Auto, MHD, chôdza a chudnutie

V tomto článku zhrniem svoje viacročné skúsenosti s pohybom v meste, v takom, kde už je aj MHD. Keďže žijem v Bratislave, budem písať o tunajších pomeroch.

Patrím ku dnes už asi zriedkavo sa vyskytujúcemu úkazu – nemám auto. Nechcem a nepotrebujem ho. V Bratislave sú komplikácie s parkovaním a veľa trás je pomerne krátkych. Ak človek nepodniká a nevybavuje (pri podnikaní je auto neraz naozaj nevyhnutné) tak na bežné osobné použitie ho zas až tak súrne netreba. Nákupná taška nemusí mať kufor. Keď tak pozriem na tie preplnené ulice áut, akosi automaticky mi naskočí aj tak trocha ekologická otázka. Je nevyhnutné, aby každý kto chce niekam ísť išiel obalený vlastným plechom?

Je nutné namiesto vlastnej slaniny páliť benzín?

Podľa mňa nie. Aspoň nie vždy. A práve tu niekde sa začína príbeh obezity u niektorých ľudí. Medzi častými príčinami obezity je zakúpenie si auta častým štartom. To za zrazu zmení celá organizácia času. Všeličo stihnete a tak si zvyknete, že auto vás odvezie. Naplní sa program často až tak, že pri ňom nezostane čas na pohyb.

Potom neraz človek posediačky ide do práce. V práci sedí. Na obede sedí. Z práce sa posediečky odvezie domov. Doma sedí pri televízore. To je cesta k obezite bez skratiek.

Preto je lepšie presúvať sa aktívnejšie. Môžete ísť peši, bicyklom, či kolobežkou? Spravte to! 

Už dávno sa ukázalo, že ľudia, ktorí zmenili spôsob dopravy zmenili aj svoje telesné proporcie. Linky na viaceré štúdie k tej téme nájdete v závere článku. Stručne sa dá povedať že:

  • tí, čo z auta “presedlali” na chôdzu, bicykel, či kolobežku alebo MHD – schudli
  • tí čo z mestskej hromadnej dopravy a aktívnej chôdze či bicyklov presadli do áut – pribrali

a z toho sa teda dá vychádzať. Dokonca je zaujímavá aj informácia, že ľudia, ktorí začali používať elektrické bicykle paradoxne boli na tom s pohybom podobne dobre, ako “obyčajní” bicyklisti. Elektrika im len predĺžila dojazd, ale objem pohybu mali podobný.

Na to sa dá namapovať aj to, že dnes sú moderné presuny o meste bicyklom či na kolobežkách. Aj keby elektrika znamenala menej kalórií ako odraznôžka, stále je to oveľa aktívnejší pohyb, než rozvalený zadok v aute. Samozrejme – ak sa autom presuniete kam treba, ale cez deň si nájdete čas aj na aktívny šport potom je všetko v najlepšom poriadku. Ale ak by cesta do práve mohla byť vašim jediným pohybom a inak nič, odporúčam ten čas na to vyčleniť.

A samozrejme – k ničomu vás týmto nenútim. je to návrh a každý sa zariadi ako bude môcť.

Ako sa teda presúvať po meste?

Možností je niekoľko:

  1. Ako prvé nás napadne mestská hromadná doprava. Električenka vám umožní pohybovať sa po meste pomerne operatívne. Jej cena je nastavená šalamúnsky tak, že ak denne spravíte zhruba jednu jazdu, tak sa vám už neoplatí cvakať lístok. Pri chudnutí bude MHD stále lepším riešením, ako auto. Predsa len prejdete viac krokov a možno budete musieť stáť. Jednoducho je to viac pohybu. No áno. Pár idiotov vás nazve, že ste “socka”. No tak nech!
  2. Druhá možnosť je taxislužba. Tam už sú ceny o niečo vyššie, ale po prerátaní zistíte, že cenovo nie je priepastný rozdiel medzi tým vlastniť auto, alebo si ho prenajímať vo forme taxíka. Aspoň kým to robíte ako firma a seriózne to účtujete. Najmä pri pár jazdách za mesiac je taxík cenovo výhodnejší, než vlastniť auto, platiť servis, poistky, pohonné hmoty a ostatné radovánky s tým spojené. Viem, ak už auto máte, viete ho využiť na iné spôsoby a budete hľadať skôr plusy a výhody. Ja to vidím z tej opačnej strany.
  3. Treťou možnosťou je bicyklová preprava po meste, na to Bratislava nie je ideálne pripravená. Je to síce možné, ale človek potom voľne lavíruje niekde medzi sebevraždou a dobrovoľným darcovstvom orgánov. Cyklotrás je málo a bicyklov veľa – teraz už aj na požičanie.
  4. Štvrtou možnosťou by bolo použitie menej štandardných pomôcok. Rôzne elektronické kolieska, korčule, kolobežky. Pri stave chodníkov je tento druh dopravy tiež málo efektívny. Ale funguje – ja na kolobežke chodím často aj po meste, aj keď treba stále zosadnúť a obchádzať rôzne výtlky. Je to však aktívny pohyb. Aj elektrická kolobežka by bola lepšia ako nič – stále na nej treba aspoň trocha balansovať a to zapája mnoho svalov.
  5. Piata možnosť: áno, aj nohy sú ešte stále dopravný prostriedok. Chôdza je často celkom bezproblémový spôsob presunov po meste. Viem, ak niekto má prejsť 6 či 8 kilometrov do práce zožerie to aj hodinu času. Ale ak to vnímate ako tréning, tak to mení pravidlá hry.

Chôdza je ideálna aj pri chudnutí

Písal som už o tom v článku Chôdza je ideálna na chudnutie.

A ako začať? Jeden zo spôsobov ako to spraviť je – nekúpiť si električenku.

Ak sa rozhodnete chodiť, optimálne odporúčané minimum je asi 10 tisíc krokov denne. Tie spravíte podľa dĺžky nôh asi po prejdení takých 4 až 8 kilometrov. To je bežná vzdialenosť, akú mnohí z nás denne potrebujeme prejsť aj v rámci rôznych presunov.

  • Viem, ak niekto býva v Petržalke a pracuje v Dúbravke, táto rada mu nepomôže. (Okolo 10 až 15 kilometrov)
  • Ale mnoho tratí je oveľa kratších, často sa vezieme iba dve či tri zastávky. (1 až 3 kilometre)

Už dávnejšie som si na skúšku nekúpil električenku. Myslím, že to bolo okolo roku 2013. Že čo to spraví. Veľa som chodil peši už predtým a jazdil som stále menej. Zistil som, že mi cvakanie lístkov úplne zmenilo pohybové návyky. Často nie je potrebné chodiť mestskou hromadnou dopravou vôbec. V centre sú mnohé zástavky od seba vzdialené 300 až 600 metrov. Stačí teda ísť peši a hneď máte za sebou pohyb.

Viem, teraz ma možno napadnete, že chodiť treba do lesa a nie dýchať výfuky. To je pravda. Kto môže, ide do lesa. No ak musím ostať v meste, trebárs preto že tam je práca, alebo obchod, tak si myslím, že je lepšie sa hýbať, ako sedieť. Ostatne veľa ciest sa dá spraviť rôzne poza domy a nemusíte hneď ísť po výpadovke. Je to len vec zvyku a nastavenia.

  • Ak máte auto, ešte aj na tréning ním zo zvyku pôjdete, aj keď posilňovňa je od vášho bytu vzdialená 800 metrov. Toto som opakovane videl, nevymýšľam si. Jazda plus parkovanie zaberie podobný čas, ako svižná chôdza.
  • Ak si však musíte zaplatiť lístok, tak sa vo vás ozve vstavaná lakomosť. To mám za tie úbohé 4 zastávky tam a 4 zastávky späť zaplatiť viac, než polovicu toho, čo stojí vstup do posilňovne? No a ak aj idete priamo na tréning nejaké 2 či 4 kilometre peši, nič zlé sa predsa nestane. Tak nemusíte pol hodinu krútiť pedále na rotopede niekde v posilňovni, kde ziape niektorý bezduchý gágor z miestnej rádoby hudobnej produkcie.

Ďalšia téma, ktorú môžete pri pohybe po meste chôdzou napadnúť je tvrdý povrch dlažby. Lepšie je chodiť po lesnom machu. Ak môžete, choďte. No kto žije v meste, vyberie si podklad ťažšie. Zato ale môžete voliť slušnejšie tenisky. V bežeckých predajniach nájdete modely, ktoré sú naozaj mäkké. Ani rýchla chôdza po asfalte nebude problémom, aj keď – uznávam – električenka je lacnejšia :-) Tu však nejde o úsporu, ale o chodenie.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Príklad. Chcete z Račianskeho mýta prejsť do obchodného centra Avion? Pre “mešťana” nepredstaviteľná diaľka ak by mal ísť peši. Peši je to asi 5 kilometrov. Rýchlym krokom 50 minút. Autobus 17 minút čistá jazda. Plus nejaké čakanie, plus presun na zastávku. Autobus je (samozrejme) rýchlejší, ale tých zhruba 35 minút navyše berieme ako tréning. Keby sme chceli ísť niekam za mesto na prechádzku do lesa, tú pol hodinu miniete na jazdu vždy. Či pôjdete z mesta autom, alebo mestskou dopravou. Takto sa teda využije čas hneď na pohyb a nie na transport ku miestu pohybu.

Takže to je môj tip k tomu, ako zapojiť v meste telo. Určite je lepšie vyviezť sa niekam do lesa. Ale zamestnaný človek môže využiť pohyb po relatívne krátkych trasách na zapojenie tela čo najčastejšie cez deň. Je lepšie ak sa budete hýbať v rámci dňa viackrát, ako keby ste šli 3 krát do týždňa na dlhú prechádzku do prírody a inak nič.

V tomto videu hovorím o chôdzi a jej vplyve na chudnutie.

V tomto videu ukazujem kolobežkovanie ako šport vhodný aj pri chudnutí. Pokojne sa dá využiť aj ako transport do práce.

Pozrite si aj články:

Ďalšie zdroje:

Ak sa Vám článok páčil,
a chceli by ste podporiť autora a tento web, môžete.
Zdieľajte tento článok, alebo si kúpte niektorú z kníh Mira Veselého.
Kliknite sem a vyberte si.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

2 Odpovede

  1. Mirko, plne s tebou súhlasím, píšeš mi priam z duše. Vzhľadom na to, že mám skôr kancelársku robotu, tiež som prešiel na systém trochu pohybu nezaškodí. Pokiaľ naozaj nutne cez deň nepotrebujem auto (napríklad niečo odviezť alebo mať presuny štýlom Rača – Dúbravka – Petržalka – Pezinok a podobne čo sa stáva len výnimočne) chodím do roboty kombináciou vlak / električka. A prikloním sa k tvojmu názoru pri výpočte výhod:
    1. cesta autom v rannej alebo večernej špičke na trase Ivanka pri Dunaji – Rača = v lepšom prípade 50-60 minút.
    2. Kombinácia vlak a následne električka je 20 minút aj c čakaním na zastávke na električku.
    3. Z domu na stanicu resp naopak to mám kľudnou chôdzou 20 minút, od električky do práce 5 minút.
    Výsledok:
    Pešie presuny + vlak + električka = 45 minút (samozrejme nemôžem uvažovať s meškaním vlaku ale aj to si viem dopredu overiť cez CG transit a pod. a vyraziť z domu o to neskôr) takže oproti autu šetrím čas.
    Denne mám minimálne hodinu pohybu = spravil som aj niečo pre seba.
    Pri prepočítaní ceny “električenky” ma denné dochádzanie do práce a späť stojí 1,49 € (a vlastne tým pádom víkendy jazdím zdarma :D ), cesta autom (PHM, amortizácia, poistky a pod podľa výpočtov DÚ, čiže reál je určite vyšší) 3,79 € = denná úspora 2,30 €.
    Takže suma sumárum, denne minimálne hodina chôde, čo je asi 5-6 km a mesačná úspora 69,- €. Predpokladám, že toto nepotrebuje ďalší komentár.

  2. Martin ďakujem za vyčíslenie ceny za auto, o tom som pred časom písal a vyvolalo to dosť konfliktov. V článku kam idú naše peniaze zbytočne http://uspech-ako.sk/kde-vziat-viac-penazi/kam-tecu-peniaze-zbytocne/ som počítal, že auto je mesačne podľa druhu, bezpečnosti okolo 300 eur, účtovník odhadoval 600. Takže je to ako živiť ďalšieho človeka. No a presne aj ja potvrdzujem aplikácia CG Transit je výborným pomocníkom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Prerušovaný pôst – intermittent fasting

Intermittent fasting z angličtiny znamená prerušované hladovanie. Často sa stretnete aj s prekladom prerušovaný pôst. Používa sa aj pojem krátkodobé hladovanie. Je to hladovka a

Chudnutie a otužovanie

Niektorí autori (napríklad Timothy Ferriss: “Čtyřhodinové tělo”) odporúčajú využiť chlad, ako nástroj na spotrebu energie. V súčasnosti stúpa záujem aj o metódu Wima Hofa, čo

7 tipov čo robiť po schudnutí

Pre väčšinu z nás bolo chudnutie tou najľahšou časťou práce. Problémy nastávajú až vo chvíli, keď máte pocit, že ste v cieli. Pri chudnutí totiž nikdy nie

Jedálniček na rýchle chudnutie

V tomto článku nebude konkrétny jedálniček na rýchle chudnutie. Ak ho hľadáte, tak stačí ak použijete môj normálny jedálniček na chudnutie, ale znížte tuk asi na

Jedlo je energia, aj radosť

Jedlo potrebujeme na to, aby sme prežili. Z jedenia sa však časom stal rituál. Symbol. Zvyk. Ba niekedy aj liek. Jedlo si spájame nielen s

Chlieb a chudnutie

Priberá sa z chleba? To je totiž dosť častá otázka ľudí, čo majú problém s váhou. Rýchla odpoveď znie „áno aj nie“. A teraz sa pozrime ako to

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.