámci dňa viackrát, ako keby ste šli 3 krát do týždňa na dlhú prechádzku do prírody.

 

 

Komentáre k článku: Auto, MHD a ich vzťah k chudnutiu

  1. Martin Smolen 18. novembra 2015

    Mirko, plne s tebou súhlasím, píšeš mi priam z duše. Vzhľadom na to, že mám skôr kancelársku robotu, tiež som prešiel na systém trochu pohybu nezaškodí. Pokiaľ naozaj nutne cez deň nepotrebujem auto (napríklad niečo odviezť alebo mať presuny štýlom Rača – Dúbravka – Petržalka – Pezinok a podobne čo sa stáva len výnimočne) chodím do roboty kombináciou vlak / električka. A prikloním sa k tvojmu názoru pri výpočte výhod:
    1. cesta autom v rannej alebo večernej špičke na trase Ivanka pri Dunaji – Rača = v lepšom prípade 50-60 minút.
    2. Kombinácia vlak a následne električka je 20 minút aj c čakaním na zastávke na električku.
    3. Z domu na stanicu resp naopak to mám kľudnou chôdzou 20 minút, od električky do práce 5 minút.
    Výsledok:
    Pešie presuny + vlak + električka = 45 minút (samozrejme nemôžem uvažovať s meškaním vlaku ale aj to si viem dopredu overiť cez CG transit a pod. a vyraziť z domu o to neskôr) takže oproti autu šetrím čas.
    Denne mám minimálne hodinu pohybu = spravil som aj niečo pre seba.
    Pri prepočítaní ceny “električenky” ma denné dochádzanie do práce a späť stojí 1,49 € (a vlastne tým pádom víkendy jazdím zdarma :D ), cesta autom (PHM, amortizácia, poistky a pod podľa výpočtov DÚ, čiže reál je určite vyšší) 3,79 € = denná úspora 2,30 €.
    Takže suma sumárum, denne minimálne hodina chôde, čo je asi 5-6 km a mesačná úspora 69,- €. Predpokladám, že toto nepotrebuje ďalší komentár.

  2. Miro Veselý 18. novembra 2015

    Martin ďakujem za vyčíslenie ceny za auto, o tom som pred časom písal a vyvolalo to dosť konfliktov. V článku kam idú naše peniaze zbytočne http://uspech-ako.sk/kde-vziat-viac-penazi/kam-tecu-peniaze-zbytocne/ som počítal, že auto je mesačne podľa druhu, bezpečnosti okolo 300 eur, účtovník odhadoval 600. Takže je to ako živiť ďalšieho človeka. No a presne aj ja potvrdzujem aplikácia CG Transit je výborným pomocníkom.

Pridajte komentár:

Napíšte vašu otázku, alebo komentár k článku...

Vyplňte ešte: