chudnutie-ako

Cvičiť doma, či v posilňovni?

Pokiaľ chcete cvičenie spraviť súčasťou plánu chudnutia, je to správny nápad. Čo a kde však začať cvičiť? Kúpiť si domov stacionárny bicykel? Alebo si predplatiť permanentku do fitka? Odpoveď je veľmi jednoduchá.

Nič neplaťte, nič nekupujte. Len choďte.

Toto myslím vážne. Ak si dáte rýchlu prechádzku, je to optimálny tréning, ktorý pomôže schudnúť. Ak nepočítam kvalitnejšie tenisky tak je to zadarmo. Môžete si kúpiť hrudný pás alebo športtester. Nič iné netreba. Každý deň choďte na prechádzku. Ako vám to kondícia dovolí, ale zhruba hodina denne je optimálna tréningová záťaž. Radšej hodina v kuse, ako dve polhodiny. Ale aj dve polhodiny chodenia sú lepšie, ako nič.

Týmto tréningom vyriešite chudnutie. Viem, tréner by teraz povedal, že predsa chôdza nie je šport. Ale nám to nevadí, pretože cieľom je schudnúť. Nie získať medailu.

Pokiaľ chcete nejakú nadstavbu, odporúčam, kúpte si laná na SM Systém napríklad tu alebo tu alebo ešte lepšie od vášho fyioterapeuta, ktorý vás to cvičiť aj naučí. Toto cvičenie môžete robiť doma i v prírode.

Dnes sa v prírode či v parkoch cvičieva celkom bežne, nikto sa nad tým nepozastaví. Tieto tréningy vám pomôžu s lepším držaním tela. Investícia možno okolo 20 eur sa vám oplatí.

Niekto chce však ísť ešte ďalej. Potom je tu otázka, či si máte budovať domáce fitko, alebo chodiť do niektorého verejného.

Domáca miniposilňovňa

Mať fitko doma je na prvý pohľad celok atraktívne. Ste tam sami, nikto si vás nevšíma. Prídete kedy chcete. Lákavá vec. No v praxi sa ľudia často doma nedonútia ísť a začať. Nie je potom problém aj týždeň odkladať tú chvíľu. No a mať doma stroj na cvičenie a necvičiť na ňom to je rovnaké, ako keď ho nemáte.

Otázka teraz znie, či sa niečo také domov oplatí kúpiť. Kúpiť si vybavenie domov nie je jednoduchá a lacná vec. Prvé, čo človeka asi napadne je kúpiť si nejaký stroj (stacionárny bicykel, stepper, či nejaký iný posilňovací zázrak). A napadne nás to často vo chvíli, keď ho vidíme. Kde taký stroj bežný človek vidí najčastejšie? V reklame typu teleshopping, alebo v supermarkete. Žiaľ, ani jedno nie je dobrá voľba. Teleshopping ponúka cenovo premrštené produkty nezriedka mizernej kvality. Podobne hypermarkety mávajú síce lacné, ale nekvalitné výrobky.

Posilňovací stroj nemôže byť lacným riešením. Ak na ňom chcete niečo dosiahnuť, musí vydržať stovky hodín činnosti pri zaťažení človekom neraz z hmotnostnej triedy obezita. Predstavte si teraz, ako na lacný bicykel zasadne 100 kíl živej váhy a začne z celej sily šliapať. To je tak masívna záťaž na použitý materiál, že lacný bicykel to dlho nevydrží. Už po pár týždňoch vám začne nejakým spôsobom robiť problémy, niečo sa pokazí, odlomí, alebo zadrhne. Budete radi, ak sa nerozsype tak, že by vám ublížil.

Podobne fitlopty zo supermarketu. Stoja síce len tretinu toho, čo riadna fitlopta, ale ak pod vami taká lacná lopta praskne, môžete si otvoriť šampus, ak si pri páde neporaníte chrbticu. Viem, o čom píšem, sám som tak spláchol 300 korún v nádeji že ušetrím. Z úspory som sa tešil týždeň. Potom bola na zemi nejaká drobnosť a nasledoval ničím nebrzdený voľný pád na zadok z výšky skoro meter. Proste šetriť sa neopláca. Vždy keď na to zabudnem, doplatím na to…

Tak sa dostávame k cenám. V cenovej triede okolo 200 až 500 eur sa napríklad stacionárny bicykel kupovať vôbec neoplatí, ak na ňom máte pravidelne a dlhodobo pracovať. Lacný sa časom sa pokazí a zostane vám doma šrot.

Rovnakú čiastku môžete investovať do permanentky v dobrej posilňovni na rok. A získate na výber kompletnú sadu strojov a činiek, často s prítomnosťou človeka, ktorý poradí.

Pokračujme pohodlím. Opusťme teraz otázku financií. Predpokladajme, že máte doma perfektne vybudované fitcentrum. Bude sa vám chcieť cvičiť? To dopredu neviete odhadnúť. Problém je to, že ak cvičiť chcete, cestu k nemu si nájdete. Či to už bude vo vašej obývačke, v parku, alebo v pol hodinu vzdialenom fit centre.

Môj bratranec pred mnohými rokmi chcel byť kulturista. Zobral teda z police knihy a cvičil s knihami. Dosiahol obdivuhodné výsledky. Keď sa chce, tak to ide.

A naopak, ak sa vám nechce, nebudete cvičiť, ani ak máte doma profesionálne vybavenie aj s čakajúcim osobným trénerom. Z tohto pohľadu by som povedal, že je lacnejšie cvičiť vo fitcentre. Ak vás to po pár týždňoch prestane baviť, viac neprídete. Nezostane vám doma kopa šrotu.

Vo fitku môžete stroje striedať. To je určite lepšie. Navyše vo fitkách bývajú stroje vyššej kvality a to sa týka aj ergonómie.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo. 

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.

Tretia možnosť je kompromis.

Doma môžete odcvičiť aspoň niektoré cviky a posilňovňu môžete zaradiť trebárs len raz či dva razy za týždeň a využiť vybavenie, ktoré doma nemáte.

Pestrý pohyb je vždy lepším nápadom, než jednostranný.

Čím teda začať?

Neradím kúpu vybavenia. Najmä, ak ste ešte predtým necvičili, dajte si pár mesiacov vo fit centre, nech vidíte, či vás takýto druh športu dokáže vôbec baviť. Až potom, ak áno, môžete si vybudovať doma malé vybavenie. Ak sa ukáže, že sa vám to oplatí.

No ak začnete chodiť do fitka, zistíte, že tam sú ľudia. Ak s nimi komunikujete, budú vás motivovať aby ste prišli aj nabudúce. To je dôležitá maličkosť.

Príklad tréningu na chudnutie:

  • Denne hodinová rýchla prechádzka.
  • Denne 5 až 20 minút cvičenia SM systém.
  • Ak vás to baví, niektoré prechádzky nahraďte bicyklovaním, kolobežkovaním alebo plávaním.
  • Ak vás to baví 1 až 3 krát do týždňa si dajte silové cvičenie doma, alebo v posilňovni. V ten deň chôdzu vynechajte, alebo choďte tak, aby celkový tréning nebolo veľmi nad hodinu a pol.

Ideálne, ak si na cvičenie nájdete sparingpartnera. A hlavne pozor na výhovorky. Mohli by vám zamedziť dosiahnuť výsledky.

Bol pre vás tento článok užitočný? Môžete podporiť tento web.
Zdieľajte článok, alebo naň odkážte zo svojho blogu. Alebo kliknite sem a kúpte si knihu Mira Veselého Jedálniček na chudnutie.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.