Doplnky výživy pri športe

Pre účely chudnutia a zdravia nepotrebujete žiadne výživové doplnky.

Najčastejšie vám asi odporučia tieto doplnky pri športe.

  • Kĺbová výživa. Konkrétne glukozamín sulfát, chondroitín sulfát, a MSM. Tieto látky sú často odporúčané ako podpora kĺbov pri športe, alebo v starobe. Často však zaznievajú aj názory z opačnej strany, že totiž ich užívanie nemá efekt. Chcete podporiť svoje kĺby? Samotné hltanie niektorého zázračného preparátu nemá zmysel, ak zároveň neupravíte celú svoju životosprávu.
  • Glutamín. Táto aminokyselina sa odporúča na zlepšenie regeneračnej schopnosti organizmu. Pre zdravie netreba trénovať tak, aby ste potom museli kupovať rôzne regeneračné zázraky. Dlhodobý nadbytok glutamínu z výživových doplnkov môže viesť k depresii a niekedy aj k zvýšenému riziku rozvoja alergie.
  • BCAA. Vetvené aminokyseliny, ktoré sa odporúčajú ako ochrana svalovej hmoty. V režime, aký uvádzam v knihe Jedálniček na chudnutie (ani pri normálnom chudnutí! tento doplnok výživy nepotrebujete. Niektorí autori ale uvádzajú, že užívanie BCAA sa aj pri aeróbnej aktivite môže oplatiť.
  • Karnitin. Vraj môže pomôcť využiť tuk, ako zdroj energie. Jeho účinok je stále sporný. Navyše sa objavujú varovania, že jeho užívanie môže byť škodlivé.
  • Rôzne rehydratačné nápoje. Pri chudnutí a rekreačnom športe nemajú miesto. Ak bežíte maratón, je to iná téma, ale maratónci nečítajú knihy o chudnutí.
  • Kreatín. Pri chudnutí nemá miesto. V rekreačnom športe a pri posilňovaní je fajn.
  • Kulturistické bielkoviny. Pri chudnutí ich nepotrebujete. Na druhej strane občas sa hodí mať ich poruke ako rýchle jedlo, ak nie je poruke nič iné. Alebo ako zložka v domácej proteínovej tyčinke. Pozor však. Príliš veľa bielkovín v strave znižuje schopnosť regenerácie tela. Megadávky bielkovín môžu spôsobiť aj odvápňovanie kostí.
  • Energetické nápoje a gainery. V rekreačnom športe a pri chudnutí nemajú miesto.
  • Spaľovače tukov a akékoľvek doplnky sľubujúce podporu chudnutia. Chróm, CLA, jablčný ocot, rôzne bylinné preparáty… Nepotrebujete nič z toho.

Ak dovolíte, zopakujem to ešte raz: Pre účely chudnutia a zdravia nepotrebujete žiadne výživové doplnky.

Tento článok je prevzatý z knihy Jedálniček na chudnutie.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najnovšie pridané

Šalát ako plnohodnotné jedlo

Dnes si spravíme šalát aj s majonézou. Bude drahší (2 eurá na porciu), ale na druhej strane hovoríme o plnohodnotnom jedle. Napríklad o obede, alebo

Nepočítajte kalórie ani kilojouly!

Počítanie kalórií a kJ je najčastejší nápad, ktorý sa pri chudnutí zvykne používať. Vychádza  faktu, že na chudnutie treba zaistiť, aby príjem bol nižší ako

Nízkosacharidová diéta

Nízkosacharidové diéty patria k najobľúbenejším na chudnutie. Sú vôbec zdravé? Fungujú vôbec? Prax ukazuje, že nie. Ani trocha. V literatúre – najmä staršej a športovej

Ako sa počíta energetická hodnota jedla

Ako si viete doma vypočítať energetickú hodnotu vareného jedla? Nebude to profesionálne presný výpočet. Na naše účely však stačí. Výpočet sa najľahšie robí na počítači.

Spaľovače tuku

Pod pojmom spaľovače tuku (fatburnery) sa dnes predáva množstvo prípravkov. Tie sľubujú nejakú formu urýchlenia chudnutia. Pozrime sa, ako to funguje. V prvom rade však

Cviky na chudnutie

Jednou z najčastejších otázok, ktoré dostávam je, aké sú najvhodnejšie cviky na chudnutie. Začnem od konca: Zakázaný cvik súvisiaci s chudnutím je bicepsový zdvih k ústam!

Prečítajte si

Motivačný kurz chudnutia

Prihláste sa na rýchlokurz chudnutia. E-mailom vám pripomeniem váš zámer a navrhnem, čo robiť. Dostanete aj e-knihu 100 tipov ako schudnúť. Kurz je zadarmo.  

Zasielanie kurzu sa dá kedykoľvek zrušiť. Podrobnosti o kurze sú tu… Informácie o ochrane osobných údajov nájdete tu.

Ak vás nezmotivuje tento kurz, ani kniha, tak sa pozrite do zrkadla. Niekedy to stačí.